Saturday, January 5, 2008

Att fynda på internet

Som jag skrivit om flera gånger tidigare är jag tvungen att köpa en hel del via internet eftersom det finns så få affärer i det här området.

Skall man handla via internet är USA helt klart ett "paradis". Det finns så många affärer att jag ibland undrar hur det är möjligt.
Nu senast var jag på jakt efter ett par datorhögtalare. Eftersom jag har två bärbara datorer är de inbyggda högtalarna i stort sett obefintliga. Min vän Bev hade köpt ett par högtalare alldels nyligen och när jag var på besök hos henne för några veckor sedan fick jag lyssna på hur de lät och jag blev imponerad av hur bra ljudet var.

Jag brukar alltid tillbringa rätt många timmar på internet innan jag bestämmer mig och det brukar löna sig. Det finns en del större affärskedjor som också säljer via internet men ofta får man betala mer hos dem än hos mindre företag som kanske inte har affärer utan bara säljer via internet.

Ett av dessa företag som inte har några affärer heter Newegg.com. De har ofta bra priser och snabb leverans men det som är riktigt bra är att de har kundrecensioner av produkterna. De högtalarna jag var på jakt efter hade fått 710 !!! recensioner och de flesta tyckte att de var mycket bra, vilket jag ju också hört hos Bev.

Nu köpte jag dem inte från Newegg utan från ett annat företag som heter Mwave.com. När jag kollade in priserna för en vecka sedan sparade jag ca $15 - ingen jättesumma men om man slår samman olika inköp blir det ju en del. Igår kom högtalarna och jag har nu ett lika bra ljud från min dator som jag har från min vanliga stereo.

En liten uppdatering om den ovädersdrabbade västkusten - orkanstyrka på vindarna inom vissa områden, metervis med snö i de högre bergen, stängda vägar osv. Den kallas för "the monster storm". Det är inte alls slut med vind och snö. Tidigare idag snöade det väldigt här i Weed och det skall fortsätta att snöa till slutet av veckan. Jag saknar faktiskt Hawaii litet grand när det är så här.

7 comments:

Cattis said...

Det verkar som om vintern slagit till lite överallt så här efter jul... I stockholm har vi ju fått vitt äntligen och jag hörde nyss att det kommit massor på andra sidan gränsen i Norge.
Har du bott i Hawaii oxå?
Låter frestande rent klimatmässigt...
Ha det gott med dina nya fina högtalare :-)

Anonymous said...

Jag är fortfarande rädd att handla på nätet men jag ska bättra mig.

Och förstår att du vill till Hawaii. Snö ska vara mysigt och utomhusvänligt ;-)

aurorabuddha said...

Jag handlar mer och mer online ocksa. Nastan alla julklappar detta ar. Jag ar en ebay shoppare oxa - det ar ju hul kul som helst!

Men, vilket vader ni har!! Hall dig inne!

Anne-Marie said...

Cattis: Jag pratade med folk i Stockholm idag och de sade att det var i stort sett ingen snö där.
Jag har bott på Hawaii (The Big Island) under ett år. Det var en upplevelse, både positiv och negativ. Jag är glad att jag fått den erfarenheten men saknar inte Hawaii direkt (utom nu när det är så kallt här). Högtalarna är kanon!

Anne-Marie said...

Maria: Här är det i stort sett ett måste att handla via internet. Har (peppar, peppar) aldrig haft några problem med att handla online. Pröva du - det går säkert bra. Snö skall avnjutas från en varm lägenhet. :)

Aurorabuddha: EBay har jag faktiskt aldrig handlat på. Är nog litet feg faktiskt. :) Men annars har jag handlat från en massa olika företag online. Jodå, nog är det busväder här.

JaCal said...

Jag är verkligen stor online-shoppare. Köper nästan allt online. Prenumerar på nyhetsbrev så jag ser när det är reor och free shipping. Otroligt praktiskt! Alla makens julklappar kom med "den bruna bilen" - haha!

Anne-Marie said...

Jacal: Visst är det fantastiskt att kunna handla allt möjligt via internet. Den bruna bilen är en "kär syn". :) Och så får man ju inte glömma alla "online coupons" som finns och som gör att man kan handla ännu billigare.