Tuesday, February 16, 2010

Flyttuppdatering

Flytten är genomförd. I fredags kom ett par flyttkillar och det hela var över på ett par timmar. I lördags städade jag min lägenhet i Lake Shastina. I söndags packade jag faktiskt upp allting - på kvällen var jag så trött att jag knappt kunde röra mig. Igår var jag iväg och handlade.

Idag hade jag hoppats att mitt internet skulle vara "up and running" - men icke. Något konstigt är på gång - skall prata med tech support hos telefonbolaget i morgon. Tur att jag har internet på jobbet även om jag givetvis inte kan tillbringa min arbetstid till att surfa runt på bloggar. Jag kommer att tyvärr få ligga litet lågt med bloggandet tills jag kan ha mitt internet hemma.

Min nya lägenhet är okej, men jag saknar min gamla lägenhet i Lake Shastina. Den nya ligger nära den stora motorvägen, är mindre och inte alls så ljus som den tidigare. Men att hitta något nytt och att flytta inom 30 dagar är ju vanligen inte så man vill flytta. Att titta runt och fundera är det ideala sättet men det gick inte den här gången. Att behöva flytta ut när man inte själv vill är ju inte en ideal situation. Men om det skulle ske var det ju tur att att det hände när jag var här och inte i Sverige. Det hade varit chockartat minst sagt att få ett sådant besked när jag var där eller kom tillbaka hit.

Alla stater har olika regler för hyresgäster och hyresvärdar. Här i Kalifornien gäller 30 dagar när man själv flyttar ut men det är också 30 dagar som gäller om hyresvärden säger att man måste flytta. Det var det jag råkade ut för beroende på att ägaren hade ekonomiska bekymmer och valde att sälja mycket snabbt. Att ha 30 dagar på sig är som sagt ingen lång tid alls. Framför allt i ett område som mitt med begränsat antal bostäder som hyrs ut. USA har kortare och "hårdare" regler inom flera olika områden jämfört med Sverige. En av mina kompisar sade att det var 3 månader som gäller i Sverige om man hyr en bostad. I USA kan man bli uppsagd från sitt jobb och få sluta samma dag. Det skulle väl aldrig ske i Sverige.
Idag hade jag en så kallad "walk-through" i min lägenhet i Lake Shastina (det är när det kollas hur väl jag städat) och kvinnan från uthyrningsföretaget som var där sade att hon och hennes dotter hade varit tvungna att snabbt flytta ut från det hus de hyrde till en liten lägenhet eftersom ägarna av huset bestämde sig för att flytta tillbaka.

Ibland känns USA väldigt hårt - det finns inte några "stötdämpare" utan man får ta konsekvenserna snabbt. Jag är nog fortfarande väldigt svensk och kan inte riktigt förstå varför det är så här i USA.

4 comments:

Katarina said...

Jo, det är stora skillnader mellan våra länder, Sverige och USA i just denna fråga om, den boende rättigheter osv.

Skönt att veta att du kommit på plats. Det är ett stort jobb att flytta!

Jag hoppas att det så småningom ska kännas lite bättre i den nya bostaden, det är tufft att på 30 dagar ha funnit en ny bostad och flyttat ut!

Annika said...

Ja, det är ju det, som Katarina säger...Ibland så svårt att förstå sig på. Hårdare klimat i mångt och mkt.
Men skönt att du är på plats. Tror du att du kommer att titta efter ngt annat? Eller känner du att du kommer att bli kvar där ett tag?
Usch, det är ju inget kul att flytta heller, precis...
Jobbigt är vad det är. OCH så typiskt att internet strular. Tror det har hänt hos samtliga jag känner som bytt bostad...
Hoppas det snart löser sig!!
Kram!!!
Kram!

Malin said...

Det finns nog få saker som är värre än att tvingas flytta. Strongt gjort att hitta något på så kort tid och flytta ut ur det gamla och in i det nya. Här i USA kan man ju förlora hus och hem ganska snabbt. Verkar inte lika vanligt i Sverige.
Lycka till och hoppas du kan få det lite hemtrevligt!

Anne-Marie said...

Katarina: Jag ser nog den här lägenheten som en övergångsbostad (tyvärr). Hade jag haft mer tid hade jag kanske kunnat hitta en bostad som var mer "to my liking". Det är inget fel på den här lägenheten men den ligger väldigt nära motorvägen och den är litet för liten för mig. Men jag har tak över huvudet i alla fall och det känns bra.

Annika: Nej, jag tror inte att jag kommer att stanna under lång tid. Jag vill verkligen kunna hitta ett litet hus där jag inte behöver tänka på att andra hör mig och det skall helst ligga tystare än vad den här lägenheten gör. Men, det finns helt enkelt inte tillräckligt med bostäder just nu så min prioritering var, när jag blev utkastad, att hitta en bostad överhuvud taget. Tyvärr funkar internet fortfarande inte och det kommer nog att dröja till nästa vecka. Kram!

Malin: Jag har packat upp allting men måste nog arrangera mina saker litet annorlunda. Jag hade inte kunnat leva i ovisshet om bostad så det var perfekt att det löste sig så snabbt som det gjorde.