Sunday, May 7, 2017

Fly the (un)friendly skies?

På 80- och 90-talen var det roligt och trevligt att flyga. Jag minns att min pappa och jag under vår USA-“turné" hade det mycket trivsamt på flighter och även på flygplatserna. Här i USA kunde personer som skulle hämta anländande gäster till och med komma ut till gaten. Så är det verkligen inte numera. Här i USA förändrades allt som har med flygresor att göra efter 11 september. Numera känns det nästan som om man är misstänkt bara man kommer in på en flygplats tycker jag.

Under resan 1986 där min pappa och jag flög många olika sträckor över hela USA flög vi med United Airlines. För det mesta var det okej även om vi nästan blev strandsatta i Denver när vi skulle byta plan. På en annan flight var vi väldigt få resenärer och det var sent och en av flygvärdinnorna sade högt och ljudligt när vi skulle stiga av planet “This was like a graveyard". Tydligen hade hon haft det tråkigt. :)

United har haft som sitt motto “Fly the friendly skies" under många år. Skulle de kanske behöva ändra på denna slogan? Ingen har väl kunnat undgå det som hänt de senaste veckorna med minst sagt underliga incidenter på flera olika flighter här i USA. Som vanligt känner vi nog inte till alla omständigheter men inte har det gett United “brownie points" direkt det som har hänt.

Den senaste händelsen skedde för ett par dagar sedan när en fransktalande kvinna flög till San Francisco i stället för till Frankrike! Tydligen hade det blivit någon ändring av gaten men då kvinnan bara talade franska missade hon denna information. Vid den felaktiga gaten scannades hennes boarding card som visade att hon skulle flyga till Frankrike men hon blev insläppt till planet trots allt. Och när hon kom ombord satt någon i hennes säte (självklart eftersom hon var på fel flight) men flygvärdinnan ordnade bara ett annat säte.
Kvinnan fick ersättning eftersom United försöker bättre på sitt anseende litet grand i alla fall. Hur man kan missa eller inte bry sig om att en passagerare släpps på fel flight känns litet overkligt faktiskt.
http://www.marketwatch.com/story/united-flew-this-woman-3000-miles----in-the-wrong-direction-2017-05-05

Efter den första händelsen för några veckor sedan där en doktor släpades av planet, som man sade var överbokat, fick United sig en ordentlig “törn" med tweets och videor. :)



Efter förra veckans värmebölja har vi haft det vinterkallt ett par dagar. I torsdags kväll var det oväder på vissa håll med tornadovarning!?! i södra Oregon och hagel stora som mynt och golfbollar. I fredags ösregnade det i Weed och igår var det riktigt kallt. Till veckan skall det bli varmt igen och sedan kyligare återigen. Jojoväder minst sagt.
Jag tog en promenad i skogen idag när det var litet varmare i alla fall.



18 comments:

Från Glam till Damm said...

Hej Anne-Marie,

Hoppas allt är bra med dig!

Du har så rätt, 80 och 90 talet var en trevlig tid i flygbranschen. Och det var då jag jobbade som flygvärdinna. Sedan kom avregleringen och inget fick kosta och allt blev därefter...du vet...you get what you pay for.

I USA upplever jag att klimatet runt flyg och flygplatser blivit nästan militäriskt sedan 9-11. Säger man fel sak till en flygvärdinna så ringer flygbolaget in piket-styrkan. Hur löjligt som helst och så typiskt USA. Alla är nu skurkar tills motsatsen bevisats fast det är meningen att det skall vara tvärt om och detta påverkar oss alla i hela samhället och på alla nivåer. The innocence is lost forever!

Kram och ha en fin måndag!

Anneli

Marina said...

Det där som inte ska kunna hända kan alltså hända, alltså att man hamnar på fel plan. En kompis till oss har faktiskt gjort det också, han skulle flyga från Sofia till Stockholm via Frankfurt och hamnade på planet till Paris!! Dock upptäcktes det inan planet lyfte.

Anonymous said...

Hej fina blom bilder. Visst är det fint när allt blommar vackert. Hälsningar Stig.

Steel City Anna said...

Ja, detta med United är så himla konstigt. Hur kunde det hända liksom, hur tänkte de?!

Härliga vårbilder!

Annika said...

United har verkligen legat i hetluften den senaste tiden.
Det där att hamna på fel plan, tänk att det verkligen kan hända.
Gillar inte att flyga, men man måste ju.
Ogillar verkligen all stress innan man är ombord, och väl ombord är det trångt, knappt ngn service och obekvämt.
OM jag kunde skulle jag ta tåget överallt.
Visst, säkerheten kan jag inte säga så mkt om. Glad att den finns, och ja det ändrades verkligen efter 9/11. MEN stressigt är det.
PUST!
Vackra blombilder.
Kramar!

Anonymous said...

En sann saga:

Sommaren 1960 skulle min make, jag och våra två döttrar, 4 och 6 år,
flyga med SAS fr Köpenhamn till New York. När det blev dags att gå ombord,
visade det sej, att ett misstag gjorts, iom att det endast fanns 3
platser för oss fyra. Planet var fullsatt. Så vad händer?

Jo, vi blir eskorterade tillbaka till byggnaden, blir skickade i en taxi
till ett fint hotell inne i stan, där vi tillbringar natten. Efter frukost
kommer en taxi och hämtar oss. Vi går ombord och blir placerade i
FÖRSTA CLASS !!!

Det var 57 år sedan.

Ruth i Virginia

Gunnel said...

Jag har aldrig flugit med United och tänker definitivt aldrig göra det heller. De är tydligen lika dåliga om inte sämre än Air France, som har mycket otrevlig personal och inte kan stava till ordet service. Vi brukar anlita American och det fungerar alltid perfekt. Jag såg en video om Southwest. Deras personal är riktiga ståuppkomiker när de går genom säkerhetsföerskrifterna. Ha en fortsatt fin vecka.

Malin said...

Tycker även jag som flugit hela mitt liv, att servicen blivit mycket sämre. Men trots det så har jag (nästan) alltid fått allt mitt bagage även om en dag sent ibland. Har aldrig behövt avstå från min plats eller ens varit med om jätteförseningar. Det värsta var nog en gång när jag bokat sittplats till min son som var under två och flyget först dubbelbokade (dvs. hade gett andra samma sittplats) och sedan tyckte att sonen kunde sitta i mitt knä, detta på en transatlantisk flygresa. Detta vore kanske ok om jag inte BETALAT för en sittplats. Det ordnade sig tillsist när några flyttade på sig. Å andra sidan har jag ej heller blivit uppgraderad som ju händer ibland (dock har jag flugit första eller business flera gånger).

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Tack och hoppas allt är bra med dig.
Ja, nog har det ändrats i flygbranschen. Du har väl varit med om det mesta inom den branschen antar jag. :) Och nu pratar man om att man inte skulle kunna ta med sig ens en laptop när man reser in i USA. Inte bara från vissa länder utan även från Europa. Inget bestämt men diskussioner finns.
Ja, jag känner mig skyldig trots att jag nog är en av de mest oskyldiga personer som finns. :) Tycker inte alls om hur det har blivit. Skulle man komma på idén att skoja med någon inom TSA blev man väl slängd i fängelse.
Kramar!

Anne-Marie said...

Marina: Jag förstår inte ens hur man kan komma förbi gaten med fel boarding card. Trodde att de på något sätt var matchade med flighten och personen. United tror jag kommer att ha en rejäl uppförsbacke att ta sig ur allt som hänt den senaste tiden.

Anne-Marie said...

Stig: Tack! Ja, här har allt exploderat den senaste veckan med blommor och blader. Såg att Sverige fått snö. Tack för mail - skriver snart.

Anne-Marie said...

Anna: United har haft litet väl många incidenter den senaste tiden tycker jag. TIll och med en prisbelönt kanin omkom under en flight. Hemskt. Jag ryser bara vid tanken.
Tack! Det är mycket nygrönt och skirt just nu.

Anne-Marie said...

Annika: Ja, de bör nog ha litet extra koll på sina rutiner framöver.
Jag fattar inte hur det går till att gå ombord med fel boarding card. Har man inga kontroller att de matchar flighten och personen? Konstigt.
Ja, tyvärr måste man ju flyga om man skall ta sig till Sverige till exempel.
Jag tycker säkerhetskontrollerna är obehagliga. Och de blir ju inte bättre utan tyvärr ännu mera “intrusive" och ingående.
Jag älskar tåg - i alla fall som det var att åka tåg när jag var liten. :)
Jag tror att TSA är där mycket för att skapa rädsla och osäkerhet. Tror inte alls att de har gjort det så mycket säkrare egentligen. Men det är min åsikt. :)
Tack! Vi har en del blommor men inte alls det överflöd som du har.
Kramar!

Anne-Marie said...

Ruth: Ytterligare ett kapitel i din bok. :)
Ja, det var nog litet annorlunda 1957 tror jag.
Idag gör flygbolagen väldigt litet för det mesta för att kompensera sina passagerare.
Det var en annorlunda tid för 50-60 år sedan. Allt kändes mera ärligt och rättframt på något sätt.
Trevlig sannsaga i alla fall. :)

Anne-Marie said...

Gunnel: Beroende på var man bor och vilka bolag som flyger till olika städer måste man ibland flyga United eftersom det inte finns ett annat flygbolag. Två mindre flygplatser i mitt “när"område har United till allra största delen.
Service verkar ju inte alltid ens SAS klara av enligt vad jag varit med om. Man kan ha service och vara rolig samtidigt. :)
Ha det gott!

Anne-Marie said...

Malin: Servicen har blivit mycket sämre. Det är ett faktum. Som jag brukar säga ibland - nästa steg är att passagerarna får flyga planen. ;)
Oftast har jag fått mitt baggage men ett par gånger har det tyvärr varit försenat.
Att ha ett litet barn i knät under en transatlantisk flight fungerar nog inte. Tur att folk var medgörliga i alla fall.
Jag har aldrig blivit uppgraderad någon gång. I Sverige reste jag en del i mitt jobb till olika konferenser i utlandet och där flög jag business tillsammans med alla män. ;)

Anonymous said...

Flyga för mej känns som något nödvändigt ont för att komma någonstans, ett transportmedel som vilket annat. Men jobbigt med all security.
Inte kul att hamna på fel flight. Dessutom inte bra av säkerhetsskäl för bagaget kanske finns i ett annat plan.
Här i Wales är det härlig vår nu.

Anne-Marie said...

Lena: Du som reser så mycket måste ha lärt dig att hantera detta ändå med security och att det är som ett nödvädigt ont.
Nej, usch vad hemskt att hamna på fel flight. Framför allt då kvinnan tydligen bara pratade franska. Precis, baggaget kom väl fram långt före henne.
Vi har också vår även om det skall bli kyligare igen.