Tuesday, September 7, 2010

Yard/Garage Sales

Under den varma årstiden i USA finns det många Yard eller Garage sales. Om man vill bli av med kläder som inte används eller möbler och andra saker som kanske inte behövs längre är en Yard/Garage Sale lösningen.

Vi hade en Yard Sale innan vi flyttade till Hawaii och sålde massor med saker som vi annars bara skulle ha slängt eller gett bort. Man kan ha försäljningen på sin tomt eller i garaget. Ofta börjar de rätt tidigt på morgonen - vi hade folk som kom redan vid 7-tiden. Att ha gjort prislappar är att rekommendera och sedan ställer man fram sakerna så att folk lätt kan titta på det man säljer.

Det här tycker jag är en fantastiskt bra idé som jag aldrig kommit i kontakt med innan jag flyttade till USA. Här i Mt Shasta området har vår tidning en annons som visar de Yard/Garage Sales som pågår en viss helg. Den visar bara de som annonserar i tidningen. Det finns säkert många som också gör det helt utan annonsering. De sätter upp några skyltar i området där de bor och hoppas på att folk skall komma förbi.

Igår när det var Labor Day här i USA (en av helgdagarna som inte finns i Sverige) var jag ute på en promenad och såg en Garage Sale på gatan där jag bor. Det blev inget inköpt men de verkade ha en hel del kläder och litet möbler. Man kan verkligen göra fynd och spara massor med pengar om man är på jakt efter något speciellt.





11 comments:

olgakatt said...

Det här ett fenomen som kommit till Sverige också, både garage-loppis och baklucke-loppis. Jättebra idé, tycker jag. Ett år hade vi plantbytardag i mitt område när vi samlades på en lekplats med korgar och rullebörar med sånt vi ville byta bort, ge bort eller rent av ville ha nån krona för. Hurra för återbruk!

Annika said...

VISST är det BRA!!! SÅ bra!! En del gör ju sport av att åka från garage-sale till garage-sale på lördarna. OCH de fyndar, minsann!
VI har en yard sale varenda år här på gatan, och då gör vi så att samtliga intäkter går till cancerfonden. Vi gör det i samband med relay for life, som jag nog skrivit en del om på min blogg. OCH man märker hur de riktigt intresserade dyker upp innan man ens satt igång med att sälja.
Ja, det är bara att prisa yard, garage och estate sales!!
Kram!

Anonymous said...

Ja, det vimlar av dem här uppe i Alaska! Stor ruljans på folk och dyrt att frakta saker härifrån. För mig som gillar gamla slitna möbler är det perfekt söndagsmys! Ett annat fenomen häruppe är "dumpsterdiving". På återvinningen finns en plats där man ställer sånt som någon kan tänkas vilja ha och det är alltid fullt med folk där och kikar.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Vad trevligt att det har kommit till Sverige också. Låter perfekt att kunna byta plantor. Visst är det bra att kunna återvinna sådant som är fullt användbart och inte behöva slänga bort.

Annika: Jag tror att vissa personer har det som sitt helgnöje. De prickar in alla yard sales och kollar den ena efter den andra. Vet att jag har läst flera gånger på din blogg om relay for life. Låter som en superbra idé! Kram!

Anne-Marie said...

Anonym: Kul att höra från någon som bor i Alaska! Var i Alaska bor du? Minns att de brukade ha saker till försäljning faktiskt vid den soptipp som finns utanför Mt Shasta. De gjorde om soptippen för några år sedan och vet inte om de har kvar denna service. Kan tänka mig att Alaska är som Hawaii - allt kostar att frakta dit och därifrån.

Marie said...

hej igen, mitt namn kom ju inte med..MarieL..i Fairbanks.

Anne-Marie said...

Marie: Trodde att det var du ;) men tänkte jag måste kolla om det finns fler svenskar/svenskor i Alaska.

Mrs Clapper said...

Några vänner till mig som kommer från Tyskland har berättat att de där varje söndag har "bytardag". Man sätter helt enkelt ut de saker man inte behöver/vill ha längre och så är det fritt fram att gå och plocka hos varandra. Oftast var det tydligen typ bygg och trädgårdsmaterial. Kanon!

Anne-Marie said...

Mrs Clapper: Verkar som om det finns liknande saker i många länder. Visst är det bra. Att inte slänga bort sådant som fortfarande går att använda.

Anna, Fair and True said...

Visst finns det i Sverige också men tycker det är lite vanligare i Sverige att ha mer gemensam loppis i området eller ta med sig sina grejer till Skärholmens loppis eller liknande.

Anne-Marie said...

Anna: Det har säkert ändrats sedan jag bodde i Sverige - minns inte direkt enskilda "garage sales". Minns däremot att det fanns en loppis i Skärholmen. Det är mer kollektivt (kanske typiskt svenskt?) än vad det är här i USA.