Sunday, September 5, 2010

Flygbolag och resväskor

American Airlines är ett av USAs stora flygbolag. Häromdagen sändes ett TV-program som bland annat handlade om hur de tar hand om alla resväskor. Egentligen är det rätt fantastiskt att inte fler resväskor blir försenade eller går till fel destination än vad som faktiskt sker. Några gånger har mina resväskor inte kommit med planet jag åkt med och det är verkligen irriterande och jobbigt att inte få sitt baggage. Har aldrig flugit med American Airlines men det händer ju oavsett vilket flygbolag man flyger med.

Något som framkom i det här TV-programmet var att de flesta amerikanska flygbolag gör stora vinster genom allt fraktgods som går med vanliga flygplan. Det jag inte visste om och som man visade i programmet var att det mesta av fraktgodset egentligen inte går igenom några stora säkerhetskontroller. Det finns givetvis en viss kontroll men man sade att det är bara en tidsfråga innan något kommer att ske på grund av dålig kontroll av fraktgodset. Numera är det ju ett mindre projekt att flyga som privatperson med alla säkerhetskontroller som sker av både oss som personer och vårt baggage. Och samtidigt sänds alltså gods på samma flygplan som inte alls kontrollerats lika väl. Intressant och samtidigt litet obehagligt.

Det gäller verkligen att planera sin resa och sitt baggage genom att det inte längre är gratis att checka in baggage. Här i USA tar väl alla stora flygbolag ut avgifter numera för incheckat baggage. United som jag flugit mest med tar nu ut $25 för den första resväskan och $35 för den andra väskan. Självklart finns det undantag så om man till exempel flyger i första klass behöver man inte betala. Reser man internationellt är det fortfarande gratis att checka in en resväska. Har man ytterligare en väska kostar den däremot $50.

Jag brukar försöka resa med mycket liten packning (jag är ju minimalist ;)) och klarar mig oftast med bara en väska. Fler och fler packar mer i sitt baggage som de tar med sig ombord efter det att det började kosta pengar att checka in väskor och det märks inne på planet. Ofta är det svårt att hitta en plats för sin väska om man kommer sent till planet.

Jag gjorde min första resa till USA 1985 och det var verkligen annorlunda då eftersom man kunde flyga gratis med två väskor, inte behövde gå igenom otaliga säkerhetskontroller och folk här i USA till och med kunde komma ut till gaten och möta de som kom med planet. Stor skillnad mot hur det är nu.

12 comments:

Anonymous said...

Spännande att höra att det kostar för alla väskor för inrikesflyget numera. Jag själv blev smått chockad så sent som igår när jag bokade för kommande julresa över att vi inte längre kunde ta med två väskor över Atlanten.

Vi har inte vart över till USA sedan julen 08 så detta blir första besöket med de nya reglerna. Blir nog så att vi betalar för en extraväska när man ska hem, julklappar har en tendens att ta mycket plats!

Lycka att vara minimalist :)

Mimmi said...

Flyger man med Icelandair (USA-Europa), så får man fortfarande ta med 2 resväskor gratis (2 x 23Kg), och ja det är i Ekonomi klass. Tack och lov för det, för jag åker rätt ofta över till Sverige med 3 resväskor (den 3:e får jag självklart betala för) - har alltid med mig massor till släkt och vänner härifrån. :o)

Tord said...

När vi hämta hem dottern i våras efter att hon varit i US i 4år så skulle allt få plats i 5 väskor + handbagage. Som tur var hade hon en biljett med Air France som tillät 2 väskor. Hustrun och jag tog resten. Men vid in checkning så var det övervikt a $200. Men efter ompackning och vägning ett antal gånger så sluta kostnaden på $50 för en extra väska. Personalen var verkligen aktiv att hjälpa oss att få ner kostnaden :-) 2 av dem hjälpte oss aktivt i vägandet. Tog säkert en 20 minuter innan vi var klara. Sen var problemet att vi alla tre hade två handbagage som vi var tvungna att försöka få ombord. Innan ombordstigning så ropa man ut i högtalare att bara ett handbagage men sedan ingen kontroll. Konstigt. För tre år sedan när vi flög hem så tillät United 2 handbagage men när vi kom till London så tillät man bara ett handbagage. Vi klara oss men det var mänga som fick problem att få två till ett… Opps en lång kommentar :-)

Katarina said...

Jo, det är stora skillnader mellan bolagen. Det jag funnit är att jag sällan tar lågprisbolagen då jag har mycket packning, eftersom övervikts priset är kostsamt.

Men oftast flyger jag mellan Sverige och Asien med handbagage,,, så jag har sällan packnings problem,,, man lär sig med tiden vad som är väsentligt och inte att ha med sig.

Men i vinter flyttar vi ju till *Malaysia, då kan det kanske bli ett och annat kilo övervikt..

Anna, Fair and True said...

Tycker det är så jobbigt nu med alla stora kabinväskor som ska f plats i "overhead compartments". Folk följer nu nämligen inte riktlinjerna och har större väskor än som får plats nästan. De borde de bli hårdare med. De får helt enkelt tvinga dem att checka in väskan och betala för den.

Annika said...

PÅ SAS resor över Atlanten är det numera en incheckad väska som gäller...
Det är bara att betala för resterande, vi checkade in en väska till och det var nog 50 dollar ja...400 sek då jag lämnade sverige.
Retar mig också på alla som släpar tunga väskor ombord på planet och trycker in det i hyllorna.
Visst är det fantastiskt att inte fler grjjer försvinner då man flyger. jag har blivit av med väskor ett par ggr, enda ggn med Icelandair och den andra med SAS. Fick tillbaka allt dagen därpå.
Minns då man kunde flyga till och från US med 2x32 kilo...
Kram!!

Anonymous said...

då tar man väl tåget inrikes istället så slipper man detta

Rune said...

Man saknar verkligen dessa 2x23 kg, det har alltid en viss förmåga att bli mera inköp än vad man räknat med. Har investerat i en liten bagagevåg för att slippa de dyra övervikterna. Appropå försenat och förlorat bagage, mellanlandar man på LHR (Heathrow) kan man ganska säkert räkna med problem. Har just bokat julresan, det blir LHR, dock endast på hemresan ;-).

Anne-Marie said...

Magnusamber: Välkommen hit! Det har blivit hårda bud på flyget i USA. Och maten på de allra flesta inrikes resor kostar nu. Jag brukar köpa med mig mat från flygplatsen eftersom den man kan köpa på planet är rent bedrövlig. Det är nog bara att "bita i det sura äpplet" om man måste ha litet mer baggage. Tyvärr. Inte helt fel att vara minimalist. :)

Mimmi: Du som bor på östkusten kan nog lättare ta Iceland air. Bor man på västkusten är man litet mer begränsad eftersom det ofta är United och t ex SAS som kör samarbete med de bästa priserna. När jag flyttade från Hawaii hade jag tre resväskor tillbaka till Kalifornien och då blev det en del extra pengar. Då kunde man i alla fall fortfarande ta med sig två väskor gratis.

Anne-Marie said...

Tord: Helt okej med längre kommentarer. :) Man måste verkligen vara om sig och kring sig för att få allt att fungera nuförtiden när man flyger. Vad bra att flygpersonalen var schysst och var på er sida så att säga. Det verkar ju litet märkligt att det under samma flygresa på olika sträckor var olika bestämmelser. Inte helt lätt att kunna fixa det.

Katarina: Flygbranschen är en djungel utan like på många sätt - baggage, extra avgifter, frequent flyer miles etc, etc. Menar du att du kan flyga med bara handbaggage mellan Sverige och Asien? Inte dåligt. Kan tänka mig att er stundande flytt blir litet mer kostsam.

Anne-Marie said...

Anna: Jag håller helt med dig. Varför låter flygbolagen folk släpa med sig dessa stora väskor ombord? De borde verkligen bli hårdare och sätta en gräns som de inte ruckar på. Väskorna som folk tar med sig ombord är ju ofta bara litet mindre än en vanlig resväska. Mystiskt.

Annika: Ja, det var tider det! Vad jag har förstått så kan man fortfarande flyga inrikes om man har en internationell anslutning utan att behöva betala för sitt baggage. Jag flög senast från Sacramento till Chicago och sedan vidare till Stockholm. Jag behövde inte betala något för Sacramento-Chicago sträckan - hade en resväska och det berodde just på min internationella flight. Men hade jag haft en ytterligare väska hade jag givetvis fått betala. Kram!

Anne-Marie said...

Anonym: Tyvärr är tågtrafiken i USA inte alls lika bra som i Europa och Sverige. Det finns färre tåg och de går bara de stora "lederna". Framför allt här på västkusten är Amtrak (tågbolaget) ökänt för att aldrig vara i tid. Jag hade en "skräckupplevelse" där mitt tåg var 10 timmar!!!! försenat. USA är ett U-land när det gäller tågtrafik tyvärr.

Rune: Låter smart med en våg så att man inte behöver få en obehaglig överraskning på flygplatsen. Jag flög via Heathrow min senaste resa till Sverige men mellanlandade ett par dagar i London så hade ingen direkt anslutning. Kan tänka mig att Heathrow har problem eftersom det är en jätteflygplats.