Wednesday, February 11, 2015

Åka tåg

Härom veckan läste jag hos Dagens Nyheter att tågen i Sverige kan stanna till sommaren om mobiloperatörerna slår på sina nät utmed järnvägarna. http://www.dn.se/nyheter/sverige/nytt-tagkaos-att-vanta-i-sommar/
Det hela låter absurt i mina öron. Hur kan man komma till ett läge där tågen i ett land kanske bara slutar att gå? Trafikverket säger att mobilnätverkan stör deras kommunikationssystemen med tågen och man kan inte längre garantera säkerheten. Man har börjat samtala och förhandla men det verkar rätt låst.

Överlag verkar tågtrafiken i Sverige inte vara lika punktlig och pålitlig som den var när jag var liten. Då visste man att tåget kom och man kom fram dit man skulle. Det tycks vara litet si och så med det nuförtiden.

Redan som liten flicka tyckte jag om att åka tåg. Min mormor och morfar bodde i Småland och min mamma och jag brukade åka tåg när vi hälsade på dem. Då fanns det vagnar med mindre kupéer där vi gärna satt. På den tiden kallades tågen ofta för snälltåg vilket är en märklig översättning från tyskans "schnell" - som ju betyder snabb. Snälltågen fanns i Sverige mellan 1862-1980 men lär ha kommit tillbaka på några få sträckor. Vi åkte även med rälsbussar innan vi kom fram till mormor och morfar.


Så här såg snälltågen ut när jag bodde i Sverige. Bilden lånad från Järnvägshistoriskt forum.

Även lokaltåg kan vara trevliga att åka. Som liten blev jag väldigt lätt åksjuk och klarade inte av att åka med bussarna som gick från Enebyberg in till Stockholm. Då kom Roslagsbanan till räddningen. Vi brukade cykla till Roslags Näsbys station och ta tåget till Östra Station. Roslagsbanan går även förbi den del av Täby där mamma bodde innan hon gick bort så jag har kunnat ta Roslagsbanan många gånger under årens lopp.

En av de trevligaste tågupplevelser jag haft var i Schweiz där jag och min kompis C åkte tåg mellan Zurich och Lugano och sedan vidare till Lausanne. Mellan Zurich och Lugano finns en mycket lång tunnel och när man har passerat den befinner man sig i den italienska delen av Schweiz. Zurich ligger i den tyska delen. Att åka tåg i Schweiz var verkligen en upplevelse och man hann se det vackra alplandskapet.

I USA heter tågföretaget Amtrak och det finns över hela landet. Men att åka tåg med Amtrak i östra USA är något helt annat än att åka utmed västkusten. Jag har aldrig åkt i östra USA men har läst en del om att där håller man tiderna relativt bra. Här på västkusten inte direkt. Godstågen har förtur hos oss och har man otur kan man bli stående på spår kanske 1-2 timmar medan tåget väntar in ett godståg.

Vintern efter det att jag flyttat tillbaka från Hawaii skulle jag åka till Oregon och hälsa på Michael. Jag skulle åka tåg vilket visade sig vara ett misstag. Tåget var 10 timmar försenat!!! Där ligger kanske till och med de svenska tågen i lä. ;)
Kommer man väl med ett Amtraktåg är det mycket bekvämare tycker jag än de svenska tågen. Fåtöljerna är stora och mjuka och tågen har två plan. Sitter man på "övre plan" har man en väldigt bra utsikt.

Vi har ingen tågstation i varken Weed eller Mt Shasta utan man får bege sig till staden Dunsmuir. Där har man till och med satt upp en skylt som talar om att tågen inte brukar vara i tid. Jag var tvungen att föreviga denna skylt som är väldigt talande tycker jag.



Tycker ni som läser om att åka tåg? Vilka tågminnen har ni?

36 comments:

Äppelblom said...

Hallå där borta på andra sidan!
Hittade dig hos Lena i Wales och blev nyfiken. Du har en intressant fin blogg som jag återkommer till.
Ha det gott!

Gunnel said...

Den där skylten borde importeras till Sverige. Vi importerar ju helger, språk och allt annat från USA så varför inte?

Louise said...

Älskar att åka tåg, men de är inte ofta i tid i Sverige heller nu, nej. Men mysigt tycker jag det är. Vi har också fått tåg med två våningar, X2000 dubbeldäckare. Det är ofta 1 klass på övervåningen så det har jag faktiskt inte åkt. De trafikeras inte på alla sträckor heller, utan bara vissa. Linköping-Stockholm är en, tror jag.

Annika said...

Jag älskar tåg. Men åker mest mellan DC och NYC. Amtrak.
Ja, de går punktligt.
Tycker om tåg, de är sköna, man tänker bra ombord. Funderar på att ta Amtrak ner till ELON, men det tar så lång tid. Dock det skulle vara värt det iaf, bara för att prova.
En ggn åkte jag tåg på din kust. Mellan Portland och Seattle. Amtrak. Ja, det var försenat, så till den grad att den som skulle hämta upp mig på stationen i Seattle blev SUR. Som om det var MITT fel.
Undrar vad det är som gör att tågen på din kust är så försenade? OCH varför de är så punkliga här?
Skumt.
Här är de väl mer som "pendeltåg" mellan de stora städerna, många affärsmän och kvinnor som tar dem. Men ändå...
Skumt.
HAHA, skylten är BRA!!!
Kramar!!

olgakatt said...

Åker väldigt gärna tåg! Visst är det mycket strul men det är mångdubbelt fler tåg på rälsen nu än för ett par decennier sedan. Senast jag åkte hem från Stockholm var det någon som tog livet av sig genom att lägga sig på spåret och då blir det förstås försening när den stackars lokföraren ska lösas av - förutom de praktiska och sorgliga bestyren för polis och räddningstjänst. Det stora problemet i Sverige är det eftersatta spårunderhållet och alla stölder av kopparledningar med ideliga elavbrott.
I vår ska jag ut och åka tåg i Centraleuropa en vecka!

Gunilla Nardin said...

Har i Frankrike gar tagen nastan alltid pa tid, ja faktiskt! Forutom nar personalen strejkar, och det hander OFTA! Manga strejkar i det har landet; alla yrkesgrupper. Fransmannen ar saa trotta pa dessa ofta aterkommande
strejker. Annars ar det perfekt att ta TGV taget mellan Paris och Nice tex, som sonen brukar gora. Ett snabbtag som snuddar vid hastigheter som 350km i timmen.Da gar det fort minnsan.

Sjalv har jag inte rest med tag pa valdigt lange. Men visst minns jag Snalltagen pa 70talet.Da var de pa tid ocksa.
Ha en fin dag Anne-Marie
Stor Kram
Gunilla

Anonymous said...

Jag tillhör en skara som inte gillar att åka tåg och är lite avundsjuk på dem som har förmågan att luta sig tillbaka och koppla av. Jag sitter bara otåligt och väntar på att få komma fram dit jag ska. En rastlös själ är jag. :-) Det är samma när jag flyger. Det är lite trist och jag borde verkligen öva på att ta tillfället i akt och bara vara. Snälltågen minns jag. Det lät dunk-dunk-dunk om dem. De nya tågen låter bara swiiiisch, men det får väl gå det med. :-)/Susanne

Katta said...

Jag får nog kalla mig en mycket frekvent tågpendlare då jag pendal varje helg en 80 mil t.or. Vi som pendlar har kankse större förståelse till att de inte går som de ska än de som åker mindre ofta. Vissst är det förseningar men man bhöver ju ine åka tåg då det är mycket kallt. Då får man nog räkna med inställda tåg osv. Sedan är det inte bara tågen det är många gånger bara en bana vilklet gör det svårt att mötas vid förseningar. Tåget är underbart att åka.

Channal said...

Det är så mycket som stoppar tågen så jag förvånas inte så mycket längre. Jag åker inte tåg så ofta. Men jag tycker om det jättemycket!

Kramar Anna

tennswede said...

Åkte tåg sommaren 1988 mellan Portland, OR till Lincoln, NE. Åkte sedan med linjen Phoenix till LA och sedan vidare upp från Los Angeles till Portland. Åkte också tre somrar senare från Lincoln, NE till Chicago och vidare till Grand Rapids, MI. Jag tror inte all de tågen går längre eftersom Amtrak skar ner på antalet linjer under 90 talet. Mycket intressant att åka genom klippiga bergen. Vi åkte i tre dagar och två nätter tror jag. Ingen sovkupe hade vi så det var lite jobbigt.

Annica said...

När jag var barn älskade jag att åka tåg. Den "kärleken" har gått över med åren. ;) Sista gången jag åkte tåg (det blir aldrig mer!) var för ca tio år sedan. Jag trodde aldrig resan skulle ta slut mellan Norrbotten och Dalarna - den tog femton lååånga timmar.

Förr var det Statens Järnvägar, SJ, som tuffade i hela Sverige. Numera är landet uppdelat i olika regioner och Norrtåg som kör här uppe transporterar mest sina resenärer med buss. Tågen är tillverkade i Frankrike och fungerar uselt i norrländsk kyla. Det var kaos vintern 2012-2013. Den här vintern står de obrukbara för att det är för mycket snö - de klarar inte snöröken som blir. Den täpper igen både här och där på "fransoserna". Alltså får alla passagerare fortsätta att åka buss.
Det är märkligt att de gamla, rejäla snälltågen alltid fungerade och höll tidtabellerna, vare sig det var svinkallt eller snörök. Malm- och godstågen har också alltid rullat och gör så fortfarande. Överhuvudtaget så verkar tågresandet i Sverige innebära många problem. Och, som någon skrev här ovan, spår- och tågunderhållet är uschligt. Franskbyggda tåg gör inte problemen mindre...
Kram!
Här en länk till min blogg om ett inlägg angående tågkaoset 2013.
http://antasnaque.blogspot.se/2013/01/vinterns-och-veckans-pase-notter.html

Marina said...

Underbar skylt! Något för SJ kanske??

Mimmi i MA said...

Jag tar tåget ner till NYC då och då, och det är väldigt smidigt tycker jag - och de håller verkligen tiderna på den rutten. Jag åkte inte mycket tåg i Sverige, men några resor ner till Malmö och Göteborg med jobbet blev det. En gång tog vi natt tåget till Malmö (sovkupé), och jag minns att jag sov himla bra. X2000 gillade jag, motsvarigheten hör är ju Acela.

Sen jag flyttade från Sverige så har min mamma flyttat från Stockholm till Katrineholm, så när jag har varit på Sverigebesök så har jag faktiskt åkt just STHLM - KTHLM rutten ett par gånger, då syrran fortfarande bor i Stockholm, och vi inte velat sitta i bilköer.

Jag gillar alla sorter av färdmedel - bil, båt, flyg och tåg.

Anne-Marie said...

Äppelblom: Välkommen hit! Vilket fint namn du har. :)
Skall kolla in din blogg också.
Kom gärna tillbaka om du har lust. Ha det bra!

Anne-Marie said...

Gunnel: Kanske vi skulle starta en skyltfirma - jag exporterar och du importerar. ;)
Den är bra tycker jag - och troligen skulle man aldrig se något liknande i Sverige.

Anne-Marie said...

Louise: Har läst många artiklar hos DN på nätet om alla tågförseningar som tycks finnas numera i Sverige.
Jaha, det visste jag faktiskt inte att ni också har dubbeldäckare. Här kan "vanligt folk" sitta på övre plan i tågen. Jag gjorde det när jag äntligen kom med det 10 timmar försenade tåget och det var riktigt trevligt att sitta och titta ut.

Anne-Marie said...

Annika: Jag tror att jag kollade på tågen mellan en station i NC eller om det möjligen var en station i allra nordligaste SC och Washington DC (när jag var på väg till Ashville förra våren) och det skulle ta många timmar.
Tycker också att man tänker bra på tåg. Det är avkopplande att åka tåg.
Det kan inte vara lätt att hämta upp folk som åker med Amtrak på västkusten. Man vet ju aldrig vad som händer.
Ni kanske inte har lika många godståg som vi har. När jag åkte tillbaka från besöket i Oregon (när jag hade hälsat på Michael) var tåget faktiskt i tid vid den stationen jag klev på men blev sedan successivt alltmer försenat eftersom vi fick stanna i tid och otid för att vänta in godståg. Vi var nästan framme i Dunsmuir (där jag skulle kliva av) när vi blev stående 1-2 timmar! strax innan stationen. Då var jag sur.
Visst är skylten bra!
Kramar!!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Det är trevligt att åka tåg tycker jag också. Om tåget kommer. ;)
Minns att du skrev på din blogg om händelsen med någon som tog livet av sig när "ditt" tåg kom. Fy så hemskt för lokförare och annan personal som kanske såg vad som hände.
Tänk det visste jag inte att människor stjäl kopparledningar. Varför stjäl man just den typen ledningar? Är de värdefulla?
Det låter som en trevlig resa med tåg i Centrauleuropa.

Anne-Marie said...

Gunilla: Vad bra att era tåg går i tid när de går. Jobbigt med strejker. Har läst en del om alla strejker som förekommer i Frankrike. Här i USA finns inte många strejker eftersom folk riskerar att få sparken om de strejkar.
Det var ingen dålig hastighet som era tåg kommer upp i. Jag åkte X2000 vid ett tillfälle i Sverige och det gick fort. Har ingen aning om vilken hastighet de tågen håller. Har också åkt tåg i England där tåget gick mycket fort.
Vi som är litet äldre har säkert fina minnen av snälltågen. De brukade vara i tid vad jag minns och de gick inte fullt så fort men det gick bra det också. :)
Ha det gott! Stor kram!

Anne-Marie said...

Susanne: Du skulle kunna transportera dig som de gör i Startrek med "transpondern". ;) Då behövde du inte vänta på att komma fram. Charmen med tåg tycker jag är att man hinner se landskapet och städer man passerar.
Visst minns jag dunk-dunk-dunk när man åkte med snälltågen. Och jag har ett minne av att X2000-tåget jag åkte med schwiiissade.

Anne-Marie said...

Katta: Använder man tåg när man pendlar blir man kanske lika luttrad som man blir om man åker kollektivt i Stockholm. Där får man alltid vara förberedd på förseningar och inställda bussar och tåg.
Det jag tycker är märkligt är att tåg inte klarar av kylan i Sverige. I Stockholm hade man pendeltåg som var tillverkade i Italien och dessa verkade inte klara av något dåligt väder. Har för mig att jag läst att tågen i Finland är (eller var) tillverkade i Ryssland och tycktes klara av vilken väderlek som helst.

Anne-Marie said...

Anna: Det finns nog många anledningar till att tågen i Sverige inte fungerar lika bra och punktligt som de gjorde tidigare. Jag har åkt tåg några gånger till olika delar av Sverige när jag varit och hälsat på och det har varit väldigt trevligt.
Kramar!

Anne-Marie said...

Tennswede: Du har verkligen varit ute och åkt här i USA. Har man inga tider att passa eller anslutningar går det ju att vara försenad men om det finns anslutningar man skall hinna med går det egentligen inte att åka tåg här på västkusten.
Spännande med de resor du gjort. Klippiga bergen kan jag tänka mig är en upplevelse.

Anne-Marie said...

Annica: Jag tyckte väldigt bra om att åka tåg när jag var liten. Man kunde röra sig mellan kupeerna och det fanns plats och rymd - bussar var så mycket trängre.
Men snälla vilken tid den resan tog som du minns. Det låter som om Amtrak var i farten. ;)
Jag har en känsla av att sedan olika privata transportföretag tog över (tåg, bussar osv) har det blivit sämre överlag. Det jag läst om via nätet låter inte bra.
Varför man i Sverige envisas med att köpa in tåg som är mer anpassade till Sydeuropa är för mig en gåta. Gör som Finland - köp tåg från Ryssland. I alla fall förr tog de sig fram i alla sorters väder. I Stockholm hade (och kanske fortfarande har) man italienska pendeltåg. Lika illa som fransoserna hos dig. :)
Jag har en känsla av att snälltågen skulle klara av det hela bättre även om tågen är äldre.
Du är för underbar i dina iakttagelser om Norrtåg. :) Ja du, man tar sig för pannan och undrar hur det står till på hjärnkontoret hos gubbarna som beslutar.
Kram!

Anne-Marie said...

Marina: Visst är skylten bra. Och den behöver nog inte översättas ens eftersom man älskar engelska skyltar numera i Sverige. ;)

Anne-Marie said...

Mimmi: Man undrar hur Amtrak fungerar i den sortens vinter som ni har just nu. Är de som de franska tågen som Annica beskriver eller är det mer som de ryska som verkar klara allt. Här på västkusten är tågen alltid försenade - vinter, vår, sommar och höst. ;)
Sovkupé har jag bara åkt i några få gånger.
Det verkar som om man egentligen bara skall åka tåg på sommaren numera i Sverige. Trots att det ju alltid blir vinter varje år. Såvida det inte är för varmt på sommaren. Då blir det solkurvor och tågen spårar ur. "Lagom" väder krävs för tågtrafik numera.
Jag skulle faktiskt föredra Startreks "transponder" eftersom jag vill komma fram litet fortare och slippa bära väskor. ;)

Desiree said...

Du har helt rätt i att det är något väldigt speciellt och spektakulärt med att åka tåg just i Schweiz. En av de bästa och vackraste länderna att se just genom att åka tåg. Vi har förvisso inte åkt så mycket tåg eftersom vi har bilen. Men en äkta Schweizare tar gärna tåget vart han eller hon än ska. Tågen går i tid här. Helt otroligt punktliga. Tror inte att det finns något land i världen som är lika punktligt.
Mina föräldrar vill gärna komma ner igen och göra just en tågresa. Det skulle jag gärna göra tillsammans med dem. Finns många otroligt fina sträckor att välja mellan.
Kram och trevlig helg.

olgakatt said...

Man stjäl koppar för att sälja till mindre nogräknade skrothandlare - en hel del forslas utomlands. Kyrktak, stuprör och annat av koppar ryker också. Men nyligen straffade gud en tjuv som föll ner från taket där han och kumpanen höll på att klippa bort koppar. Han slog nästan ihjäl sig och lär ännu ligga medvetslös på sjukhus. Och kosta massor med pengar för sin intensivvård.....
Fö är min mest minnesvärda tågresa den jag gjorde i Kina för några år sedan - 36 timmar i hard sleeper!

Andra året i Hjo said...

Vi åker sällan tåg numera men man läser ofta om tågeländet här hemma. Åldriga spår tydligen. Och eftersatta. Seldom on time verkar ju passa här också.
Det var något visst med att åka tåg i barndomen.

Anne-Marie said...

Desiree: Schweiz är ett "picture perfect" land. :) Det ser nästan ut som en sagobok tycker jag. Det har jag ju själv sett och upplevt och sett genom dina bilder.
Tåg är väldigt bra att åka när man vill upptäcka ett land och om de är i tid är det ju dessutom ett plus.
Jag och min kompis kunde köpa något slags tågpass som var väldigt smidigt. Nu är ju detta mycket länge sedan men det kanske fortfarande finns kvar.
Skönt med folk som är punktliga. :)
Kram och ha en fin helg!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Det hade jag ingen aning om att man stjäl koppar på det sättet nuförtiden.
Tjuven du berättar om fick ju ett straff uppenbarligen men nu kostar det alltså skattebetalarna dyra pengar. Hans karma kommer troligen att bli drygt framöver. :)
36 timmar i hard sleeper låter inte som någon höjdare men jag antar att det var en upplevelse.

Anne-Marie said...

Hans: Jag tycker att de svenska tågen inte blivit bättre i bekvämlighet - tvärtom - och i punktlighet har det ju blivit mycket sämre.
Skylten tycker jag är perfekt. Man tar i alla fall ansvar för att man aldrig är i tid. ;) Låter som en oxymoron.

Fullblodsekologen said...

Kommer ihåg de där vagnarna med mindre kupéer, visst var de mysiga! Förra sommaren åkte jag tåg 3 gånger i Sverige, alla 3 gånger var tågen försenade.
Ha en bra fortsättning på helgen! Kram/Annelie

Anne-Marie said...

Annelie: Minns att de där kupéerna påminde om tågen i Harry Potter-filmerna. :)
Det spelar alltså ingen roll att det är sommar i Sverige. Tågen klarar inte av att hålla tiderna rent generellt.
Vi har faktiskt en långhelg igen. På måndag är det President's Day. Kram!

My kids' Mom said...

Jag älskar att åka tåg, det är så avslappnande. Gillar speciellt att få kliva på tåget i Stockholm och åka upp till Dalarna genom vackra landskap.

Kram, Anneli

Anne-Marie said...

Anneli: Att åka tåg tycker jag också om - om de är i tid. Sveriges landskap hör troligen till ett av de allra vackraste i världen. Framför allt under våren/sommaren.
Kram!