Saturday, July 8, 2017

Att flyga till USA

Vissa saker tycker vi var bättre förr. Ibland stämmer det, ibland inte.
Att flyga till USA var dock mycket enklare och roligare för 20-30 år sedan. Inga övernitiska säkerhetskontroller och inget TSA.

För någon vecka sedan läste jag att DHS (Department of Homeland Security) gick ut med nya riktlinjer för alla som kommer med flyg till USA. Tidigare i somras pratade man om en så kallad “laptop ban" som skulle innebära att alla som flög med en laptop, tablet eller liknande (allt som var större än en vanlig mobiltelefon) skulle få checka in den i baggaget eller inte kunna ta den med sig. Flygbolagen fick panik eftersom det rör sig om ca 325,000 personer per dag som flyger till USA.
De nya bestämmelserna innebär hårdare regler rent generellt och gäller tills vidare. Om flygbolagen är medgörliga kommer det mer omfattande laptopförbudet mest troligt inte att träda i kraft.

https://www.dhs.gov/news/2017/06/28/fact-sheet-aviation-enhanced-security-measures-all-commercial-flights-united-states



Första gången jag flög till USA var 1985. Det enda jag minns av säkerhetskontroller var den välbekanta röntgenmaskinen som fortfarande finns på alla flygplatser, även på Arlanda i Stockholm.
Året därpå, sommaren 1986, flög min pappa och jag till USA och det var samma regler som gällde då. Även i början av 90-talet var det väldigt avslappnat och man fick till och med gå ut till gaten för att ta emot de som kom med flyget. Det var litet andra tider det. :)

Sedan kom 11 september 2001 och allt förändrades. Jag tyckte mycket om att flyga förr men nuförtiden skulle jag helst slippa om det gick.

Filmen “Airplane" är en av de mer underhållande filmer om flyg som jag har sett. :) Här kommer några scener - hela filmen verkar också ligga ute hos YouTube.

17 comments:

Gunnel said...

Jag tycker också det är väldans besvärligt att åka till USA. Det är så mycket kontroller för varje meter man tar sig. Ibland är det bara en kort sträcka mellan två allvarliga personer som frågar exakt samma frågor. Till vilken nytta? Det är betydligt roligare att flyga inom Europa. Kram

Marina said...

Eftersom jag aldrig flugit till USA har jag ingen åsikt i ämnet, men jag kan mycket väl inbilla mig att det blivit mycket tuffare.

Annica said...

När man hör och läser om nutidens flygresor så måste det har varit rena rama idyllen när jag flög till USA 1975. Dessutom verkar det så långt tillbaka i tiden att man nästan förvånas över att det överhuvudtaget fanns flygplan då. ;)
Kram!

Anne-Marie said...

Gunnel: Kan man flyga från en större flygplats i Sverige blir det enklare än om man först skall ta sig till flygplatsen såsom jag får göra när jag tar mig från Weed till Sverige. USA har blivit extremt med alla säkerhetskontroller tycker jag. Tråkigt att det har blivit så. Och TSA-folket är ju inte precis några muntergökar. :) Europa kanske fortfarande är litet enklare. Kram

Anne-Marie said...

Marina: USA har förändrats väldigt mycket just inom flygområdet sedan 11 september 2001. En helt annan attityd och inställning till hur flygplatsernas säkerhet hanteras. Tyvärr har det blivit hårt och kärvt tycker jag.

Anne-Marie said...

Annica: Ja, man kan nästan undra hur flygplanen såg ut 1975. ;) Men folk flög ju till USA för väldigt länge sedan så troligen var de plan du flög med väldigt moderna. :)
Jag skulle gärna avstå från att flyga men skall jag till Sverige finns inget annat alternativ. Skulle gärna se att man kunde ta en transponder som i Stark Trek. :)
Kram!

Steel City Anna said...

Tycker att det är jobbigt att resa numera överhuvudtaget och detta verkar övermäktigt :)

Anne-Marie said...

Anna: Ja, att flyga numera kräver mycket tålamod och att man klarar av att “tampas med" konstiga typer ;) på flygplatserna. TSA i USA är mindre roliga att ha att göra med.

The Swedish Wildflower said...

Mycket har ändrats kring själva rutinerna på flygplatsen. Bagage och säkerhetskontroller och liknande, men om man bortser att det tar lite längre tid vid in- och utcheck på en flygplats idag tycker jag att det är mycket enklare att resa idag jämfört med t.ex. 80-talet. På den tiden var vi nästan helt i händerna på olika charterbolag och att gå in i en fysisk butik för att köpa vår resa. Som resenär kan du idag sitta hemma och snabbt via internet kolla upp resrutter, flygbolag, hotell och eventuella arrangemang och lika enkelt boka och betala desamma. Detta tycker jag gör det enklare att ta sig ut i världen idag och har nog också bidragit mycket att t.ex. svenskar inte längre enbart åker till de stora charterresemål vi en gång gjorde utan ger sig ut och upptäcker världen på ett annat sätt.
Som alltid är det tänkvärda inlägg här hos dig kära Anne-Marie och så har det alltid varit genom åren. Små glimtar av ditt liv och vardag inbakat med tankar kring livet i stort och smått. Jag har tyckt om hur du alltid får mig att tänka, tycka och reflektera. Jag är så glad att våra vägar korsades här i bloggvärlden den gången för ganska många år sedan nu och för all värme och omtanke du ständigt har spridit i mina kommentarfält. En klok kvinna med ett stort hjärta och som på ett fantastiskt sätt väver samman USA och Sverige och ger oss en bild av hur det är att leva med sitt hjärta i två länder på helt olika kontinenter. Tack för att du finns kära Anne-Marie och för att du delar med dig.Även om jag nu lämnar bloggvärlden kommer jag självfallet fortsätta kika in här hos dig och se hur du har det och bli inspirerad av dina inlägg.

Sköt om dig vännen och jag önskar dig en fin sommar!♥

Kram Lotta

Anne-Marie said...

Lotta: Men så trevligt med en liten hälsning från dig. :)
Javisst, det har blivit enklare på flera sätt att boka resor jämfört med för 20 år sedan. Det jag mest tänkte på var hur det har blivit på flygplatserna med ett hårdare “klimat" och alla dessa kontroller - mycket mer så i USA än i Sverige - som gör att man känner sig som en misstänkt person bara man kommer in på en flygplats. Så känner i alla fall jag. TSA som sköter säkerheten i USA är en grupp sura och halvkriminella typer som kör “storebrorsfasoner" på flygplatserna. Självklart inte alla men överlag är det den känslan man får.
Tack för dina snälla och fina ord om min blogg och mig. :) Jag är väldigt glad att våra vägar korsades och förhoppningsvis kan du berätta på något sätt när din bok är färdig. :)
Och vem vet, kanske jag kommer till Skåne vid något tillfälle.
Sköt om dig du också och har en fortsatt fin sommar.
Kramar!

marie smith said...

Tyvärr så tror jag faktiskt att de kommer att förbjuda laptops, ipads osv, det är nog bara en tidsfråga. Andra flygbolag har redan satt stopp för dem till vissa länder. Pratade med några piloter på jobbet och de tror absolut att det kommer att hända här i USA på alla flyg. Vem kunde tro att man skulle behöva ta av sig skorna genom en kontroll eller att man bara kan ta 3oz med flytande med sig...

Från Glam till Damm said...

Hej Anne-Marie,
Ja usch så jobbigt det är att resa in i USA, och detta trots att man är amerikansk medborgare! En hel vetenskap och ofta långa köer vid ankomst...Suck! Men å andra sida har alla länder rätt att skydda sina gränser.

Ha en fin dag!

Kram, Anneli

Anne-Marie said...

Marie: Det finns säkert en stor risk att man inte kommer att kunna ta laptops osv i handbaggaget. Jag skulle aldrig lägga det i mitt incheckade baggage eftersom TSA är ökända för att stjäla ur väskorna.Ja, vi får se vad som händer. Trist om det blir så.
Att ta av sig skorna gjorde jag första gången 2001 och det var när jag och Michael flög från Belize tillbaka till USA. Då hade någon precis haft “explosives" i skorna. Det intressanta är ju att man inte behöver ta av sig skorna till exempel på Arlanda. I alla fall behövde man inte det när jag flög hösten 2015.

Anne-Marie said...

Anneli: Ja, det där med säkerhetskontrollerna gäller ju alla oavsett medborgarskap. Självklart skall man kunna ha kontroller men vad jag har förstått så slinker ju massor igenom fortfarande även om de påstår att alla kontrolleras. Jag tror uppriktigt att det är en hel del “spel för gallerierna" de där kontrollerna och att de görs mycket för att skrämma upp folk och skapa en stämning av misstänksamhet och att ingen skall känna sig säker. Ja, du förstår säkert vad jag pratar om.
Jag tyckte om hur det var att flyga förr och det är trist att det har blivit så som det är nu.
Ha det bra och kram!

Malin said...

Nyligen kommit åter från Sverige resa. Några saker slog mig. 1. Det var första gången de insisterade i Sverige på att jag skulle resa in på svenskt pass-de tittade hastigt men ingen scan eller stämpel). Inga problem. Vi reste sedan ut via Island (och stannade där över natten). På Island kollades inga pass när man landade alls, man bara tog väskan och gick ut. När vi sedan skulle till USA så tänkte jag att man måste väl visa de amerikanska passen? Nej sa de i passkontollen. Som regel skall man resa in/ut på sina EU/EES pass om man har. Igen knapp koll, ingen scan eller stämpel. Men hur i allsin dar vet de då att jag har rätt att resa in i USA? Inget ESTA, Greencard eller amerikanskt pass har ju kollats?

Det andra som förvånade mig att vi även flög inrikes i Sverige och INGENSTANS kollades ID. Man printade egna bparding pass och bagtags. Scannade bagtags och lade på band själv. Scannade endast sitt boarding pass vid säkerhetskontrollen samt gaten, men INGENSTANS kollades ID. Jag kunde gett mitt boarding pass till vemsomhelst!

Anne-Marie said...

Malin: Tack för en färsk uppdatering om hur det går till. :)
Intressant att du blev ombedd att visa ditt svenska pass. Jag har alltid rest in med mitt svenska pass till Sverige eftersom man inte får några frågor och man kan stanna så länge man vill.
Har aldrig rest via Island men det där låter ju mycket märkligt. När jag har checkat in på Arlanda har jag alltid fått göra det med mitt amerikanska pass. Sedan när man går till gaten och passerar en kontroll har jag alltid visat mitt svenska pass. Som du säger, hur vet de att du har rätt att resa in till USA?
Det låter ju också mycket konstigt att man inte kollar ID inrikes i Sverige! Fast med tanke på hur Transportstyrelsen och Sveriges regering hanterat allt kring ID och annat känsligt (IT-skandalen som pågår nu) förvånas jag inte alls. Och det där att gör allt själv när man flyger ligger ju helt i linje med hur det är numera. Det enda som kvarstår är egentligen att passagerarna får flyga planet själva. ;)

Anonymous said...

Hej.
Det är snart 13år sedan jag var till USA, och att det blivit så jobbigt numera, känns ju inte så inspirerande.
Det där med transportstyreslen, och hur dom fått sina poster, är en riktig soppa. Man tar sig för pannan, men som man brukar säga, som man bäddar får man ligga: http://uvell.se/2017/07/24/lovfen-kompisarna-och-transportstyrelse-gate/

Mvh Skogåsbon