Monday, October 29, 2012

Hunter's Moon, Orkanen Sandy och jordbävningar

Idag är det fullmåne och här i USA kallas den Hunter's Moon - förr i tiden såg man till att fylla på sina matförråd litet extra den här tiden på året. Eftersom vi har soligt och klart väder kommer man nog att kunna se månen väldigt bra i natt. Det har varit uppemot +20 idag. Förra veckans vinterväder har förbytts i brittsommar. Inte mig emot. :)

Däremot är det inte lika lugnt i östra USA. Ingen har väl undgått att orkanen Sandy just nu brakar in över USAs östkust med regn, hårda vindar, översvämningar, elavbrott och tusentals inställda flighter. Sandy lär även bli ett "möte" mellan tre oväder.
Har följt några av mina medbloggares uppdateringar - de sitter på "första parkett" på östkusten och hoppas nu att det inte skall bli så illa som vissa rapporter talar om. Jag håller tummarna.

Även om Sandy "bara" är en kategori 1 orkan kan det bli mycket stora effekter. Vi på USAs västkust har nästan aldrig orkaner.  Det talas ibland under vintern om "hurricane force winds" och även om vi aldrig blir omtalade i The Weather Channel ;) kan det ibland blåsa nästan lika mycket här i Weed som det nu gör på USAs östkust.

I lördags kväll hade jag hyrt en film eftersom det bara var sport på TVn. När filmen var slut blev det litet tid framför datorn och bland annat kollade jag USGS jordbävningssida. Där var det en lång lista över jordbävningar väster om Kanada - Queen Charlotte Islands och det var inga små jordbävningar. Den största var 7.7 och sedan var det som sagt en lång lista med jordbävningar i samma område. Jag hade inte känt av jordbävningen men tsunamivarningar hade utfärdats för Hawaii och delar av USAs västkust.

Fullmånge, orkan/superstorm och jordbävningar. Det verkar som om oktober kommer att bli en månad vi minns. Och så är det ju Halloween dessutom på onsdag!

Bilder från helgen.


18 comments:

antonia said...

Fina bilder!

Äventyret framtiden said...

Fina, nästan magiska bilder!
Ja, nu har jag sovit bort en del av dygnet av nödvändiga skäl, men det sista jag tänkte innan jag somnade och det första jag tänkte när jag vaknade var hur har de där på andra sidan det stora havet.
Här är det också stormvindar, men inte ens i närheten av vad Sandy spyr ur sig.
Man kan inte annat än hålla tummarna för alla som är utsatta just nu.

kramar
Karin

Desiree said...

Ja det verkar vara många allvarliga väderfenomen som drabbar den nordamerikanska kontinenten just nu. Håller tummarna för alla på östkusten just nu att de klarar sig på ett bra sätt. Mycket Halloweenfirande lär det nog inte bli.
Kram!

Annika said...

DC klarade sig fint. Vi fick behålla strömmen, men jag vet att igårkväll var det 77,000 utan ström i Norra VA. Men vi klarade oss. TACK och lov.
Ser inga skador. Men jag har inte varit ute än.
NYC fick det absolut svårast. Utan tvekan. Bilderna därifrån visar ju rena infernot.
NU regnar det, det är KALLT men vindstilla.
Ja, vi får se hur Halloween blir imorgon. Förmodligen blekt eftersom det ska bli ganska dåligt väder...
UNDERBARA Bilder!!
Kram!!

Mats said...

Magiska bilder !



www.cqnet.se

Anonymous said...

Wow, vilka fina bilder. Ja, här uppe i Seattle har det blåst ordentligt och nu skall det bli översvämningar och mer regn, så som vanligt med andra ord.
Ha det!
Maria G

Mimmi said...

Men gud vilka fina bilder!!! :o)

Det stormade rejält här i Bostontrakten igår. Vi var utan ström i lite över 14 timmar. Ingen skada på vårt hus, men ett tag trodde jag att fönstrena skulle flyga, och att taket skulle flyga av. Hela huset knakade i vinden. Inte kul, men ingen större skada i vårt område, annat är det ju nere i NYC, och New Jersey. :o/

Anne-Marie said...

Antonia: Tack! :)

Anne-Marie said...

Karin: Roligt att du tyckte om bilderna. :) Ja du, den här orkanen och "superstormen" verkar ha fört med sig allt möjligt otrevligt. Tittade litet på The Weather Channel i morse och framför allt NYC och New Jersey verkar ha blivit mest drabbade. Och mycket snö verkar vissa områden ha fått. Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Det verkar vara väldigt oroligt överallt med alla möjliga konstiga vädertyper och även jordbävningar. Kan tänka mig att östkustens Halloween-firande blir dämpat. Här kommer det också att komma in ett oväder med kraftiga vindar. Men självklart talar TWC inte om det på TV. ;) Kram!

Anne-Marie said...

Annika: SÅ skönt att ni klarade er så lindrigt undan. Och att ni fick behålla strömmen. Otäckt när det blåser så. Som jag skrev till Desiree kommer ett oväder in över västkusten idag och i morgon men självklart talas det inte de hårda vindar vi kommer att få. :)
Roligt att du tyckte om bilderna av berget. :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Mats: Tack! :)

Anne-Marie said...

Maria: Tack för ditt mail. Skriver snart. :) Ni har ert "gamla, vanliga" väder med andra ord. Och vi kommer att få blåst och regn även här.
Tack för bildberömmet. :) Kram!

Anne-Marie said...

Mimmi: Tack och roligt att du tyckte om bilderna! :)
Just det, du bor också i de trakterna som märkte av Sandy. Inte roligt att sådana vindar. Jag vet hur det är. Tur att ni klarade er bra trots allt. :)

Anonymous said...


Hejsan !

Vilka oväder, när naturens krafter
kommer loss vilka enorma krafter.
Kan följa katastrofen live. Via
parabol, har i princip hela
värden via 9 sateliter. Dina bilder,
av berget är magiska. Det är ett
magiskt vackert berg. Hälsningar
Stig.

Anne-Marie said...

Stig: Kan tänka mig att man i Sverige också följt Sandys framfart. Massor med flighter från Sverige och Skandinavien ställdes tydligen in. Berget är rätt fantastiskt och som vissa personer säger som bor här, är det ett magiskt berg på olika sätt. Många har haft märkliga upplevelser uppe på berget.

Charlie sa ... said...

Å, vad fina bilder Anne-marie!!!

Tack för dina rara ord...det värmde!

Kram
Lotta

Anne-Marie said...

Lotta: Vad roligt att du tyckte om bilderna av berget. :) Tack!
Jag höll tummar och tår för dig, Annika och Saltis att ni skulle klara er bra. Kram!