Saturday, November 9, 2013

Handla mat

Jag har aldrig behövt gå hungrig. Det fanns alltid tillräckligt med mat i mitt barndomshem och även här i USA har jag alltid haft mat på bordet. Även när jag bara arbetade deltid och hade väldigt litet pengar.

Tyvärr är många amerikaner inte lika lyckligt lottade. Just nu får 47 miljoner (ungefär 23 miljoner hushåll) så kallade "food stamps" för att kunna handla mat. Det är ungefär 1 av 7 amerikaner. Food stamps är ett bidrag som man kan ansöka om när man har en låg lön.

Den 1 november ströps en hel del pengar till det här programmet vilket har gjort att de familjer som har food stamps nu får mindre pengar att handla mat för. Redan har många fått vända sig till så kallade "food banks" som människor med låg inkomst kan gå till och få hjälp några gånger per år.
Här berättar man mer om nedskärningarna och hur det troligen kommer att drabba många miljoner amerikaner: http://www.nbcnews.com/business/families-brace-billions-food-stamp-cuts-set-8C11505320

Här i Weed med omnejd är många som bekant låginkomsttagare och har det knapert. Vi har en organisation som heter Siskiyou Food Assistance - http://www.siskiyoufoodassistance.org/ - som troligen är det närmaste en "food bank" man kommer. I större städer finns ett större utbud som vanligt. Det här är långt från Silicon Valley i Kalifornien där det finns gott om pengar fortfarande.

För ungefär en månad sedan var det något som gick snett i det system som tar hand om så kallade EBT-kort som används om man har "food stamps". Jag var i Yreka just den dagen och handlade och såg uppsatta skyltar som sade att EBT-systemet låg nere. Eftersom ingen kunde registrera köp via korten lät bland annat Walmart i vissa städer folk handla men det hela urartade och polis fick tillkallas till slut.



Jag är tacksam att jag kan handla mat med mina egna intjänade pengar även om det blir dyrare och dyrare i mataffärerna. Min mathållning har ändrats mycket de senaste 2-3 åren och jag äter nästan uteslutande ekologisk ("organic" på engelska) mat trots att den är rätt mycket dyrare. Det finns otroligt mycket skräpmat i USA. Här är ett smakprov på det som finns hos mig. :)

Jag äter faktiskt ingen fisk längre från Stilla Havet på grund av den radioaktivitet som kommer från Japan - får lov att återkomma till det snart. Har också "cat fish" i frysen som inte kommer från Stilla Havet. I frysen finns också ekologisk köttfärs, ekologisk kyckling, ekologisk korv osv.


Frukt är en självklarhet varje dag.


Yogurt äter jag varje morgon. Majonnäs med olja som kommer från druvkärnor kan vara gott på en smörgås. Innehåller inga ägg alls. Men jag äter också ekologiska ägg.


Pasta är gott. Även quinoa pasta.


Jag kokar självklart egna soppor men det är också praktiskt att ha färdiga hemma.


Amerikansk ost har jag i stort sett slutat äta eftersom den mesta osten är "processed". Är man svensk har man litet krav på ost. ;) Som tur är finns till exempel Jarlsberg - även om den är dyr.


Det blir dåligt med eget bakat bröd, mest beroende på tidsbrist. Det här brödet är gjort bland annat med "spelt" eller dinkelmjöl.


Röd potatis är vanligt i USA. Morötter och gurka är också gott. :)


Och ekologiska kakor är inte heller dumt. :)

19 comments:

Malix said...

stackars människor att packa upp alla kundvagnar, och detta för att affären kände ett socialt ansvar eller missuppfattade jag det kanske. just sådana här inlägg känner jag att det är tur att jag bor i Sverige, fast det är klart vi har ju socialtjänst och det lär ju inte bli någon guldkant på tillvaron. roligt att se alla förpackningar :) ha en fin söndags dag :)

Unknown said...

:)) Undrar om du fått mitt mejl?
Med vänliga hälsningar Livia!

Desiree said...

Det är ganska många som går på food stamps om det är 1 på 7. Tyvärr är det ju ofta den riktiga skräpmaten som är den billigaste så det blir en ond cirkel. Många fattiga har ju inte kunnskapen om vad som är bra och dålig mat (tyvärr även många med utbildning som inte heller verkar ha så bra koll). Jag håller verkligen med om att det finns MYCKET skräpmat i USA. Det är bra att du satsar på vettig mat och ekologiska produkter. Laga mat själv gör att man både vet vad man får i sig och också får ner kostnaderna. Vi går sällan ut här i Schweiz för att det är dyrt och inte prisvärt. Bakar har jag gjort en hel del här då jag har haft tid.
Ha en fin fortsättning på helgen.
Kram!

My kids' Mom said...

Hej Anne-Marie,

Jag hittade en Whole Foods Store under mitt besök i Californien och vilken fantastisk mat men också fantastiskt dyr. Jag kunde se att det var rätt "affluent people" som shoppade i affären. Ännu ett klass skillnads dilemma; rika kan handla ren och nyttig mat medan fattiga får äta billig skräpmat.

Mvh,
Anneli

Freedomtravel said...

Otroligt att så många behöver så mycket hjälp! Man förstår att det är tufft ekonomiskt för landet. Jag har också fått en känsla för att det finns gott om riktigt bra mat - om man har råd. Kanske är skillnaderna större där, men klyftorna växer i Sverige också.

Carita Liljendahl said...

Intressant att få se en del av utbudet i USA.
Hittade hit via Rabarberpolisen.

Anonymous said...

Hej, sist jag såg en tom butik
var från rysland. Fast rensar man,
en butik med överfulla matvagnar.
På väg ut. Så tömmer det fort.Jag,
numera lagar mat från riktiga råvaror. Har fiskat catfisk. En,
otroligt ful fisk. Men, som man
kan laga god mat av. En sådan fisk,
biter av ens finger om man råkar
få in det i gapet. Man fick ha tänger för att ta bort fiskpirken. Fiskeutrustningen, dom
är svåra att få. Kallas även kotlätt fisk. Mysiga matvaror,
du köper. Hälsningar STIG

Anne-Marie said...

Malix: Det blev nog en hel del jobb att packa upp alla kundvagnar. Jag tror att man tyckte synd om de som inte kunde handla när EBT-systemet låg nere. Men i längden blev det ju mer jobb än om man stoppat folk vid kassorna.
Sverige har nog inte lika många fattiga som USA har. Läste alldeles nyligen hur otroligt många lever i fattigdom här i USA.
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Livia: Det hade kommit men jag hade inte hunnit svara. Har skickat svar nu till dig. :)

Anne-Marie said...

Desiree: Tyvärr är det ju så att den billigare maten också oftast är dålig. Har man inga pengar kan man nog inte handla ekologiskt. Det blir alldeles för dyrt.
Tror att många i USA kommit in i en ond cirkel när det gäller den slags mat som de äter.
Och det gäller nog både de som har mer pengar likaväl som de som har det knapert.
Du bakar ofta har jag sett. :) Ser väldigt gott ut.
Kram!

Anne-Marie said...

Anneli: Whole Foods har jag nog inte ens varit inne i eftersom vi inte har några sådana affärer ens i närheten av där jag bor.
Tyvärr blir det ju en klassuppdelning ifråga om maten. Och USA har så väldigt många som lever i fattigdom - även om de har arbeten - och då har man ju inte råd att till exempel handla hos Whole Foods.
Ibland är det chockerande när man ser hur många som faktiskt lever i fattigdom i USA. Jag ligger nog rätt nära den gränsen med tanke på våra låga löner inom skolan.
Kram!

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Det är väldigt många som lever i fattigdom i USA. Sverige ligger inte ens i närheten av de klyftor som finns i USA. Läste alldeles nyligen om hur väldigt få i USA som har den största mängden pengar och hur många som knappt har någonting.

Anne-Marie said...

Carita: Välkommen hit! :) Rabarberpolisen var ju ett finurligt namn på en blogg. ;) Hade aldrig sett den bloggen men nu fick jag ju anledning att se både din och den bloggen.

Anne-Marie said...

Stig: Det som hände hos Walmart kan nog hända igen om folk blir riktigt desperata om de inte har pengar att handla mat för. Tyvärr är det ju så att de fattiga blir fattigare i USA och de rika blir allt rikare.
Catfish har jag också förstått är en "ful" fisk men den är god tycker jag. Oj, då gäller det att hålla fingrarna borta från munnen på den.
Du har gjort mycket du. :)

Annika said...

Läs den hör artikeln ur gårdagens Washington Post. Den säger allt.

http://www.washingtonpost.com/posttv/national/near-us-mexico-border-poverty-and-obesity-tip-the-scale/2013/11/09/98eb488e-4971-11e3-bf0c-cebf37c6f484_video.html?tid=auto_complete


WP har haft en hel serie om detta, och det är grym läsning.

Du vet ju var jag bor, och jag har otaliga Whole Foods, Trader Joes, Fresh Markets etc.
Dyr är WF, o även FM.

OCh det är många som lever långt under existens minimum även i de rika kommunerna runt, och I DC. De har så svårt att klara sig eftersom levnadskostnaderna här är SÅ dyra. Jag har sett ia Food Banks, de är som ett jättelager. Otroligt stora.

Catfish kan vara jättegod om den är tillagad på rätt sätt.

Stora kramar

Annika said...

http://www.washingtonpost.com/sf/national/2013/11/09/too-much-of-too-little/?tid=auto_complete


Vet inte om den förra länken funkade, så skickar den igen.

Anne-Marie said...

Annika: Tack för länken! Verkligen intressant läsning.
Det är en ond cirkel för de som har det riktigt fattigt - skräpmaten innehåller allt detta onyttiga och det är det enda de har råd med.
Har läst att de stora företagen har speciella avdelningar som funderar ut hur de skall göra maten (den onyttiga) mer beroendeframkallande med olika tillsatser. Låter som sci-fi nästan men det är det inte.
Det börjar bli kärvt för väldigt många amerikaner tyvärr.
Stor kram till dig!

Anonymous said...

Har märkt att ''skräpmat'' är mycket billigare i Usa än i Sverige så när du säger att ekologiskt eller ''vanligt'' mat är dyrt skulle det vara klassifierat dyrt i Sverige? ugh läser allt om fattigdom i Usa, jag som vill flytta dit blir ju oroad haha;) Mvh Kim

Anne-Marie said...

Kim: "Vanlig" mat där jag bor verkar vara ungefär lika dyr som i Sverige. Just ekologisk mat vet jag inte exakt hur det är med eftersom det inte alls finns lika mycket ekologisk mat i Sverige. Det är svårt att jämföra.
Fattigdomen i USA är mycket stor. På många sätt är Sverige ett bättre land faktiskt.