Sunday, September 18, 2011

Constitution Day

Den första frågan i studiehäftet, för alla som vill bli amerikanska medborgare, lyder: "What is the supreme law of the land?" och svaret är "The Constitution."

Den 17 september firas "Constitution Day" här i USA. Det är ingen helgdag men det är en dag då man minns undertecknat av USAs grundlag - The Constitution. Den 17 september 1787 undertecknades och föddes den lag som fortfarande till stor del gäller.

De första 57 frågorna (av 100 frågor) i det studiehäfte jag pluggade innan jag blev amerikansk medborgare handlar om grundlagen och det politiska systemet i USA. Man lägger stor vikt vid att blivande medborgare känner till bakgrunden till The Constitution.

Jag lärde mig en del jag inte kände eller som jag bara hört talas om i förbigående. Det ursprungliga dokumentet som skrevs under 1787 har till exempel fått ett antal tillägg som kallas "amendments". The 10 första heter "Bill of Rights". De som skrev ihop The Constitution fokuserade inte så mycket på individuella rättigheter utan dessa finns i Bill of Rights. Där talar man bland annat om "freedom of speech", "freedom of religion", "freedom to bear arms" (dvs rätten att inneha vapen) och flera andra "freedoms". Lagförslag finns numera att ändra till exempel den lag som reglerar "freedom to bear arms" och detta har upprört många amerikaner.

När jag skickade in min ansökan om medborgarskap var en av frågorna "Do you support the Constitution and form of government of the United States?" Man kan då svara "Yes" eller "No". Svarar man nej måste man ha en skriftlig förklaring och ytterligare dokument som kan backa upp ens svar.

USAs grundlag är något som engagerar många amerikaner och man ställer ibland frågan "Is this constitutional?" Det senaste tillfället var när presidenten förklarade krig mot Libyen och många sade att det gick emot USAs grundlag.

Det ursprungliga, handskrivna Constitution-dokumentet finns hos "National Archives and Records Administration" i Washington, D.C. Tyvärr hann jag aldrig besöka denna plats när jag besökte Washington D.C. för många år sedan.

När jag hade blivit insvuren som medborgare fick jag ett par häften som handlar om The Constitution, The Declaration of Independence (vilket är ett annat dokument där man deklarerar sin frihet från England - det är det som firas på USAs nationaldag den 4 juli) och "The Citizen's Almanac - Fundamental Documents, Symbols, and Anthems of the United States."

8 comments:

Äventyret framtiden said...

Vi brukar tycka att folk som vill bli ålänningar har det rätt motigt som måste bo här minst fem år (specialfall 3 år),ha jobb och hem, finländskt medborgarskap innan de kan ansöka om åländskt. Men nog tycks det vara rätt så knepigt att bli amerikan också:). Intressant läsning som vanligt!

kram

Elin Sigvardsson said...

Det verkar vara mycket man ska kunna för att få bli am medborgare. Fast jag vet inte hur mycket man måste göra för att bli svensk medborgare heller.

Har länge haft en dröm att flytta till USA, varför vet jag inte riktigt. Hur är det att bo där? Om du har tid och lust att skriva ett längre svar om detta så får du gärna maila mig. Jag har aldrig varit i usa så jag vet inte riktigt varför jag tycker det är så spännande... vi har tänkt åka dit på semester som bröllopsresa, har du tips på vart man ska åka och vad man ska se?

Tycker iaf att din blogg är väldigt intressant att läsa, och kommer fortsätta följa den! :)

Desiree said...

Jag tyckte det var kul med dessa häften när C höll på att plugga in till medborgarskapstestet. Vi hade en CD skiva med olika frågor och svar också som vi brukade lyssna på i bilen. Man lärde sig en hel del nyttig information.
Visste dock inte att man firade the constition 17 september. Inget man direkt märkte av i Alabama iallafall.
Kram!

Annika said...

OCH nu är det min tur att sätta igång med detta. HOPPAS jag är medborgare innan nästa sommar.
Visst ligger alla frågor på nätet också? Som flash cards?
Ja, det ska en del till innan man blir amerikansk medborgare. Visste inte heller att man firade constitution day den 17.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Karin: Det låter nästan som om Åland och USA har samma "svårighetsgrad" för att bli medborgare. Det tar tid här i USA och man måste uppfylla rätt många krav. Jag är glad att jag gick igenom det hela eftersom det ju ger en helt annan frihet att "röra på sig", även utanför USAs gränser. Kramar!

Anne-Marie said...

Elin: Välkommen hit! Tack för dina fina ord om min blogg. :) Jag får många email från svenskar som säger samma sak, dvs att de dras till USA av någon anledning. Kanske det är den litet mer spontana energin här och folks mer utåtriktade sätt som drar och lockar. Mailar dig gärna men jag såg inte din mailadress på din blogg. Missade jag den? Skicka ett mail till min adress: attboiusa@yahoo.com med litet frågor så svarar jag.

Anne-Marie said...

Desiree: Nej, jag visste faktiskt inte heller att det fanns något som hette Constitution Day. Såg en notis hos Yahoo News tror jag det var där man talade om detta. Jag skaffade aldrig CD-skivan men såg att den också fanns. Jag lärde mig en hel del och det är ju aldrig fel. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Nu får du göra slag i saken så att du slipper det gröna kortet och kan ta fram ditt amerikanska pass istället i passkontrollen. :) Alla frågor finns hos USCIS och även alla svar. När jag hade mitt fingeravtrycksbesök fick jag också ett häfte med alla frågor och svar. Flash cards kan man också skaffa men det gjorde aldrig jag. Constitution Day var något nytt även för mig. Kramar!