Wednesday, February 3, 2010

Rednecks

Det här inlägget skall tas med en hel del humor och inte alltför allvarligt. :) Men faktum är att det finns en stor grupp människor i USA som skulle kunna kallas "rednecks".

Rednecks beskrivs som vita, fattiga människor som bor på USAs landsbygd, har dålig utbildning och är relativt osofistikerade. Det är allmänt känt att det finns en hel del rednecks i Siskiyou County (där jag bor). Och det stämmer - många här har ingen högre utbildning, många är fattiga och som ni sett på bilder finns det en "slum" som man nog inte riktigt ser i Sverige.

Det finns fler hemsidor än vad man tror om rednecks, deras vanor, bilder osv. The Urban Dictionary har en hel del roliga definitioner - de flesta kan (tyvärr) passa in där jag bor. Jag vet egentligen inte om man skall skratta eller gråta. :)

You have flowers planted in a bathroom appliance in your front yard.

You move your refrigerator and the grass underneath it has turned yellow.

You mow your lawn and find a car.

There are more than ten lawsuits currently pending against your dog.

The hood and one door are a different color from the rest of your car.

The receptionist checks the rat traps at your place of business.

You need only two tools: WD-40 and Duct Tape. If it doesn’t move and it should, use WD-40. If it moves and it shouldn’t, use the duct tape.

You carry jumper cables in your car.

“Vacation” means going to the family reunion.



Bilden från http://redneckbabynames.com/

14 comments:

Anonymous said...

Haha- lite White Trash över det hela nästan. Älskar snögubben. Kram!

Annika said...

Ja, rednecks och white trash är ju nästan samma sak.
Det är lite kul det där med rednecks, och man kan garva lite år det hela...
Tycker man ser en del om man ngn ggn handlar på walmart här...
Annars finns det inte så mkt rednecks just där jag bor, men jag tror inte att man behöver åka alltför långt ut på landet förrän de dyker upp.
Ganska sköna förresten på sitt sätt...skönt avbräck till allt det andra som är Washington DC med allt det innebär i tävlingar och statusjakt...
"I'm a redneck woman, I aint no high class broad", det är en skön sång tycker jag...Gretchen Wilson.
Nä, rednecks är coola på sitt sätt. Go rednecks!!
:-)
Kram!!

Mamaya said...

Lite Blue Collar Comedy (Jeff Foxworthy, Bill Engvall, Ron White och Larry the Cable guy (yuck.))

Fin linje mellan Redneck och White Trash (vi har manga av bada har borta, mitt i Missouri). En liten skillnad ar dock att manga rednecks verkar aga mer hus an white trash som oftast bor i trailers eller nergagna lagenheter/hyr trasiga hus.
White trash anvander tydligen mer droger an rednecks som ar mer into alcohol.

Rune said...

Rednecks trodde jag från början bara fanns nere i södern, men kan ses här och var över landet. Verkar som dessa har mycket tid, är ofta pratglada och har bestämda åsikter. Ingen större idé att diskutera utan att bara hålla med.
Roliga episoder och skratt har jag fått vid många tillfällen. Kul människor som en färgklick i samhället och tillvaron. Ett ordspråk som passar in till viss del: "Jag har själv inga fördomar, men man måste ju säga att det är märkligt vad ofta dom stämmer..."
Appropå Gretchen Wilson, musikvideo "Redneck Women" visar en hel del "Rednecklife".

Heather Lundquist said...

Hahahahahaha =) Tur vi har inte jattemanga rednecks in Buffalo, NY...

Anne-Marie said...

Maria: White trash hade jag glömt! Ja du, snögubben verkar kanske litet dominerande. :) Kram!

Annika: I vår Dollar Store finns det nog en hel del rednecks och/eller white trash. Och det där med bilar som har olikfärgade delar osv det finns hur många som helst här. Och WD40 och duct tape var träffsäkert det med. Här tejpar folk bilar ibland. Vet inte om jag har hört den sången. Får se om YouTube kanske har den. Kan tänka mig att Washington D.C. har färre rednecks än vad vi har. Kram!

Mamaya: Du kan det här med rednecks och white trash. :) Mycket mer än vad jag känner till. Nog ser man inte den här typen personer i Sverige. Det måste vara en USA-grej.

Anne-Marie said...

Rune: Det stämmer att de nog dominerar i södern och kanske kom därifrån till att börja med. Jag har nog aldrig egentligen umgåtts med rednecks men jag ser dem litet överallt här. Något som också är vanligt är män och kvinnor som inte har råd att gå till tandläkaren och har tappat de flesta av sina tänder. Får nog ta och kolla in den där musikvideon nu.

Husmodern: Välkommen hit! Jaha, det finns inte alltför många rednecks/white trash Buffalo, NY. Har aldrig varit i de trakterna.

Mamaya said...

Washington DC borde ju ha en hel del Rednecks omkring dar, eftersom det ar ju sa nara bergskedjan Apalachia som ar bebodd med rednecks som bara den.

Anne-Marie said...

Mamaya: Det är riktigt. Appalacherna (eller hur man skriver det på svenska) har ju kusingiftermål, udda typer som bor i bergsområdena osv. Det är emellertid väldigt vackert där. Var på besök i North Carolina 2002 och det var nästan tropiskt.

Unknown said...

Oh wow du bor i Siskiyou County? Det är inte "Norcal" utan vad jag kallar "Ore-cal" haha.

Nu bor jag i Los Angeles men jag växte upp i Central Valley (vad jag kallar "Bore-cal" eftersom det är ganska tråkigt där) där det också finns många rednecks haha.

Anne-Marie said...

Kirk: Haha. Kul att du känner till Siskiyou County. Har du fler lustiga namn på olika delar av Kalifornien? Rednecks finns nog litet överallt verkar det som.

Unknown said...

Jag känner mycket lite till Siskiyou County utom att jag har åkt igenom den på I-5 och att Mount Shasta ligger där--vad vacker natur!

Vad gäller andra namn--hmmm tyvärr har jag inga fler haha. I mitt tycke har Kalifornien 4 delar: Socal, Norcal, Borecal, och Orecal. :)

Unknown said...

Du är helt säker på att du bor i USA? Dalsland stämmer bra på den beskrivningen också :)

Anne-Marie said...

Vanadis: Välkommen hit! Jag tror att jag bor i USA. ;) Borde ha koll på det efter 15 år. Kan tänka mig att det finns liknande "fenomen" också i Sverige.