Tuesday, November 11, 2014

Helgdag och ledig dag

Idag firar USA sina krigshjältar. Det är Veterans Day som är en helgdag i USA och skolan är stängd. Ja tack säger jag. :)
Jag fick kolla en extra gång hur Veterans egentligen stavas, det vill säga med eller utan apostrof. Tydligen skall det vara utan en apostrof. http://www.va.gov/opa/vetsday/vetday_faq.asp
De där apostroferna kan vara litet knepiga ibland. Och kommer de på fel plats blir betydelsen helt annorlunda.

November är en månad med ett par helgdagar i USA. 11 november är det alltså Veterans Day och sista veckan i år firas Thanksgiving (infaller alltid den fjärde torsdagen i november).
Igår var det flera lärare som valt att ställa in sina kurser så att de fick en längre helg. Men skolan var öppen som vanligt. Och jag hade en vanlig arbetsdag.
Kring Thanksgiving har vi ledigt fyra dagar och onsdagen innan Thanksgiving har skolan inga kvällskurser.
Bra med litet helgdagar i november som annars kan kännas lång och seg.

Det var ordentligt kallt den gångna natten och det var frost till och med i morse.
Idag har solen synts bland molndiset och det blev i alla fall +10 i Weed.
Jag tog en lång promenad till "downtown" Weed till mataffären och postkontoret. Eftersom det är en helgdag idag var postkontoret stängt men avdelningen där postboxarna finns är alltid öppen.
Trots att det är helgdag var de flesta affärerna öppna och det var full fart på vägarna. Lastbilarna slutar aldrig att köra.

Härligt med en ledig dag då man hinner med litet av varje och kan ta det lugnt. :)

Märkbart mindre snö på berget jämfört med en vecka sedan. Nu behöver vi litet mer regn och snö!


Okänd svamp som växer på skolans gräsmatta. Ingen svamp jag skulle våga plocka.


Litet musik som strömmade genom datorn idag. En kul låt med en skön stämning.



Happy (From "Despicable Me 2") by Pharrell Williams on Grooveshark

24 comments:

arvidochlydia said...

Så härligt med en ledig dag! :-)

Hoppas att du unnar dig något extra trevligt.

eastcoastmom said...

Det har varit en sån där underlig Amerikansk helgdag, Maken var ledig - antar att det var en bank holiday? - men barnen hade skola som vanligt...

Anne-Marie said...

Arvidochlydia: Jätteskönt med en ledig dag tycker jag. :)
Extra tid unnade jag mig. ;)

Anne-Marie said...

Eastcoastmom: Japp, bank holiday och federal holiday.
Mysko att skolorna hos dig var öppna. Bra att vår skola hade stängt. :)

Channal said...

Gomorron! Här har jag en underbar soluppgång! Men inte ledigt! Jobbar 09:00-20:00 idag! En låååång dag! Du får njuta av ledigheten!

Fin dag till dig! KRAM Anna

Anna said...

Jag tycker också att det är intressant med språk.
Kan det vara så att det är samma skillnad som vi kan ha på svenska veteranernas dag eller veterandagen? Om du förstår vad jag menar.

Annika said...

Ja, skönt med ledig dag.
Peter jobbade, och jag vet att skolorna i min kommun hade öppet som vanligt.
Stor veterankonsert inne i DC igår, men jag var inte där. Den sändes på HBO, men var öppen så att samtliga skulle kunna se den.
Nu vanlig dag igen. LÄNGTAR till Thanksgiving!!
Kramar!!

My kids' Mom said...

Godmorgon Anne-Marie,

Jag blir lite full i skratt...Jag har faktiskt börjat tänka till ordentligt nu varje gång när jag skriver apostrofer och det tack vare dig. Ja, jag har nog varit lite sloppy med den viktiga grammatiska markören innan och är nog inte helt säker på om den alltid hamnat så rätt. Ibland blir man så osäker och då får man nästan kollla upp det som du gjorde.

Kram och ha en underbar dag och jag hoppas att du har haft en skön liten ledighet!

Anneli

Anonymous said...

Härlig musikvideo! Gör en glad i hågen. Ska komma ihåg den, när jag går till mitt voluntärjobb om en timme. Glädje föder glädje!

Jag deltog i en Veteras Day ceremoni på
the Town Green i Herndon. Har skrivit om det på Annikas blogg.

Veterans Day och Columbus` Day är såna där halvhelgdagar. Statsanställda har ledigt men annars är det komsi komså.
Glad att du hade en ledig dag.

Ruth i Virginia

Desiree said...

Skönt med en ledig dag. Vi hade aldrig ledigt på Veterans day då vi jobbade i Alabama men Thanksgiving är ju dessto större, den största helgen i USA. Svamp som man inte känner till väl ska man inte plocka. Berget ser vackert ut. Vi har också ca 10 grader dagtid här, ganska lagom och skönt.
Kram!

Anne-Marie said...

Anna: Jag är inte ledig idag (onsdag) utan var ledig igår (tisdag). Blir litet "rörigt" med tanke på tidsskillnaden. :)
Idag är det vanlig arbetsdag från 8-16.30 för mig.
Du har verkligen haft en lång dag.
Ha en fortsatt fin kväll! Kram!

Anne-Marie said...

Anna: Länken jag hade i inlägget tycktes förklara det hela.

Q. Which is the correct spelling of Veterans Day?

a. Veterans Day
b. Veteran's Day
c. Veterans' Day

A. Veterans Day (choice a, above). Veterans Day does not include an apostrophe but does include an "s" at the end of "veterans" because it is not a day that "belongs" to veterans, it is a day for honoring all veterans.
I Sverige särskriver man så det "stänker" om det och i USA gör folk fel med apostrofer. Det är stor skillnad på it's och its respektive your och you're. Det blir lika tokigt på engelska som på svenska.

Anne-Marie said...

Annika: Jag tycker det är konstigt att skolorna har öppet. Trodde att statliga skolor observerade en statlig (federal) helgdag.
Hur som helst var det skönt med en ledig dag.
Du som bor "mitt i smeten" har givetvis en del arrangemang som vi andra inte har. HBO har jag inte som kanal så jag nöjde mig med att vara ledig. :)
Thanksgiving kommer snart. Fattar inte vart november har tagit vägen.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Hej Anneli,

Som jag skrev till Anna blir det en stor skillnad hur man använder apostrofen - it's och its respektive your och you're. Inte riktigt samma innebörd. :)

Veterans day är litet knepigt eftersom man skulle kunna tro att det var en dag som "tillhör" veteranerna. Men länken jag hade i inlägget förklarade det hela rätt bra.

Jag skulle gärna ha litet fler lediga dagar. Men det blir med Thanksgiving.

Kram!!

Anne-Marie said...

Ruth: Visst var det en trevlig låt. Jag hörde den genom en radiostation via nätet som jag lyssnar på ibland.
Har inte hunnit läsa bloggar och svar alls eftersom jag är på jobbet hela dagen. Så är det när man är heltidsanställd. :) Får läsa det litet senare.
De flesta affärer var öppna igår men bankerna och posten och säkert en del mindre företag verkade vara stängda. Plus våra skolor.
Jag skulle gärna ha varit ledig i måndags. Klämdagar är dock inte alltför vanliga här i USA.

Anne-Marie said...

Desiree: Synd att måndagen inte var en klämdag tycker jag. Hade man bott i Sverige hade det säkert varit en ledig dag.
Thanksgiving är nog nästan litet större än julen här i USA. Man har ju egentligen bara en dag när man firar julen till skillnad mot Sverige.
Den gångna natten var kall här och det verkar som om det definitivt har blivit höst. Även i Weed.
Kram!!

Annica said...

En (eller flera!) lediga dagar då och då är inte helt fel. ;) Hade du nu bott i Sverige så hade du fått massor av lediga dagar under jul och nyår. Ibland kan det nästan kännas skönt då att komma tillbaka till vardagen och de vanliga hjulspåren igen. Kanske... ;)
Låten "Happy" spelas ofta i vår lokala radio, Radio Norrbotten. Den är "catchy" - som man säger på "nysvenska". ;)
Berget är ståtligt, som vanligt. Med eller utan snö.
Kram från ett just nu 12 grader kallt (men myggfritt!) norr!

Anne-Marie said...

Annica: Nej, man behöver vara ledig ibland och inte bara "slava" på jobbet.
Skolan har faktiskt stängt från den 23 eller 24 december till och med den 1 januari. Och genom att skolan är stängd behöver vi inte ta semester. Det är inte alla förunnat i USA att få vara ledig på det sättet.
Catchy är en bra beskrivning av låten. :) Den var tydligen Oscarsnominerad men vann inte vad jag förstod. Den kommer från en film.
Berget skall ha snö så här års. Men med torkan som fortsätter blir det nog inte som det brukar.
Oj så kallt du har det. Litet väl kallt för mig.
Kram!

Anonymous said...

Intressant att få info ang helgdagar, eftersom de är så olika i olika länder. Vissa dagar firar stora delar av jorden, andra dagar bara vissa länder. I UK är t ex inte första maj en helgdag. I Spanien hålls många speciella helgonhelgdagar.

Anne-Marie said...

Lena: Helgdagar kan verkligen skilja sig åt mellan olika länder.
USA firar inte heller första maj. Det är som vilken vardag som helst.
I USA har vi helgdagarna litet mera jämnt utspridda över året. I Sverige känns de väldigt koncentrerade till våren.

Gunilla Nardin said...

Veterans Day firas varje ar har i Frankrike.Numera finns det val knappt nagon Veteran som fortfarande lever,men minns nar man gav de gamla mannen sina valfortjanta utmaekelser. Ja Forsta Vardskriget var ett grymt krig med miljontals offer.

Sa bra att du ar ledig kring Thanksgiving.En stor helg i USA
vad jag forstar.

Har regnar det rejalt just nu, men idag var det 19 grader och sol. HARLIGT!

Ha det bra
Stor Kram!
Gunilla

Anne-Marie said...

Gunilla: Intressant att man även firar Veterans Day i Frankrike. Inte så konstigt men jag hade aldrig tänkt på att den dagen fanns även där. Här i USA firar man alla slags krigshjältar och det finns tyvärr många som inte ens är särskilt gamla. USA skall ju alltid "lägga sig i" överallt genom krig.
Thanksgiving är nog till och med större än jul i USA tror jag. Vi har ju egentligen bara Christmas Day (25/12) som firas.
Vi hade regn den gångna natten men nu skiner solen.
Ha det gott! Stor kram!

Anonymous said...

Vi borde ha mera helgdagar i sverige.

Anne-Marie said...

Anonym: Ni har fler lediga dagar totalt än vad vi har eftersom det finns fler klämdagar i Sverige. Det har vi inte direkt i USA.