Friday, December 22, 2017

Torka och bränder i december

Inspirationen har legat på sparlåga den senaste tiden. Mycket beroende på att jag känt mig slutkörd efter höstens intensiva termin med många möten varje vecka och mycket annat som hänt inom vår avdelning.
Nu har skolan stängt från och med idag och den kommer att vara stängd under 11 dagar. Jag ser fram emot att kunna ta det litet lugnt.

Hur konstigt det än låter har vi torka här i Kalifornien i vintermånaden december. Förra året hade vi redan fått mycket snö uppe på Mt Shasta och om jag inte minns fel fick vi en hel del snö just under skolans jullov. Inte så i år. Efter en hel del regn i november har december fört med sig den välbekanta torkan och med den följer tydligen bränder mitt i vintern. För ca en vecka sedan hade vi brandrök här i Mt Shasta-området som kom ända från södra Kalifornien.

För ca 2 veckor sedan startade flera mycket stora bränder kring Los Angeles-området. De mindre har de fått under bra kontroll men den allra största, the Thomas Fire, brinner för fullt och är på väg att bli den största branden i modern historia här i Kalifornien. Det finns mycket märkligt kring dessa bränder som jag inte tänker gå in på här på bloggen men går man in på YouTube finns det en hel del videor som visar hur områden ser ut som bränderna drabbat. Inget som är “normalt" för bränder med mycket kraftiga vindar.

The Thomas Fire har ödelagt ett område som är 19 gånger större än Manhattan i New York! Mer än 1000 byggnader har brunnit ner och många fler (ca 18,000) är fortfarande hotade. Man räknar med att branden kommer att vara under kontroll först i januari nästa år och ca 8500 brandmän bekämpar den.

Vi får se om det kommer regn och snö framöver eller om det blir ytterligare en vinter med torka. Nästa sommar kommer i så fall troligen att bli en sommar när brandröken ligger tät över hela Kalifornien.

Nu när jag har litet mer tid när jag är ledig kommer jag att på allvar se vilka möjligheter jag har att ta ett nytt steg ut i något troligen helt okänt. Jag skojar inte när jag säger att Kalifornien mest troligt kommer att bli omöligt att bo i framöver med tanke på klimat, bränder, skatter, illegala invandrare osv.

Så här såg det ut vid en av motorvägarna kring Los Angeles när en av bränderna startade.



Berget har fortfarande en del snö efter regnen vi hade under november och för några dagar sedan när jag var inne i Mt Shasta hade berget en fin “hatt" av moln. :)

12 comments:

Gunnel said...

Jag förstår om du funderar på att lämna Kalifornien. Det låter inte särskilt tryggt att bo där. Skönt att du kan vara lite ledig nu över julen. Jag önskar dig en riktigt God Jul!

Anonymous said...

Kalifornien har varit drömmen, och jag har varit där ett antal gånger. Världen förändras, och numera inte till det bättre vad det verkar.

God Jul från gamla old Sweden.

Mvh Skogåsbon

Annica said...

Anne-Marie, önskar dig en riktigt GOD JUL där borta i väster. För många verkar det dock bli en sorgens och skräckens jul med bränder, oro och kriser av alla möjliga slag. Thomas-branden har det talats om även i svensk media. Bilderna skrämmer verkligen.
Ja, det är nog snart dags att lämna Kalifornien för gott. Dess glansdagar tycks vara över.
Ha det gott! Jag skickar snart ett mail.
Kram från en norrbottnisk vit jul!

Anonymous said...

Hej

Vilka hemska bränder. Att va brand personal ser ut att va grymt. Och väldigt farligt. Hälsningar Stig.

Anne-Marie said...

Gunnel: Kalifornien var en fantastisk stat för en hel del år sedan. Men på senare år har det blivit allt mer som inte känns riktigt bra tyvärr. Ja, det blir skönt att inte behöva stiga upp så tidigt varje dag. Ha en riktigt fin helg och God Jul!

Anne-Marie said...

Skogåsbon: Kalifornien var en härlig stat när jag kom hit första gången 1985 och även senare men de senaste 5-10 åren har det gått utför tycker jag inom många olika områden. Trist eftersom förutsättningarna finns. Hela världen verkar befinna sig i omvälvande tider och allt känns litet “gungigt".
God Jul önskar jag dig också!

Anne-Marie said...

Annica: Jag har sett ett par artiklar i DN om Thomas fire men den verkar inte ha fått några riktigt stora rubriker. Jag tror att detta är första gången på 20 år som jag varit med om (på avstånd) en stor brand i december i Kalifornien. Den här tiden på året “skall" det regna och det gör det inte i år.
Eftersom jag inte har någon naturlig plats att bege mig till blir det litet knepigare att veta vart jag skall ta vägen.
Har sett en hel del bilder på ett snöigt Sverige. Här sken solen idag och det var uppemot +8-9.
Ser fram emot email. :)
GOD JUL önskar jag dig och skickar en kram!

Anne-Marie said...

Stig: Just Thomas Fire har spritts till mycket stora områden. Man hävdar att det beror på kraftiga vindar. Men det är litet för många bränder som bara uppstått “helt apropå". Vi får se om det kommer något regn eller någon snö. Låntidsprognosen ser väldigt torr ut.
God Jul önskar jag er båda!

Steel City Anna said...

Hemskt med alla bränder. Jag har en student som jobbar på ett företag med kontor i Kalifornien, och han sa att det var fruktansvärda förhållanden.

Hoppas du kan vila ut nu och får en god jul!

Anne-Marie said...

Anna: Jag har aldrig varit med om under mina 20 år i USA att det brinner som det gör nu i Kalifornien. Jag är tacksam att det just nu i alla fall inte brinner där jag bor.
Det känns skönt att ha litet ledigt och att inte bara vara på jobbet. :)
Ha en riktigt god jul Anna!

Marina said...

De där bränderna som härjar känns verkligen fruktansvärt läskiga, så fruktansvärt att inte veta vart det tar vägen och hur länge det ska hålla på... Skönt med lite julledighet!

Anne-Marie said...

Marina: Thomas Fire är nu den största branden i Kaliforniens moderna historia och de räknar med att först i januari ha den under kontroll. Det är svårt att ens föreställa sig hur stor yta som brunnit tycker jag. Ja, det är inte dumt att ha litet ledigt.