Monday, January 20, 2020

Snö i Kalifornien

Stora delar av Kalifornien får aldrig snö men om man bor 1000 meter över havet som jag gör så kan det komma mycket snö. När jag kom hit i slutet av 90-talet fick vi väldigt mycket snö varje vinter - detta var en anledning till att Michael och jag flyttade till Hawaii. Sedan vintern 2012-13 har vi fått mycket mindre snö och det regnar oftare än det snöar såvida vi inte har torka mitt i vintern. Dock har jag skottat mer snö här i Kalifornien än vad jag någonsin gjorde i Sverige.

Vi hade haft en längre period med relativt torrt väder fram till mitten av förra veckan när det drog in en ordentlig snöstorm. Mt Shasta fick ungefär en halvmeter snö och här i Weed kom det runt 20-25 cm. Motorvägen fick stora problem och stängde delvs och även skolan stängde i torsdags. Jag tillbringade stor del av torsdagen med att skotta och var ute i flera omgångar när plogbilen hade kommit och lagt av en “vägg” med snö vid infarten till mitt hus. I 2-3 dagar hade träden snö på grenarna vilket vi ofta inte har i Weed på grund av den kraftiga blåsten. Nu har all snö på träden försvunnit och idag har det varit runt +10 och det droppar väldigt från taket. De har pratat om eventuellt mer snö till natten men vi har blivit utlovade det så många gånger den senaste tiden att jag tar det med en nypa salt.

Bergen i Kalifornien behöver snö varje vinter eftersom det blir till dricksvatten för väldigt många människor som bor i staten. Det var något jag inte kände till när jag först kom hit men förstår numera hur viktig snön faktiskt är.

Idag har skolan stängt igen eftersom det är helgdag i USA. Martin Luther King Jr. Day som är en “federal holiday” vilket bland annat innebär att till exempel skolor har stängt och vi har ingen postutdelning. Det är trevligt med dessa korta arbetsveckor tycker jag. Mer sådant. :)

Detta var i torsdags när stormen bedarrat och jag var ute för att skotta snö.







Skolans campus i fredags när solen kom fram och snön fanns kvar på träden.



Och Mt Shasta i lördags. Vi har ordentliga snöplogar och grävskopor som kan ta hand om snön.


16 comments:

Annika said...

Fantastiskt vackert ÄR det, Anne-Marie!! Hela världen blir som förändrad när det kommer mycket snö. Gillar även hur tysta och isolerade alla ljud blir.
Härligt.
Snön så viktig, nederbörd så viktig. Just att ni får snö i bergen borgar verkligen för hela statens välbefinnande.
Bilderna av de snötyngda träden skulle kunna avvändas som julkort.

Här på östkusten är det en märklig vinter, som du vet.
Jag skulle gärna ta en riktigt stor snödrabbning (men inte den dagen jag ska in till DC o förnya mitt pass, tack. haha. tar tunnelbanan in iofs, men är det riktigt mot snö lär den inte gå).
Nåväl, det kommer när det kommer.

Stora kramar från mig!!

Hans Nilsson said...

Fina bilder. Här i södra Sverige har vi inte haft någon snö alls i vinter ännu i allafall och ingen heller i sikte så vi kanske blir en snöfri vinter här.
Hans

Karin Eklund said...

Vackra vinterbilder! Jag tycker om när det är snö o vinter, helst lagom dock. Kallt och gärna is på sjön så jag kan vinterfiska, men som du vet fungerar det inte för Uffe
Längre. Att skotta snö varje dag flera gånger dagligen, njaaa, det är så lagom roligt när man har ca 50 meter x 4 meter att hålla rent för att kunna ta sig ut med bil till landsvägen. Allt har sina fördelar och nackdelar och mycket beror på var o hur man bor, om man måste sköta snöröjningen själv osv.
På Åland är det snöfritt tillsvidare.

Ha det gott!

Anne-Marie said...

Annika: Visst är det vackert! Det regnade i natt och idag så snön har sjunkit ihop väldigt. Det är väldigt trevligt med “ljudisoleringen” när det snöar. :)
Ja, jag hoppas att det kommer mer snö - framför allt uppe på berget. Såg berget skymta efter snöstormen och blev litet undrande över att det inte såg ut att ha “fyllts på” så mycket som jag hade trott. Mycket märkligt.
Det var speciellt att ha så pass mycket snö på träden som vi hade eftersom det oftast blåser bort i de starka vindarna här i Weed.
Vintern ni har är mycket märklig. Påminner litet om vintern vi hade 2013 i januari/februari när det var vårvarmt, soligt och torrt. Jag är ingen fan av mycket snö på “marknivå” (även om det är vackert) och tar nog hellre regn men det skall absolut inte vara vår/sommar hela vintern. Minns hur konstigt det var på Hawaii att alltid ha sommarkläder.
Stora kramar tillbaka!!

Anne-Marie said...

Hans: Tack!
Har förstått att det varit snöfattigt i stora delar av Sverige och ovanligt varmt denna vinter. Har en bloggvän som bor rätt långt norrut och till och med hon har skrivit om att det är en konstig vinter.

Anne-Marie said...

Karin: Tack! Jag kan ta en del snö men när den smälter och det blir isigt blir jag nervös efter fallet jag hade i januari 2013. Jag har blivit nojig helt enkelt eftersom jag fortfarande inte är helt återställd och kommer troligen aldrig att bli det.
Nej, det förstår jag att Uffe inte riktigt klarar av vintern såsom förr.
Jag har inte på långa vägar så mycket att skotta som du har men det räcker gott när man får göra allt själv. Jag fick bra med motion i förra veckan. :)
Åland kanske har en liknande vinter som i Sverige, dvs ovanligt varmt och snöfattigt.
Ha det fint!

Gunnel said...

Så vackert det är med snö! Här hos oss har vi inget sådant alls den här vintern och det var inte många gånger snöskyffeln åkte ut i fjor heller. Kram

Från Glam till Damm said...

Hej,
Så vackra bilder och så härligt med lite snö. Här är det barmark och vi har inte haft snö i hela januari, dock har det regnat massor. Men halt som attans då regnet lägger sig och blir glans-is gator.

Haha..Ja det där med att skotta snö...Det är bra motion om inget annat. Ja, visst fär man komma ihåg vad viktigt det är med snö för grundvattnet.

Ha det gott!

Kramen, Anneli

Anne-Marie said...

Gunnel: Ja visst är det fint med snötyngda träd. Du som bor i södra Sverige har säkert litet snö jämfört med de som bor längre norrut. Kram

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Tack! Ja, snön behövdes verkligen. Nu har det regnat och snön har sjunkit ihop betydligt. Men visst har du snö hos dig? Tycker jag har sett många fina bilder med snö via din blogg och Insta. Kanske det var tidigare som ni fick snö. Usch, isiga gator tycker jag inte om. Går som en 80-åring. ;)
Skotta snö är bra motion men tungt. När jag hade min axelskada fick vi en del snö den vintern och jag fick vara väldigt noga med hur jag lyfte snön och skyffeln. Fick ha nästan all vikt på andra armen/handen. Det var inte roligt men det gick.
Kalifornien måste få nederbörd på vintern. Vi får se hur det blir framöver med snön och regnet.
Ha det gott och kramar!

Lena i Wales said...

Ja, det man inte tänker på först med Calefornia är snö, men som du säjer staten är stor och olika klimat.
Kul att vi skriver om samma sak!
Ha det bra!

Annica said...

Vilka fina vinterbilder! Det liknar mer Norrbotten än Kalifornien. ;) Hoppas ni får rejält med snö framöver och därmed gott om dricksvatten. Det är ju livsviktigt. Men snön kan ju falla på platser där du inte är skott-ansvarig. ;)
Här har det varit ett kortvarigt snöfall idag så det är vitt och vackert — i alla fall tills temperaturen kryper över nollstrecket igen. Vilket visst ska ske redan i morgon. Man går ut på blankisen med lårbenshalsen som insats. Usch, jag hatar halka! :(
Ha en skön helg! Kram!

Anne-Marie said...

Lena: Ja, Kalifornien har väldigt olika klimat beroende på hur högt över havet man befinner sig. Högt upp i bergen är det mer som Sverige med fyra årstider och det kan komma väldigt mycket snö.
Ja, det var litet kul att vi timade samma slags inlägg. :)
Ha det fint!

Anne-Marie said...

Annica: Tack!
Jag kan tänka mig att detta liknar norra Sverige mer än Kalifornien. Nu är dock i stort sett all snö borta på “marknivå” pga regn och mycket mildare temperaturer. Jag hoppas att det kommer mer snö. I alla fall högre upp. Precis, att vara skott-ansvarig med väldigt mycket snö blir jobbigt i längden. Innan jag kom hit lär det ha kommit enorma mängder snö i Mt Shasta under vintrarna. Ofta flera meter. Det är alldeles för mycket för min smak.
Du har haft en konstig vinter minst sagt till och med så långt norrut som du bor i Sverige.
Usch ja, halka är hemskt. Jag går som en 100-åring numera efter mitt fall 2013. Föredrar barmark helt klart.
Ha en fin helg du också och kram!

Anonymous said...

Hej fina bilder. Ja det är hos er snön har hamnat. Jag tror att vädret hänger ihop. Sverige Usa väderförhållanden påverkas på enorma avstånd. Nu mera. Stig D

Anne-Marie said...

Stig: Ber om ursäkt att jag inte svarat på din kommentar. Hade missat den och det har varit fullt upp på jobbet - därav min bloggfrånvaro. Nu har vi ingen snö. Och det ser torrt ut framöver tyvärr.