Saturday, September 18, 2010

Bostadspriser

Här i USA fortsätter problemen för många att kunna betala sina bostadslån. I augusti steg antalet "foreclosures" (utmätningar) jämfört med juli. Ungefär vart 170 hem/hus har gått till utmätning i USA.

Kalifornien ligger på fjärde plats när det gäller utmätningar (vart 190 hem/hus) - bara Nevada, Florida och Arizona är värre. I Mt Shasta området syns skyltar med hus till försäljning överallt. Trots att det här är ett glysbygdsområde ligger huspriserna fortfarande högt tycker jag. Priserna har säkert gått ner litet men de flesta hus kostar mellan 700,000 och ett par miljoner svenska kronor. De hus som har gått till utmätning brukar vara billigare.

När en bostad går till utmätning och en bank/låneföretag tar över utauktioneras ofta bostaden först. Köper ingen den brukar den sedan gå till ett mäklarföretag. Om jag hade vetat vad den bostad som jag bodde i, i Lake Shastina, skulle utauktioneras för hade jag nog funderat på att köpa den. Den utauktionerades för $75,000! Hade jag köpt den hade jag kunnat hyra ut en eller båda lägenheter på nedre plan och själv bott på övre plan. Men nu kostar den mer eftersom ingen köpte den på auktionen och den nu finns hos ett märklarföretag.

Mitt mål är att kunna äga min bostad framöver - precis som jag gjorde i Sollentuna där jag hade en bostadsrätt - oavsett var jag bor. Det börjar faktiskt kännas som om jag är klar med Siskiyou County. Att äga ett fristående hus vore inte helt fel.

Som jag nämnde tycker jag att bostäder/villor här fortfarande är dyra trots att det är ett glesbygdsområde. När jag för skojs skull kollade på Dagens Nyheters bostadsannonser i olika mindre områden i södra Sverige såg jag att man kan köpa stora villor som verkar vara i gott skick för under 500.000:-! Det tycker jag är rätt fantastiskt. Skulle jag någon gång flytta tillbaka till Sverige skulle det definitivt inte bli till Stockholm utan till någon mindre ort.

Här är några exempel på hus till försäljning Mt Shasta området.

"Foreclosure special - $49,000. Classic Dunsmuir charmer that needs cosmetic sprucing up. Good basic house with lots of room. Cov'd front porch, deck on side,some newer dual pane windows, wood floors some w/carpet over. Storage under front porch and shed in back. Shasta views from master bedroom,dining room & front porch. 1/2 bath in MBR. Kitchen garden window & newer oak cabinets that need some repair."


"Come home to an adorable house located in a wonderful neighborhood. This home is situated on a quiet cul-de-sac, within walking distance to the local schools. High ceilings throughout the home and an open layout make it feel spacious. In addition there is a kitchen/breakfast bar, dining room and large living room plus a walk in closet in the master. There are mature cedars on this over sized city lot, with views of the surrounding hills, and a back deck to relax. This nicely maintained home is priced to sell quick! Price: $199,000"


"Situated behind a privacy gate on 3/4 acre this custom 2200 sq ft home has a zen like serenity. Vaulted ceilings, pine floors, solid core interior doors, hand crafted wood work and cabinetry and tile baths are a few of the amenities. Greenroom entry, skylights and expansive windows make this home light and bright year round. Energy efficient sips construction, vinyl clad thermal pane windows, F/A Bock heating and a wood stove add to the energy efficiency and versatility of this home. Price: $649,000."

Bilderna från Century 21 hemsida.

7 comments:

Saltistjejen said...

Ja man undrar ju lite när det ska vända. Marknaden. Det tragiska tycker jag är att så ,ånga personer och familjer fått lämna sina hus och ändå vara skuldsatta upp över öronen.
Hoppas iallafall att du kan hitta en bostad du vill ha och sedan köpa den. I framtiden om inte annat.
Kram!!

Maria said...

Åå drömmer mig bort när jag läser din blogg, USA är mina drömmars land.. Blir dock bara semester där, men drömma går ju också..//Maria

Anne-Marie said...

Saltis: Jag har läst en hel del på nätet om att många tror att den här krisen inte kommer att vända på samma sätt som de tidigare kriserna. Litet skrämmande minst sagt. Läste igår att nästa år kommer ännu fler amerikaner att räknas till gruppen fattiga. Ja, vi får se var jag kommer att bo framöver. Kram!

Maria: Du får komma som turist och kanske stanna så länge du kan - 3 månader. USA är svårt att flytta till - tyvärr.

Anonymous said...

Hello! I'm at work surfing around your blog from my new iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the excellent work!

Here is my webpage make money blogging online

Anonymous said...

Hey there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok. I'm definitely enjoying your blog and look
forward to new updates.

My website; easy ways to make money online fast

Anonymous said...

If some one wants expert view concerning running a blog then i
recommend him/her to pay a quick visit this website, Keep up the
nice work.

my website - cellulitis physical exercise

Anonymous said...

Have you ever thought about publishing an e-book or guest authoring on other websites?
I have a blog based on the same ideas you discuss and would love to have you share
some stories/information. I know my viewers would value your work.
If you are even remotely interested, feel free
to shoot me an e-mail.

Here is my web page :: http://threeonethree.co.uk/wiki/index.php?title=User:Stormy67K