Wednesday, September 15, 2010

Potatis

Sedan jag flyttade till USA har jag inte kunnat äta någon färskpotatis. :( I min del av världen finns nämligen inte detta "fenomen". Eftersom det inte finns någon inlagd sill att köpa här i affärerna (vi har ju inget IKEA i närheten) spelar det kanske inte så stor roll men visst har jag saknat färskpotatis flera gånger.

Eftersom jag kokar och äter en hel del potatis hade det varit trevligt med försommarens härliga färska potatisar. Här (nu talar jag alltså bara om Siskiyou County) finns det i huvudsak tre sorters potatis året runt - Red potatoes, Yukon Gold och White potatoes. Jag brukar köpa Red Potatoes och har vant mig vid dem nu. De har ett rött skal och verkar ta längre tid att koka än potatisar jag var van vid från Sverige. Kokade potatisar känns som något svenskt. Många amerikaner äter bakade potatisar och givetvis pommes frites och något som kallas "hash browns" men att bara koka och antingen äta dem som de är eller göra eget potatismos verkar inte höra till vanligheterna. Jag gör mitt eget potatismos - kan inte förstå varför folk köper paket med potatismospulver som har massor med tillsatser.

I mataffärerna i mina trakter sprutas potatisarna hela tiden med vatten - precis som man gör med alla andra grönsaker. Gör man det i Sverige? Verkar konstigt att potatis skulle behöva vara blöt. Lagrar man potatis skall den ju lagras torrt, svalt och mörkt. Det finns inga färdigfyllda potatispåsar utan här får man plocka potatisarna själv och kan välja vilka man vill ha.


Här i USA finns också något som heter Yams. Många jämställer Yams med Sweet Potatoes men det är tydligen två helt olika sorter. Både Yams och Sweet Potatoes är söta och jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid hur söta de är.


Svenska Wikipedia hade en bra lista på olika sätt att anrätta potatis:

* Kokt potatis - med eller utan skal
* Potatismos
* Potatisbullar - runda och något tillplattade bullar av potatismos, ägg och ströbröd
* Potatisplättar - runda, platta, stekta kakor av plättsmet som dessutom innehåller riven kokt potatis
* Raggmunkar - platta, stekta kakor av plättsmet som dessutom innehåller råriven potatis
* Rårakor - platta, stekta kakor av råriven potatis
* Potatisgratäng
* Potatissallad
* Hasselbackspotatis
* Janssons frestelse
* Klyftpotatis
* Kroppkakor
* Palt
* Pommes frites
* Dillstuvad potatis
* Potatischips - tunna friterade potatisskivor smaksatta på olika vis, äts mer som ett tillbehör
* Potatiskroketter - runda eller avlånga friterade bullar av potatismos, vetemjöl, ägg och ströbröd
* Ugnsbakad potatis

13 comments:

Katarina said...

Denna älskade knöl!

Jag saknar också potatis... När jag var i USA provade jag flera gånger att köpa potatis hem, men den var antagligen för söt eller för gummikatig, för min smak.

Nä, nu är det ris i alla möjliga och omöjliga slag vi äter.

Mimmi said...

Det är alltid lika intressant att läsa dina blogginlägg, för du verkar bo i ett helt annat USA än vad t.ex. jag gör, som bor i MA.

Vi har färskpotatis, och sill (ja, i de vanliga mataffärerna) - inte för att jag äter sill, med det finns. Potatis kan man köpa antingen i lösvikt, eller i påsar. Har aldrig sett potatis bli vattnad i butik, men däremot sallader, och örter som är lösvikt.

:o)

Mrs Clapper said...

Vad konstigt att vattna potatisen! Känns som om det skulle börja gro i den då... Här, i Sverige, så ligger de ofta i stora träbehållare som är öppna längst ner så de åker ner efter hand man har plockat de i botten. Just för att de ska ha det mörkt som du säger, jordiga är de också men så ska det ju vara! ;)

olgakatt said...

Oj, vad man blev hungrig av listan på goda potatisrätter.

Litet märkligt att man i norra Kalifornien inte odlar fler potatissorter och att inte färskpotatis finns att få. Visst har man missat något gott!

Annika said...

Har aldrig sett att potatisen blir vattnad här, aldrig. Verkar ju helt fel...
Sill kan man köpa på vanliga affärer här, helt OK faktiskt.
På Wegmans, stooooor butik med i princip ALLT, kan man få tag på färskpotatis också.
Men oftast säljs potäterna i plastpåsar, ganska trist smak. Sällan får man kokt potatis ngnstans.
Kokt potatis är det bästa Karolina vet, men då ska den vara ur eget land, såsom vi har i Österbotten på sommaren. Här har jag aldrig ätit riktigt god kokt potatis.
Men jag säger som du: GÖR eget mos, det är ju så LÄTT och det blir så GOTT!
Yams och Sweet potatoes gillar INTE jag. Jo, bara som gratäng på T-giving, aldrig annars. Tycker inte om smaken.
Härlig potatislista du har!! Rårakor mmm....
Potatisgratäng gjorde jag i lördags, skitgott och lätt som en plätt att göra likaså + sååå uppskattat!!
KRAMAR!!!!

Freedomtravel said...

Vi är nog riktiga potatisätare i Sverige! Vi äter ganska ofta kokt potatis hemma, men annars verkar det vara många som tycker att det tar för lång tid (vet inte vad de har bråttom till). Men idag blev det duchessepotatis till lunch (inte med på listan tror jag ;)) Sötpotatisen är väl förresten inte en potatis egentligen?

Anne-Marie said...

Katarina: Jag tror att vi svenskar är ett riktigt potatisätande folk och att många som bor utomlands säkert saknar svensk potatis. Kan tänka mig att det blir en hel del ris för dig/er.

Mimmi: Ja, det verkar som om vi bor i två olika länder. Så ni har färskpotatis där du bor. Intressant. Och inlagd sill. Jag får nog ta och komma på ett besök någon gång. :)

Mrs Clapper. Jag har aldrig förstått det där att ständigt spruta grönsakerna med vatten som man gör här i USA. Och framför allt inte potatis. Visst skall de ligga mörkt. Jordiga potatisar har jag aldrig sett i mina trakter.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Potatislistan tror jag täcker det mesta och massor är ju gott. Potatis kan verkligen varieras på många sätt. Det kanske odlas olika potatissorter som säljs mer lokalt men inte i de stora affärerna i mina trakter. Färskpotatis vet jag inte varför vi inte har. Tydligen finns det på östkusten enligt Mimmi och Annika.

Annika: Kanske det är något västkustpåfund att vattna potatisen. Jag såg det även i Oregon. Undras just varför folk på västkusten inte gillar sill - kanske det finns i de större städerna. Tydligen finns även färskpotatis på östkusten. Kan tänka mig att Karolina blivit bortskämd med skandinavisk potatis. Yams och Sweet potatoes har en märklig smak tycker jag - för söt. Rårakor gjorde jag senast häromdagen. Mums. Kram!

Freedomtravel: Vet heller inte varför kokt potatis skulle vara jobbigare att tillaga. Duchesspotatis - vad är det? Jag har tydligen missat något. Hel riktigt, yams är tydligen en grönsak.

Freedomtravel said...

Duchessepotatis - små toppar av potatismos som man gratinerar i ugnen

Anna, Fair and True said...

Kokt potatis är nog min favvis av alla sätt den kan bli tillagad på :)

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Tack!

Anna: Visst är det gott med kokt potatis. Jag har fortsatt att koka potatis sedan jag kom till USA även om de flesta här inte verkar tillaga potatisar på det sättet.

tennswede said...

Här i södern kör många med hemlagat potatismos, vår potatis vattnas inte i affären. Den ligger i regel i egen sektion. Däremot vattnas allt grönt för att lura folk. Det ser ut some om det är mer färskt än vad det verkligen är.

Anne-Marie said...

Tennswede: Låter bra att folk tillagar sitt eget potatismos. Jag var och handlade idag och förundrades igen att potatisen sprutas med vatten lika mycket som alla andra grönsaker. Nog är det ett försäljningstrick.