Wednesday, June 20, 2018

Det här med tårtor

När jag växte upp var det en stående tradition att vi under fruntimmersveckan åt tårta när både min mamma, bästa vän och jag hade namnsdag. Vi visste aldrig om våra jordgubbar skulle räcka ända fram till slutet av juli men oftast blev det jordgubbstårta. Vi brukade sitta ute i trädgården i Enebyberg och avnjuta tårtan.

Numera äter jag i stort sett aldrig tårta. Jag tycker de flesta amerikanska tårtor är alldeles för söta och “konstgjorda" på något sätt. Och att göra i ordning en tårta för mig själv känns inte riktigt aktuellt.
De enda gångerna jag har ätit tårta de senaste 20 åren är genom mitt arbete när olika personer slutat. Jag blev bjuden på tårta när jag sade upp mig 2015 och även när jag blev amerikansk medborgare.


Smörgåstårta är något jag inte sett här i USA. Vet inte om det finns i andra områden men inte där jag bor. När min mamma gick bort köpte jag smörgåstårta till begravningsgästerna vilket var väldigt uppskattat. Smörgåstårta kan vara riktigt gott men mäktigt.

Det här med tårtor verkar även sätta stora känslor i svall. För ett par veckor sedan läste jag om en dom i Supreme Court här i USA “Years after a bakery refused to create a wedding cake for a same-sex couple, the Supreme Court has ruled in favor of Colorado bakery owner Jack Phillips. In 2012, Phillips refused to bake a cake for couple David Mullins and Charlie Craig because he said it went against his religious beliefs."
https://www.delish.com/food-news/a21069937/supreme-court-ruling-colorado-baker-same-sex-wedding-cake/

Ett av de mer bisarra TV-programmen som jag minns från Sverige är “Tårtan". Det var i början på 70-talet som serien med de tre bröderna fick folk att skratta och må illa om vartannat. ;) “Innehållet är ofta avsiktligt lätt motbjudande och har karakteriserats som en makaber blandning av ”Freud, deg och snorkråkor”. De tre bröderna driver bageriet på ett sätt som inte når upp till gängse hygieniska krav."



20 comments:

Marina said...

Vanlig hederlig jordgubbstårta är absolut bäst!

Anonymous said...

Jag gillar prinsesstårta bäst!

Channal said...

Haha tåååårtan =) Det minns jag! Men jag gillade det aldrig. Lite som Pannkakstårtan!! Mmmmm... mina favoriter är från Norrköping som Rysk banantårta (från Björkdungens konditori) och prinsesstårta (från Villa Fridhem där vi gifte oss). Svag för en vanlig gräddig jordgubbstårta. Ida ska göra tårtan till imorgon, midsommar. Själv ska jag göra en silltårta till midsommar. GOTT!! Tycker som du. Tårtor utomlands är för SÖTA och oftast lite kompakta. Jag vill ha en fluffig som smälter i munnen.

Glad midsommar och KRAM! Anna

Steel City Anna said...

Tårtor är så himla jobbiga att göra men blir så mycket godare än köpta ... Inte äter jag det särskilt ofta heller. Vilken fin tårta du fick med flaggorna!

Smörgåstårta är jag lite skeptisk mot, ibland är det så himla många olika smaker blandat. Men en fräsch en med räkor kanske, det vore nåt!

Gunilla N said...

Har ju aldrig varit fortjust i varken smorgastarta eller vanlig tarta. Men daremot alskar jag kanelbullar. Smorgastarta AR maktikt ,som du sager!
Minns inte det TV programmet heller,maste ha varit nar jag jobbade som mest,med mycket oregelbundna tider i flygbranchen, han inte med att kolla pa TV da. Fina tartor har du iaf blivit bjuden pa. Amerikanska tartor ar av nogon
andledning alltid fyrkantiga? Och lite for sota kanske.
Har blir inget midsommarfirande hos oss ,men i Sverige ar det ju en stor och
valkommen helg.
Ha det jattegott Anne-Marie!
Och hoppas du far en trevlig helg
Stor Kram Gunilla

Annika said...

Gillar inte heller amerikanska tårtor. Inte alls faktiskt. SÅ söta, och så tråkiga.
Kan Inte med dem. Avstår SÅ gärna. Pajer däremot gillar jag, de amerikanska. Key lime, choklad etc.
Goda.
Svenska tårtor är extremt goda. Speciellt prinsess. MUMS!! Men även en vanlig jordgubbstårta. Strawberry short cake tycker jag är god här, förresten.
Nej, smörgåstårtor tror jag inte finns här alls. Älskar en god sådan. SÅ GOTT!!!!!!
TÅÅÅÅÅÅÅÅRTAN ja, omg tyckte det ofta var såååå äckligt och konstigt, haha. Minns avsnittet med de fina tårtorna där insekter började krypa ut. YIKES!!!
HAHA. Klassiker är det iaf.
Jag har vänner här som bakar goda tårtor, svenska. Fasiken, en dröm att äta dem.
HAHA,
Ja, herregud galningen i Colorado som vägrade göra tårta för att paret var gay, orkar inte ...
Kramar!!

Anne-Marie said...

Jordgubbstårta är riktigt gott. Här i USA vispar många inte sin grädde utan de köper en burk som de “sprutar ur". Det kanske finns i Sverige också nuförtiden. Fake grädde tycker jag och det känns som om folk är lata. Så himla svårt är det inte att vispa. :) Ha en fin midsommar!

Anne-Marie said...

Anonym: Ja, prinsesstårta är också riktigt gott. Det lär finnas i större städer här i USA - inte i glesbygden där jag bor - eller så kan man säkert baka sin egen.

Anne-Marie said...

Anna: Ja, TV-tårtan var inte riktigt “my cup of tea" så att säga. ;) Vilse i pannkakan (tror det var den du avsåg) verkar ha “förstört" flera generationer - liten överdrift. :)
Åh så gott med hemlagad tårta. Har aldrig smakat på silltårta men det låter också gott. Jag minns att jag åt en muffin på en flygplats i England och omedelbart reagerade på att den inte var alls lika söt som i USA. Fattar inte varför man måste ha så mycket socker i allt här.
Glad middsomar och kram!

Anne-Marie said...

Anna: Jag har faktiskt aldrig bakat en tårta - det var min mamma som gjorde det när jag var ung. Ja visst var tårtan fin med flaggorna. Det var min fd chef som ordnade med allt.
Smörgåstårta kan vara litet “osäkert" just som du säger pga alla smaker. De jag köpte när mamma begravdes var litet väl mastiga men rätt goda. Räkor låter gott. :)

Anne-Marie said...

Gunilla: Jag föredrar nog också egentligen kanelbullar. Smörgåstårta och vanlig tårta kan vara gott vid enstaka tillfällen.
Ja, det där tårtpgrommet är verkligen ingen förlust. Det var en mycket konstig serie - litet äcklig faktiskt, haha. :)
Ja, ofta är amerikanska tårtor fyrkantiga. Vet faktiskt inte varför. Självklart finns det runda också men de fyrkantiga tycks vara mer vanliga.
Har sett alla dina fina bilder från Sverige hos Insta. Du är verkligen en duktig fotograf!
Nej, att fira midsommar är inget jag gjort på länge och saknar det inte heller numera.
Ha det gott! Stor kram!

Anne-Marie said...

Annika: Vet inte varför amrisarna inte kan få till goda tårtor. Ja, pajer kan vara gott. Key lime paj åt jag i Key West. Minns att den var riktigt god. Finns många olika slags goda pajer med bär och choklad.
Prinsesstårta verkar många svenskar sakna som bor i utlandet. Det var väldigt länge sedan jag åt just prinsesstårta. Jordgubbstårta med egenodlade jordgubbar är svårt att slå.
Visst var Tårtan obehaglig - lol. De var riktigt “creepy" de där killarna som spelade bröder. Troligen skulle en sådan serie inte kunna visas idag med tanke på hur korrekt allt skall vara. :)
Troligen skulle det inte gå att vägra göra en tårta i Sverige på sådana grunder. Det är intressant att se hur olika länderna faktiskt är. :)
Kramar!!

Annica said...

Håller helt med om att de flesta amerikanska tårtor är alldeles för söta. --- Något tårtmonster är inte jag heller, men jag har ändå några favoriter. Jag älskar GODA smörgåstårtor. Bland det bästa som finns. Godaste "söt-tårtan" är utan tvekan Schwarzwald, den bara smälter i munnen.
Nu är det länge sedan jag bakade en tårta men tidigare blev det olika till varje födelsedag, favoriten ovan förstås, och så frukttårta med gelé, Oscar II´s tårta (mandelbotten), gräddtårta, chokladtårta, mazarintårta. Och det har även blivit någon Strawberry short cake.
Oj, det här låter nog som om jag egentligen är ett tårtmonster ... men tårtkonsumtionen kan bero på att jag är gammal och har hunnit fira MÅNGA födelsedagar! :)
Midsommaraftonen här bjuder på ösregn och blåst. Och +9°.
Kram från ett vått och grått norr!

Anne-Marie said...

Annica: Mycket är alldeles för sött i USA. Vet inte varför det har blivit så.
Schwarzwald är god. Har inte ätit den på mycket länge men minns att jag tyckte den var god.
Det var inte dåligt så många olika slags tårtor du bakat. Imponerad! Alla låter goda - har dock inte hört talas om Oscar II-tårtan. Jag har inte direkt firat mina födelsedagar på mycket länge. Visst har jag fått en del kort och födelsedagshälsningar men jag tycker det känns rätt ointressant av någon anledning att göra någon “stor sak" av födelsedagen. Jag är kanske konstig. ;)
Ja, jag har förstått att det nu blivit väldigt kallt på många håll i Sverige och att det regnar. Verkligen tvära kast.
Ha det gott och kram!

Gunnel said...

Jag föredrar smörgåstårtor framför andra slags tårtor. I så fall ska det vara en prinsesstårta. Kram

http://kraka.moah.se said...

Jag tänker alltid att jag ska börja baka tårtor. Men det blir aldrig av. Annars finns det ju en rad sammanhang då de skulle kunna ätas. Jag gillar tårta!

Anne-Marie said...

Prinsesstårta är gott och inget jag ätit på länge eftersom vi inte har sådana affärer i mina trakter. Jag skulle kunna baka men det verkar litet omständligt - tycker jag. Smörgårtårtor kan vara goda men ofta rätt mäktiga. Kram

Anne-Marie said...

Kraka: Jag bakar heller inte tårtor. Har inte riktigt tiden känns det som med ett heltidsjobb. Annars är givetvis hembakade tårtor allra godast. Jag kan äta tårta vid enstaka tillfällen och tycka det är gott. :)

Bikerbride said...

Ja Gud, tårtan minns man. Ett under att msn inte är psyksjuk efter alla underliga skruvade barnprogram msn är uppvuxen med. Inte att förglömma vilse i pannkakan.

En kul grej med det. När han Staffan (?) hade en krogshow för en herrejösses massa år sedan, så erbjöd han alla som tagit skada av hans vilse i pannkakan-barnprogram, gratis entré som en kompensation ������

Anne-Marie said...

Bikerbridge: Ledsen att jag inte såg din kommentar med en gång. Blogger skickar inga email verkar det som numera så hade missat den.
Haha, ja nog har vi “utsatts" för “psykisk misshandel" med tanke på en del TV-program. ;) Tårtan var i mesta laget. Vilse i pannkakan tittade jag aldrig på, var litet för gammal då men det var ett riktigt sjukt program.
Oj, det visste jag inte att han Staffan insett att folk tog skada av programmet. Och då kan man undra varför ett sådant program fick sändas.