Saturday, November 22, 2008

Nu har jag flyttat

Jag skulle kunna skriva en roman om min flytt. Nu skall jag inte bli så långrandig men det har varit massor med konstiga saker som hänt och trassel med den nya lägenheten.

Lake Shastina är alltså den ort jag nu bor på och utsikten från lägenheten är rätt fantastisk om man är ute på det däck jag har. Lägenheten ligger precis vid sjön Lake Shastina. Just nu finns det ingen sjö emellertid eftersom den används till bevattning och i stort sett har torkat ut. Man ser också berget Mt Shasta från vardagsrummet.

Det första som hände med min nya lägenhet var att uthyrningsföretaget var tvunget att byta ut låset till ytterdörren. Dagen jag fick tillgång till lägenheten hade vi en genomgång och helt plötsligt upptäcktes det att det fanns ett rum en trappa ner med en tvättmaskin och torktumlare. Huset har flera enheter som en gång i tiden var enfamiljslägenheter. De hade en övervåning och en nedervåning. Jag är på övervåningen och har alltså en trappa ner till detta "mystiska" rum. Litet märkligt var det ju att uthyrningsföretaget inte kände till att det fanns tvättmaskin och torktumlare. Men en trevlig överraskning! I tvättmaskinen låg kvinnokläder (en man hade bott i lägenheten!?) och det var ju litet skumt. Jag låste dörren innan jag åkte därifrån och när ett par vänner hade varit där med en leverans av ved (det finns en vedspis där också - vilken har en historia den också:)) kände de på dörren och då var den olåst!!! Onödigt att säga krävde jag ett låsbyte.

Nästa chock kom när jag skulle flytta till lägenheten på "riktigt" (för ca tre veckor sedan). Kylen/frysen hade fungerat men den dagen - när jag hade med mig all frusen mat - hade den lagt av! Tala om lagen om .... Nästa dag hade en reparatör varit där och, peppar peppar, än så länge fungerar den. Det var avfrostningsdelen som inte fungerade.

Det var inte slut med obehagliga överraskningar. När de första höstregnen kom, med mycket kraftiga vindar, visade det sig att det kom in väldigt mycket vatten där min stora skjutglasdörr är (den finns i vardagsrummet). Tydligen borde de inte ha installerat en sådan dörr men alla lägenheter i de hus som finns här har dessa dörrar. Genom att vindarna ibland nästan når orkanstyrka blir det "obalans" i dörren och vatten kan komma in. Problemet med min dörr var att den inte dränerade som den skulle. Det finns hål i nederdelen av dörren som skall dränera. Ett par personer kom och rengjorde de delarna och det är bara att hoppas att det fungerar som det skall. Vi har inte haft något riktigt dåligt väder sedan dess.

Dessutom skulle jag ju städa ur min gamla lägenhet och samtidigt flytta och komma på plats. Därav den långa tystnaden på bloggen. Jag har helt enkelt varit väldigt trött och stressad.

Nu börjar jag komma mer i ordning och det är en stor skillnad att bo här jämfört med att bo inne i Weed. Jag saknar verkligen att inte kunna gå till jobbet men Lake Shastina är väldigt tyst och lugnt jämfört med Weed vilket är skönt.

8 comments:

Anonymous said...

Utan lite motgång i livet uppskattar man inte när det blir bättre.. Hoppas du får ordning på alla problemen med lägenheten!

Saltistjejen said...

Oj det låter som du verkligen haft fullt upp. Trist med saker som itne fungerar som de ska. Det tar alltid så mycket energi och tid i onödan.
Hoppas nu att allt kommer fungera bra och att du kommer fortsätta trivas! Det var ju i och för sig bra med den där tvättstugan! Så någon positiv överraskning blev det ju iallafall! :-)
Kram!

Lars Hultqvist said...

Det är en pina att flytta, det är jag nyligen medveten om. Skönt att höra att du är på plats dock nu. Vi har fortfarande massor kvar att packa upp men när man är klar med det absolut nödvändigaste så går liksom luften ur en när man har jobbat så hårt i flera veckor.

Idag sätter Karen upp Julgranen och alla juldekorationer. Lite tidigt tycker ju en svensk men man får väl anpassa sig :-)

Anne-Marie said...

Fransyskan: Så sant. Det finns mycket bra med den nya lägenheten också. Det var litet överväldigande emellertid med allt som hände på en gång. Känns skönt att ha kommit mer i ordning nu.

Saltis: Det har lugnat ner sig litet nu och det är bara att hoppas att det fortsätter så. Jag hade nästan glömt bort hur praktiskt det är att kunna tvätta hemma och inte behöva gå till en "laundromat". Kram!

Lars: Visst är det intensivt att flytta. Mycket att förbereda och sedan mycket att ta tag i när man har flyttat. Kul att höra att ni också är på plats. Det tar alltid litet tid att packa upp eftersom man behöver "känna in" var man vill ha sina saker. Julpyntning var länge sedan jag gjorde. Litet svenskt julpynt blir det nog under mitt Sverigebesök eftersom min mamma brukar sätta fram litet olika saker.

Anonymous said...

hej på dig . trevlig blogg du har , sitter i örebro i sverige och skulle också vilja va där du är "S"** har varit där 2 gånger på kortare tid, nu en liten dum fråga har just sålt mitt företag som jag haft 30 år och är sugen på att dra över några år, nyfiekn på lite tips från dig som är där redan, finns de jobb eller, svårt få green card eller..maila gärna snälla du....arne.peterson@live.se

Anne-Marie said...

Arne: Jag kommer att skriva till dig privat. Ledsen att jag inte hört av mig tidigare.

Petchie75 said...

Oj, det här är bara såååå spooky, precis när jag läst meningen om att din kyl och sval lagt av så klickade jag upp ett msn-meddelande från min mamma: "Vet inte om far meddelat att kyl/sval lagt att av, så att mjölk och söndagsmiddagen som skulle varit lunch (+ en massa annat!!) idag, var varmt i morse, då jag skulle äte frukost..." - konstigt, eller hur!?
Så himla märkligt med tvättstugan!! Har du märkt av att någon försökt ta sig in där efter låsbytet?

Anne-Marie said...

Petra: Spooky med din mammas kyl/sval. Det hus som min lägenhet ligger i var en gång i tiden en "condo" för en familj. Det fanns en över- och undervåning. Jag har mestadels bara en övervåning men sedan har jag en trappa som går ner till detta "mystiska rum" där det alltså står en tvättmaskin och en torktumlare. Ingen kan komma in dit förutom jag och efter låsbytet har allt varit lugnt. Konstigt tycker jag att de inte bytte lås automatiskt mellan hyresgäster.