Sunday, September 11, 2016

Att fylla 55

Man är inte äldre än vad man känner sig och det mottot lever jag efter. Att jag på pappret lär bli 55 i november känns egentligen helt ointressant men när man blir 55 tycks man helt plötsligt höra till en "ny grupp" i alla fall här i USA.

En del restauranger har så kallade "senior discounts" och det är ofta 55-gränsen som gäller. Men det kan även vara 60 eller 65 som är gränsen. Oftast är det de större kedjorna som har de här rabatterna och som bekant har vi ett magert utbud i Mt Shasta-området av restauranger. Här i Weed har vi en restaurang som heter Hi-Lo Café där de har en så kallad "senior menu" (frukost, lunch och middag) som gäller från 55. Ingen rabatt märkligt nog men mindre portioner. Från deras meny "Reserved for those over 55 who’ve been around the mountain a couple of times and want a little less food." http://thehilocafe.com/

Den här bilden är från maj 2015 när C och hennes man passerade genom Weed och vi åt frukost/brunch hos HI-Lo.



Här är en lista med "senior discounts" för de litet större restaurangkedjorna: https://www.theseniorlist.com/2015/01/2015-senior-discounts-restaurants/

Något annat som jag snart "kvalar in till" är "55+ communities," det vill säga bostadsområden där man måste vara 55 för att kunna bo. De finns också i Sverige vad jag vet men tror att det är litet mer utbrett här i USA.
Min vän C (som bodde granne med mig i Lake Shastina) och hennes man har bott i ett sådant område i Oregon sedan de flyttade härifrån. De här bostadsområdena har ofta olika aktiviteter, golfbanor och kan bestå av många hus. Ofta är det villor vilket kanske inte är lika vanligt i Sverige.

Jag har börjat fundera litet på om ett sådant område skulle kunna vara något för mig eftersom jag mycket snart har åldern inne. Vad jag vet finns inga sådana "55+ communities" i mitt område men på många andra platser i USA finns de. Har ännu så länge ingen bra lista över var de finns men har tittat litet på nätet.

Vi har sluppit brandrök de senaste dagarna vilket varit underbart och branden lär vara 85% "contained" nu. Troligen kommer den att brinna tills det börjar regna men de har i alla fall fått den under bra kontroll. Som mest var det mer än 2000 brandmän som bekämpade branden.

Och idag är det 15 år sedan 9/11 skedde. I en av grupperna jag är med i hos Facebook (svenskar i USA) skrev många om sina upplevelser just denna dagen 2001 och det var intressant och gripande att läsa om alla minnen som finns kring den här dagen. USA förändrades 11 september 2001 och är fortfarande ett annat slags land tyvärr.

20 comments:

Äventyret framtiden said...

11 september ändrade hela världen, den blir inte vad den en gång var.
Dagen glömmer man knappast så länge man lever. Tyvärr är sådana dagar verklighet på många andra platser i världen just nu, även om kanske inte i den omfattning som just den 11 september hade.
Skönt att brandröken har lugnat ner sig och ni i Weed kan andas mera normalt igen.
Väldigt intressant detta med +55 och bostadsområden för enbart människor över den åldersgränsen. Det blir säkert lugnare områden på det sättet men också väldigt separerat på sätt och vis i jämförelse med områden där alla ålderskategorier lever och bor.
Var rädd om dig (och din axel)
Karin

Gunnel said...

Just det datumet är inetsat i minnet hos de flesta tror jag. 55+områden har vi i vår omnejd med, men det är mest lägenheter och gärna att där finns ett gemensamhetsutrymme och möjlighet till lite olika aktiviteter. Jag tror däremot inte att det är så billigt att bo där och det tycker jag är konstigt. Är man 55 jobbar man klart fortfarande, men om man vill bo kvar efter pensioneringen så tror jag inte hyran sänks. Vi vill försöka bo kvar i vårt hus så länge det är möjligt, men det kommer klart en dag när vi måste flytta. Hoppas det blir bättre med din axel snart. Kram

Annica said...

Så skönt att luften blivit bättre. Förstår att andningsapparaten tackar och njuter. ;)
Att bo i ett 55+område tror jag kan vara riktigt bra - säkert lugnare och tryggare på många sätt. En bit bort från mitt hem finns ett 55+hus med insatslägenheter i varierande storlek. Där finns också lokaler och möjligheter till olika aktiviteter och hobbies och även en trädgård för intresserade att odla i. Jag har bara hört positiva saker om det boendet.
Rabatter för "äldre" hittar man lite överallt, men kanske mest för 65-plussare. En av få fördelar med att bli gammal ...
Hoppas axeln stadigt bättrar sig. Kram från soligt, men BLÅSIGT, norr!

FREEDOMtravel said...

Men vad lustigt med mindre portioner men ingen rabatt! Det är väl inget att skryta med???

Annika said...

Håller med om att det är märkligt med mindre portioner bara för att man blivit äldre. Jag kan förstå om det är nedsatta priser när många får pensioner som är lägre än deras löner. Men mindre portioner....? Speciellt här där det är så lätt att be om och få med sig en doggy bag hem om man inte äter upp allt. Skulle jag aldrig gå med på att betala samma pris för mindre mat....

Ja, 11 september var en dag då mycket ändrades. Men jag är så trött på propagandan runt omkring den - det politiska det använts till sen dess - att jag stänger av den dagen: håller mig borta från sociala medier och andra medier. Jag har mina egna minnen men de drunknar i allt flaggviftande om "never forget"-meddelanden.

55 tycker jag inte känns speciellt gammalt men vi pratade häromdagen - dvs. S och jag - om hur man åldras olika fort beroende på vilken sorts liv man lever. De i våra familjer som jobbar tredubbla jobb, har dålig hälsa, mycket stress, osv. blir gamla efter 50 medan de som har tid och råd och ork att träna, äta "nyttigt", ta semestrar, få adekvat sjukvård osv. inte förändras nämnvärt i den åldern. Det beror helt enkelt på.

Jag hoppas att din axel fortsätter läka som den ska!
Kram

Rebekah said...

Det är sex år sedan jag blev 55, och jag vet att det lär finnas rabatter, men jag har inte hittat nå't speciellt.
Den, så kallade, allmännyttan, i.e. kommunala bostadsbolag har nå't som kallas Plus-boende (i Sverige). Hyresrätter som är förberedda så att man på sikt kanske kommer att behöva utökade vårdinsatser o.s.v. Många hyreshus har blandat Plus- och vanligt boende. Jag har bott i en så'n fastighet en gång.

9/11 var en dag som vi alltid kommer att minnas exakt var vi befann oss, och vad vi gjorde, när vi fick veta.

Brandmännen här hade, tillsammans med brandmän från Maine, en memorial ceremony i går, och jag brukar alltid gå, men vädrets makter var emot mig.

Från Glam till Damm said...

Hej Anne-Marie,

Jag hoppas att allt är bra med dej.

Oj vad festligt med restaurangen som erbjuder mindre portioner för seniors :-) Jag kommer ihåg att mina föräldrar blev så fulla i skratt över de enorma portioner som serveras på många amerikanska restauranger, och att mamma en gång beställde en deli sandwich i Pebble Beach som hon åt på u två dagar :-)

Det där med ålder är som du insinuerar att man absolut inte är äldre än man känner sig. Jag måste till och med tänka efter ibland ang. hur gammal jag är.

Ha en underbar dag!

Kramen, Anneli

Ann said...

Grattis på din dag Ann-Marie, i efterskott dock.
Hur är allt med axeln? Hoppas det blir bättre snart.
Intressant det där med 55+ communities, har inte hört talas om det. Jag har däremot hört talas om rabatten. I Fairbanks var det någon slags rabatt på en speciell dag, det fick mina föräldrar reda på då de var och hälsade på och var till affären, då de blev tillfrågade hur gamla de var :) Min mans mamma brukar även använda sig av senior discount på diverse goodwill affärer och andra ställen

Skönt med mindre brandrök för er. Ja detta var min första sommar på 6 år utan brandrök. Skönt, saknade det inte så värst, saknade Alaska i största allmänhet mer dock.

Tredje året i Hjo said...

Jag har skickat efter ett "pensionärintyg" som kan visas upp för olika rabatter här och där. Jag vet inte riktigt var och jag glömmer alltid. Alltså att jag är pensionär. Tycker tillvaron är bättre än någonsin, tror jag. Men begreppet pensionär är inget jag vill kännas vid.

Marina said...

"Åldersrabatt" vid 55, tja, det kanske vore bra. Den skulle jag ju kanske kunna kombinera med den studentrabatt jag fortfarande har efter förra terminens heltidsstudier...;)

Channal said...

GRATTIS!! 55 är en snygg siffra tycker jag. Men åldern är bara en siffra! Haha om två år är jag själv där och jag skulle aldrig vilja flytta in i ett seniorboende. Vill umgås med alla åldrar. Våra grannar är unga och har småbarn, de är pensionärer och de är medelåders som vi. Vill ha en blandad kompott. Inte bara ett gäng äldre. Mina arbetskamrater som jag är tillsammans med hela dagarna är mellan 10-13 år. De håller mitt barnasinne kvar och det är jag så glad för.

Trevlig helg och Kram! Anna

Malin said...

Grattis!
Ja den 11 september var ju speciell för oss då maken jobbade på Pentagon. Hans kontor hade flyttats då det pågick renoveringar just i den vingen där flyget kom...
Jag minns att jag tänkte att livet kommer aldrig mer bli detsamma när vi stod på jobbet på svenska ambassaden och såg det andra tornet falla på TV.

Det här med åldrar är intressant. Det är liksom olika vilken ålder som är milstople i olika länder. I Sverige kanske 15, 18, 20, 50, 65 är viktiga, men i USA så är det 16, 18, 21, 40 som man firar riktigt.

Anonymous said...

HÄr i UK har vi oftast senioråldern på 60 år, men t ex vissa bostäder kan du köpa i seniorområden redan vid 55.
Ja, 11 september ändrade mycket för oss alla, hemskt!
Sköt om dej!

The Swedish Wildflower said...

Vad spännande med nya förmåner som väntar dig efter födelsedagen i november. :) I Sverige verkar det vara pensionsåldern och uppåt som gäller för olika former av rabatter. En del som gäller oavsett var man bor i landet (tandvårdsrabatter bl.a.) och andra som bara gäller boende i vissa kommuner (som gratis kollektivtrafik). Dock finns det gott om 55+ boenden men precis som du säger, inte villor, utan oftast hyreshus.

Skönt att höra att brandröken har dämpats och att branden är under kontroll.

Sköt om dig Anne-Marie!♥

Kram Lotta

Katta said...

Grattis. Roligt att läsa om senior discount. Jag är något år yngre än dig och har reflekterat om min möjlighet att flytta in till ett seniorboende vid 55. vilket känns avlägset för min del. Dock är det säkert bra att den möjligheten finns.

Bettan said...

Hej Anne-Marie!

Nu är det längesedan man såg något av dig!
Hoppas allt är bra!
Kram
Lisbeth

Anonymous said...

Saknar dina blogginlägg! Hoppas du mår bra.

Åsa said...

Hej och grattis i efterskott! Det var längesedan du skrev något på bloggen nu. Hoppas allt är bra med dig! Kram! /Åsa

Spirello said...

Du har ej skrivit på över 2 månader nu

Anna N said...

Hej Anne-Marie!
Saknar dina inlägg! Gissa att det är axeln som spökar fortfarande. Hoppas på bättring och att vi snart hör av dig igen!
Kram Anna N