Monday, February 18, 2019

Snöoväder och helgdag

Vi är lediga idag inom min skola eftersom det är helgdag för statligt anställda. Presidents’ Day heter helgen. Privatanställda kanske har tagit semester eftersom de då får en tredagarshelg. Vi har ledigt med betalning utan att behöva ta semester.

Det är trevligt med en extra dag ledigt framför allt då de senaste två veckorna har varit litet tuffa på jobbet. Min avdelning har fått kritik från andra inom skolan trots att vi inte har kunnat påverka särskilt mycket beträffande det som skett. Kommer nog att skriva ett separat inlägg om detta. Sådana här saker tar kraft och energi medan de pågår.

Den gångna veckan kom ett snöoväder in över Mt Shasta-området. Det var den sortens oväder som vi hade “förr i tiden” med kraftiga vindar och en hel del snö. Sedan vintern 2012-13 har vi inte haft särskilt mycket snö såsom vi alltid brukade ha förr om åren.

På många håll i USA stänger skolorna om det kommer snö. Helt enkelt beroende på att man inte får ha dubb- och vinterdäck. På vissa platser säljs inte ens den sortens däck. I Mt Shasta-området är det inga problem att ha dubbdäck och jag har mina påsatta. Våra skolor brukar oftast bara stänga om det kommer väldigt mycket snö och motorvägen I-5 inte kan hållas öppen. Detta skedde natten mellan tisdag och onsdag den gångna veckan och skolan stängde under onsdagen.

Det var en oväntad ledig dag mitt i veckan men jag tillbringade en hel del tid utomhus med att skotta snö. Eftersom det hade blåst kraftigt hade snön blåst och lagt sig i stora drivor på vissa håll medan det på andra håll var barmark. Ena sidan där min bil står var fri frå snö medan den andra hade minst en halvmeter. Här i Weed har vi en effektiv snöröjning men självklart blir det stora vallar mot vägen som man måste skotta bort.
Påföljande natt fick vi enorma mängder regn så en hel del av snön smälte men den senaste veckan har det snöat till och från. Dessutom är det kallt. Rätt många minusgrader på nätterna och bara några få plusgrader på dagarna.

Utsikt över mitt däck på baksidan av huset jag bor i.


Efter att ha skottat vid den lilla uppfartsvägen blev det en rejäl snöhög.


Mitt emot huset där min lägenhet finns ligger ett större lägenhetskomplex. Här ser man snödrivorna rätt bra.


Igår åkte jag till Mt Shasta för att handla mat och vårt vackra Mt Shasta syntes eftersom molnen hade skingrats. Mt Shasta kallas ju också för White Mountain och nu gör det verkligen skäl för namnet.


Såg denna fina video idag. Den lilla hästen verkar inte vilja ge upp - jag har samma motto. :)

10 comments:

Från Glam till Damm said...

Hej,

Vad skönt med någon ledig dag som dessutom är betalt. Gillas. Trist att höra om tråkigheter på jobbet och ja du har rätt, visst tar sådant på energin och orken då man är så mycket på jobbet och det hela kan kännas extra personligt om det riktas kritik mot ens avdelning. Hoppas det löser sig!

Här har vi snö och minus och plussgrader om vartannat. Igår var det isgata på de flesta ställen och nästan svårt att ta sig fram på hundpromenaden. Snöskottning är bra motion! :-)

Ha en fin dag!

Kramen,

Anneli

Gunnel said...

Vilken rörande video. Djur är fantastiska och har massor att lära oss människor. Kram

Malin said...

Trist med jobbet. Här stänger de för minsta lilla snö. De kan inte ploga ordentligt så det kan vara svårt för skolbussarna. Det är alltid en svår övervägning. Stora skoldistrikt med väldigt olika väder inom ett distrikt. Många av barnen är ganska fattiga och har inte varma kläder att stå och vänta på en skolbuss, återigen många är beroende av skolmaten. Då är det svårt att fatta dessa beslut. Kan man så öppnar man hellre med försening, men hopplöst för arbetande föräldrar med yngre barn så klart. För två år sedan bestämde guvenören att skolan skulle börja efter Labor Day och sluta senast den 15 juni. Motiveringen var bl a att man skulle hjälpa lokal turism vid kuststäderna om man hade längre sommarlov. Nu har denna lag omvänts framförallt för att skoldisktrikten vill själva bestämma över sina kalendrar och framförallt snödagar. De tycker det är svårt att få ihop 180 skoldagar annars. (privata skolor berörs inte och har i allmänhet inte mer än 170 dagar). Det vankas snö imorgon så det blir nog en snowday...

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Nu har vi ingen ledighet på länge. Finns ju inga påskdagar som i Sverige. Skolan har spring break i slutet av mars och då kommer jag nog att ta ett par semesterdagar.
Ja, det känns litet motigt när folk pratar bakom ryggen på oss (vilket har skett) i stället för att prata direkt med oss. Känns litet fegt tycker jag.
Ja, här smälter en del och sedan fryser på. Dock blir ju solen varmare och varmare för varje dag så om den kommer fram tycks den vara tillräckligt varm nu för att smälta snön även om luften är kall.
Ja, att skotta snö är bra motion. :)
Kramar!

Anne-Marie said...

Gunnel: Visst var videon fin! Tycker om den här typen videoklipp - kommer en del i mitt Facebookflöde. Kram

Anne-Marie said...

Malin: Ja, roligare kan man ha på jobbet. Man tillbringar ju en hel del tid där.
Det verkar väldigt olika hur och när man stänger skolor beroende på var man bor i USA. Ja, har barnen inte tillräckligt med varma kläder är det givetvis farligt om de står ute i kallt väder. Minns att jag läste om det när den mycket kraftiga kylan drog in över delar av USA för ett par veckor sedan.
Det är en svår avvägning när man skall stänga en skola. Vi hade en skolchef som mest hållit till i Florida och han hade svårt att göra avvägningar. Det blev “fel” ett par gånger.
De har pratat om eventuell snö här i morgon. Ofta verkar prognoserna inte alls stämma så jag avvaktar och ser. Det skall dock inte bli mycket snö om det kommer snö.

Lena i Wales said...

Alltid bra med betald ledig dag.
Man förknippar inte riktigt snö och California, men vet att du tidigare skrivit om detta.
Snöläget påminner om Wales, kaos för minsta lilla och inga vinterdäck.
Ta det varligt!

Anne-Marie said...

Lena: Ja, alltid trevligt med betald ledighet. :)
Eftersom jag bor 1000 meter över havet blir det ett helt annat klimat här.
Nu har vi ju inte kaos här eftersom vi är vana vid snö men många andra platser kan få kaos. Ja, kan tänka mig att Wales kan bli litet kaotiskt vid snö och halka. Jag har dubbdäck så har samma förutsättningar som folk i Sverige till exempel har vid vinterväglag. Bra att vi kan ha dubbdäck.
Tack! Ha det bra!

Channal said...

Nej tack för snö! Nu vill jag ha vår! Välkomnar mars av hela mitt hjärta =)

Trevlig helg och Kram! Anna

Anne-Marie said...

Anna: Nu var det ett tag sedan jag skrev detta - har haft alldeles för mycket med jobbet och att förbereda min deklaration - så nu har nästan all snö försvunnit.
Ha det gott! Kram!