Friday, May 26, 2017

Memorial Day Weekend

Ni som bor i Sverige har många helgdagar nu i maj och juni. Här i USA ligger helgdagarna som bekant litet mer utspridda över året. Vi har inte haft några helgdagar sedan februari men nu är det dags. Memorial Day Weekend infaller den här helgen och vi har en extra lång helg eftersom måndag nästa vecka är en helgdag.

Memorial Day firas för att högtidlighålla minnet av de som omkommit i USAs Armed Forces. USA firar som bekant väldigt få religiösa helgdagar så det är oftast gamla presidenter eller de som varit med i krig som är orsaken till helgdagarna. Inte mig emot. :)

Memorial Day weekend är ofta en helg då många amerikaner ger sig ut i skog och mark och campar. R som befinner sig i södra Oregon har berättat om många som redan kommit till det område där han är just nu.
Jag har inga sådana planer utan hoppas kunna ta det litet lugnt och njuta av en extra ledig dag. Litet beror på om grannarna kommer att vara här eller inte. Just nu är de inte här.

Kvällarna är ljusa nu även om de självklart inte är lika ljusa som kvällarna och nätterna i Sverige. Jag har nästan glömt hur det är att ha nätter då det aldrig blir helt mörkt utan bara skymning. Det jag minns är att jag haft litet svårt att sova de gånger jag varit i Sverige under våren och sommaren. Man vänjer sig vid att ha det mörkt på natten som vi har.

Jag försöker ta en promenad på kvällen till skogen kring skolan. Eftersom den ligger så nära tar det mig bara 5 minuter att gå dit. Just nu är det relativt grönt och lummigt på vissa ställen men långt från den lummiga grönskan som skogarna i Sverige har. Men det är fridfullt och tyst och ännu har jag inte sett några björnar eller pumor. Förhoppningsvis håller de sig på avstånd. :)

Skolans football field ligger precis vid skogen.






Våra träd är stora höga. :)

11 comments:

Bortugal said...

Det ser skönt ut med en liten skogspromenad! Och vackert med berget i bakgrunden!

Annica said...

Härligt med en skog så nära. Vackra Mt Shasta skänker ståtlig utsikt.
Här i Sverige firas Veterandagen den 29 maj varje år och nu blir detta datum allmän flaggdag. Helt rätt.
Sänder kram och hälsning om en trevlig långhelg.

Anne-Marie said...

Åsa: Att promenera i skogen är något jag tycker mycket om. Tyvärr har vi ju ingen allemansrätt så man blir litet mer begränsad och skogen som hör till skolan är inte så stor men den är fin att gå i.

Anne-Marie said...

Annica: Jag är tacksam att det finns en skog så nära även om den inte är så väldigt stor men tillräckligt stor för mig. :)
Det är faktiskt inte Mt Shasta man ser utan en annan “kulle". Mt Shasta har fortfarande mycket snö.
Jaha, det visste jag inte att man firar Veterandagen numera. Vad bra att man får tillfälle att hissa den vackra, svenska flaggan.
Kram tillbaka från ett varmt Weed!

Channal said...

Önskar dig en fin helg! En helg att minnas för dem som kämpade. Det är fint! Här har vi mors dag i +30 grader! Älskar't!

KRAMAR Anna

Anne-Marie said...

Anna: Önskar dig detsamma! Jag passerade en kyrkogård strax utanför Mt Shasta igår och där fanns många amerikanska flaggor utplacerade. Jag såg bilden på dig och din mamma. Härligt att ni kunde fira tillsammans. :)
Kramar!

Anonymous said...

Memorial Day:

Jag tänker alltid på alla unga amerikanska pojkar som
utan tvekan "signed up" för det militära för att kriga
i Europa. Jag gick i realskolan under WWII (1941-45)
och tänkte inte mycket på vad som försiggick i Europa,
men jag kommer alltid i håg min 12e födelsedag, 9 april 1940,
då Tyskland invaderade Danmark och Norge. Då trodde vi
säkert, att Sverige också skulle bli offer for Hitlers vansinne.

England var på vippen att bli invaderat, men dom gjorde otroligt
motstånd. USAs inträde i kriget fick det att gå åt rätt håll.
D-Day !!! Hur många dog under den operationen?
Vi hade militärer i Nord-Afrika (Rommel), Italien, Belgien och
givetvis Tyskland.

Därför, varje Memorial Day, tar jag en "stilla tid", att tänka
på de som offrade sina liv OCH, i synnerhet, deras familjer.
Min make var i armén men var endast i USA, men flera av hans
klasskompisar fr highschool dödades och en del blev fångar i
Tyskland.

Jag tänker också på Vietnam-veteranerna, som blev så illa be-
handlade, när dom kom hem; hur otroligt svårt det varit för
många av dom att bygga ett liv. Vi kan inte på något vis
förstå, vad dom gått igenom. Och nu har vi unga män och
kvinnor som varit i Iraq och Afghanistan ... Tycks inte
finnas en ände. Så slutar med

"Peace on Earth, Good Will to Men"- Ruth i Virginia

Anonymous said...

Härliga bilder av "din" natur.
Älskar de små skogsstjärnorna!!!

Ruth

Anne-Marie said...

Ruth: Du har verkligen varit med om sådant som jag och många med mig aldrig upplevt. Jag minns dock att mina föräldrar berättade om att det var ranson på vissa matvaror i Sverige under WWII. Min pappas föräldrar hade en liten matbutik så de hade alltid tillräckligt med mat men min mammas familj hade det mera knapert.
Ja, om Sverige inte hade gått med på att låta Hitlers tåg gå genom Sverige hade säkert Sverige också dragits in i kriget. Jag har en god vän som var med i Vietnam och han vill inte ens berätta vad han var med om. Och han har psykiska men från kriget.
USA har en våldsam historia med krig och övergrepp på människor.
Roligt att du tyckte om den lilla skogspromenaden. Det blommar nu men kommer säkert blomma över snabbt eftersom det är så varmt nu.
Ha en fin Memorial Day i morgon!

Steel City Anna said...

Vackra bilder! Fantastisk natur hos dej verkligen.

Anne-Marie said...

Anna: Tack! :) Naturen är mycket kargare än vad den är hos dig. Jag saknar det lummiga men visst är “min" natur också riktigt fin.