Wednesday, March 4, 2009

Nya telefoner

Igår fick hela skolan nya telefoner och ett helt nytt slags telefonsystem. Det heter Voice Over IP - vilket innebär att det går via vårt nätverk som hela skolan har.

Med en så stor förändring blir det givetvis en hel del "barnsjukdomar". Igår upptäcktes att längden på meddelanden som folk kunde lämna bara var 30 sekunder. Alldeles för kort för många som ringer.
Idag upptäckte jag och tydligen en del andra att när man skulle slå "9" för att komma ut på nätverket och sedan "1" för att till exempel ringa till ett annat riktnummerområde - om jag skall ringa till en annan stat måste jag slå "1" innan jag slår själva telefonnumret - var man tvungen att inte ha fingret för länge på ettan eftersom det då ringde hos larmnumret 911. Inte bra alls.

En anledning till dessa nya telefoner är att man vill spara pengar och enligt "experterna" skall det tydligen vara billigare. En skillnad jag märkt är att det är ett helt annat ljud än när man ringer via en "vanlig" telefon. Folk låter helt plötsligt annorlunda.

Tänk om inte telefonen fanns. Jag hade inte klarat mig utan telefon under mina år här i USA. När man bor utomlands är det otroligt viktigt att kunna få prata sitt eget språk även om det kanske bara blir någon gång per vecka.

Vintern tycks ha återvänt. Jag jobbade kvällspass igår och det snöade i Weed när jag skulle åka hem. Oftast brukar det bli bättre ju närmare Lake Shastina man kommer men inte igår. Snöfallet tilltog och det snöade så mycket att jag i stort sett inte såg var jag körde. Det var som att köra i en tunnel och det gick inte fort. Det kändes ovanligt skönt att komma hem välbehållen. :)

Bilden från Wikipedia - Cisco telefon som vi nu har.

2 comments:

olgakatt said...

IP-telefoni är på marsch i Sverige oxå med fler inkörningsproblem än stjärnor på himlen, tror jag.... Förmodligen med så stora initialkostnader att, om det nu är billigare i drift, det tar väldigt lång tid att tjäna in det.
Men tänk vilken prisskillnad det ändå är idag jämfört med för 30-40 år sen! Under mitt skolår i USA på 60-talet fick jag ringa hem EN gång på hela tiden! Det var julklappen från skolkamraterna - hela skolan hade samlat in pengar utan att jag visste om det! Man fick beställa samtalet en dryg vecka i förväg för det var trångt på atlantkabeln som var den enda förbindelsen.
Tänk sen på skype - man kan "gratis" t o m se den man pratar med på andra sidan jordklotet!
Allt var INTE bättre förr!
Hoppas era inkörningsproblem blir kvickt avklarade!
Hälsningar!

Anne-Marie said...

mit: Intressant att höra om IP telefoni också i Sverige. Har ingen aning om vad det här "kalaset" kostar men det påstås sänka kostnaderna. Nej, allt var inte bättre förr. :) Visst är fantastiskt t ex med Skype och det är ju mycket billigare att ringa också via en vanlig telefon nuförtiden. Jag har inte ringt larmnumret "911" idag i alla fall. :)