Vårt elbolag och deras "shady operations"
I februari i år skrev jag om att jag hade “opted out” från att ha en smart meter. Informationen jag hade fått var att installationen av smart meters i Siskiyou County skulle börja i augusti och pågå under ett antal månader. Eftersom vårt elbolag, Pacific Power, verkar styras av oetiska personer blev det inte riktigt så som man hade annonserat.
Mitt under the Carr fire, när röken var bedövande ibland, hade jag ett par veckors semester. Jag ville inte åka någonstans eftersom allt kändes osäkert med tanke på alla bränder och jag höll mig mest hemma och pysslade med sådant jag inte har tid med annars när jag arbetar. Jag står med på en emaillista som drivs av en kvinna i Mt Shasta och jag hade sett flera email från andra medlemmar om att installationer hade satt igång i Mt Shasta. Det jag läste lät som en dålig kriminalhistoria.
Tydligen hade Pacific Power lejt ut jobbet med installationerna till ett annat företag, Aclara, och detta företag hade många installatörer som verkade jobba febrilt på att ha installationerna gjorda mycket, mycket snabbt. Flera personer rapporterade att de inte hade fått någon som helst information från Pacific Power att installationerna skulle sätta igång, det vill säga de hade inte haft en chans att ta ställning till om de ville ha en smart meter eller inte. Alla var inte så välinformerade som jag var. Pacific Power hade informerat mig om att det skulle gå ut brev till deras kunder vilket alltså inte skedde. Dessutom kom det email via emaillistan (min inbox höll på att svämma över under ett par veckor) om att Aclaras personal till och med hade gjort intrång på privat mark och förstört hänglås och dylikt. Det är olagligt och i mina ögon kriminellt.
Eftersom Aclara var i Mt Shasta förstod jag att Weed snart skulle få besök. En dag i slutet av juli under min semester såg jag en bil från Aclara tvärs över gatan som verkade var i farten med en installation. Mannen som äger huset kom ut och pratade med installatören och jag såg att husägaren var frustrerad. Av någon anledning gav han upp såg det ut som och smart metern installerades.
Jag följde Aclaras team så gott jag kunde och gav mig ut på kortare promenader i omgivningarna och såg att de analoga mätarna försvann mycket snabbt och ersattes med smart meters. Var ingen hemma och kunde säga ja eller nej till en installation blev en smart meter installerad. Det var många chockade och ilskna email som kom genom listan och jag insåg att något var fel. Eftersom jag ville kolla igen med Pacific Power ringde jag och fick prata med en person som gav mig telefonnumret till Aclaras kundtjänst. Jag ringde dit och fick veta att en “opt out” inte var komplett om man inte också hade ringt Aclara!! Ingen hade sagt något om detta tidigare vilket ytterligare spädde på min upplevelse av hur oetiska Pacific Power faktiskt är. Kvinnan som hjälpte mig hos Aclara var väldigt trevlig och försäkrade att jag inte skulle få någon smart meter.
Efter några dagar kom en installatör från Aclara och jag var beredd på att kanske få diskutera med honom men som tur var hade mitt namn kommit med på listan över “opt outs” och han installerade bara grannlägenhetens elmätare. Mitt under allt detta pratade jag med min hyresvärd som också verkade vara emot smart meters. Hon visste ingenting om det jag berättade, det vill säga hon hade inte fått något brev, men hon och hennes man var hemma och sade nej till installationen.
Man kunde tycka att detta borde räcka ifråga om oetiskhet men icke. Litet senare kom ytterligare email via listan om att Pacific Power skulle ta ut högre avgifter för de som hade “opted out” än vad som tas ut från ett annat elbolag, PG&E, i andra delar av Kalifornien. Dessa avgifter tar ingen som helst hänsyn till att många i Siskiyou county har en ansträngd ekonomi och bestämdes av CPUC (California Public Utilities Commission) i samarbete med elbolaget. I Oregon har det också pågått installation av smart meters men där har faktiskt Pacific Power ändrat sina avgifter i vissa områden på grund av protester. Olika stater har tydligen olika regler för ett och samma bolag.
Detta blev ett långt inlägg men ville dela med mig av vad som hänt här. Det har förekommit protester mot Pacific Power i Siskiyou County men jag undrar om de kommer att leda till något. Summering av sommaren: Många mäniskor har fått smart meters installerade mot sin vilja, de allra flesta visste inte om vad som skulle ske och de som visste kommer att få betala absurt höga höga avgifter. Tydligen finns det ytterligare avgifter inbakade i det vi redan betalar som borde tas bort för de som har "opted out" men troligen kommer detta inte att ske.
Så här ser det ut nu där elmätarna sitter på "mitt" hus. Min analoga sitter överst.
11 comments:
Det verkar som världen mer och mer befolkas av oärliga människor. Överallt, i alla länder och sammanhang, kryper de fram ur sina hålor och förpestar tillvaron för vanliga ärliga medborgare. Det är så tragiskt. Mer än någonsin gäller det att vara på sin vakt, både IRL och på nätet.
Här är det alltfler, speciellt äldre personer, som utsätts för skurkar av alla de slag. Extra fult att ge sig på de svagaste.
Jag hoppas du har hört och sett de sista av de där ljusskygga företagen. Deras metoder tycks verkligen inte följa god affärssed. Usch!
Kram från norr! (Där termometern just nu visar runt +5° och snön försvunnit. För andra gången. Härligt!)
Något liknande här för några år sedan. Nu har vi en termostat som de vill uppgradera gratis och det vill inte vi (den nya kan styras med app). Man måste alltså inte göra det men tyvärr får man automatiska telefonsamtal med inspelningar som man inte kan opt out verkar det som. Jag har ringt och talat med dem och de har sagt inga problem. Men ändå ringer telefonen i tid och otid (jag vi har fortfarande en landline). Pepco har tidigare år fått en massa kritik speciellt hur de hanterar strömavbrott men jag tycker faktiskt de har bättrat sig lite. Staten bestämde att de inte fick höja sina avgifter under flera år så de hade det tufft ett tag då de både skulle bättra på men inte fick tar mer betalt. Liksom hos er är det monopol.
Tur att du var hemma ändå!
Annica: Ja, det verkar tyvärr som om allt fler är oärliga. Just den här “historien” med elbolaget och alla turer med smart meters känns onekligen “shady.”
Tror att de ofta söker de som är litet svagare och kanske mer lättlurade av olika anledningar.
Nu är det ju tyvärr så att elbolaget får vi dras med eftersom det är det enda som finns här. Det andra företaget, Aclara, kommer väl inte att synas till hoppas jag eftersom de hjäpte till med just installationerna. Det var många märkliga händelser i somras och nu under hösten.
Tack för ditt email och söta kort! :)
Kramar!
Malin: Låter likt det som utspelade sig hos oss med det du berättar. Jag tycker inte om alla dessa “smarta” lösningar som tränger sig in i samhället mer och mer. Om man har “smart appliances” plus en “smart meter” kan elbolaget reglera dina appliances och stänga av elen godtyckligt. Skrämmande hur mycket “storebrorssamhället” krupit in överallt.
Jag har också en landline och svarar aldrig om det ringer ett okänt nummer. Genom telefonbolaget AT&T kan jag blockera nummera som ringer ofta.
Pacific Power har monopolställning hos oss och bor man som jag gör måste man ju ha elektricitet. Jag har fortfarande inte fått en räkning som inkluderar de nya avgifterna. Vet faktiskt inte varför men det kommer nog snart.
Ja, det kändes bra att jag kunde vara hemma och övervaka installationen. Trist att så många inte hade valet, pga bristande information, som jag hade.
Ruggigt och otäckt!
Bra att du har ögon och öron med dig och
klarade dig utan detta som jag tycker, oseriösa bolag.
Vi lever i en märklig värld.
Man behöver hela tiden vara på sin vakt och det känns inte bra.
Jag skulle ändå säga att vi har det rätt bra på den här lilla ön,
kanske just för litenhetens skull,
för djungeltelegrafen fungerar rätt så bra. Händer något särskilt,
tvivelaktigt, så plingar det till i telefonen, eller på facebook, och
ryktet sprider sig snabbt. Håll dörrarna stängda, se upp, det är
någon som går ut och in i hus osv..
Men visst sker även liknande som hos dig, oseriösa försäljare av olika slag,
tränger sig in hos aningslösa, oftast äldre personer, som
inte tror någon om ont, för de har inte den erfarenheten sedan tidigare.
De som gör det här, kommer inte från Åland, utan har tagit färjan över på morgonen och tar färjan tillbaka på kvällen eller nästa dygn.
Att försöka sig på liknande om man är boende här, går helt enkelt inte.
Tack för ett intressant och informativt inlägg.
Ha det bra!
Karin: Ja, det kändes litet obehagligt under sommaren med vad som skeddee.
Tyvärr måste jag ju dras med elbolaget eftersom det är det enda som finns.
Kalifornien är en underlig stat med väldigt mycket oegentligheter tycker jag. Som till exempel - staten bryter mot federala lagar kring illegala immigranter. Medvetet och inskrivet i lag gör man det till och med. Som laglig immigrant sticker det i ögonen på mig.
Låter bra att djungeltelegrafen fungerar bra hos dig. :)
RIktigt så är det inte här även om jag bor i en liten stad. Det finns många mysko typer som bor i Weed. Och fler verkar det ha blivit allteftersom åren gått.
Roligt att du tyckte om inlägget - tack! :)
Ha det gott!
Detta låter ju helt snurrigt. Idag måste man var på sin vakt mot allt tycks det, och man vågar knappast lita på någon. Att vara gammal och ensam kan inte kännas särskilt tryggt då. Tyvärr ser det nog ut så i många länder. Världen är en tuff plats.Kram
Gunnel: Ja, minst sagt snurrigt. Man måste alltid vara om sig och kring sig och det verkar som om det blir mer och mer nödvändigt allteftersom åren går. I Sverige var det litet enklare tror jag när jag växte upp. I USA tror jag att det alltid varit rätt korrupt inom de flesta områden tyvärr. Kram
Men åh, det här för med sig minnen om hur det gick till här för ett par år sedan, lite liknande tycker jag nästan... Jag skrev upp oss (eller kanske ringde) på en lista om att vi ville ha en smart meter som kunde ställas om till manuellt läge och tills detta skedde hade jag satt en stor lapp på vår gamla mätare om att den inte fick röras... När installatören kom så hade vi sådan tur att han själv hade den andra sorten, så han installerade den till oss och ställde den på manuellt läge vilket jag konfirmerade med min egen mätare (den gav alltså inte ut några signaler). Nu betalar vi ca $15 extra per månad för att en person ska komma ut och läsa av den, något jag inte gillar men det verkar inte finnas någon som för vår talan på delstatsnivå. Och dessutom så kommer ju sig allt detta från the Energy Policy Act of 2005, så det skulle inte vara lätt att gå emot alla dessa nya "klimatsmarta" lösningar... Det senaste som skett här är en e n o r m höjning av vattenpriserna i stan, förmodligen lite i samma fotspår... /Anna L
Ps. Tycker det är så bra att du skriver om det här! /Anna L
Anna: Intressant att det skulle finnas smart meters som går att ställa om till manuellt läge. Har inte hört talas om det. Bra dock om det finns. Jag har ingen mätare men vet ju att det finns sådana. De säger att det kostar mer att ha någon som läser av och att detta är orsaken till den extra kostnaden. Frågan är dock varför det inte har kostat mer under alla år de har haft analoga mätare. Mycket märkligt - jag är sarkastisk nu.
Det finns mycket underligt kring dessa smart meters som inte är bra som jag ser det. Och har man smart appliances plus en smart meter kan elbolaget godtyckligt stänga av vissa appliances och el under vissa tider på dygnet. Tala om big brother.
Kul att du tyckte om inlägget. :)
Post a Comment