Monday, May 24, 2010

Träd - före detta

Träd är härliga tycker jag. De är vackra att se på och känns mäktiga. Träden i norra Kalifornien är större än de svenska och det gör att de är ännu mer påtagliga.

1985 åkte jag till USA för första gången. Resan gick till Los Angeles och organisationen Tree People. Jag hade året innan träffat paret som startade Tree People och jag ville komma och hälsa på. Dels för att jag tyckte det var spännande att komma till Los Angeles och dels för att jag ville lära mig mer om Tree People och deras arbete.

Tree People planterar bland annat träd i Los Angeles området. Vilken bra insats i en stor stad som Los Angeles. Alltför många träd försvinner genom avverkning. Väldigt få riktigt gamla träd och skogar finns egentligen kvar. Jag minns hur imponerande det var att se Redwoodträden i Kalifornien. Som tur var kunde jag se dessa uråldriga träd när jag besökte Tree People.

På min promenad igår i ett soligt Weed (det kändes riktigt varmt med 13 plusgrader :)) såg jag ett par tomter där man hade gått hårt fram mot fina träd. Visst måste man ibland såga ner träd, det är självklart. Men litet ledsen blev jag när jag såg ett stort fint träd som sågats ner och andra träd som beskurits hårt.

Det här var ett mycket stort träd - man kan se hur tjock stammen var.



Kvinnan som bor i det här huset beskär sina träd lika hårt varje år. Och i år har hon till och med bundit ihop sina buskar med snören. Undras just vad en psykolog skulle ha för förklaring till hur hon sköter sin trädgård? Michael (som var terapeut) hade absolut haft vissa åsikter. :)





Jag skrev häromdagen om gatu- och vägnamn och hur de används. Kanske staden Weed har litet småstadskomplex eftersom parken heter Bel Air park. Jag ser framför mig Bel Air i Los Angeles när jag ser denna skylt - litet skillnad i storlek. :) Men parken i Weed har i alla fall stora, fina träd.

2 comments:

olgakatt said...

Har man en trädgård med begränsad yta kan det vara skäl att beskära både buskar och träd, eller hamla träden, som det ser ut som på dina bilder. Går det till överdrift kanske man kan sätta nån diagnos på nån slags obsession eller patologiskt kontrollbehov, haha!
Jag läser en blogg som handlar om formklippning eftersom jag måste hålla efter vissa träd i min trädgård:
http://formklippningtopiary.blogspot.com/

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jag förstår att man ibland måste beskära träd, men det känns litet onödigt att beskära samma träd lika hårt varje år. Men samtidigt är jag ju inte någon trädgårdsmästare. Jag tror fortfarande det finns någon psykologisk förklaring till den här kvinnans "trädtrimning". :)