Wednesday, April 29, 2009

Influensa i Kalifornien

Det har väl inte undgått någon att det är en influensaepidemi på gång som verkar sprida sig otroligt snabbt över hela världen.

Här i Kalifornien har vår guvernör Arnold Schwarzenegger utlyst "swine flu state of emergency". Man hoppas tydligen att bättre kunna koordinera Kalifornien inför denna sjukdom genom att utlysa detta kristillstånd. Det är väl inte helt klart i dagsläget hur många som faktiskt insjuknat i svininfluensan i Kalifornien. De flesta fallen har förekommit i södra Kalifornien men i morse rapporterade en nyhetskanal som sänder från San Francisco att det konstaterats några fall i det området. Tidigare har några fall konstaterats i Sacramento området.

San Francisco och Sacramento ligger inte alltför långt bort från Mt Shasta området och det är nog bara en tidsfråga innan det kommer att finnas fall här även i den allra nordligaste delen av Kalifornien.

Idag sändes det ut ett email till alla på skolan där man beskrev vad skolan hittills gjort och planerar att göra. Det var ju inga stora åtgärder eftersom inga fall upptäckts i vårt område. Jag antar att det blir litet mer omfattande åtgärder om det faktiskt blir influensafall även här. Något som man sade man skulle göra var att sätta upp små "pumpar" med så kallad "hand sanitizer." Det påstås döda virus och bakterier på händerna. När jag gick hem såg jag att det satts upp en sådan "pump" på en vägg i den byggnad där jag arbetar. Den satt väldigt nära toaletterna och jag och min kollega sade att det ju verkade litet underligt att sätta upp den just där. Vore det inte enklare om folk gick in på toaletten och tvättade händerna? Och inte tror jag att elever kommer att tvätta händerna vid denna "pump" mitt ute i korridoren.

Jag minns när Hong Kong influensan gick 1968 - jag blev riktigt sjuk och det var ju en influensa som drabbade hela världen. Tydligen dog mellan 750,000 och 1 miljon människor i den influensan. Givetvis reste man inte lika mycket på den tiden vilket gjorde att det tog längre tid för viruset att spridas.

Det kanske är tur att man inte bor i en riktigt stor stad nu. :)

2 comments:

olgakatt said...

Man minskar faktiskt bakterier och virus på händerna betydligt effektivare med handsprit än "bara" tvål och vatten. Så "pumparna" är kanske inte så dumma; egentligen borde de finnas alltid.

Det blir mycket intressant att följa utvecklingen nu av svininfluensan - eller vad den ska kallas. Kommunikationerna är ju blixtsnabba idag jämfört med 1968 eller 50-talet då jag minns att "Asiaten" lade nästan hela min klass i ryggläge samtidigt.

Jag har nyss återvänt från en resa i Kina med flera inrikesflygningar. På alla flygplatserna passerar man där en kontroll med skylten :Walk slowly - temperature control. Antar att det infördes vid SARS-epidemin och att det piper eller tjuter om någon är högfebril.

Hoppas nu att din återflytt går smidigt och att något bättre alternativ snart dyker upp än det du fått stå ut med i vinter!

Anne-Marie said...

mit: Det går ju inte att jämföra hur kommunikationerna är nu och hur de var på t ex 60-talet. Har för mig att jag läste att det tog tre månader för Hong Kong influensan att komma till Sverige 1968. I dagsläget tog det alltså 1-2 veckor innan den kom till Europa från Mexico. Intressant att höra om kontrollerna på flygplatserna i Asien. Eftersom folk reser på ett helt annat sätt nu jämfört med för 40 år sedan sprids givetvis alla sjukdomar mycket snabbare.
Flytten sker nu till helgen. Idag var jag och fick min nyckel och ställde in några små saker i lägenheten. Det kändes hemtamt. Under ett tag får det bli mitt hem i alla fall. :)