Monday, March 19, 2018

Gärningshen

Jag har legat lågt med bloggvärlden ett par veckor. Har helt enkelt inte haft någon inspiration och som jag nämnt tidigare känns det bättre att inte skriva då.

Snön som vi fick har försvunnit för ett bra tag sedan. Det har snöat litet till och från men inget som ligger kvar. Däremot har berget fått en del snö som tur är. Kalifornien behöver snön i bergen eftersom det är det som ger staten vatten under de många torra månaderna.


När man bor utomlands kan man givetvis inte veta exakt vad som händer i till exempel i Sverige men nog går det att följa en hel del via alla de olika “kanaler" som finns numera. Litet annorlunda var det när jag kom hit i slutet av 90-talet när internet var i sin linda och man fortfarande skrev brev!

Något som verkar ha tilltagit under de senaste åren är hur man skall uttrycka sig och att vissa ord och uttryck inte är helt okej. Visst är det litet så även i USA men inte riktigt så utbrett som det verkar vara i Sverige. Uttrycket politiskt korrekt har fått stor användning.

Det finns en TV-serie som heter Bron som har blivit framgångsrik och omtyckt. Jag har faktiskt inte sett den men vet att många tycker om den. Alldeles nyligen gjorde danskarna en parodi på den serien och drev litet med Sverige och svenskarna. :) Det är nyttigt att inte ta sig själv på alltför stort allvar och jag tycker danskarna gjorde ett bra jobb i den här sketchen. Jag fick mig ett gott skratt i alla fall. :)



Den här videon kom i mitt FB-flöde och jag kände verkligen igen mig. Jag kan heller inte fickparkera - eller parallel park som det heter på engelska. När jag tog körkort här i Mt Shasta fanns inte det kravet. Jag skulle helt klart ha svårt att köra i en större stad. Hundarna gjorde i alla fall ett gott försök. ;)

26 comments:

Från Glam till Damm said...

Hej,
Hoppas allt är bra med dig och att ni har fått lite väta i markerna nu. Torkan är ruskig tycker jag.

Ja, i SVerige gäller det att inte säga rakt ut vad som händer och sker för då är man automatiskt en rasist. Politiskt korrekthet uppstår när folk är rädda för att prata klarspråk. PK var vanligt i USA när jag kom dit i början på 90-talet och då handlade det mycket om Affirmative Action. Det uttryck som amerikanerna har börjat svänga sig med nu och som jag läser i amerikanska bloggar och hör på amerikanska poddar är ordet UBER, med ett tyskt U. Det låter så pretentiöst :-) Lyssna där i USA får du höra.

Ja, jag känner till det där med att inte ha lust en att blogga. Den kryper sig på ungefär på sama sätt som den tråkiga och grå vardagen i ekorrhjulet.

Ha det gott!

Kram, Anneli

Gunnel said...

Att fickparkera fick jag inte lära mig när jag tog körkort och jag har inte tränat på det sen heller. Jag väljer hellre en parkering en bit bort där jag enkelt kan ställa min bil. Det är nyttigt med motion försöker jag intala mig. Kram

Äventyret framtiden said...

Jag kan inte heller fickparkera särskilt bra. Det krävs tid för att få bilen dit jag vill ha den, men övning lär ge färdighet som det heter. Men jag undviker fickparkeringar om jag kan. Gör det enkelt för mig istället om möjlighet finns. Går en längre bit och låter bilen stå långt borta från målet :).
Det är förnuftigt att inte blogga när man inte känner för det.
Ha en fin tisdag Anne-Marie!

Steel City Anna said...

Danskarna är roliga :) kul att du skrev igen :)

Annika said...

PK både här och där.
På gott och på ont. Men ungefär lika över länderna, tror jag.
Ibland är jag PK, ibland inte.
Min kära K är mkt mer PK än jag, och det får jag också höra. Både jag och P blir ofta uppläxade av henne, HAHA.

Nåväl, det där med att fickparkera det KAN jag inte. ÄR skitdålig på det, får panik när jag ngn ggn MÅSTE göra det. Undviker det som pesten om jag kan.
Jag tog också körkort här, men ingen fickparkering ingick i det provet, hehe. Fastän jag bor i en stad så kan jag ofta undvika det, tack vare parkeringshus etc.
Tack och lov, pust!!

Kramar!!

Anonymous said...

Kul när du skriver men förstår att inte lusten eller inspirationen finns jämt. Jag fick också ett gott skratt av att se "Bron" här! Ibland verkar det gå för långt i Sverige med många saker......

Bortugal said...

Det finns en uppföljare till det där roliga filmklippet också!

https://www.facebook.com/dr2tv/videos/907247729453214/

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Vi har fått mer nederbörd än vad vi hade tidigare i vintras men vi ligger nog fortfarande på minus rätt ordentligt. Du har ingen brist på nederbörd vad jag har förstått. :)
Det är väldigt konstigt tycker jag att man kallar folk rasister för egentligen ingenting numera. Det tycks ha blivit ett modeord som man skriker så fort man vill tysta en motståndare. Obehagligt.
Man skall bara blogga när inspirationen finns. Och numera bryr jag mig inte så mycket om det inte blir lika regelbundet som jag bloggade för några år sedan.
Ha det bra och kram!

Anne-Marie said...

Gunnel: Du har precis samma slags tankegångar kring parkering som jag har. :) Jag parkerar alltid bilen en bit bort och promenerar hellre. Ser dock många som nästan kör in i affären ;) eftersom de inte tycks orka gå en liten bit. Kram

Anne-Marie said...

Karin: Allt kräver övning och om jag tränade skulle jag säkert också kunna fickparkera. Nu har vi gott om plats här och jag resonerar som du att jag hellre går en bit än att jag behöver “tränga in" min bil. Tror att det är nyttigare faktiskt. :)
Ja, du följer ju samma “princip" att blogga när det känns bra. Det är sunt tycker jag.
Ha det gott!

Anne-Marie said...

Anna: Visst är danskarna kul. :) Jag skrattade gott när jag såg sketchen.

Anne-Marie said...

Annika: Tror att PK-kulturen märks litet mer i Sverige än i USA eftersom Sverige är ett mindre land. Visst finns PK även i USA. Kalifornien liknar Sverige en hel del just när det gäller PK. Mer längre söderut än här bland bergen där folk har litet andra prioriteringar. :)
Jag är väldigt litet PK och skulle säkert kunna driva PK-folk i Sverige till “vansinne". LOL.
Skönt att höra att jag är i gott sällskap beträffande dåliga kunskaper när det gäller fickparkering. :) Litet extra promenader är bara nyttigt.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Anonym: Roligt att du uppskattar inläggen när de kommer. :)
Sverige tycks ha tagit vissa saker till en ny nivå inom PK-området. ;)

Anne-Marie said...

Åsa: Tack för länken!
Det kan inte vara lätt att vara svensk. ;) Inte bara PK utan även feminist verkar det som. :)

eastcoastmom said...

PK är viktigt men speciellt i Sverige har jag en känsla av att det går för långt. Å andra sidan, vi har nog blivit vana att man kan säga i stort sett vad som helst, för inte så länge sen var det mycket som var hysch hysch, 60-talet kanske?, så nu är vi ovana att visa respekt. För PK handlar ju delvis om respekt.

Men att börja säga hen hela tiden förstår jag inte. Det är bara för mycket. Då lägger man för mycket tyngd på ordet man - som jag tycker ofta betyder både kvinna och man.

Fickparkera lärde jag mig när jag tog körkort i Sverige men var länge usel på. När vi bodde i Madrid var jag tvungen att fixa det dock, men där hade jag en liten bil också, vilket gjorde det enklare.

AnnaH said...

Jag gillar inte uttrycket ”politiskt korrekt”, finner det nedsättande. Precis som om det skulle vara hyckleri att ogilla när folk uttrycker sig rasistiskt eller nedsättande om andra människor, eller om en själv. Man kan väl säga precis vad man vill jämt men man behöver väl inte bli förvånad om någon ogillar vad man säger, det får man väl alltid ta. Du kan säga ”du är dum” till mig men då kommer jag kanske att bli arg, det är väl inget konstigt med det. Om du inte vill säga hen, gör inte det då. Det finns ingen lag som säger att man måste. Själv tycker jag det är en bra ersättning för uttrycket ”hon eller han”.

Jag är feminist och har svårt att förstå att man inte är det, men det är ingen lag på det heller.

Jag tycker det är så ängsligt att använda PK: det betyder ”jag måste få säga precis vad jag vill alltid och ingen får säga emot mig eller kritisera mig för då är det synd om mig”.

Anne-Marie said...

AM: Sverige verkar ha tagit PK till en helt ny nivå. :) Visst kunde man inte prata om vissa saker även tidigare. Det som varit tabu har nog varierat beroende på vilken era man tittar tillbaka på. Tycker dock att det är litet annorlunda nu med tanke på drevet som fryser ut någon som säger något som anses vara olämpligt.
PK handlar om att visa respekt men det verkar även handla om att tysta folk som inte tycker som man själv gör. Och man tar till PK i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
Hen verkar finnas med i PK-paketet. Man vill inte stöta sig med någon och det har gått för långt tycker jag i Sverige. Man kan inte vara alla till lags. Det är en omöjlighet.
Fickparkering kan jag inte men behöver som tur är inte kunna det där jag bor.

Anne-Marie said...

AnnaH: Okej. Många verkar dock använda uttrycket "politiskt korrekt". Tror att det inte är fullt så enkelt som du framställer det. Man tycks inte kunna säga precis vad som helst numera - varken i USA eller i Sverige. Det får konsekvenser på olika sätt. Det har varit fall i både Sverige och i USA där det fått konsekvenser pga vad man sagt och/eller skrivit på till exempel sociala medier.
Nej, jag säger inte hen. Var fick du det från att jag kände mig tvingad att säga hen? Videon var en parodi och satir på en populär TV-serie. Du får använda hen precis hur mycket du vill. Ingen som sagt att du inte får göra det.
Vad bra att det inte är en lag på att vara feminist. :) Jag är inte feminist och har ingen längtan att vara det heller.

Anonymous said...

Hej, rolig video! Jag har länge undrat hur det kommer sig att just svenskarna anammade det här med politisk korrekthet och allt vad det innebär så otroligt starkt. Och när/hur började det? För mig som bor utomlands känns det som om det bara exploderade, men det måste ju ha varit på väg uppåt under en lång tid innan? Undrar hur det fick sin start?

Anne-Marie said...

Anonym: Javisst var videon kul!
Tror att det har att göra med att vi svenskar levt i ett väldigt kontrollerat “klimat" och samhälle under lång tid. Helt annorlunda jämfört med till exempel USA.
Jag vet faktiskt inte när och hur det startade. Men det tycks ha exploderat de senaste 5 åren bara. Kanske enklast att prata engelska under nästa Sverigebesök! ;)

Anonymous said...

Hej igen Anne-Marie.
Lite sent svar av mig.

Självklart skall du inte skriva när du inte har lust.

Vloggaren PeterSweden förklarar för dom internationella tittarna om den Danska filmen. Filmen är så klockren och träffsäker, så man nästan rodnar när man ser den, men skrattade, det gjorde jag, ordentligt också. https://www.youtube.com/watch?v=cy5YhuQKS_o

I Sverige stödjer vår regering jakten på folk som inte är PK. Nu skall man även ändra grundlagen för att medborgarna inte skall få reda på vad som händer i verkligheten, lite skrämmande utveckling faktiskt.

Det var viktigt med yttrandefriheten i Sverige förr, då stod alla politiker upp för den, men det var innan folk kunde nå ut med sina tankar och uppfattningar. Nu när man upptäckt att folk kan göra sig hörda, och nå ut till många personer, då måste man försöka tysta folket. Detta trodde man inte att man skulle behöva uppleva i Sverige.

Angående fickparkera, så hörde jag en rolig historia om just det.
Det var en Stockholmskille som skulle ta körkort, och han var väldigt dålig på att fickparkera, så han fick en ide'. Han beställde uppkörning i i Kiruna, eftersom det inte finns så mycket bilar där.
D På uppkörning så åkte dom till en stor parkeringsplats, och kontrollanten sade till grabben att han skulle fickparkera där.
-Men det finns ju inga bilar har, sade grabben.
-Nej, sade kontrollanten, men du kan väl använda fantasin, och improvisera?
-Okej, sade grabben, och körde in på parkeringen.
Han körde ett var där, och åkte tillbaka igen, utan att ha parkerat.
-Men du skulle ju fickparkera, sade kontrollanten, varpå grabben svarade:
-Men det var ju fullt!!!

Jag har alltid gillat roliga historier, men numer så glömmer man bort dem efter ett tag.

Mvh Skogåsbon

Anne-Marie said...

Hej Skogåsbon: Trevligt att du är tillbaka i kommentarsfältet. :)
Har sett PeterSwedens Twitter. Alltså Sverige har blivit väldigt absurt och det behövs komedi och humor. Kanske danskarna kunde annektera Sverige ett tag och få in litet mer ordning och reda. ;)
Japp, den där grundlagsändringen tycks få väldigt litet utrymme i mainstream media - troligen av förklarliga skäl. Mycket skrämmande utveckling. Och jag har även läst att Morgan Johansson vill kalla Google till möte för att få dem att censurera! Helt otroligt.
Det är en liknande utveckling även i USA. Jag följer en hel del YouTube-kanaler och flera av dem bara försvann och ingen av dem var extrem tyckte jag. Men de hade ifrågasatt “the official narrative" betr. skolskjutningen i Florida. Många frågetecken kring den faktiskt som var viktiga att folk skrev om.
Haha det var en bra historia! :) Bra om folk har fantasi om de nu får fria händer. :)

Anonymous said...

Hej Anne-Marie.

Tackar :-)

Det pratas väl om att man i USA har uppmärksammat det här med Youtube, och att man börjat titta på det, att det ev. skall stiftas lag om att Youtube inte skall få stänga ner kanaler hur som helst.

Mvh Skogåsbon

Anne-Marie said...

Hej igen Skogåsbon :)
Vi får se vad som händer. Flera kanaler jag följde försvann. Inga extrema kanaler alls men tydligen alltför ifrågasättande i alla fall. Man hade anställt 10,000 censorer i slutet av 2017 och de rensade ordentligt minst sagt.

Anonymous said...

Hej Anne-Marie.

Oj, det visste jag inte, att dom hade anställt censorer, känns lite Sovjetunionen faktiskt.

Mvh Skogåsbon

Anne-Marie said...

Skogåsbon: Ja, Google (som ju äger YouTube) anställde 10,000 personer i slutet av 2017. Självklart säger man inte att de är censorer men det blir ju resultatet av deras “arbete".
http://money.cnn.com/2017/12/05/technology/google-youtube-hiring-reviewers-offensive-videos/index.html