Wednesday, January 3, 2018

Star Wars, X-Files och en märklig dröm

Vissa drömmar kan vara väldigt levande och när man vaknar undrar man om det verkligen bara var en dröm.
Den gångna natten hade jag en mycket märklig och intensiv dröm som utspelade sig där jag bor. Huset såg precis ut som “mitt" hus och det var även mina nuvarande grannar som bodde i huset.

Grannarna hade dekorerat framsidan på huset med en massa girlanger och ställt ut paket som var inslagna i fina presentpapper. Men de hade dekorerat så att jag knappt kom in i min lägenhet. Grannarna var inte ens där men en massa andra människor (helt okända för mig) fanns i grannarnas lägenhet och utanför huset. Jag lyckades ta mig in i min lägenhet och helt plötsligt vällde det in folk även i min lägenhet av dessa okända människor! Klockan ringde då så det var bara att stiga upp men jag var onekligen litet undrande över den här drömmen.

Jag tror att drömmar ofta handlar om att bearbeta det man varit med om under dagen och ibland kan drömmar även ha budskap. Det har jag varit med om flera gånger och drömmen har haft en avgörande inverkan på vilken väg jag valt att gå i livet.

I kväll har en ny omgång av The X-Files premiär här i USA. Förra vintern sändes några avsnitt och det hela slutade med en “cliff hanger". Inget sades att fler avsnitt skulle komma men idag var det dags och tydligen skall det bli 10 avsnitt den här gången.
Jag spelar in eftersom jag inte har lust att titta på all reklam så tittar litet senare, kanske till helgen.

The X-Files var en serie som jag följde under många år när den först sändes. Det var många intressanta avsnitt med Fox Mulder och Dana Scully. “The Truth is Out There." :)

1977 kom den första Star Wars-filmen “Episode IV, A New Hope". Min pappa och jag såg den tillsammans och var mäkta imponerade eftersom de specialeffekter som fanns var helt nya och spännande jämfört med andra filmer. Numera är givetvis dessa specialeffekter rena rama “barnleken" men 1977 var det en häftig film.

1980 och 1983 kom de nästa två filmerna i den första trilogin. Även dessa såg min pappa och jag på bio och tyckte mycket om. Detta var på den tiden när de flesta biografer hade stora salonger och man inte behövde sitta så nära bildskärmen.

Nästa trilogiserie med Star Wars-filmer såg jag inte. De snuttar som visades av filmerna kändes rätt ointressanta tyckte jag.
Veckan innan skolan stängde började jag och min kollega prata om Star Wars-filmerna och han var också en “fantast" visade det sig. Han hade sett alla och höll med om att de tre tidigare filmerna inte alls var lika bra. Däremot tyckte han om de filmer som är del av den sista trilogin. Jag fick låna en DVD och tittade på “Episode VII - The Force Awakens" nu under jullovet. Där var till och med Harrison Ford och Carrie Fisher med. Litet äldre men fortfarande duktiga skådespelare. Jag tyckte om den filmen eftersom den liknade de tre första filmerna ifråga om hur den var gjord och tekniken de använt.

14 comments:

Äventyret framtiden said...

Jag drömmer alltid men ibland mera intensivt än annars och just nu är jag inne i en märklig drömperiod jag också. Drömmar som "tar" på ett annat sätt. Kanske det har något med planeterna att göra? ;)
Ibland har jag halkat in på Star wars när den har visats på tv-n, men så särskilt mycket mera än så har jag inte sett serien, som jag vet att barnen såg på med stort intresse när de var i tonåren.
God fortsättning Anne-Marie!

Steel City Anna said...

Intressant dröm. Jag drömmer väldigt sällan på natten nåt som jag kommer ihåg, jag sover så djupt. Men ibland kan jag få tydliga liksom drömbilder när jag är vaken. Jag tror också att det kan betyda nåt och vara en slags guide i livet. Kanske tycker du att folk tränger sej på i ditt liv när de väller in i ditt hus :) fint förpackade med paketen men ovälkomna ändå :)

Annica said...

Drömmar kan vara intressanta att dissekera. Ibland förstår man genast vad de vill säga och ibland är de fullständigt obegripliga. Kanske man kan tolka din dröm som att de där grannarna inkräktar på din privata sfär både IRL och i drömmen.
Jag har varken sett Star Wars-filmerna eller The X-Files. Det beror på att jag är en trist typ renons på fantasi. ;)
Fortsatt gott 2018!
Kram från kallt norr (-14°).

Anne-Marie said...

Karin: Jag kommer oftast inte ihåg mina drömmar men vissa är mer påtagliga än andra. Har haft några nästan “profetiska" drömmar som varit avgörande i mitt liv.
Den jag hade för ett par dagar sedan tror jag hade att göra med något som hände på jobbet och samtidigt har jag känt mig “invaderad" av grannarna eftersom de alltid är här, det är ofta en massa ljud från dem osv.
Star Wars-filmerna är bland annat förknippade med min pappa och den tiden av min uppväxt. :) Han och jag gjorde mycket tillsammans, bland annat såg vi en del intressanta och spännande filmer på bio.
Ha det gott Karin!

Anne-Marie said...

Anna: Ja, det var en rätt intressant dröm. Jag minns väldigt sällan mer än fragment av mina drömmar. Vissa drömmar minns jag dock fortfarande trots att jag kanske hade drömmarna för 20 år sedan. De sitter inpräntade i sinnet.
Jag känner mig “invaderad" av folk ibland, bland annat grannarna eftersom de nästan alltid är här och det ofta hörs en hel del från deras lägenhet. Drömmar tror jag bearbetar det man varit med om under dagen samt att de kan vara guider för oss och våra liv. Intressant är det tycker jag. :)

Anne-Marie said...

Annica: Drömmar är oftast symboliska för andra saker tror jag. Minns en dröm mycket väl som jag hade på Hawaii och den kan jag fortfarande minnas i detalj (hade den 2004) och den var avgörande för mitt nästa steg i livet.
Absolut att grannarna inkränktar. Känner rätt ofta att de “invaderar" mitt “space" genom att de är så många och ofta hörs det en hel del från deras lägenhet.
Haha, nej det tror jag inte att du är. Smaken är bara olika när det gäller TV-serier och filmer. :)
Hua så kallt! Du kanske sett ovädret de hade igår på östkusten i USA med enorma mängder snö och nu svinkallt. Vi fick faktiskt en del regn. Inte så mycket som vi behöver men litet i alla fall.
Kramar!

Femte året i Hjo said...

God fortsättning!
Star wars-filmerna har lämnat mig tämligen oberörd - eftersom jag inte sett någon av dem. Intresse saknas. Drömmar däremot. De kan vara intensiva och märkliga. Fullkomligt helknasiga. Men påverkat mitt liv, nix. De har aldrig varit av den arten att de visat vilken väg jag ska ta. Eller också har jag varit en dålig drömtydare.

Anonymous said...

Star-Wars filmerna har gått mig helt förbi, p.g.a. ointresse för dom. Vet inte varför, det bara är så.

Drömmar har man haft, men de flesta glömmer man väldigt fort, och några roliga kommer man ihåg.

Nu lite OT (som det heter numera), Trump mot marijuanan. https://www.nytimes.com/2018/01/04/us/politics/marijuana-legalization-justice-department-prosecutions.html

Mvh Skogåsbon

Anne-Marie said...

Hans: God fortsättning!
Smaken är olika - tur är väl det. :) De här är en “institution" nästan med tanke på hur länge sedan de första Star Wars-filmerna kom och att de fortfarande är aktuella. Tror att den sista filmen kommer ut 2019.
Drömmar är ofta väldigt konstiga och osammanhängade. Vissa har mer struktur. Jag har bara haft några få drömmar som varit mycket starka och som jag vet har haft ett budskap. De allra flesta är knasiga och märkliga.

Anne-Marie said...

Skogåsbon: Som jag skrev till Hans, smaken är olika. Du tycker säkert om filmer som jag aldrig skulle vilja se. :)
Drömmar är intressanta ibland. De allra flesta minns jag inte ens. Jag kan minnas att jag har drömt men inte vad.
Ja, läste att de kanske kommer att slå ned på cannabis/marijuana. Toppen tycker jag. Tror också att vår sheriff i Siskiyou county, Jon Lopey, inte har något emot detta. Han för en mycket svår kamp mot de som odlar illegalt i vårt stora, glest befolkade county.
Nu får du en länk av mig att läsa om Jon Lopey och hans kamp och hans uttalande om en “national emergency": http://www.sacbee.com/news/local/article191166434.html

Gunnel said...

Drömmar är underliga. Ibland kan det hända saker som man tycker har samband med dem, men ibland har jag inte märkt något alls. X-files gillade jag, och de nya avsnitten ska jag följa så småningom. God fortsättning.

Anonymous said...

Anne-Marie, ja, det kan kanske vara så med filmerna. Jag brukar ha svårt för sci-fi filmer, när det blir lite väl mycket fantasier, sånt brukar jag ha svårt för.
Men jag har sett en del "rymdfilmer" som jag gillat, absolut.

Några favoritfilmer:
Top secret (vansinnigt rolig film)
Trinity filmerna (dom första är klart roliga)
The French connection 1 & 2 (grymt bra, med Gene Hackman)
Mississippi brinner (verklighetsbaserad film, med G Hackman)
The Blair witch project (så otroligt bra skräckfilm)
the DOORS (om the Doors, ett favoritband)
Cadillac records (verklighetsbaserad film, om än lite förskönad, så blues fantasterna här i Sverige har inte gillat den till 100%)
You see me laughin' (dokumentärfilm om blues gubbarna i norra Mississippi, varav de flesta numera har gått ur tiden, tyvärr)
Korpen flyger (Isländsk vikingafilm, som fick en guld bagge)
American graffitti (en riktig klassiker)
Icy riders (svensk dokumentär om en Svensk legend, "Posa" Serenius, som jag har sett flera gånger köra, och jag har hans autograf också, vilket jag är glad för)
Worlds fastest Indian (verklighetsbaserad film, om Burt Munro på Nya Zeeland, som trimmade sin Indian motorcykel själv, med nära nog noll ekonomi, han åkte sedan till Bonneville i USA och slog rekord, som stod sig i närmare 50 år)
Lock stock & two smoking barrels (en film om Engelska gangsters, en riktigt bra och spännande film)
Beck filmerna (svenska thrillers är nog bäst i världen, med riktigt bra handlingar)
Clint Eastwood's filmer naturligtvis (dollar, Dirty Harry mfl, och han gör dessa roller så grymt bra).

Oj vad mycket text det blev nu, trots att det finns en hel del filmer till.

Sheriffen har det inte lätt, men han verkar vara rätt bestämd av sig, annars så hade han väl tagit mutorna. Svårt också om han inte har regeringen bakom sig till 100%. Får hoppas det blir ändring på det.

Du skall kanske skaffa en drömfångare. Om inte annat, så är dom är fina att titta på. Då skall det vara en "äkta", tillverkad av någon indian.

Mvh Skogåsbon

Anne-Marie said...

Gunnel: Visst är drömmar underliga ibland. Vissa drömmar har mer sammanhang och det är de jag minns bäst.
Vill inte avslöja något betr. de nya X-files avsnitten men jag tyckte det första var helt klart godkänt. Ser fram emot fler avsnitt.
God fortsättning!

Anne-Marie said...

Skogåsbon: Sci-fi filmer tycker jag oftast om såvida de inte är alltför “out there" men de flesta gillar jag.
Oj, vilken lång lista med filmer! :) Så här på rak arm ifråga om mitt minne av filmer jag sett är det nog bara The Blair Witch Project och American Graffiti som känns bekanta.
Michael (min bortgångne make) och jag såg massor med filmer. Vi brukade titta på film i stort sett varje kväll. Har många listor med de filmer vi såg. Det var precis allt mellan himmel och jord - sci-fi, horror, komedi, drama osv.
Ja, vi får se hur det går för sheriff Lopey här i Siskiyou county.
Jag har faktiskt en “dream catcher" :) - skrev om det på min blogg:
http://bo-i-usa.blogspot.com/2014/01/fanga-drommar.html