Wednesday, May 24, 2017

Doft som av liljekonvalj

Dofter kan verkligen sätta igång minnen. Häromdagen när jag tog en promenad i skogen som finns kring skolan doftade det förvånansvärt likt liljekonvaljer. Det finns inga liljekonvaljer alls där jag bor utan doften kom från en växt som heter "False Solomon’s Seal". Eftersom det har regnat mycket tidigare verkar den här fina växten trivas. Nu har det blivit varmt och torrt så det är bäst att passa på att njuta.
Eftersom vi inte har liljekonvaljer blev den här blomman en bra ersättning. :)


När nu näsan satte igång minnen av liljekonvaljer kom jag att tänka på en deckarförfattarinna som jag tyckte om som tonåring. Maria Lang (Dagmar Lange var hennes riktiga namn) och var Sveriges deckardrottning under lång tid. Hon skrev runt 40 vuxendeckare och även några andra böcker. http://www.visitnora.se/gora/marialang.4.561d3f89126b997e42180001264.html

Eftersom vi hade ett mindre bibliotek i källaren i villan i Enebyberg fanns även Maria Langs böcker och under mina yngre tonår slukade jag de som fanns där. Jag minns inte titlarna på de flesta men en har av någon anledning fastnat i huvudet - "Kung Liljekonvalje av dungen". Boken utspelas i Skoga (påhittad stad - egentligen Nora där Dagmar Lange bodde) och Anneli som skall gifta sig försvinner efter det att hon gått till en blomsteraffär för att titta på brudbuketten. Kriminalkommissarien Christer Wijk, hjälten i Maria Langs deckare, leder spaningarna efter den försvunna flickan. Han finner Anneli mördad, med liljekonvaljer i handen.
Tydligen har det även gjorts en film 2013 som baseras på boken.



Solen och värmen verkar ha kommit för att stanna. Idag var det litet behagligare temperaturer men till helgen skall det bli riktigt varmt igen. Jag tänker ge mig ut i skogsdungen igen och njuta av dofterna. :)

12 comments:

Channal said...

Älskar liljekonvalj! En morsdagsbukett... måste ut och hitta några till mamma på söndag. Maria Langs böcker gillade även jag. Har sett filmerna. De finns på Netflix.

Trevlig helg och Kram! Anna

FREEDOMtravel said...

Liljekonvaljer har en speciell och fin doft! Maria Langs böcker har jag inte läst ...

Annika said...

Men vad kul att du också gillade Maria Lang, det gjorde jag OCKSÅ!!
Tror jag läst alla böckerna, och var alltid så fascinerad över alla karaktärer i dem. jag och mina kompisar var nästan besatta av böckerna, haha!
Christer Wijk, Camilla Martin, Almi Graan (Som var Maria själv), Puck etc etc.
Har många böcker kvar, och läser om ngn ibland då jag är hemma.
Brukade se Maria Lang på Operan då och då på 80-talet. Satt alltid på samma plats.
Borde ta och se filmerna som är rätt nygjorda. Kung Liljekonvalje av dungen, kan se omslaget av den boken framför mig.
Älskar liljekonvaljer, här har de blommat över för länge sen!!!
False Salomons har jag sett på vandringar i bergen här. De är fina, och de är nog släkt med konvaljerna.
Kramar!

Gunnel said...

Liljekonvaljdoften är det inte mycket som slår. Jag har också läst tror jag de flesta av Maria Langs deckare och jag har även sett filmen om Kung Liljekonvalje av dungen. Kram

Anne-Marie said...

Anna: Visst är liljekonvaljer fina. Just det ja, det är mors dag i Sverige nu till helgen. USA har redan haft mors dag. Maria Lang skrev många bra böcker. Inga böcker jag skulle läsa idag mest troligt men som ung flicka tyckte jag om dem. :)
Ha en fin helg! Kramar!

Anne-Marie said...

Helena: Eftersom jag har allergi kan jag inte ha doftande blommor inomhus men att känna doften av liljekonvaljer utomhus går i små doser. Maria Langs böcker tyckte jag om. Hon var en produktiv författare och har skrivit många böcker.

Anne-Marie said...

Annika: Jag slukade de Maria Lang-böcker som fanns hemma. Och en hel del andra deckare.
Oj, det var inte dåligt att du läst så många av hennes böcker. Jag läste bara en bråkdel av alla hon skrev. Alla böcker som fanns i pappas bibliotek/bokhandel “försvann" när han gick bort. Runt 25,000 böcker.
Jag har nog bara varit på Operan ett par gånger under alla år jag bodde i Stockholmsområdet.
Filmen om Kung liljekonvalj såg jag var från 2013 men den verkade inte ha fått så bra recensioner. Känner inte alls till vilka andra filmer som gjorts.
Liljekonvaljer växer tydligen på östkusten - vet inte om de finns i västra USA. Såg Lottas foto på Insta. :)
Ja, de kanske är släkt med varandra. Doften påminner i alla fall mycket om liljekonvaljer.
Kramar!

Anne-Marie said...

Gunnel: Liljekonvaljdoften är verkligen fin. Jag får avnjuta den utomhus pga min allergi. Boken om Kung liljekonvalj minns jag faktiskt inte direkt hur den var - minns bara att jag tyckte om Maria Langs böcker. Kram

Steel City Anna said...

Liljekonvaljer är inget jag ser här heller. Saknar doften!

Maria said...

Älskar dofterna i naturen den här tiden på året. Ha en underbar helg :) Kram

Anne-Marie said...

Anna: Du som har så många olika blommor och inga liljekonvaljer. Intressant att de inte finns hos dig. Doften är väldigt fin.

Anne-Marie said...

Maria: Vi har inte så många dofter tycker jag. Inte alls som i Sverige. Och då det inte regnar direkt blir det inte den där speciella doften som man har efter regn. Men det är fint ändå. :) Ha en fin helg och kram!