Saturday, December 12, 2009

Julfest

Igår var det julfest på skolan. Inbjudan sade att man kunde baka något och ta med sig. Trots att jag inte bakat fanns det kakor, brownies, pajer osv i överflöd. Vi samlades i en av skolbyggnaderna och umgicks under ett par timmar. Det fanns vin, alkoholfri punsch och musik.

Det var första gången jag var med om en julfest på skolan. Vår chef tycker det är viktigt att de anställda kan träffas även utanför arbetstid. Det var trevligt och mysigt.

När jag arbetade i Stockholm var det tradition att gå ut och äta julbord varje december. Vi gick till Operakällaren, Stallmästargården och andra fina restauranger. Jag vet inte om det finns något liknande i USA. Har aldrig hört talas om det. I USA har man så kallade "office christmas parties". Den mat som serveras kan vara allt från olika slags sallader till kalkon och skinka.

Litet senare på kvällen var jag hembjuden till min chef och hennes familj. Igår kväll bjöds på en mycket god lasagne och en dessert litet senare. Tala om festdag! Eftersom jag hade en semesterdag igår passade det bra att göra litet roliga saker.

Inte nog med det här, igår bokade jag en resa till Sverige. I början av mars kommer jag att åka. Den resan blir litet annorlunda eftersom jag även kommer att åka via London. Jag kommer att hälsa på en vän till vår familj. Han är engelsman och bor en bit utanför London. Har inte träffat honom på många år så det skall bli roligt.

Bilden från Vectorjungle.com

7 comments:

Anonymous said...

Å, vad mysigt med julbord. Och så skoj att du ska till Sverige och London!

Ha världens bästa söndag. Kram!

Katarina said...

Trevligt med julfester! Jag saknar verkligen lucia, speciellt idag! Glöggen och lussebullarna, samt goda vänner!

Roligt att ha Sverige resan att se fram emot!

Mamaya said...

Happy Lucia!

Min man bestamde att vi skulle gora gravlax och min mormors brod till deras office julfest. Sa vi ska grava lax ett par dagar i forvag och baka brod, ett litet annorlunda inslag i det vanliga amerikanska matbordet! :D
Sjalv gjorde jag en pepparkaksdeg fran scratch igar (svenskt) och ska baka ut den idag. Maken har aldrig haft svenska pepparkakor och jag tycker dom amerikanska ar for mjuka och sliskiga.
Narmare jul ska jag baka lussekatter, eftersom jag inte kan hitta keso/kvarg sa ska jag anvanda ricottaost istallet och hoppas pa det basta!

Anne-Marie said...

Maria: Jag ser fram emot att åka till Stockholm och London. Har inte varit i London på riktigt länge. Som sagt, julbord har man nog bara i Sverige :) men vårt "kakbord" var gott det med. Kram!

Katarina: Jag tittade på Luciafirande online och det var väldigt stämningsfullt och mysigt. Och de sjöng fantastiskt fint. Lussebullar lär man nog inte hitta varken i Filippinerna eller i Mt Shasta. :)

Anne-Marie said...

Mamaya: Du är ju helt otrolig med all mat och bakning som du gör. :) Hur gravar man lax? Och vad tyckte din man om de "riktiga" pepparkakorna? Har aldrig provat de amerikanska men de svenska är ju mumsiga. Jag visste inte att lussekatter har keso/kvarg. Finns det saffran att köpa i USA?

Mamaya said...

Jag var ursprungligen en utbildad bagare innan jag kom till staterna och blev mamma. Matlagning har jag dock gjort hela mitt liv.
Man gravar lax med att kopa tva lika stora delar lax, saltar bada sidorna ordentligt. ORDENTLIGT, ska tacka hela laxbiten, stoppa dom tillsammans pa varandra och linda in dom i folie (hart) och stoppa dom pa en kall, mork plats i kylen och glom bort dem pa ett par dagar (minimum 3 dagar), ta sedan ut och skar dom i sma tunna fileer, sprod pa litet farsk eller torkad dill och voila!
Gubben gillade svenska pepparkakor mer an dom amerikanska och saffran koper vi pa Walmart, fast dock ar det verkligen SVINDYRT, 15 dollar for 1.7 gram. Man anvander Keso i lussekatterna for att dom inte ska torka sa latt samt att dom blir godare/mustigare med keso i.

Anne-Marie said...

Mamaya: Hade missat ditt svar. Sorry. Intressant med all din matkunskap. Tack för att du delade med dig. :)