Thursday, October 11, 2012

Olika sätt att bo och leva

För ett tag sedan fick jag en kommentar på bloggen som tipsade om en annan blogg/hemsida som skrivs av en kvinna som bor i mina trakter. Först trodde jag att det handlade om en svensk person men det var det inte. Det är en kvinna som, tillsammans med sin man, bor i ett mycket litet hus en bit från Weed. När jag kollade in hennes hemsida och blogg insåg jag att jag hört talas om det här paret på TV. De bodde tidigare i Portland men bor alltså nu i Little Shasta som ligger en bit från Weed. De är en del av en rörelse med folk som bor i så kallade "tiny houses".
Tammy Strobels hemsida och blogg: rowdykittens.com. Hon har bilder på deras "tiny house" - och det är verkligen ett litet hus.

Mina erfarenheter är att det verkar vara en mycket större variation på hur folk bor och lever här i USA jämfört med hur det är i Sverige.
Givetvis bor man i vanliga hus som man äger eller hyr (att hyra fristående hus är mycket vanligt i USA) men sedan finns det en hel del andra varianter som jag tror är mycket ovanliga i Sverige. Och det är inte bara i varma delar av USA som man bor annorlunda utan även i områden som har riktiga vintrar.

Att bo i ett så kallat "mobile home" är rätt vanligt. Michaels hus i Oregon (där jag bodde några få månader vid hans bortgång) var ett sådant hus. Det såg ut som ett vanligt hus men det hade byggts i en fabrik och sedan forslats till Union och satts på en tomt. Det finns många så kallade "mobile home parks" över hela USA. Här i Weed finns flera faktiskt. Troligen beroende på att det är billigare bostäder.


En av Weeds Mobile Home Parks som är rätt nedgången med bostäder som ser ut som trailers.

Husbilar är också vanligt att man bor i. De kallas också RVs (recreational vehicles) och de finns i alla möjliga storlekar. Folk som bor i husbilar är nomader eftersom de flyttar med årstiderna. Många kommer till  Arizona i sydvästra USA och övervintrar innan de reser norrut igen under sommaren. De är så kallade "snow birds".
Det här är en liten husbil och det finns mycket större varianter.

Litet mer ovanliga bostäder är Yurts, Yomes och Domes.
Yurts är ursprungligen bostäder som kommer från Asien. Dagens Yurts är runda byggnader som består av trägolv och träbalkar som håller "väggarna" på plats. Väggarna består av ett tåligt och tjockt tygmaterial. En av de största tillverkarna av Yurts ligger på USAs västkust - Pacific Yurts.


Yomes är en variant av yurts men inte så stora och påkostade. När Michael och jag bodde på Hawaii var planerna faktiskt att vi skulle bo i Yomes eftersom Michael hade köpt en bit djungel som vi röjde. Yomes tillverkas av ett företag i Asheville i North Carolina - Red Sky Shelters. Vi skulle ha haft 3 Yomes men nu blev det inte så utan vi hyrde hus det året vi bodde i Hawaii.

Domes (kallas ofta också för Geodesic Domes) är runda byggnader som kan ha olika slags material som väggar.
Jag bor i ett helt vanligt hus men har alltså bott i ett mobile home, tillbringat en del tid i en husbil, och besökt både en yurt och en yome. Nog måste jag säga att det är trevligt att det finns alternativ till vanliga hus. :)

Alla bilder förutom Weed Mobile Home Park är lånade från nätet. .

22 comments:

Maria G said...

Super intressant om att bo smått. Något ovanligt här. Själv bodde jag i en etta i Sverige på 34 kvadratmeter och det funka perfekt. Men enligt amerikanska mått är ju det fruktansvärt litet. Ha en bra dag!

Linda said...

Åh, vad jag vill bo i husbil och bara resa runt! Fast det kan bli lite trångt med två datorer och två katter...

Desiree said...

Spännande med Yurts, Yomes och Domes. De hade jag inte hört talas om innan. Såg aldrig något sådant i södern. Däremot fanns det gott om mobile homes och husbilar som folk bodde i förutom vanliga hus av olika storlek och lägenheter. Intressant att se och höra om dessa väldigt annorlunda boende.
Kram och trevlig helg.

Annika said...

De där Domes har jag sett på Extreme Homes! På HGTV.
Coola och annorlunda.
Här där jag bor är det rätt ovanligt med mobile homes. ja i Reston finns inte ett enda ett, men jag vet att det finns en Mobile park i Fairfax county, iaf fanns det en gång.
Men utanför staden (DC) en bit finns det en del sådana.
Ja, det finns verkligen många olika sätt att BO på.
Ska kolla in bloggen som kvinnan nära dig skriver.
Kram!

olgakatt said...

Kul och intressant! Jurtan i sin ursprungsform har jag sett och hört talas om, det lär finnas nomadfolk som fortfarande bor i dessa "yllehus". De andra har jag inte hört talas om alls. Ännu mindre hus skulle väl wigwams vara, men de finns kanske bara kvar på museum.

Charlie sa ... said...

Verkligen intressant! Jag visste inte alls om alla olika hustyper.

En Snow bird skulle jag vilja vara...

Ha en trevig helg!

Kram
Lotta

antonia said...

Dom små husen var söta men skulle nog inte vilja bo så =)

Freedomtravel said...

Åh, vad kul att se! De här varianterna är nog definitivt vanligare i USA! Det finns människor i Sverige som bor permanent i sina husbilar också, men det är inte så vanligt. Däremot är det ganska vanligt bland husbilsägande pensionärer att flytta till sydeuropa i husbilen på vinterhalvåret. Men de bor ofta i hus eller lägenhet i Sverige resten av året. En jurta som vi i en natt när vi var i Mongoliet, men jag trodde bara att det fanns där...

Anne-Marie said...

Maria: Jag tror att de allra flesta har alldeles för många saker och därför behöver stora bostäder. Det är en konst att inte samla på sig för mycket. Jag har verkligen hållit mig på en liten nivå sedan jag började leva själv här i USA.

Anne-Marie said...

Linda: Det finns alla möjliga storlekar på husbilar så du och datorerna och katterna skulle säkert få plats. :)

Anne-Marie said...

Desiree: Yurts, Yomes och Domes är ovanliga bostäder. Anledningen till att Michael och jag hade planer på att bo i Yomes var helt enkelt att spara pengar. Energin och känslan i runda bostäder är helt annorlunda jämfört med vanliga, "fyrkantiga" bostäder. Mycket mer harmonisk. Ha en fin helg! Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Kan tänka mig att Domes hör till "extreme homes".
Eftersom det är rätt "upscale" där du bor kan jag tänka mig att det inte direkt finns mobile homes eller mobile home parks. Här i mina trakter är det ju inte så konstigt med tanke på att folk har rätt litet pengar.
Tammy och hennes man bor i ett mycket litet hem. Vet inte om jag skulle klara av en så liten yta.
Kramar!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jurta heter det förstås på svenska. Troligen bor vissa nomadfolk fortfarande i den typen bostäder. Runda hus känns väldigt annorlunda när man kommer in i dem. Det känns mer harmoniskt tycker jag.
Wigwams kan säkert finnas kvar men är säkert rätt ovanliga.

Anne-Marie said...

Lotta: Jag lärde mig en hel del genom Michael. Han var helt inne på att leva "off the grid" och på Hawaii är det givetvis enklare att bo i en bostad typ en Yome eftersom det alltid är varmt.
Snowbirds lever ett annorlunda liv. Har man en dator och kan jobba på distans kan man säkert bli en snowbird.
Ha en fin helg! Kram!

Anne-Marie said...

Antonia: Det handlar nog mycket om att anpassa sig och vänja sig. Om alla bodde i Yurts skulle det ju inte vara något ovanligt. :)

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Jag gillar runda hus. Som jag skrev till ett par andra i kommentarerna känns det helt annorlunda i runda hus - mycket mer harmoniskt. Jag tror att man i USA bor på många fler sätt än vad vi gör i Sverige. Jurtor som finns numera är givetvis mycket mer påkostade än de som finns hos nomadfolk. Kul med olika slags bostäder tycker jag.

em said...


Ett runt hus, har jag nog aldrig besökt (fast jag har en e-vän som bor i ett) — men jag minns ett åttkantigt hus (kanske hade det ännu fler hörn) i Mörby, som jag besökte som barn. Där var rummen lätt tårtformade, och kvinnan vi besökte, tyckte att det var svårmöblerat.
Jordhus (också kallat berm houses) fascinerar mig, skulle mycket väl kunna tänka mig att bo i ett. Eller varför inte bo i ett trädhus, fast med stigande ålder och allmän skröplighet, är det kanske inte att rekommendera. Knappast lätt att handikappanpassa dem.
Läste för länge se’n en artikel om en tjej som byggt en liten stuga, bara av återvunnet material och sådant som hon hittat i skogen. Det skulle jag aldrig klara av, men visst låter det fantastiskt.
Margaretha

Anne-Marie said...

Margaretha: Intressant att du besökt ett åttkantigt hus i Mörby (antar att det är i Danderyd). Har aldrig sett ett sådant hus även om jag växte upp i Enebyberg i Danderyd.
Jordhus är intressanta. Jag insåg att jag glömde ta upp den typen hus. Det finns en del människor i USA som bor i jordhus.
Även stråhus är det en del som bor i. Straw Bale houses.
Bor man i ett kallt klimat måste ju huset isoleras oavsett vad det är gjort av.

Sparkling said...

Nej det är sant, man vänjer sig säkert. Jag har bott på 20kvm, det var dock fördelat på två våningsplan vilket gjorde att det kändes större. //antonia

Anne-Marie said...

Antonia: Nu trillade poletten ner vem Antonia är. ;) Man kan vänja sig vid det mesta. Och folk har alldeles för mycket saker tycker jag. Man klarar sig med rätt litet egentligen.

Anonymous said...

Kul att du skrev om min länk Anne-Marie! Jag var i Usa för ett par veckor sedan och besökte då Taos där vi råkade åka förbi en massa "Earthships" byggda off grid ute i öknen. Så vi åkte in där och gick på en rundvisning. Det finns en film om dem som heter "Garbage warrior" också som vi såg förra året. Husen byggs av gamla bildäck och flaskor och folk odlar sin mat inuti det egna huset. Intressant men jag har aldrig sett dem här i Sverige. Ännu en spännande variant på hus iallafall! /Maria

Anne-Marie said...

Maria: Det låter verkligen annorlunda det du nu beskriver. Har aldrig sett dessa hus eller hört talas om dem. Folk i USA verkar litet mer uppfinningsrika tycker jag. Kanske det är lättare att bygga annorlunda hus jämfört med vad det är i Sverige.