Saturday, July 7, 2012

Lördagsblandat

Pratade med min mamma igår (skolan har stängt på fredagarna under sommaren) och fick veta att personalen där hon befinner sig tydligen verkar litet nonchalant. De hade till exemepel inte kollat att den hudinfektion hon hade läker som den skall. Tråkigt att höra men jag är nog inte alldeles förvånad eftersom det korttidsboende där hon befinner sig drivs av ett företag som heter Carema Care.

Jag har inte direkt följt äldrevårdens utveckling i Sverige under mina år i USA men efter det att mamma blev dålig i maj har jag lärt mig en del och förstått att några vårdbolag har hamnat i blåsväder det senaste året. Tydligen är Carema Care ett av dessa. Självklart är inte alla enheter inom företaget "dåliga" men nog måste det finnas felaktigheter om folk reagerar som de gjort. Tyvärr hade jag inget att säga till om beträffande var mamma skulle kunna stanna för korttidsboendet men blir det ett mer permanent äldreboende får man försöka välja noggrant.

Litet roligt har hänt beträffande min blogg. Förra veckan kom ett email från ett svenskt företag som berättade att min blogg valts ut att ingå på deras topplista över resbloggar. De gör tydligen bedömningen utifrån flera kriterier och inte alls bara utifrån hur många som läser bloggen. När jag kollade igår visade det sig att min blogg fått en hedervärd andraplats :) http://se.cision.com/Aktuellt/Bloggtopp/Resbloggar/

Ett annat email damp ner från en norsk författare, musiker och fotograf där han ville intervjua mig om hur det är att bo i USA. Han håller på att skriva på en bok och ville höra vad jag har att säga. Har fått frågorna via email så skall skriva ihop litet under helgen. Alltid roligt när man blir tillfrågad av personer som vill förmedla den typen av information.

Trots att det börjar bli torrt i Weed hittade jag några blommor när jag tog en promenad igår.







12 comments:

olgakatt said...

Visst blir man frustrerad över hur det kan funka i äldrevården! Vadå valfrhet?
Väntar din mamma på permanent boende nu? Jag håller alla tummar attvdet blir på ett bra ställe hon hamnar i så fall.

Vi förstår att vår 92åriga mor har dragit en vinstlott för det funkar utmärkt där hon är, tack och lov, på ett kommunalt boende i Malmö.

Saltistjejen said...

Så roligt med din blogg! Grattis!
men jobbigt med din mammas boende. Usch! Jag förstår verkligen inte att företag som Carema kan få missköta sig så! Det är fruktansvärt!
Hoppas så att det ska ordna sig för henne och att du kan känna att du ändå kan göra skillnad för henne trots att du inte finns nära.
KRAM!

Desiree said...

Stort grattis till blogguträrkelsen. Det är ju jättekul att få sådan positiv feedback på sådant man lägger ned mycket tid på. Även väldigt roligt att du ska bli intevjuvad. Jag kan inte annat än hålla med både Olgakatt och Saltis att det är så trist att äldrevården ser ut som den gör och att det ens ska behöva gå till sådana här skandaler som med Carema Care. Jag hoppas att din mamma kommer till ett betydligt bättre ställe som långtidsboende. Något där både du och hon känner er trygga och som ger din mor god omvårdnad. Man blir faktiskt förbannad på hur vissa delar av äldrevården sköts och har fått skötas.
Vackert med allt som blommar nu i Weed. De stora rosorna är ju ljuvliga.
Kram!

Charlie sa ... said...

Grattis!!!!

Vad roligt, superkul. Du skriver så bra!! Fantastiskt. Keep us posted ;)

Så trist med de här bolagen och bristerna i service och tillit inom äldrevården. Hoppas det ordnar sig. Min svärmor har engagerat sig mycket i det här efter det att hennes man fick bo på ett boende äldre.

Kram!

Ps. jättefina bilder!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jag vet ännu inte vad som kommer att hända efter korttidsboendet. Det har ingen kunnat säga. De skall tydligen göra en utvärdering efter några veckor. Problemet är att inga av mammas vänner bor på äldreboende så det är svårt att höra sig för och få rekommendationer. Den hemtjänst mamma haft/har verkar vara bra och de har även ett äldreboende men jag har ingen aning om hur lång väntetid det är dit. Vad bra att din mor har det bra.

Anne-Marie said...

Saltis: Tack! :) Carema har tydligen en del äldreenheter som fungerar bra men sedan verkar det vara rena "kaoset" inom andra. Mycket märkligt att det inte finns standardiserade kvalitetskrav för äldreboende som de måste hålla sig till. När jag var i Sverige tidigare i maj skulle vi ju välja hemtjänst och vi råkade välja ett annat företag (vi fick egentligen ingen tid alls på sjukhuset vid mötet att undersöka olika företag - mycket märkligt)som också varit i blåsväder - Attendo Care. Som tur var såg jag en artikel dagen efter i DN om just Attendo och lyckades byta hemtjänst till HSB Omsorg som verkar vara rätt bra. KRAM!!

Anne-Marie said...

Desiree: Alltid roligt att få litet positiv feedback betr. bloggen. :)
Nej du, äldrevården i Sverige verkar ha spårat ur en hel del faktiskt. Jag har ju, som sagt, inte följt utvecklingen direkt tidigare eftersom mamma varit så pigg men nog tycker man att det skulle finnas kontrollinstanser som säkerställde att det inte får vara hur som helst. Man blir faktiskt upprörd och ledsen över hur gamla/äldre i dagens Sverige verkar behandlas på vissa ställen.
Det börjar som sagt bli riktigt torrt men litet blommor finns det. :) Kram!!

Anne-Marie said...

Lotta: Tack! :) Litet roligt att få positiv feedback betr. bloggen nu när mycket kring min mamma känns litet jobbigt.

Vad bra att din svärmor engagerar sig och kanske kan bidra till att göra det bättre även för andra. Alltför många personer klagar utan att göra något.

Roligt att du tyckte om mina blomsterbilder. :)

Kram!!

Jane said...

Allt i Sverige ska först utvärderas:)
Man kan nog ha både tur och otur med äldreomsorgen, MEN det finns även jätte fina servicehem. Min morfar hade nog otur med hemtjänsten moch korttidsboendet (de tappade honom så han bröt höften, vi hittade ett jättebra servicehem dit han visserligen inte han flytta men det hade gott rykte. Sedaan var långvården alldeles utmärkt och han hade det mycket bättre än hemma. Så förhoppningsvis har din mamma lika mycket tur! Allt är inte så illa som man kan tro ibland!

Mimmi said...

Vad kul ang. bloggen! Grattis!! :o)

Anne-Marie said...

Jane: Självklart finns det många bra äldreboenden. Men när man hör att människor ger dåligt betyg till ett visst företag, visst blir man tveksam. Vi får se hur allt utvecklar sig med min mamma framöver. För några månader sedan trodde jag nog inte att saker och ting skulle gå så snabbt som de gjort. Men, nu är det som det är.

Anne-Marie said...

Mimmi: Tack! :) Alltid roligt att få litet positiv feedback betr. det man skriver och lägger ner en del tid på.