Sunday, October 7, 2012

Columbus Day

Det var inte mycket semester för mig i somras. Min resa till Stockholm i maj var mest en arbetsresa och omställning efter min mammas sjukhusvistelse. Under sommaren var jag sjuk en hel månad. Så i morgon tar jag en semesterdag. Helt enkelt bara för att ha en extra dag för litet avslappning.

Egentligen borde vi nog ha varit lediga i morgon utan att jag hade behövt ta semester eftersom det är Columbus Day i USA. Det är en så kallad "federal holiday" när till exempel banker, postkontor och många skolor har stängt. Hawaii och South Dakota firar inte alls den här dagen medan Kalifornien erkänner dagen men inte ger statligt anställda ledigt med betalning.

Columbus sägs ha "upptäckt" America men det finns även andra teorier som säger att vikingarna eller kineserna kom hit och "upptäckte" denna delen av världen innan han kom. Troligen bodde det redan en hel del Native Americans här så den här dagen är litet laddad om man vill ge Columbus all ära.

Oavsett vad som hände på 1400-talet - det var då Columbus kom - tar jag ledigt i morgon. :) Skönt att inte behöva vakna till en väckarklocka och att inte behöva stiga upp när det är mörkt. Det märks att dagarna börjar bli kortare nu eftersom det blir ljust först runt 7-tiden på morgonen.


Bilden från Wikipedia.

12 comments:

Äventyret framtiden said...

Önskar dig en fin Columbus day.
Jag har inte varit så aktiv på bloggen som jag brukar vara, så jag vet inte med säkerhet om du har lika varmt ännu som du har haft hela sommaren i stort sett.
Hoppas att du får en fin tempererat skön ledig dag! Dig välunnad!

kramar
Karin

Annika said...

Vi är lediga idag, eller Karolina ska jag säga. Peter jobbar som vanligt.
Underbart skönt med en ledig måndag.
Hoppas du har en fin dag också!
Kram!

Desiree said...

Ha en trevlig Columbus Day. Vi brukade inte heller vara lediga i Alabama även om vi jobbade inom universitetet. Mellan Labor Day och Thanksgiving var det inget ledigt alls. Jag tror faktiskt att det är ganska etablerat i literaturen att det ändå var vikingarna som upptäckte Amerika även om man ändå säger att det var Columbus. Även om kom till Amerika först så var det ju först när Columbus steg i land där som det fick stora följder för resten av världen. Ha en trevlig Columbus Day.
Kram!

Marianne said...

Ja du är verkligen värd en ledig dag efter den sommaren du har haft! Det är faktiskt lite extra skönt att ta en dag så där ibland, att sova när man vet att det egentligen är en vanlig arbetsdag. Jag brukade göra det när jag jobbade innan vi flyttade utomlands.

Kram!

Anonymous said...

Här är det ledigt i dag.
Ha en fin dag och sköt om dig.
Kram
Marie GA

Min plats i solen said...

Jag hoppas att du har haft en fantastiskt skön och avkopplande ledig dag Anne-Marie. Bara lyckan att inte behöva ställa väckarklockan (eller ställa den och njuta av tillfredsställelsen att stänga av och veta att man kan somna om ;)) är belöning nog. :)

Ta hand om dig vännen.

Kram Lotta

Anne-Marie said...

Karin: Tack! Det har varit skönt att kunna göra saker och ting hemmavid utan att behöva tänka på att man skall iväg. Framför allt den där väckarklockan var skön att slippa.
Det har svalnat en del - äntligen - men det är fortfarande kruttorrt. Inget regn i prognosen. Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Det verkar som om andra stater har mestadels stängda skolor. Inte här. "Vanliga" arbetsplatser har nog öppet som vanligt.
Skönt med en dag utan måsten. Skall ta ytterligare en semesterdag om ett par veckor. Kände att det behövs. Hoppas att din måndag också var fin. Kram!!

Anne-Marie said...

Desiree: Tack! Intressant att ni inte var lediga trots att ni jobbade inom skolvärlden.
Tror nog att Columbus var litet "efter" de andra som kom hit. Hans resor fick uppenbarligen de största effekterna.
Hoppas din måndag blev fin även om det inte är en helgdag i Sverige. Kram!

Anne-Marie said...

Marianne: Ja du, den här sommaren går nog till "historieböckerna" för min del. Påminner mig en del om en sommar i början av 80-talet när jag var sjuk en hel sommar.
Inte alls dumt med en ledig dag när de flesta andra arbetar.
Kram!!

Anne-Marie said...

Marie: Inte dumt med ledig dag alls. :)
Hoppas din dag också blev bra. Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Det har inte alls varit dumt att kunna slappa och bara göra litet grand hemmavid utan att ha tider att passa. Den där väckarklockan är skön att slippa. :)
Ha det gott Lotta! Kram!