Sunday, July 24, 2011

Sång av syrsor

Mina fönster är öppna eftersom det är varmt och utomhus hör jag syrsorna som sjunger. Det är ett sommarljud som jag numera vant mig vid. De sätter igång i maj/juni när det börjar bli varmt och fortsätter tills den första kylan kommer i slutet av september/början av oktober.

De sjunger dag-som nattetid och när jag först kom till Mt Shasta minns jag att jag tyckte det var högljutt när jag skulle somna. Nu är det ett ljud som jag vant mig vid och som jag kan koppla bort när jag lägger mig.

Det är lustigt med associationer som ljud kan ge. Det jag kommer att tänka på när jag skriver om syrsor är Benjamin Syrsa i Kalle Ankas jul. På engelska heter han Jiminy Cricket och var först med i Pinocchio. Han är en talande syrsa som också kan sjunga. :) "When you wish upon a star" är hans mest kända sång.

Jag är också tillräckligt gammal för att minnas en svensk artist och sångerska som heter Zarah Leander. Man spelade många av hennes sånger på radion när jag var liten. En av hennes mest kända sånger var "Sång om syrsor".

Nu skall jag lägga mig till syrsornas sång. :)


Bilden från movies.about.com

8 comments:

em said...

Oh, jag gillar syrsor, så gott att somna till! Precis som mistlurar (som jag skrivit om någonstans) de låter likadant i Östersjön som i Stilla havet - rogivande!
Fast jag inser ju att det inte är så rogivande att vara på havet och vara tvungen att förlita sig till ljudet av mistlurar (det var väl ännu värre förr). Kanske lugnare att hålla sig till syrsorna.
Margaretha

Desiree said...

Syrsorna minns jag också som ett välbekant ljud från Alabama. Syrsor och tåg som visslade någonstanns. Olika platser har verkligen olika ljud. Här hör jag istället måsar eller ljudet av vågor då en båt åker förbi i våran kanal, plingandet då spårvagnen är på väg. Vackra ljud på olika sätt.
Kram!

olgakatt said...

Är det alltid syrsor man hör i Kalifornien? Jag har undrat om det är cikador eller syrsor, det är ju inte samma sak. Hur hör man skillnad? Första gången jag var i Provence hörde jag också nån slags konsert i mörkret och undrade väldigt tills jag fick veta att det var grodor!

Anne-Marie said...

Margaretha: Mistlurar låter kanske litet starkare än syrsorna. :) Ibland börjar jag tänka på hur mycket de låter och då känns det högljutt. Men för det mesta är det bara ett av de ljud som hörs utanför.

Desiree: Det är intressant hur man vänjer sig vid olika ljud och de blir hemtama på något sätt. När jag bodde i lägenheten (den jag flyttade till efter det att jag blev tvungen att flytta pga ägarens konkurs i Lake Shastina) bredvid motorvägen vande jag mig aldrig vid motorvägens ljud. Det var för högt och starkt ljud. Kramar!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jag kollade hos engelska Wikipedia och de hade ljudfiler och den som mest liknade ljudet jag hör är syrsornas ljud. Så jag tror det är syrsor vi har. De heter crickets på engelska och folk här pratar om crickets. Grodkonsert har jag nog aldrig hört men kan tänka mig att det kan vara högljutt.

Charlie sa ... said...

Tycker om ljudet av syrsor! Det påminner mig om "utomlands". Här börjar de komma igång ordentligt.

Kram!

Min plats i solen said...

Syrsor får mig att minnas barndomsresor ner till Medelhavet där de spelade hela nätterna. Här har vi också syrsor som låter nu under sommaren. Inte lika intensivt och högt som utomlands. Men nog spelar de under sommarkvällarna alltid. :)

Sköt om dig!

Kram Lotta

Anne-Marie said...

Lotta: Ja, det stämmer att det känns som "utomlands" med syrsor. Här sjunger de varje dag - dag som natt. Kramar!

Lotta: Har inget minne av att jag hörde syrsor i Stockholmsområdet. Kanske de finns i mer "exotiska" delar av Sverige, som Skåne? ;) De är väldigt flitiga måste jag säga. Ha det gott! Kramar!