Saturday, April 14, 2018

Att vara beroende av andra

Jag beklagar att det blev tyst på bloggen ett tag men de senaste 2-3 veckorna har varit väldigt stressiga, utmanande och utmattande. Det är deklarationstider i USA (deadline för deklarationen är 17 april i år - brukar oftast vara 15 april) och jag har varit “i händerna på" CPAs (revisorer) under flera veckor.

För 3 år sedan gick jag igenom en process som var väldigt dyr (skrev om den här: http://bo-i-usa.blogspot.com/2015/04/nu-har-jag-fatt-besked.html) och efter det är jag väldigt noga med att allt skall vara korrekt beträffande min deklaration. Förra året kunde jag anlita ett företag, H&R Block, i Mt Shasta eftersom jag kunde tillräckligt beträffande vissa blanketter och visste att jag kunde korrigera eventuella fel. För 2017 års deklaration visste jag att jag inte hade den kunskapen eftersom jag hade börjat få utbetalningar från min privata pensionsförsäkring i Sverige.

Mannen som var min advokat 2015 hade rekommenderat ett företag som hans firma samarbetar med. Redan förra sommaren hade jag varit i kontakt med en kvinna där och vi hade även haft kontakt under hösten när jag fått bekräftat att jag var välkommen som kund hos dem.

I USA får man ett dokument från sin arbetsgivare (W2 heter det) under januari och om man har andra inkomster får man information om dem. Eftersom mina amerikanska dokument är få och enkla har jag inte mycket att hålla ordning på beträffande dessa. För de svenska är det däremot litet mer jobb kring att få in alla uppgifter i tid. Eftersom Sverige har ett senare datum för deklarationer får jag alltid ligga på att få in uppgifterna från Sverige. Men i början av februari hade jag allt som behövdes så jag skickade all information till revisionsbyrån och min kontaktperson.

Det jag inte visste var att detta företag är mycket långsamt. Jag var i kontakt med dem flera gånger - framför allt då en av blanketterna som jag måste skicka in måste vara skatteverket tillhanda redan 15 mars - och frågade om de hade någon information när jag skulle få deklarationsblanketterna. De fick ansöka om förlängning för den tidiga blanketten och i slutändan var de tvungna att ansöka om förlängning för alla resterande blanketter. Wow! Dålig stil! Och jag som aldrig har behövt ansöka om förlängning under alla år jag har deklarerat här i USA. Och denna försening som aldrig tycktes ta slut var väldigt stressande - mycket på grund av att jag absolut inte ville få några straffavgifter med tanke på min erfarenhet för några år sedan.

Jag är litet “jobbig" på så sätt att jag ofta ser fel som andra gjort. ;) Så var det när jag gick igenom processen 2015 och även för senare deklarationer. Och så var det även i år. Herregud så många slarvfel firman hade gjort! Jag gjorde ändringar med rödpenna och skrev så detaljerade förklaringar jag kunde. Man måste vara väldigt noggrann eftersom vi bara kommunicerade via email och aldrig träffades. Firman finns i södra Kalifornien så email var det bästa sättet. Jag tror att de inte hade förväntat sig att de skulle få en sådan bakläxa. :)

Korrigeringar gjordes och jag fick (som vi trodde) slutgiltiga dokument. Men icke. Det var fortfarande några få saker som behövdes ändras och jag skrev igen till firman. Jag försökte också ringa till min kontaktperson men hon var inte där. Av någon anledning vidarebefordrade växeln mitt meddelande till firmans chef. Han ringde upp mig och jag har nog aldrig varit med om ett så otrevligt samtal.
Mannen bad mig att inte ringa till dem!!!!! Eftersom jag fortfarande behövde deras hjälp bet jag mig i tungan och bara försökte få svar på mina frågor vilket han mycket motvilligt gav mig. Men vad sjutton är det för fel på folk? Han tyckte nog att jag var ordentligt jobbig eftersom jag legat på och hört mig för med regelbundna mellanrum, sett fel de borde ha sett och korrigerat, osv. Ringt hade jag bara gjort några få gånger när det var nödvändigt. Men jag hade ALDRIG varit otrevlig. Så behandlar man inte en betalande kund! Jag var alldeles tagen efteråt och undrade vad det var för jäkla idiot som betedde sig så.

Igår kväll kom i alla fall ett email från min kontaktperson med de slutgiltiga ändringarna och hon till och med skrev “If you have any questions, please feel free to call me." Jag hade skrivit till min advokat efter telefonsamtalet. Jag bad inte om någon hjälp utan bara ville förmedla vad som hade hänt. Om han kontaktat dem står skrivet i stjärnorna men en sak är säker - detta företag kommer jag ALDRIG arbeta med igen. Usch!

Jag tycker inte om att vara beroende av andra men tyvärr är jag det via min arbetsgivare, min hyresvärd, revisorer, osv. Mitt mål är att bli mycket mer självständig inom alla områden. Det här med min deklaration har tagit alldeles för mycket tid, energi och frustration och var en ordentlig väckarklocka!

Så här såg berget ut för ungefär en vecka sedan från "min" gata. Det har slagit ut en del sedan dess. Får ge mig ut och fota litet nu när jag kan andas ut beträffande min deklaration. :)

26 comments:

Bikerbride said...

Känns riktigt avskräckande att deklarera och hålla rätt på allt gällande den biten. Känns som man behöver sätta sig in i systemet. Försökt att kika på IRS hemsida vad som gäller för self employment. Men det är inte lätt att förstå någonting. Speciellt som man inte har rätt terminologi ens. Hoppas allt går bra för dig i år.

Äventyret framtiden said...

Vilken skräckupplevelse du har haft. Den firman skulle jag aldrig anlita jag heller.
Vi hade en revisor för vårt företag för många år sedan som betedde sig lite liknande som din firma har gjort. Revisorn drog ut på tiden med allting, vi ansökte om förlängning två gånger, sedan fick vi veta att vi måste betala böter för oinlämnad skattedeklaration trots att felet inte låg hos oss utan hos revisorn som bestämde sig för att fara ut och segla istället. Vi lämnade henne, betalade våra böter och har varit nöjda med den revisor vi valde istället. Men arg var jag och förvånad, eftersom hen hade ett högt anseende och mycket jobb. Men vi ändrade på hens arbetsbörda. Hen brydde sig helt enkelt inte om att hålla tider för inlämning utan lade det mesta på hög för att sedan rycka tag i alla jobb innan hösten, fick jag veta senare av andra som upplevt detsamma som vi gjorde. Märkligt sätt att sköta sitt jobb på.
Lycka till Anne-Marie med att hitta en annan pålitlig, tillmötesgående revisor till nästa gång.

Från Glam till Damm said...

Hej Anne-Marie,
Usch vad jobbigt det låter och jag skulle bli skogstokig om ett företag som jag anlitat för service skulle behandla mig så. Du gör alldeles rätt som väljer att inte anlita dem igen. Kanske du kan använda denna deklaration som mall för hur du skall göra i framtiden och därmed bli självständig och klara dig utan firmor och annan hjälp. Nu får du slappna av lite och vila.

Kram och ha det gott!

Anneli

Channal said...

Dags att deklarera här också! Har alltid gjort det med ett sms. I år måste jag fylla i papper eftersom jag har resor till och från jobbet. Men som tur är får jag hjälp av maken. Inte lätt med alla km hit o dit!

KRAMAR Anna

Taina said...

Fy så jobbigt! Tyvärr funkar det ju så här eftersom de inte har något elektroniskt och inga myndigheter tycks samköra heller. Det är som att springa runt i en labyrint. Nu önskar jag du får en lugn och skönt vår.

Malin said...

Usch vad tråkigt och att de inte bryr sig om dig som kund! Tyvärr är det nog ofta så för de "små" kunderna. Många revisorer tycker att man bara kan ansöka om förlängning så de kan koncentrera sig på de större kunderna först. Detta oavsett när man skickar in sina papper till dem.

Vi har äntligen skickat in både deklaration och FBAR. Önskar jag bara kunde stänga mitt konto i Sverige men det är en privat pension som jag startade när jag var typ 20 och den får jag enligt banken inte röra innan pensionsåldern och tyvärr går den över de där tiotusen så anmälas skall den. Oh well. Annars har vi numer (tackochlov) en ganska enkel financiell situation så det borde ju inte vara så krångligt att deklarera. Borde finnas förenklad självdeklaration tycker man men det är en mångmiljonindustri som existerar endast i detta land för att hjälpa till med detta så det lär väl aldrig bli så enkelt:( Hoppas det löser sig tillsist och att du hittar en annan firma nästa år! Ge dem dåligt betyg på nätet.

Steel City Anna said...

Åh, förstår precis. Jag ska snart deklarera och jag gör det själv för min firma som jag nu lagt ner inför Sverigeflytten är rätt enkel att hålla koll på plus jag litar inte heller på folk :) trist när man betalar för hjälp och de har detta som jobb och är så oproffsiga. Hoppas du får lite lugn och ro efter detta.

Klicka här för länken said...

Hej Anne-Marie
Alltid jobbigt att vara beroende av andra, om dom sedan är otrevliga och inte sköter sig som man som kund kan förvänta sig, då är det kanske bra att dom inte är i närheten. Fast då kanske dom inte hade betett sig så illa.

Apropå det här med allt skräp i haven:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21JoGR/bjrn-65-hittade-plastflaska-i-torsk

Mvh Skogåsbon

Anne-Marie said...

Bikerbride: Det är inte alldeles enkelt med USAs skattesystem tyvärr. Det är därför det finns en hel “industri" kring deklarationerna.
Sveriges förtryckta deklarationer ter sig ibland som en utopi här i USA. ;)
Det finns ett bokförlag i USA som heter Nolo och som ger ut “self-help" böcker skrivna av advokater och folk som kan de amerikanska lagarna - de verkar inte ha några böcker som kanske passar dig men i alla fall den här hemsidan: https://www.nolo.com/legal-encyclopedia/tax-deductions
Jag kan såpass mycket att jag kan korrigera en hel del. Men jag hade inte klarat av att skicka in deklarationen på egen hand i år pga den privata pensionsförsäkringen i Sverige.

Anne-Marie said...

Karin: Det har känts stressigt en längre tid faktiskt. Eftersom “min" advokat rekommenderade firman utgick jag från att de var proffsiga eftersom hans företag arbetar mycket med internationella kunder och kan givetvis inte ha att göra med oseriösa revisorer. Vet inte varför det blev så tokigt.
Det du berättar om verkar ju likna mina upplevelser. Jag har betalat så mycket i avgifter för 3 år sedan att jag inte vill betala mer om det kan undvikas. Jag fick betala kvarskatt eftersom utbetalningarna från min pensionsförsäkring i Sverige inte beskattas där utan skall beskattas i USA. Men det var jag förberedd på och kunde skicka in (med bara några dagars marginal). Som tur var skötte firman inte om inbetalningen.
Tack Karin! Jag kommer nog att försöka göra det själv nästa gång såvida det inte är en massa saker som händer som komplicerar deklarationen.

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Ja, det har varit stressigt och det har känts motigt hela tiden egentligen. Chefens uttalande var nog det som fick bägaren att rinna över. Så säger man inte till en person som betalar för en tjänst.
Absolut, jag hoppas att jag kan använda den här deklarationen som mall såvida det inte blir andra “komplikationer" som gör att deklarationen blir mer komplicerad.
Jag känner mig faktiskt litet trött efter anspänningen som jag haft under rätt lång tid. Nu kan jag förhoppningsvis gå vidare och lämna detta bakom mig.
Ha det gott och kram!

Anne-Marie said...

Anna: Ja, Sverige ligger ju litet senare på våren jämfört med USA. SMS är en utopi i USA! :) De där förtryckta blanketterna är inget amerikaner ens känner till. Min pappa fick alltid ta hjälp av en revisor eftersom vi hade ett bokförlag som egen firma och då blev det genast mycket mera komplicerat.
Kramar!

Anne-Marie said...

Taina: Precis, det skiljer ju sig helt från Sverige. Ingen samkörningen direkt och allt görs med många blanketter. Har läst att USA troligen har världens mest komplicerade skattesystem och det tror jag säkert kan stämma.
Tack detsamma!

Anne-Marie said...

Anna: Tack snälla! Vad bra att du kan deklarera själv. Jag är nog också rätt misstänksam av mig ;) men ibland måste man ta hjälp av andra. Helst dock så sällan som möjligt.
Ja, det finns ju liksom ingen anledning att vara otrevlig men de kanske har så många klienter att de inte bryr sig. Jag var bara en obetydlig person i det stora hela.
Ja, det behövs litet lugn och ro efter detta. :)

Anne-Marie said...

Malin: Jag hade skrivit en kommentar som av någon konstig anledning inte kom med. Mysko. Provar igen. :)
Ja, jag blev litet chockad av hur chefen talade till mig. Tidigare revisorer har faktiskt alltid gjort min deklaration i “turordning". Har aldrig varit med om det här “systemet" där jag inte hade en aning om hur lång tid det skulle ta.
Ja, har man ett pensionskonto kan man ju inte göra sig av med det hur som helst. Eftersom man inte behöver betala skatt för de utländska kontona (bank och pension i alla fall) behöver man ju “bara" veta hur man skall rapportera.
Det där med förtryckt blankett och SMS är något som känns som en utopi här i USA. :)
Kommer nog att försöka göra det själv nästa år såvida jag inte har saker som tillkommer som komplicerar.

Anne-Marie said...

Hej Skogåsbon,
Om man har kompetent folk som hjälper till är det bra men det här var ju precis motsatsen. Den advokat jag använde mig av 2015 är fantastiskt kompetent och duktig. Jag kände mig aldrig orolig att han inte skulle göra det som behövde göras och att det inte skulle bli korrekt.
Den här firman jag nu använde mig av verkar ha problem på något sätt - oklart exakt vad som gick snett.
Usch vad hemskt med fisken som hade en plastflaska i sig. Man undrar ju litet hur den ens kunde komma in i fisken. Vilket lidande för fisken. Jag ser folk slänga skräp här i Weed, många yngre men även äldre, och undrar varför de är så nonchalanta och inte bryr sig.

Annika said...

Jo, nog är det komplicerat alltid.
Vi går till en revisionsfirma vi också, har gjort i åratal.
Men, de ska naturligtvis veta vad de gör. Tycker synd om dig som haft sånt strul med det hela.
Idag är det TAX DAY!!
Nu är ditt inskickat och korrekt, hoppas jag.
Kramar!

Anonymous said...

Hej vad jobbigt att deklarera i Usa . Jag skickar bara en kod sen är det klart. Det va mycket krångligare förr. Jag gör klart samma dag det kommer med posten skriver upp klockslag och datum som extra koll. Fast rösten säger att nu är deklarationen registrerad. Dom måste spara massor av pengar på denna enkelheten. Tänk om Trump gjorde det enklare att deklarera i Usa. Hälsningar Stig D

Anne-Marie said...

Annika: Amerikanska skattelagar är komplicerade men “experterna" tycker man borde veta mer än vad jag gör. ;)
Jag har fått byta firma eftersom den jag använde 2015 och 2016 inte längre hanterar de med internationella konton. H&R Block hade inte klarat av detta och den här firman verkade inte riktigt hålla måttet. Att chefen var otrevlig tycker jag var verkligen dåligt.
Jag hoppas att de skickat in allting elektroniskt men självklart vet jag inte. Jag skickade in två blanketter igår.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Stig: Ja, deklarationer i Sverige är ofta enkla. Minns att jag till och med deklarerat utan förtryckt blankett. USAs skattelagar lär vara väldigt svåra och komplicerade.
Läste idag att det nästa år skall bli annorlunda att deklararera. Vet dock inte ännu exakt vad det innebär. Man kan hoppas att det blir enklare.

Lena i Wales said...

Men fy vad jobbigt!
Förstår att bloggandet kommit i andra hand.
Tänk att det ska behöva vara så krångligt och så jobbigt det är att vara i andras händer, speciellt när de inte gör sitt jobb riktigt.
Hoppas allt går bra i fortsättningen!

Anne-Marie said...

Lena: Ja, det var jobbigt faktiskt eftersom jag visste att deadlinen kom närmare och närmare.
När sådant här pågår har jag svårt att riktigt ha inspiration till att skriva.
Den här firman överträffade sig själv i form av allt möjligt konstigt. :)
Tack! Ha det gott!

Gunnel said...

Jag har världens enklaste deklarationsblankett. Det är bara att sätta ett kryss och betala sin restskatt och se glad ut....det sista är det svåraste. Kram

Anne-Marie said...

Gunnel: Ja, Sverige har för det mesta väldigt enkla deklarationsblanketter. Minns hur enkelt det var med den förtryckta som kom. Detta var innan mobiltelefonernas inträde och numera kan man väl även skicka in den vägen. Restskatt är inte kul men det är som sagt bara att betala och försöka se glad ut. :) Kram

olgakatt said...

Hu, så jobbigt med din deklaration! Man kan ju undra om det är nån baktanke med att det är så komplicerat, t ex att någon ska kunna tjäna pengar på det.
Jag har alltid deklarerat själv och det har bara blivit enklare och enklare med åren i Sverige. Numera gör jag det över internet på mindre än fem minuter.

Anne-Marie said...

Olgkatt: Ja, det var jobbigt skall jag erkänna. Det tror jag säkert att det kan finnas baktankar. Alla tax preparers här i USA tjänar ju massor med pengar varje år.
Jag minns hur enkelt det var med den förtryckta blanketten i Sverige. Det är ett minne blott här i USA. :)