Saturday, November 23, 2013

Händelser som skakat USA

Den gångna dagen var det många som mindes vad som hände här i USA för 50 år sedan. Den 22 november 1963 mördades John F Kennedy i Dallas, Texas. De allra flesta amerikaner minns fortfarande var de befann sig när de fick höra nyheten. Många människor grät öppet och var chockade när nyheten spreds. Han var en mycket omtyckt president och de allra flesta verkar överens om att USA, som land, förändrades efter mordet.
http://www.cnn.com/2013/11/19/living/jfk-assassination-memories-irpt/index.html?iid=article_sidebar

John F Kennedy och hans fru Jackie var väldigt populära och är nog det närmaste man kan komma något som liknar vår kung och drottning. JFK var en man med fel och brister (som vi alla har) men trots detta var han en person som personifierade förändring och förhoppningar. Han blev inte populär efter sin död utan var mycket omtyckt redan när han var president. Därför var mordet så chockerande för de allra flesta amerikaner. Hans karisma var påtaglig och människor påverkades i hans närvaro.
http://www.csmonitor.com/USA/DC-Decoder/Decoder-Wire/2013/1121/Why-is-John-F.-Kennedy-still-so-popular-video


Bilden lånad från Wikipedia.

Jag var för liten för att minnas mordet på Kennedy men däremot minns jag mycket väl den andra händelsen som verkligen skakade om USA.
Det var den 11 september 2001. Jag höll på att göra mig i ordning för att gå till skolan (där jag var elev 2001) när telefonen ringde. Det var min pappa som undrade om jag hade sett vad som hade hänt i New York. Jag visste ingenting då men satte på TVn och såg hur Twin Towers brann och man berättade även om andra flygplan som kraschat. Ett i Pentagon och ett i en annan del av östra USA. Jag hann inte titta så mycket men det jag såg på TVn var overkligt och jag trodde att alla skulle prata om detta när jag kom till skolan. Det märkliga var att ingen sade ett ljud om vad som hänt - kanske inte alla hade hört nyheterna men jag tror att de flesta var chockade. Det var samma slags chock som när JFK sköts.
Rapporteringen fortsatte hela dagen med bilder av tornen som rasade och vidden av det som hänt blev mer och mer påtaglig. Michael trodde knappt att det var sant när jag pratade med honom.

Eftersom jag hade bott i USA under flera år innan 11 september-händelserna vet jag att USA som land förändrades den där dagen i september. Människor var märkbart påverakde och omskakade. Många verkade bli rädda och trodde att hela världen var ute efter USA. Som resultat av 11 september kom the Patriot Act till som vi idag bland annat ser resultatet av i USA. De alltmer omfattande kontrollerna till exempel på flygplatserna men även ute i samhället. Det talas allt oftare om att USA mer och mer har blivit en polisstat och rädslan har blivit större inom alla samhällsområden.
USA idag är inte samma land som det USA jag flyttade till.

6 comments:

Malix said...

det var en chockartad händelse, då hade jag en amerikansk kollega som jag då jag såg det på nyheterna på morgonen var tvungen att prata med för att veta att hon inte redan åkt iväg till usa, min son kom hem från första klass och berättade för mig att nu var det krig så hade han uppfattat det och han hade hela dagen varit rädd för var någonstans de skulle bomba i Sverige. pojkstakarn var helt vit i ansiktet och kunde inte sova. Hur jag än försökte förklara för honom att det var ett helt annat land långt borta så trodde han att de var krig i hela världen för USA kunde ju inte varit så dumma själva enligt honom. Tror nog sonen oxå minns just den dagen. Och varje 11 september minns jag min rädsla över det som skedde, varje 11 september känns det som det kan ske igen att slå oss i västvärlden. För även om detta drabbade USA så var det som om det var menat till oss alla.
Vill önska dig en fin lördag och njut av dagen. Kan även hålla med dig om att det gått förlångt åt andra hållet idag när vuxna inte ens vågar säga till sina barn.

olgakatt said...

Mordet på JFK verkligen en chockartad händelse. Jag minns precis var jag satt och såg TVnyheterna. Jag hade nyligen återvänt hem efter mitt år i USA och bara ett par månader innan stod jag på gräsmattan vid Vita Huset och hörde honom tala till oss ungdomar i vår organisation.
Nog har händelsen präglat oss alla.

Anne-Marie said...

Malix: Det var en omskakande händelse 11 september. Jag minns hur folk här i USA blev annorlunda efter den. Mer rädsla och mer tolerans för fler och fler kontroller överallt. Nu har dessa kontroller urartat tycker jag. Och folk verkar gå med på dem eftersom de fortfarande troligen är rädda. Tragiskt när det blir så.
Jag är säker på att mordet på JFK var lika omskakande men jag minns ju inget av det. Fortfarande var det amerikanska samhället mer positivt och öppet efter hans mord.

Anne-Marie said...

Olgkatt: Eftersom du är litet äldre än mig förstår jag att du minns mordet på JFK. Folk som befann sig i USA har tydligen väldigt goda minnen också var de befann sig när de fick höra nyheten.
Eftersom jag bodde i USA när 11 september skedde har den händelsen ristat in sig i mitt minne och hur det blivit i USA efteråt.

Anonymous said...

du vet det snackas om att det var ettttredje skott så han som sköt kanske inte alls det var ochg sen vaer det nått om att alla vittnen hade dött under 3 års tid så de trodde det var cia som var inblandade

Anne-Marie said...

Anonym: Jodå, jag har läst och hört om andra teorier och jag tror nog mer på dessa än den "officiella versionen". Andra krafter kan mycket väl ha legat bakom det som hände.