Monday, January 16, 2012

Varför står det en totempåle i Weed?

Ibland kan man se något, undra varför det finns där men sedan inte ta reda på mer. Det förhållandet har jag och Weeds totempåle haft under många år.

På parkeringsplatsen utanför mataffären Ray's står en totempåle. Den ser onekligen litet malplacerad ut. Idag var jag ute på en promenad i den bitande vinterkylan och efter det att jag passerat Ray's tänkte jag att nu måste jag försöka ta reda på varför denna påle står där.

När jag kom hem "googlade" jag och upp kom Weeds Chamber of Commerce blogg där de berättade att det är en "Alaskan Totem Pole". Anledningen till att den står just där lär vara att den väg, Hwy 97, som börjar i Weed och går förbi mataffären Ray's är en highway som till slut leder till Alaska - givetvis med andra vägbeteckningar.
Weeds Chamber of Commerce säger också att det lär finnas en identisk totempåle i Alaska. Det påståendet har jag inte lyckats hitta någon hemsida för ännu.

Bra att inte behöva undra mer. :)

I morgon drar skolan igång. Min kollega har morgonskiftet och jag börjar först på eftermiddagen. Det talas också om en "monsterstorm" som skall komma in här lagom till skolstarten och mitten av veckan. Det är bara att hålla tummarna för att taket som aldrig lades om på huset jag hyr skall klara av de vindar som kommer.


13 comments:

Äventyret framtiden said...

Man får sina aha-upplevelser med jämna mellanrum mitt i vardagen efter att ofta ha varit hemmablind ett tag. Så är det här också.Plötsligt upptäcker man någonting som har en speciell betydelse rent historiskt, mitt i livet där man är. Alltid lika kul och fascinerande. Men någon totempåle har jag inte hittat här. Ännu:)

kramar
Karin

em said...

Det finns en totempåle i Ekshärad, i norra Värmland också.
http://xhar.se/kyrkheden/totem.html
Margaretha
som håller
tummarna för
att ditt tak
klarar stormen

Katarina said...

Intressant! Det kan ju kännas malplacerat ibland, men ofta finns det någon god förklaring. Ibland kan man passera ett ställe utan att göra några reflektioner men plötsligt lägger amn märke till något..

Jag har förresten besökt Indian museumet i Sacramento, vilket jag rekommenderar. Förresten, en av de anställda på museumet där, har faktsikt ingifta svenska rötter.. Hon kom fram till mig där på museumet och frågade mig om jag var från Skandinavien ,, bla bla..

Annika said...

Där ser man. Fin är den, totempålen! Jättefint!!
Monsterstorm?
En sådan skulle jag också vilja ha...JA, underförutsättning att strömmen finns kvar, värmen och mat finnes etc.
Jag skulle verkligen vilja ha en blizzard, det kan du lita på :-)
Vi får se vad er storm för med sig.
Måtte alla hus klara sig bra.
OCH dess människor, såklart.
Här är det regn, rått och ganska otrevligt...
Kram!!!

Desiree said...

Jag tycker totempålen är riktigt fin. Tur att det finns internet så att man faktiskt kan googla på saker och ting och får på så sätt reda på massor av små kuriosa som man annars kanske skulle gått och undrat över länge.
Hoppas att stormen inte blir för allvarlig så att du får problem med taket. Stay safe and warm.
Kram!

Charlie sa ... said...

Totempålen är fin! Weed har en hel del att bjuda på tycker jag som är spännande och annorlunda.

Internet är outstanding så man lätt kan checka up saker och ting.

Som Desiree skriver: stay safe and warm nu! Vårt lilla snöfall igår kväll har nu töat bort.

Kram

Anne-Marie said...

Karin: Jag har alltid tänkt "Varför står det en totempåle utanför mataffären Ray's?" Det verkade inte finnas någon logik. Men nu vet jag att det finns en anledning. Bloggvärlden är bra tycker jag eftersom man hela tiden lär sig nya saker. Kramar!

Anne-Marie said...

Margaretha: Tack för länken. Intressant att det finns en totempåle i Värmland. Om jag nu går in på The National Weather Service hemsida så ser det ut som om någon färglagt hela the Pacific Northwest med den ena varningen efter den andra. De har olika färgkoder beroende på vilken varning det är. Jag håller också tummarna.

Anne-Marie said...

Katarina: Jag blev förvånad att just den Hwy som går förbi Ray's går ända till Alaska (med andra beteckningar). Hade ingen aning om det. Jag är sällan i Sacramento men skall lägga Indianmuseet på minnet. Alltid roligt när man stöter på folk som har svenska rötter, om än ingifta. :) Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Nu har jag en referensram för totempålen och det är alltid kul. Såg att du dedikerat hela ditt tisdagsinlägg till vintern - eller snarare avsaknaden av vinter hos dig. Du får ta och komma till nordvästra USA med en gång och få litet vinterkänsla. :) Ja som du vet så är jag ingen vintermänniska så jag kan vara utan det här ovädret. Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Jag vet egentligen inte varför jag inte kollat upp det här tidigare eftersom jag under många år undrat varför det står en totempåle utanför mataffären. Men bättre sent än aldrig. :) Jag hoppas att det blir mindre allvarligt med ovädret än vad de skriver. Nu har vi en lång lista med varningar. Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Ja, Weed verkar ha litet udda saker och företeelser. Tur att internet finns. Numera undrar jag hur man klarade sig utan internet men det är ju inte så länge sedan som det inte ens fanns. Skulle gärna ta den lilla snön som ni fick och avstå det som verkar vara i antågande. :) Kram!

sginteractives said...

Totem pole is Very nice. And I think that is very exciting and different.
paketresor (holiday)