Sunday, August 19, 2007

Grannsämja?

I huset bredvid mitt bor ett par med tre stora hundar. Varje gång jag går förbi deras tomt skäller hundarna och kommer fram till staketet. Den allra största hunden, jag tror det är en Greyhound, skulle helt klart kunna hoppa över staketet hur lätt som helst. Hon heter Jasmine och är otroligt stor.

Eftersom jag gillar hundar bryr jag mig inte så mycket men igår hörde jag en ordväxling som inte var trevlig. Det var mellan hundarnas husse och en kille som bor i mitt hus. Killen från mitt hus hade tydligen gått över till hundarnas hus för att framföra en önskan om att hundarna inte skulle komma fullt så nära den utomhuskorridor som finns i mitt hus. Jasmine har flera gånger varit på väg över det staket som finns när jag passerat. Jag är van vid stora hundar men hon är minst sagt närgången.

Husse tyckte inte om det önskemål som framfördes. Han blev mer och mer högljudd och var riktigt otrevlig mot killen som verkade hur sansad och lugn som helst. Husse sade att han hade bott i sitt hus i 20 år och att andra som bara bodde en kortare tid i mitt hus inte hade några rättigheter. Vem tror han att han är?

Tänk om människor kunde låta bli att ta saker och ting så personligt och i stället försöka komma fram till lösningar på ett bra sätt.

7 comments:

Anonymous said...

Hej!
Ramlade in här på din sida och återkommer gärna.
Det finns tyvärr alltid dessa människor som inte vill eller kan lyssna och ta till sig kritik på rätt sätt. Men man får aldrig ge upp och sluta försöka vara diplomatisk.
:-)

Anne-Marie said...

Missyelliot: Välkommen hit! Jag kollade in din blogg också och lämnade en kommentar. Håller helt med dig om att det lönar sig alltid i längden att vara diplomatisk.

Thy said...

Åh, jag som verkligen älskar hundar. Jag har precis varit med om vad hundägares brist på diplomati (hyfs) kan göra för att påverka en negativt. Morr. Fin blogg förresten!

Desiree said...

Låter ju inte så bra. Hoppas det löser sig. Det finns ju faktiskt gott om människor som är rädda för hundar och speciellt stora hundar kan ju vara läskiga för dem.

Anonymous said...

Speciellt har i USA tycker jag alldeles for manga har hund som inte borde ha hund. Dom gar sallan pa promenader utan later hunden rasta sig sjalv pa tomten. Vilket gor att manga hundar skaller och det kan man bli tokig pa oavsett om man alskar hundar eller ej. Sag till grannen som forsokte prata med hundagaren att vanda sig till Animal control som ofta tar kontakt med agaren till hundar som skaller eller staller till nagot annat.

Anne-Marie said...

Thy: Välkommen hit! Skall kolla in din blogg också. Jag tror att många hundägare tar saker och ting alldeles för personligt. Om de kunde sansa sig skulle nog många konflikter kunna undvikas.

Desiree: Ja, den största hunden är jättestor. Hon skulle kunna hoppa över staketet hur lätt som helst. Jag förstår verkligen människor som är rädda för stora hundar. Vi får hoppas att hundarna håller sig lugna.

Anne-Marie said...

Veronika: Håller helt med dig om hundägare som inte verkar bry sig om sina hundar. Här är det ändå väldigt bra jämfört med Hawaii. Där blev jag både upprörd och ledsen många gånger eftersom otroligt många hundar aldrig verkade få komma inomhus utan de hölls bundna utomhus och verkade mycket ensamma och olyckliga. Jag var volontär på ett ställe som tog hand om katter och hundar och de bekräftade det jag märkt - folk på Hawaii bryr sig inte om sina husdjur. Djurplågeri som jag ser det!