Sunday, May 21, 2017

Det här med boende

Jag har varit “dålig" på att skriva den senaste veckan och det beror mycket på att jag haft det litet utmanande med mina grannar. Som jag berättat tidigare här på bloggen är ljudisoleringen i amerikanska lägenheter inte alls såsom den oftast är i Sverige utan här har vi “papperstunna" väggar vilket gör att man hör grannars ljud och oljud mycket tydligt.

Mina grannar är ett ungt par som tror att de är hippies och de har en helt annan livsstil än vad jag har. Det vore inga problem om det var begränsat till denna skillnad men de har alltid varit relativt högljudda och kring jul- och nyårshelgerna började de helt plötsligt spela hög musik. Jag fick hjälp av hyresvärden och sedan dess har de varit relativt tysta. Men så för ungefär en vecka sedan fick de för sig att börja spela högt igen. Och det är musik med djup och tung bas vilket är jättejobbigt tycker jag.
Jag kontaktade hyresvärden igen men även efter det att jag talat med henne spelades det högt till och från. Nu har de varit borta sedan i torsdags kväll men jag utgår från att de snart är tillbaka igen. Vi får se vad som händer då.

Att ha sitt eget boende som är fristående utan delade väggar är något jag pratat om länge men nu känns det som om det är något som jag måste försöka ta tag i. Hus i Kalifornien är ofta mycket dyrare än i många andra stater och även i glesbygden i Siskiyou County är det dyrt med tanke på standarden på husen. Jag satt och kollade tidigare i vintras på några hemsidor där man annonserar hus som är till salu. De som låg i min prisklass var inga hus jag skulle vilja köpa och man måste flytta till stater som jag inte alls känner till. De sajter som är de stora (motsvarigheten till Hemnet) är Zillow, Realtor och Trulia.

Hus i Sverige har också gått upp i pris rätt påtagligt sedan jag var där hösten 2015 och tillgången verkar ha blivit mindre. Men fortfarande finns det hus i Sverige som inte kostar särskilt mycket och som har en högre standard trots allt jämfört med USA. Sjävklart är det hus på mindre orter och ute i landet. Stockholm kan man ju glömma med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut där.

Något som är relativt stort i USA är husbilar och det finns ju områden som inte har någon vinter att tala om. Har man en husbil får man antingen resa runt eller också köpa en bit mark och kanske installera avlopp, elektricitet osv om det inte finns. Att parkera en husbil på sin egen mark utan att ha dessa saker får man inte. Olika stater och olika städer inom samma stat har bestämmelser som skiljer sig åt ifråga om hur snabbt man installerar till exempel elektricitet och avlopp.

Eftersom jag bara ägt en bostadsrätt i Sverige kände jag att jag var tvungen att försöka ta reda på mer om att köpa hus/bostad i USA och i Sverige. Bokförlaget Nolo som jag använt mig av tidigare när jag skulle ansöka om green card och medborgarskap har en bok också om att köpa hus.


Att köpa böcker från Sverige när man bor i USA är inte alldeles enkelt (de flesta skickar inte till USA) så jag har skrivit ut en hel drös med sidor från en svensk hemsida.
http://www.kopa-hus.se/boken.html

Och jag hittade en guldgruva som handlar om att bo i husbil.
http://www.cheaprvliving.com/

10 comments:

Gunnel said...

Min son tyckte det var väldigt dyrt att leva i Californiien. I Dallas är det betydligt billigare och huspriserna är t.o.m. lägre än i Sverige för motsvarande hus. Men San Diego vädret var betydligt skönare än Dallasvädret tycker jag. Det finns väl för och nackdelar med allt. Hoppas du hittar ett boende som du kommer att trivas i. Kram

Annica said...

Igår kväll talade man i nyheterna om att EU varnar Sverige för att landet kan hamna i en riktig bostadsbubbla p.g.a. de skenande priserna på bostäder och att svenskarnas skuldberg växer oroväckande. Möjliga lösningar kan vara minskade ränteavdrag och återinförd fastighetsskatt. Men politikerna har inte velat ta tag i det. Jag, och många med mig, har länge undrat hur det här ska sluta.
Bubblan kommer att spricka och då står folk med skyhöga lån och ingen säkerhet för dem. Ekonomisk katastrof och kaos för många.
Tänk att vi aldrig lär oss. Allt detta har ju hänt förr men det låtsas vi inte om. Struts-beteende.
Snart kan det bli hus-rea hos Moder Svea. Hm ...
Kram!

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/eu-bostadsbubbla-storsta-hotet-mot-sverige

Anne-Marie said...

Gunnel: Kalifornien är en väldigt dyr stat. Och dyrare kommer det att bli i och med ytterligare skatter inom en snar framtid. Intressant att Dallas är så billigt. Tror dock inte att det vore “min" plats så att säga. Dallasvädret måste vara väldigt hett. San Diego har också varmt klimat men de ligger ju precis vid havet som är relativt kyligt. Jag hoppas att saker och ting kan klarna framöver. Kram

Anne-Marie said...

Annica: Svenskarnas skulder är något i hästväg. Och ingen verkar betala av sina lån numera som jag fick göra när jag hade bostadslån på min bostadsrätt. Tror att de allra flesta politiker är fega när det gäller en sådan sak som bostadsmarknaden. Det är en orsak till att det ser ut som det gör idag. Precis som de är fega att ta tag i Sveriges problem med alla nyanlända.
Även om det vore hemskt för människor att hamna i en sådan situation som kan bli när bubblan spricker kanske det trots allt vore det bästa som kunde hända för landet.
Men en anledning till de skenande bostadspriserna är väl att det dessutom är brist på bostäder? Att man inte bygger tillräckligt och inte har byggt på lång tid i den takt som skulle behövas. Jag fattar fortfarande inte riktigt att det bor 10 miljoner människor i Sverige, dvs det behövs fler bostäder. Den sortens logik verkar tyvärr inte riktigt finnas hos politikerna.
Kram!

Annika said...

Hoppas också att du kommer att hitta ett boende som du kommer att trivas med.
Det finns många alternativ, och det är ju bra.
Det ska bli intressant att se var du hamnar.
Nej, Texas skulle inte vara ngt för mig heller, även om jag vet att det är rätt billigt där. Det är rätt många platser jag inte skulle vilja bo på, när jag tänker efter. Ganska många där jag skulle kunna tänka mig att bo också.
Ja, i Sve är marknaden verkligen överhettad.
Kram!

Steel City Anna said...

Låter jobbigt med grannarna. Lycka till med bostadsletandet :)

Anne-Marie said...

Annika: Ja vi får hoppas att något boende utkristalliseras framöver. Jag kan faktiskt fortfarande sakna villan i Enebyberg. Den var trivsam och trädgården var fin. En skafttomt med nästan ingen insyn alls.
Egentligen vore det kanske “enklare" att stanna i bostaden jag nu har men det känns inte bra att inte äga mitt boende. Mina hyresvärdar vill dessutom sälja huset jag bor i plus villan bredvid. Och det känns väldigt osäkert.
Texas verkar väldigt hett och ännu torrare på något sätt jämfört med Kalifornien. Helst skulle jag vilja bo i Sveriges natur men i USA. :) Omöjligt eller hur. :)
Man undrar vad som kommer att hända med bostadsmarknaden i Sverige. Till slut har väl ingen råd att köpa bostad.
Kramar!

Anne-Marie said...

Anna: Grannarna är jobbiga. Inget jag sticker under stol med. Tack! Vi får se hur det går framöver med mitt boende.

Magdalena said...

Hej vännen!
Det där med grannar spelar nog ingen roll var man bor någonstans. Jag har ”förmånen” att få grannens fest rakt utanför mitt sovrumsfönster flera gånger i månaden ;)
Jag har addat dig med min profil på FB som jag använder numera. Du kommer känna igen mig på bilden - hoppas jag.
Har också börjat starta upp min nya hemsida med blogg eller nygamla.
Sven, nya hunden som är ca 16 månader tyckte det var fiffigt att äta upp boken med inloggningsuppgifter när han var valp.
Massa kramar till dig
/Magdalena

Anne-Marie said...

Hej på dig vännen! Long time no see. :)
Du bor väl fortfarande i Stockholmsområdet så det förvånar mig inte. Jag behöver nog leva som en “eremit". ;)
Självklart känner jag igen dig. Du har haft flera “projekt" hos FB har det sett ut som så jag är litet osäker på vilken profil du pratar om nu. Får kolla ordentligt.
Kul om du är “på g" med hemsida/blogg. :)
Sven verkar vara litet av ett yrväder. Jag läste ju - och skrev kommentar minns jag - när din älskade Doris gick bort.
Massa kramar tillbaka!