Saturday, January 13, 2018

Väder - numera en TV-reality show

När jag först kom till USA hade jag aldrig varit med om att en TV-kanal sände väder 24/7, 365 dagar om året. The Weather Channel är kanalen som “äger" vädret här i USA.

Då, i slutet av 90-talet, tyckte jag att de rapporterade rätt balanserat. Östkusten fick, som vanligt, mer uppmärksamhet än västkusten eftersom det bor fler människor där på en mindre yta jämfört med “the wild west". ;) Ofta stod meteorologerna dock framför väderkartan och blockerade Kalifornien. Har ingen aning om varför men det kändes nästan planerat.

2008 köptes The Weather Channel upp av bland annat NBC och sedan dess har kanalen ändrat form och hur man rapporterar om vädret. Numera känns det som en TV-reality show där det blir sensationella nyheter som skall överträffa varandra. OMG - det kommer ett lågtryck - livsfara! ;) Litet så.

Eftersom vädret alltid finns omkring oss är det något som alltid är aktuellt. Om jag inte hade varit“ rädd" för matte och andra ämnen som fysik, kemi osv i skolan hade jag nog kunnat bli meteorolog eftersom jag tycker det är intressant med väder.

Men allteftersom åren har gått har vädret blivit sensationellt i alla fall här i USA. Självklart har USA dramatiska väderförhållanden ibland med tornados, orkaner, isstormar osv men det hela känns ändå litet överdrivet tycker jag. På USAs östkust är det panikslagna meteorologer (de spelar i alla fall panikslagna) om det blåser litet mer än vanligt. Här på västkusten kan vi ha orkanbyar utan att det ens omnämns i rapporterna av någon anledning. Partisk rapportering verkar det som.

Den här visar - självklart humoristiskt - hur man ser på snö i olika delar av USA. :) Jim Cantore som omnämns är en av The Weather Channels mest kända meteorologer. Han befinner sig alltid där det är det allra värsta vädret.


Bilden lånad från internet.

I den här videon är han i extas. :) Kan ni ens se en svensk meteorolog bli så här exalterad? ;) De jag har sett står som stenstoder och rapporterar vädret.



Eftersom jag tycker om att själv kunna se de lokala förhållandena köpte jag faktiskt en liten “weather station" via Ebay alldeles nyligen. Jag litar mer på det som gjordes förr och den här har ett antal år på nacken. Den visar temperatur, fuktighet och lufttryck. Kul med “vintage" tycker jag.

28 comments:

Äventyret framtiden said...

Här om kvällen såg vi ett program i Sveriges tv, minns inte kanalen, men det handlade om norrmän och väderleksrapportering. Det var verkligen jättekul. Det pratades också om att meteorologerna alltmera blir artister...folk tycker om när det blir underhållande.
Ditt inlägg påminde mig, därför blev det så här.
Vintage är bra! Jag håller med dig!

Anne-Marie said...

Karin: Norrmän verkar vara litet mer “lössläppta" ;) jämfört med svenskar (jag generaliserar men det är den känslan jag har) så jag kan tänka mig de har litet mer underhållning kring väder. Mitt minne av meteorologer jag sett i svensk TV är väldigt allvarliga och seriösa personer. Amerikanska meteorologer tror jag är litet annorlunda med tanke på deras inlevelse.
Vintage är ofta riktigt bra!

Gunnel said...

Polman var nog den mest engagerade meteorlogen som visats i svensk TV, men han var ljusår från det jag ser på filmklippet. Att överdriva och varna för sådant som sen aldrig blir verklighet är däremot alla väldigt bra på. Det blir till sist lite som Peter och vargen. Kram

Steel City Anna said...

Åh, saknar Polman!

Det finns en engelsk gubbe på Channel 4 som liknar honom lite, han är alltid väldigt glad när han presenterar vädret.

Kul lista, UK reagerar på snö som the South helt klart :) x

Lena i Wales said...

Vädret i USA verkar verkligen ha förändrats på det senaste eller så har världen blivit mindre och vi får reda på mer.
Olika kanaler i UK har olika väder, rätt kul. ITV är hopplöst dålig karta, medan BBC är okej.
Ha det bra!

olgakatt said...

Jag tycker bäst om att höra väderleksrapport i radion där man inte bara får veta hur det ska bli utan också litet om hur det har varit. T ex hur mycket det har regnat på olika ställen och temperaturer även utanför Sverige. Och i många år avslutades en av dagens rapporter alltid med ”...och på middagen hade New York x grader”. Det har man numera slopat, tyvärr, och håller sig till Europa. Men i min barndom och ungdom tyckte jag alltid det var kul att få veta hur varmt det var där min moster bodde.

Anne-Marie said...

Gunnel: Polman var bra. Tyckte om honom. Ja, svenskar är ju inte riktigt lika “animerade" som amerikaner. ;) Oväder här i USA handlar ofta om att Jorden kommer att gå under vilken sekund som helst. :) Och det blir komiskt när de talar om olika saker som inte alls är särskilt påtagliga men de framställs som extremt farliga. Kram

Anne-Marie said...

Anna: Polman var trivsam och duktig även om han inte var lika intensiv som Jim Cantore.
Det är kul tycker jag med folk som har roligt när de pratar om väder och vind. De meteorologer jag har sett nu på senare år när jag besökt Sverige känns onekligen litet stela.
Listan, trots att den är på skoj, är faktiskt inte helt osann. :)

Anne-Marie said...

Lena: Troligen både och. :) Vädret har nog förändrats överallt - både i England och USA. Märkliga fenomen som inte förekom när jag var liten.
Jag tittar på kanske 4 olika hemsidor med väder och alla har olika prognoser! Man undrar litet hur de arbetar.
Ha det bra du också!

Anne-Marie said...

Olgkatt: Jag lyssnar väldigt litet på radio skall jag erkänna. Vi har inte så många stationer här bland bergen. Blir i så fall radio via datorn. Den amerikanska, nationella vädertjänsten (NOAA) har väder via internet och radio och de prognoserna stämmer inte alls alltid. Man undrar varför de slopat rapportering från platser utanför Europa.
Väder är intressant och då vi är omgivna av det är det ju alltid aktuellt.

Marina said...

Och vi som anser oss vara väderfixerade i Sverige ;)

Anne-Marie said...

Marina: Japp! :) Tror att vi alla nog är litet av väder"nerdar" och vädret är tacksamt att prata om.

Anonymous said...

Hej!
Varit datorlös ett tag o även IPhone lös allt klappa ihop samtidigt runt jul men nu är jag på banan igen o kan läsa din blogg �� ja det där med väder rapporter jissus förr
Såg man det på tv i samband med nyheterna o det var Polman klart slut nu är det x antal sidor på nätet o olika väder beroende på om man kollar på 4an eller SVT? Ibland synkar de? Hur som helst har det blivit blåsigare de sista 5-10 åren i varje fall här i Sholm o ingen riktig vinter kommer ett riktigt snöoväder en gång om året antingen november eller Mars däremellan regn o blask o blåst till imorgon har de lovat blåst o snöblask här suck ja ja bara att gilla läget var faktiskt värre att vara utan telefon ett tag.
Må så gott o tack för en bra blogg!

Annica said...

Jim Cantore verkar vara i knäppaste laget, åtminstone i mina ögon. Även om de svenska meteorologerna inte är lika lössläppta som de amerikanska så är de ändå betydligt mer lediga och humoristiska nu än vad de var förr.
Kram från blåsigt norr!

Anne-Marie said...

Anonym: Låter inget kul att allt klappade ihop samtidigt. Kul att du är på banan igen. :)
Polman var en klippa inom svensk TV under lång tid. Han hade en litet torr humor och han var professionell tycker jag.
Att olika hemsidor och TV-kanaler har olika prognoser känns mysko. Men det verkar alltså vara samma sak i både Sverige och USA.
Blåsten tyckte jag att jag märkte redan för 20-30 år sedan när jag bodde i Stockholmsområdet. Här i Weed brukar vi ha mycket mera blåst om vintrarna än vad vi har haft den här vintern.
När jag var barn på 60-talet hade vi ordentliga vintrar med snö som låg och inte det där tramset med plus- och minusgrader om vartannat. Vi åkte skidor, pulka och spark i Enebyberg.
Och här i Mt Shasta-området hade vi snö varenda vinter (och mycket snö ibland - kanske 1-2 meter) fram till för 5 år sedan.
Ha det gott och tack!

Anne-Marie said...

Annica: Jim Cantore är litet “over the top" ;) - det stämmer. De allra flesta är inte som han är.
Jag tittade på väderprognoser när jag var i Sverige hösten 2015 (var ju där ca 2,5 månader) och jag tyckte meteorologerna var rätt tillknäppta. Men det kanske beror på vilken kanal man tittar på. Polman var bra och han hade humor.
Tack för email förresten! Skriver till dig framöver.
Kramar!

Annika said...

HAHA, ja det är så verkligen SANT!!
Jösses, när det börjar dra ihop sig till snö på denna kust då j-ar!! HAHA, och blir det en BLIZZARD ja då är det nästan extas.
OCH allt är överdrivet. OK, visst, vi kan få för jävliga stormar, men 9 ggr av 10 är det klart överdrivet. Jag var också så fascinerad över TWC när jag kom till US. Kunde inte FATTA att det fanns en HEL kanal bara för vädret. Numera ser jag den aldrig, i princip (bara för att kolla in Cantore ibland, fniss). Förlitar mig på appar och lokala tv-kanaler.
OCH när de intervjuar folk under en snöstorm ... jädrar, då vill de att personen ska säga att det är HEMSKT, och don¨t go out there ... Men så säger personen, ah it is not so bad ... OCH på en gång ska det då vändas till att det är närmast katastrofartat i trafiken. Komiskt.
Vi ska få snö inatt, sägs det. men ingen större storm, efter vad jag förstår. Men säkert tillräckligt för att att få somliga meteorloger att gå igång. Cantore är rolig!! HAHA. Och just Thundersnow är sååååååååååå coolt. Det har jag varit med om flera gånger under blizzards.
HAHA, listan är kul du visar, rätt sann också!!
Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Just östkusten verkar vara rena rama “katastrofområdet" på vintrarna. ;) Och vi skall inte tala om litet längre söderut om det kommer 2 cm snö. Jag vet att folk inte har vinterdäck och inte kan köra i halka men det är fortfarande litet komiskt.
De ÄLSKAR att överdriva och dramatisera vädret något helt otroligt. Jag ser inte heller på TWC numera mer än mycket korta snuttar. TWC är helt styrt idag för att rapportera vinklat och medvetet inte rapportera om vissa delar på samma sätt som andra. Det har framkommit efter det att de köptes upp.
Det komiska är ju att de visar samma sak om och om igen, till exempel en översvämmad gata, en stormby osv. Det kan vara lugnt på andra platser men just det de visar är litet mer dramatiskt. Det är en reality show och inget annat. Cantore är “Mr. Extreme Weather". :)
Vi har “high wind advisory" och “high wind warning" för i morgon. Får se vad det blir av det. Och troligen regn. Jag tycker dock att de så ofta visar en annan prognos än vad det faktiskt blir att man inte längre kan tro på någonting.
Listan finns i olika versioner. Jag lade ut en version av listan i en av FB-grupperna idag (du kanske såg det inlägget som handlade om snö) och blev “tillsagd" att den inte var lika rolig som "originalet". Suck.
Kramar!!

Annika said...

HAHA, men jag såg ...och jag tänkte, "men ORKA ... ".
Precis som jag tänker om så mkt jag ser där ;-)
men just DET var ju larvigt fånigt. Om originalet alltså ...
Vi har snö idag, ett litet lager. Ingen freak out, vad jag vet, haha.
Men skolan här börjar två timmar senare än vanligt.

Femte året i Hjo said...

Vi svenskar är riktiga väder-freaks. På grund av allt regn och den långa vintern. Tror jag. Särskilt dramatiskt är det dock inte. Men blåser det från Vättern, vilket det har gjort ett par dagar nu, drar det rakt genom vårt gamla trähus. Som tur är har vi en kamin att elda i.
Ha det bra i dramatiska US!

Anne-Marie said...

Annika: Precis ORKA! ;)
Ja, det finns en del trams och en del som är okej. Just den kommentaren var ju rätt onödig tycker jag. Men smaken är olika. :)
Tunt lager kan nog ställa till det hos er. Vi har ingenting. Tror inte att det blir något faktiskt.
Kramar!

Anne-Marie said...

Hans: Tror nog att folk i USA också är rätt intresserade av vädret faktiskt.
Sverige kan ha litet mer dramatiskt väder ibland. Jag hade flyttat från Sverige när den stora stormen Gudrun drog in. Den var dramatisk och orsakade väl mycket stora skador på skogarna i vissa delar av Sverige.
Husen i Sverige går inte att jämföra med hus i USA med tanke på isolering. Våra hus är som såll.
Ha det gott vid Vättern!

Från Glam till Damm said...

Hej Anne-Marie,
HAha, ja den var rolig. Så där reagerar ju amerikanerna på vädret :-) LoL!

Tusen tack för dina kommentarer på min blogg. Jag har varit så dålig på att svara så jag skäms. Men just nu håller jag på att revidera min stora uppsats och så jobbar jag och resten av tiden är jag mest så trött.
Men det skall väl bli ett slut någon gång.

Hoppas allt är bra med dej och ja du har rätt. Det händer så mycket konstigt i Sverige nu. Jag vi ska ju alla jobba tills vi blir 70 typ. etc.

Kramen och ha det så gott!

Anneli

Anonymous said...

Hej Anne-Marie

Ganska befriande att se en sådan entusiasm och inlevelse, för vi Svenska är så tråkiga, så detta skulle aldrig hända i en Svensk TV kanal.

Mvh Skogåsbon

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Ledsen att jag inte svarat förrän nu här på bloggen. Den gångna veckan var väldigt utmattande pga jobbet.
Jim Cantore är nog litet “over the top" jämfört med de flesta amerikaner. :)
Ja, man får ta den tid man kan. Du skriver ju mycket mer på bloggen jämfört med mig och jag känner att jag varken orkar eller hinner skriva så mycket. Svarar på kommentarer gör jag dock alltid (även om just denna tog ett par dagar) eftersom jag känner att det “hör till". :)
Sverige går utför som jag upplever det. Tror att det kommer att bli “explosivt" detta valår med tanke på allt som pågår.
Kramar!

Anne-Marie said...

Hej Skogåsbon,
Svenskar är mycket mer tillknäppta jämfört med amerikaner. Det var något jag märkte när jag var i USA första gången 1985. Och det var en anledning till att jag trivdes så bra i USA - att människor var mycket mer “tillåtande" överlag och var sig själva mer. Jag kallar det ett “högre tag" här i USA jämfört med Sverige. Minns att jag fick en mindre chock när jag kom tillbaka till Sverige (var 3 veckor i USA 1985) och kände att “taket" åkte ner i huvudet på mig.

Anonymous said...

Hej Anne-Marie
Ja, så är det, och jag kan bara hålla med dig. Taket är ännu lägre numera.

Mvh Skogåsbon

Anne-Marie said...

Skogåsbon: Trist att takhöjden har blivit ännu lägre. Man får alltså huka inomhus. ;)