Wednesday, August 28, 2013

Win-win - så bra det här var

Sista dagen idag i Stockholm innan den lååånga resan tillbaka till Weed. Jag räknar bara ner nu. Allt är genomgånget - vartenda litet papper och varje skåp och låda. Hur det kommer att kännas att aldrig återvända just till mammas lägenhet har jag ingen aning om hur det kommer att bli. Att lämna allt. Både mammas och mina saker. Ett par av mina möbler står nu hos en god vän och en mindre bokhylla och en tavla (mammas) står hos en av mina kusiner. Det enda jag har sparat är 3 kartonger, en reskasse och en ullmatta som finns hos en annan god vän. Några mindre saker och en del papper tar jag i resväskan.

Jag räknade igenom mynt som samlat sig - från tidigare besök och nu - och det blev mer än vad jag bara ville lämna. Eftersom Sverige till stor del blivit ett kontantlöst samhälle och bankerna numera inte hanterar kontanter egentligen (för mig som bor i USA låter detta som en paradox - banker som inte hanterar kontanter) funderade jag på hur jag skulle kunna få mynten till sedlar. Det finns en liten ICA-affär i närheten och där har jag sett en myntautomat. Jag tog med mig min lilla påse och gick dit och förklarade min situation. Jodå jag kunde växla mynten till sedlar. Och samtidigt såg jag att de hade något som jag letat efter - diskborst“huvuden“ till den diskborste jag köpte för några år sedan hos ICA. Tycker att det är ett enormt resursslöseri att slänga hela borsten. Det är perfekt att bara kunna byta ut "huvudet" tycker jag.
Dagens win-win för mig och troligen även för affären som fick en del mynt. Så bra! :)

Min lilla myntpåse. :)


Praktiska diskborsthuvuden.


Det har varit en fullspäckad vistelse i Stockholm och när jag kommer tillbaka blir det troligen att köra gasen i botten på jobbet. En längre semester vore inte helt fel. Som tur är har vi en långhelg i USA eftersom det är Labor Day på måndag. Jag har i alla fall kunnat träffa flera goda vänner under min vistelse vilket förgyllt mina dagar.

Några bilder från omgivningarna. Jag måste säga att jag haft mycket bra väder under mina 3 veckor här. Omväxlande sol, moln och regn. Mycket sol och behagliga +20-25. Har inte saknat hettan och brandröken i Kalifornien det minsta.





7 comments:

Äventyret framtiden said...

Ett stort steg görs för din del just nu. Allt det gamla lämnar du bakom dig. Nu finns det bara i minnet.
Och livet rullar vidare....
Önskar dig all lycka Anne-Marie!

Kramar

Desiree said...

Så skönt att du känner dig klar med allt. Jag tror det blir väldigt skönt att du fått detta avslut med en fin begravning för din mamma och att du även nu fått alla papper i ordning och allt annat. Jag är glad att du ändå fick några dagar till att njuta. Låter som vädret och denna sommar varit kanon i Sverige i år. Nu kan du lungt återvända till Weed och vända nästa blad så att säga. Ha en bra resa tillbaka.
Kramar!

My kids' Mom said...

Hej Anne-Marie,

Jag kom hem sent från ett föräldrarmöte och tordes inte ringa utifall att du ska upp till en tidig flight imorgon bitti.

Vilken Sverige vistelse för din del! Starkt gjort att ta hand om, reda ut, och att fatta så många beslut ensam.

Jag är lite nyfiken också; Hur känns Sverige för din del? Skulle du kunna tänka dig att flytta tillbaka efter alla åren i USA?

Ha en trevlig resa hem och lycka till.

Kramar!

Anonymous said...

Skönt att allt är avklarat nu tar du ett större kliv bort från Sverige förstår att resorna "hem" inte blir lika många i framtiden. Lycka till och ha en bra resa tillbaks *kram* Lena

Charlie sa ... said...

Läget under kontroll, så skönt!
Fint avslut, saker och ting i ordning. Precis som Desiree skriver, kan du nu lugnt återvända och vända nästa blad.

Safe flight!

Kramar!

Malix said...

hoppas resan tillbaka blir bra, Nu är ju er kära president på besök här hos oss. Hoppas din diskborste och skaftet passar, jag råkade köpa en som var för gammal och de hade gjort om dom så det blev att slänga för det fanns inte samma fästen

Katta said...

Så skönt det måste vara att få känna att du är klar. Färdig med uppstädningen och att begravningen är bakom dig. Jag kan tro att det varit slitiga veckor med mycket jobb och att många känslor finns där. Nu är du antagligen hemma i Weed och jag hopas resan gått bra. Kram