Thursday, November 13, 2014

Olika åsikter i kommentarsfältet

Bloggarna är en fantastisk del av tillvaron. Man kan få nya vänner även om man inte träffats "på riktigt". Och ibland träffas man även i "verliga livet" och kanske får en vän för livet. Jag har träffat tre bloggvänner och hoppas att få träffa fler.

En blogg är ens personliga värld där man egentligen kan skriva precis vad man vill. Att sedan skriva om saker som kanske engagerar även andra är ett extra plus. Och att kunna dela med sig av sådant som skiljer sig från en annan kultur är också väldigt intressant. Det var mycket därför jag startade min blogg - att kunna berätta om hur det är att leva som svensk i en del av USA som de flesta svenskar inte känner till.

Jag har i stort sett varit förskonad från elaka påhopp och trista kommentarer som inte tillför något egentligen mer än att sprida en dålig energi. Varför vill man skriva sådant på en annan blogg? Jag förstår det inte. Och det tycks tyvärr vara vanligt inom sociala medier att människor skriver elaka kommentarer. Man talar till och med om att det finns ett näthat.

Däremot finns det givetvis olika sorters åsikter som man kan ha och som man kan uttrycka i kommentarer hos andra bloggare. Det är en del av bloggosfären och kan vara spännande och intressant.
Det jag dock ibland frågar mig när jag ser ett "explosivt" kommentarsfält med många olika slags åsikter är varför folk vill övertyga andra om att just deras åsikt är den "rätta". Vem bryr sig? Vi tycker olika och så är det bara. Min åsikt är inte bättre än någon annans och vice versa. Och det skall man kunna uttrycka i ett kommentarsfält utan att bli påhoppad. Varför är det så viktigt för vissa människor att behöva övertyga andra om sin åsikt? En bra fråga tycker jag.

Jag brukar ofta skriva till de som kommenterar hos mig att alla har olika åsikter och jag skulle aldrig komma på idén att låta kommentarsfältet helt spåra ur. Däremot om jag vet att jag eller någon annan har rätt när det gäller fakta skall man kunna stå på sig. Jag minns ett inlägg där jag vänt på storleken när jag jämförde Kalifornien och Sverige. En person som kommenterade påpekade detta och i nästa inlägg gjorde jag en rättelse.

Fram för olika åsikter i kommentarsfältet men tillåt andra att också ha sina åsikter och låt tankar och idéer flöda! That's my two cents ;) - enligt Merriam Webster "an opinion offered on a topic under discussion". Vad tycker ni som skriver och läser bloggar om olika åsikter i kommentarsfältet?


Bilden lånad från nätet.

21 comments:

Channal said...

Otroligt kul med bloggvärlden! Så glad att ha fått lära känna dig! Din blogg är spännande! Tycker att det är kul att få ta del av ditt liv i USA!

Så sant! Viktigt att göra skillnad på sak och person. Tycker det är kul att diskutera. Helt ok att tycka olika! Det där att vissa vill, till 100% övertyga att de har rätt kan vara påfrestande!

Hoppas du har en bra dag! Stor GRATTISKRAM till fina Dig! Anna

FREEDOMtravel said...

Det är roligt med åsikter och man behöver verkligen inte tycka likadant! Däremot vill man gärna ha ett vänligt klimat i kommentarsfältet. Vi har till 99,9 % väldigt trevliga, intressanta och reflekterande kommentarer i vårt kommentarsfält, vilket vi verkligen uppskattar! Vid några få tillfällen har någon uttryckt sig elakt, och då menar jag inte att ha en annan åsikt, utan mer som att nån vill en illa. Väldigt obehagligt och svårt att skaka av sig även fast det är så sällsynt...

Annika said...

Absolut!
Helt rätt!
Jag får många kommentarer hos mig, och uppskattar mina fina läsare väldeliga. DET är så värdefullt för min blogg, och för alla bloggar.
Jag har också varit mkt förskonad från elaka påhopp, tack och lov. Visst, jag tycker också att man ska kunna ha olika åsikter, men att det ska skrivas på ett trevligt sätt.
Hos vissa bloggare, oftast storbloggare, baxnar jag när jag läser deras kommentarsfält. Fattar inte hur de orkar ta emot alla elakheter. Som tur är kan man ju spåra mer än många tror på nätet. Jag är glad att de allra flesta jag läser hos har schyssta fält, bra läsare etc.Det gör det hela så mkt trevligare.
SÅ glad att jag har dig som bloggvän, Anne-Marie. Önskar att vi kan träffas IRL ngn ggn.
Kramar!!!

Anita said...



Open-minded people do not impose their beliefs on others. They accept all of life's perspectives and realities, doing their own thing in peace.

Anne-Marie said...

Anna: Jag tycker mest om bloggarna av olika sociala medier. Facebook är bra för kortare meddelanden.
Jag är också glad att ha hittat till dig och alla fina bilder du visar. :)
Jag vet egentligen inte varför vissa personer vill "pracka" på omvärlden vad de tycker och tänker. Att tycka olika kommer vi alla att göra men man kan ju låta det stanna vid det.
Tack för grattishälsningen! Jag fyllde faktiskt igår men jag tar gärna emot små hälsningar även en dag senare. :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Olika åsikter tycks vara ett faktum bland oss människor.
Jag tycker att det skall finnas hyfs och vett i kommentarsfälten. Jag har som "motto" för min blogg att allt jag skriver skall kunna läsas av vem som helst. Mina kommentarer skall vara likadana hos andra bloggar och mina svar till de som kommenterar hos mig.
Visst känns det obehagligt om någon medvetet skriver något elakt och verkar vilja bloggaren illa.

Anne-Marie said...

Annika: Du får väldigt många kommentarer och du svarar också på alla vilket jag verkligen uppskattar.
En blogg utan kommentarer vet jag inte om jag skulle vilja fortsätta med. Det behövs en dialog.
Man kan uttrycka sig på olika sätt om samma sak och det går alltid att skriva trevligt om man anstränger sig.
Har man bara otrevliga kommentarer kan man lika gärna hålla tyst.
Jag läser nog inga storbloggar så har inte sett kommentarerna men är det en blogg som kanske får 100-200 kommentarer kommer det säkert en del mindre trevliga också.
Jag tycker det verkar vara så att de bloggar som har en viss "kvalitet" också har läsare som har en viss kvalitet.
Jätteglad att vi hittade till varandra för 8 år sedan. :) Så länge har vi kommenterat hos varandra.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Anita: Så klokt citat. Antingen ditt eller någon annans. Det har nog mycket att göra med hur öppet sinne man har och hur trygg och säker man är i sig själv. Är man osäker kanske man oftare vill pådyvla andra sina åsikter.

Äventyret framtiden said...

Naturligtvis så måste folk få ha sina åsikter och om de förs fram på ett sakligt, trevligt sätt utan att man behöver känna den där speciella påstridigheten som man tyvärr kan läsa på bloggar ibland, så livar de upp "debatten" och kan få en att tänka till. Slätstruket vill inte jag att det ska bli, raka, ärliga, vänligt sagda åsikter sitter aldrig fel. Respekten får inte glömmas bort i det här sammanhanget och att man faktiskt är inne på en annans territorium.
Vanligt sunt förnuft och hyfs, så går dagen som en dans:)
kramar

Katta said...

Jag själv är förskonad från trista och onödiga kommentarer. Däremot så tycker jag att var och en får väl skriva vad de vill. Däremot bryr jag mig inte om bloggdiskussionerna som kanske kan blossa upp. I den bloggvärlden jag vistas i är alla trevliga och intressanta och vi är förskonade från skiten, som kanske stobrbloggarna mer har.

Kram

Gunnel said...

Det är bara lite spännande om inte alla har samma åsikter. Men för den skull måste man skriva hövligt och inte gå in på personangrepp. Det blir ingen trevlig diskussion av det. Man bloggar väl för att det är kul och för att man blir bekant med andra trevliga människor, inte för att reta upp sig och skriva otrevliga saker. kram

olgakatt said...

Jag tycker verkligen att vi har ett trevligt "gäng" bloggare som läser och kommenterar hos varandra. Olika åsikter berikar och man lär sig fantastiskt mycket! Att ibland dessutom kunna träffas i verkligheten är grädde på moset och hittills har det verkligen visat sig vara synnerligen lyckat!

Andra året i Hjo said...

Man kan inte alltid ha samma åsikter. Det vore inte kul. Sedan har jag några jag provoceras av och som jag genast ska sluta kommentera, åtminstone vid de tillfällena. Oftas tycker man som man tycker och sådant ändrar man inte på så lätt. Och varför ändra?
Fast överens kan man som sagt inte alltid vara.

Anne-Marie said...

Karin: Jag förundras alltid över hur "explosivt" det kan bli ibland hos vissa bloggar i kommentarsfältet. Och jag fattar inte varför en del människor "måste" få alla andra att tycka som de gör. Tycker det visar på en rätt stor inskränkthet och liten öppenhet inför andra och deras sätt att vara och tänka.
Trevliga, insiktsfulla och respektfulla kommentarer - även om de har en annan åsikt - är bra. De behövs inom bloggvärlden.
Kramar!

Anne-Marie said...

Katta: Storbloggarna får nog ta mycket skit som vi "små" inte alls berörs av. Men det finns även en del mindre bloggar som kan få otrevliga kommentarer som inte leder någonstans utan bara tycks vilja provocera och sprida en dålig energi. Har sett ett par exempel på detta alldeles nyligen. Kram!

Anne-Marie said...

Gunnel: Om alla tyckte lika skulle världen bli väldigt slätstruken.
Håller helt med dig om att bloggarna är en trevlig mötesplats där man kan lära sig nya saker och få kontakt med andra.
Tyvärr tycks det som om en del personer bara har som sin "uppgift" att sprida dålig energi, trista uttalanden och hetsa mot andra. De måtte ha tid i överflöd och inte något bättre för sig.
Kram!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Bloggvärlden vi rör oss i tycks ha väldigt litet av trista kommentarer. Väldigt trevligt att få kontakt med andra och kan man sedan träffas på riktigt är det ett extra plus. Jag tror att man lär känna varann rätt bra genom bloggarna och oftast blir nog ett personligt möte bara berikande.

Anne-Marie said...

Hans: Om alla hade samma åsikter skulle världen se väldigt annorlunda ut. Litet slätstruken troligen.
Jag försöker alltid ta "the high road" om någon tycks vilja provocera och skriver på ett trist sätt. Jag har ansvar att ha ett kommentarsfält som inte spårar ur.
Ibland kan det vara bra att se över vad man tycker och kanske ändra på något men ibland finns det ingen anledning alls.

Desiree said...

Jag är också lyckligt förskonad från elaka påhopp eller kommentarer. Jag har full förståelse för att man tycker olika. Klart man ska respektera olika åskiter och inte försöka predika sin egen åskikt för andra.
Ha en fin helg.

Desiree said...

PS. Jag är väldigt glad över att vi har fått chansen att träffas in real life. Bloggen har gett mig så många fina vänner och en värld som har lärt mig mycket om olika saker.
Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Vi som skriver hos varandra tycks vara förskonade från de värsta påhoppen. Skönt.
Olika åsikter gör tillvaron litet mera intressant. Så länge man får tycka som man vill.
Jätteglad att ha fått träffa dig också Desiree. Och inte bara en gång utan två gånger. Bloggosfären är en positiv del av de sociala medierna.
Kram! Ha en fin helg!