Tuesday, February 21, 2012

Romantiska platser - Salzburg

Kul med ett temainlägg som inspirerades av några medbloggare - romantiska platser. En av mina favoritstäder är Salzburg, som dessutom är en mycket romantisk stad och sedan 1997 till och med hör till UNESCOs World Heritage Sites.

Får tyvärr låna bilder från nätet eftersom alla mina egna bilder finns som diabilder i min mammas lägenhet just nu.

Redan som liten flicka såg jag bilder från denna vackra plats genom filmen Sound of Music. Såg denna klassiker med Julie Andrews flera gånger och musiken från filmen fanns på en mycket välspelad LP-skiva i mitt flickrum. :)

Som tur var har jag haft förmånen att också besöka denna alpina stad. 1979 var jag på språkresa just till Salzburg tillsammans med en kompis. Vi bodde hos en österrikisk kvinna och hennes mamma en bit utanför själva staden. På förmiddagarna var det undervisning i tyska genom språkreseorganisationen EF och på eftermiddagarna kunde vi upptäcka Salzburg antingen på egen hand eller genom utflykter som EF ordnade.

Salzburg ligger fantastiskt vackert vid Salzach-floden. Berg omsluter staden och det jag minns från mina 3 veckor där var att det var otroligt grönt och lummigt.

Salzburg är känt som Mozarts födelsestad och i Salzburgs "Old Town" (Altstadt) finns ett fint museum som jag och M besökte.
Vi tillbringade många timmar i Salzburgs Gamla Stad. Smala, pittoreska gator med många små butiker. Mozartkugeln var självklart att köpa. :) Minns att vi också åt bakverk som var typiska för Salzburg och Österrike.

Eftersom det är mer än 30 år sedan jag var i Salzburg minns jag inte exakt vilka platser vi besökte - hade jag mina bilder skulle det vara litet lättare. Minns dock att några vackra kyrkor fick besök och även en bio som bland annat visade filmen "Sound of Music". :)

Utanför den Gamla Staden finns Mirabellpalatset med sina trädgårdar, blommor och statyer. Där sjöngs bland annat sången "Do-Re-Mi" från Sound of Music.

Schloss Hellbrunn som ligger en bit utanför Salzburg har många vattenkonster och fontäner.

Vi hann även med en dagsutflykt till isgrottorna i Werfen som vi åkte tåg för att komma till. Minns att det var riktigt kallt inne i grottorna.

Till alla som inte besökt Salzburg ännu, gör det. Det är en mycket vacker, kulturell och romantisk stad i ena hörnet av Österrike.

De som står för temat är Annika, Lotta och Lisbeth.
Bilderna är lånade från Wikipedia.

21 comments:

Saltistjejen said...

Å vilka vackra bilder på en otroligt vacker stad!!!!
:-)

Desiree said...

Ser otroligt vackert ut. Jättekul att läsa om alla ställen som folk valt ut som de mest romantiska platserna. Man får tips och får upp ögonen för ställen som man inte tänkt så mycket på innan. Har inte varit i Salzburg men jag tror det skulle vara ett väldigt fint ställe att besöka.

Äventyret framtiden said...

Jag har tidigare fått veta att Salzburg är jättefin att besöka och att det är en romantisk stad. Den finns redan på listan för ställen som jag gärna skulle besöka, men jag tror jag flyttar upp den några steg på listan nu efter ditt inlägg:)Tack!

Kramar
Karin

Sahra said...

Jag har också varit i Salzburg och kan bara hålla med. Fantastiskt vacker och mysig stad.

Nässelblom och choklad said...

Vad kul att få veta lite mer om Salzburg, en stad jag aldrig varit i och egentligen inte heller tänkt närmare på. Nu blev jag nyfiken!

Fourmum said...

Där har jag inte varit och säjer som Pettas att det har nu stigit i graderna på listan över platser man vill besöka ;) Tack!

Annika said...

DIT skulle jag också vilja åka!
Ja, till Österrike övh!
SÅ mkt vackert!
KAN tro att det andas romantik där!
Kramar!!

Charlie sa ... said...

Jag kunde inte kommentera igår, men nu så.

Jag kan verligen lägga Salzburg till min lista!

Vi har varit där två gånger och jag älskar det. Har en ulljacka inköpt i en av gränderna i gamla stan.

Och ja, stan är mycket romantisk! Vi har också åkt Die Romantische Strasse och besökt bland annat sagoslottet som inspirerade Walt Disney, Neuschwanstein.

En liten snutt från nätet:

The Romantic Road - A trade route during the middle ages, Germanys Romantic Road still retain much of its medieval...fairytale castles lie Neuschwanstein and the Alps complete the charm.

Vi ser Sound of Music då och då ;)

Tack för att du väckte de minnena!

Kramar

Channal said...

Lovar! Salzburg står på önskelistan! Vill även vandra i Alperna en vårdag! Tack för ett inspirerande inlägg! Jag r med jag också! Kram Anna

Freedomtravel said...

Tack för tips! Blir lite inspirerad nu! :)

Anne-Marie said...

Saltis: Jag hade ju hellre velat ha mina egna bilder men vad gör man när de finns i Sverige. Salzburg är en fantastiskt vacker stad. Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Har inte hunnit ge mig ut på min bloggrunda ännu eftersom jag jobbade sent i går kväll och hela dagen idag. Skall göra det nu k väll. Salzburg tror jag att du och C skulle tycka om. Ni skulle hitta hur många fina fotomotiv som helst. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Karin: Vad roligt att jag kunde inspirera dig att kanske besöka Salzburg. :) Staden är verkligen mysig och vacker. Det är fantastiskt lummigt och med floden blir det extra vackert. Kramar!

Anne-Marie said...

Sahra: Välkommen hit! Skall bege mig till dig och se vad du skrivit om. :) Visst är det en fin stad. Skulle mycket väl kunna tänka mig att åka tillbaka dit.

Anne-Marie said...

Nässelblom och Choklad: Välkommen hit! Och vilket härligt namn på din blogg. :) Skall genast bege mig till dig och se vad du skrivit om. Salzburg kanske inte är en så välkänd stad som Paris och Rom men absolut värd ett besök. Kul att jag kunde inspirera.

Anne-Marie said...

Fourmum: Vad roligt att andra också blev inspirerade av Salzburg. :) Vissa platser har alltid en speciell plats i hjärtat och man känner sig hemma där. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Platser med höga berg och lummiga, gröna dalar har något romantiskt över sig tycker jag. Och det har Salzburg absolut. Just den Gamla Staden är fantastiskt fin. Känner nästan att jag skulle vilja åka tillbaka dit nu igen. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Lotta: Såg inte ens ditt e-mail igår kväll. Sorry. Hade stängt av datorn för kvällen. Bra att det gick att kommentera igen.
Vad roligt att du också varit i Salzburg. Kan tänka mig att man kan hitta riktigt fina saker i Gamla Staden.
Eftersom jag inte har mina bilder hos mig minns jag inte alla platser vi besökte men försökte få med de viktigaste. Roligt att jag kunde väcka minnen till liv. :)
Kramar!

Anne-Marie said...

Anna: Välkommen hit! Skall genast bege mig till din blogg och se vilken plats du skrivit om. :) Roligt att jag kunde inspirera till litet resplaner. Bor man i Europa blir det ju inte så lång resa. Kram!

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Ni skulle ju till och med kunna ta er bil och åka till Salzburg. :) Kul att du blev inspirerad.

Alexander said...

Ja där är verkligen jättefint :)