Thursday, November 27, 2014

Sverige - USAs nästa stat? ;)

Happy Thanksgiving till alla!
Det är den 27 november och min termometer visar på +15! Helt otroligt att det är så varmt i slutet av november här i nordligaste Kalifornien.

Läste idag att man även i år skall ha en Black Friday-rea i Sverige. Denna amerikanska tradition som tydligen hittat till Sverige - varför är jag inte förvånad :). I USA är det handelns största försäljningsdag under året.
Jag måste erkänna att jag aldrig upphör att förundras över längtan i Sverige att ta till sig allt amerikanskt. Tror inte att Thanksgiving blivit en accepterad helg i Sverige ännu men troligen finns tankarna. Halloween firas vad jag förstår varje år numera i Sverige.

Många av de email jag fått under årens lopp genom bloggen talar om en otroligt stark längtan hos många svenskar att komma till USA. Man tycks vara trött på Sverige och hur folk är där. Och USA verkar vara drömlandet över alla andra. Trots att det otroligt svårt att immigrera - lagligt i alla fall - till USA.

Sådana här "fenomen" får min hjärna att "gå igång". :) Varför längtar så många svenskar efter att komma till USA? Varför vill man ta till sig allt som är amerikanskt - helger, språk, trender, mat osv? Samtidigt som många svenskar tycker att USA har många fel och brister och att amerikaner: är ytliga, vet väldigt litet om omvärlden, äter onyttig mat, är fokuserade på pengar och status, osv. Det tycks råda någon slags hatkärlek mellan svenskar och det stora landet i väster.

USA och dess befolkning har något som jag upplever finns i mindre utsträckning i Sverige - en tro på att kunna lyckas trots dåliga odds, något slags "jäklar anamma" att kunna göra i stort sett vad som helst - till och med att bli president - och en längtan efter frihet (vilket dagens USA och regering inte verkar leda till - tvärtom blir det mer och mer kontroll och intrång i människors privatliv). Kan det vara dessa egenskaper man dras till som svensk?

Min egen erfarenhet efter mitt första besök i USA 1985 var att jag upplevde en livsgnista hos de flesta amerikaner som jag inte alls har sett på samma sätt i Sverige. En kontakt med något inombords som tycks ligga mera "under ytan" hos många svenskar. Den känslan har jag fortfarande och det var en anledning till att jag stannade i USA när Michael gick bort. Denna livsgnista är inspirerande. Kanske detta låter flummigt men jag undrar om inte denna "kvalitet" kan vara en anledning till att så många i Sverige dras till USA. Självklart finns livsgnistan även i Sverige men inte alls lika synligt och den ligger mer under ytan. Kanske beroende på att vi svenskar ofta är mer tillbakadragna och blyga jämfört med amerikaner. Jag tror dock att de flesta svenskar längtar efter detta. Man är litet "svältfödd" på just den punkten.

När jag var på besök i Sverige för 2-3 år sedan åkte jag hiss i huset där mamma hade sin lägenhet. Det var jag och en man i hissen och då jag numera småpratar med folk jag inte känner (ni vet det där trevliga, litet ytliga amerikanska sättet ;)) pratade jag med mannen. Han lyste upp och verkade tycka det var fantastiskt trevligt att få kontakt med en annan person även om det bara var under ett par minuter. Så är det alltid i det amerikanska samhället - man har en kontakt med andra även om den är ytlig och man knyter an till andra personer på olika sätt. Samhället blir så mycket mera personligt med denna kontakt. Det bidrar till en dynamisk energi människor emellan.

Att ta till sig engelskan, amerikanska helger och traditioner tror jag inte egentligen hjälper med det man kanske längtar efter i Sverige. Det ligger på ett helt annat plan. Ett inre plan.

Dags att avsluta mina filosoferande tankar för idag. :) Dela gärna med er vad ni tror.

Berget för några dagar sedan i den vackra, rosa solnedgången.

43 comments:

Anonymous said...

Håller med dig om allt!

Fånigt med Black Friday här, folk vet inte vad det betyder och vad det kommer ifrån och inte är man ledig så man kan handla heller.

Småpratet har jag som du kanske vet lärt mig uppskatta, men här stirrar folk ofta när man försöker få till ett samtal.

Det stämmer nog bra med den där hatkärleken. Allt som finns där vill man ha här, men människorna och deras vanor är inte intressanta.

På tal om värme i CA har jag fått bilder från Santa Barbara med kompisar i T-shirt i solen på stranden. Härligt! Här är det tjocka kläder på och jag som aldrig har gillat att ha mössa har det nu så fort jag går utanför dörren.

Hoppas du får en fin Thanksgivinghelg!

Marina said...

Jag har konstigt nog aldrig haft någon längtan till USA, det har funnits så mycket annat som jag har längtat mer efter att få se, men efter att ha hört så många vänner tala sig varma om "det stor landet i väster", så får jag väl försöka pallra mig dit någon gång. Och jag antar att säga att "Jag tycker om USA" är väl ungefär som att säga att "Jag tycker om Europa", det är ju liksom inte likadant överallt...
Ha en bra Thanksgiving!

Anonymous said...

Hej, fantastisk värme. Ni har
högre temperatur än spanien har
haft i går. Svenskarna gillar det,
stora. stort land stora vägar hus.

Sedan åker dom till dom varma ställena. Sedan är det mesta olika.

Åttiotalets USA , var nog ett utav
dom bästa årtionden som turist

Hälsningar Stig.

Anne-Marie said...

Sara: Roligt att andra också har samma upplevelser som jag har. :)
Reor finns säkert tillräckligt men tydligen gjorde handeln en riktigt god affär förra året i Sverige så nu vill man upprepa Black Friday.
Småpratet må vara ytligt men det gör att det blir en mer levande kontakt mellan oss människor tycker jag. Intressant att du upplever samma sak ute i landet betr. motståndet att småprata. Annars kan man ju tro att en storstad som Stockholm kan vara tillknäppt, men tydligen inte.
Det är intressant att fundera på vad det är som drar så väldigt med USA.
I morgon skall det bli märkbart kallare hos oss. Man talar om bara runt +5 och regn.
Hoppas du hade en bra dag - utan Thanksgiving. :)

Anne-Marie said...

Marina: USA har en speciell energi som verkar väldigt attraktiv för många. Att komma hit på besök är en upplevelse. Det tyckte jag när jag kom 1985 första gången.
Att uttala sig om hur det är i USA är en omöjlighet. Det skiljer sig mellan alla stater, alla "län" och till och med mellan olika städer inom samma län. Det är svårt att se dessa stora skillnader innan man bor här.

Anne-Marie said...

Stig: Nu skall det bli mycket kallare hos oss. Kanske +5 i morgon och regn. Det blåser ordentligt i kväll.
Det kan nog ligga en del i att mäniskor tycker om det stora. Men jag tror också att den där speciella energin som finns i USA är väldigt attraktiv för många människor. Det där jag kallar livsgnistan.
Håller med dig om att 80-talet nog var ett mycket bra årtioende. Efter 11 september 2001 har allt förändrats i USA. Och tyvärr inte till det bättre.

em said...

Vi har ju trots allt en tacksägelsedag, som vi inte ens lägger märke till. Att vi inte tagit till os den amerikaniserade varianten, beror nog mest på att det är den minst kommersiella av alla amerikanska helger. Handeln har inget intresse av den - förutom den svarta fredagen.

Den stora längtan till drömlandet byggdes nog redan upp av våra emigranter. Även om man inte lyckades, så ville man inte tillstå det, utan skröt om hur bra man hade det. En lögn som sedan byggts på av Hollywood, och i viss mån av litteraturen.

Nog tycker jag att småpratet frodas även här - men det beror säkert på situationen och platsen. Jag har blivit avsnoppad, i Staterna när jag försökt inleda samtal, och nästan ihjälpratad i Sverige.
Margaretha

Anonymous said...

Black Friday kan vara helt fantastiskt bra måste jag säga. Enorma prissänkningar på tekniska prylar. Det blev många bra julklappar till barnbarnen i år. Liten kort info vad det hela handlar om för den som vill läsa finns här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Black_Friday
Trevlig helg
Kram BM

Gunnel said...

Jag skrattade gott när jag läste ditt inlägg. Jag har haft exakt samma tankar och skrivit en del inlägg om det. Fastän min son bor i USA sedan 14 år tillbaka och jag ofta åker över och hälsar på, så har jag definitivt ingen lust att flytta dit. När jag jämför med hur Peter har det och hur vi har det här, så föredrar jag Sverige. Ha det gott.

olgakatt said...

Många myter om 1800-talets till USA utvandrade svenskar lever kvar än idag. I själva verket hade många det ungefär som dagens mexikaner, dvs de fick ta de sämsta jobben. Idag utvandrar ingen svensk pga svält som då utan kanske mest av äventyrslust och pga att företagen blivit globala. Kina är ett allt vanilgare land att flytta till idag - det lär inte bero på "frihet" där!
Din blogg, Anne-Marie, är en uppfriskande kontrast till många andra från USA, som visar på de stora skillnaderna i det som egentligen inte är ett land utan en kontinent.

malix said...

kanske är det just ditt filosoferande som satte fingret på det där. Tänker själv lite så, I landet där allt är möjligt och i landet där stereotyper inte är uppfunnet. Vårt stela lite falska blyghet som gör att ingen vågar sticka ut. Och sticker du så får du tidigt klart för dig att du ska minsann inte tro att du är något. Men om vi nu inte är något, vad är vi då?? För vi är ju, alla är ju. Vet själv när jag flyttade till denna lilla by, att jag upplevdes konstig då jag som gbgare har ett visst sätt, då fick jag klart med för mig att du ska minsann inte tro att du är något bara för att du kommer från gbg. Det gör jag inte, men jag är jag och jag är något för att jag just är jag. Flummigt men jag tror faktiskt du slog huvudet på spiken! Vi saknar den där känslan som vi nosar på när vi tänker USA. Självständighet och känslan av att få tillåtelse att vara något, utan att människor blir rädda för den styrka trygghet som utstrålas
Å vad jag gillade läsa här kul läsning :) idag verkligen ha en fin helg :)

Gunilla Nardin said...

Laste precis kommentarena till ditt inlagg.Du far manga bra sadana, just for att du tar upp sa intressanta amnen. Vad tex. Malix och EM skriver ar sa mitt i prick. Fransmannen
ar lite mer pratsamma av sig,forutsatt att du talar spraket.Annars ar det svart att fa till nagon form av konversation.
Tycker mig anda marka lite mer av spontanitet i Sverige numera. Kanske beror det pa att jag sjalv blivit mera forsigkommen med alderns ratt och efter manga ar som expat.

Ha en riktigt go fredag AM!
Stor Kram!
Gunilla N

eastcoastmom said...

Amen to that! Alla rätt.
Hälsningar från Connecticut (- och din namne!)

My kids' Mom said...

Å så fint och insiktsfullt skrivet! Precis som jag också ser det...svenskarna gillar denna spirit. Jag tror att den inre gnistan kommer från att människor här i USA har ansvar för sitt eget liv och att de ensamma är ansvariga för att pumpa bälgen som skall hålla livsgnistan, inte bara glödande, utan även brinnande om man vill ha ett bra liv här i USA medan man i Sverige litar på att det sociala systemet och säkerhetsnätet tar vid om man inte orkar själv. Det handlar så mycket om inställning och livsgnistan och the spirit smittar och man blir meddragen och så plötsligt blir man full av energi och entusiasm inför alla möjligheter.

Kram,

Anneli

My kids' Mom said...

Apropå vädret så hade vi över 30 grader varmt här på Coronado igår!

Snacka om härligt Novemberväder!

Mvh,

Anneli

Fullblodsekologen said...

Har sett en översjö av "Black Friday-Rea-annonser" idag, hela tidningen är full.
Det där med att ta till sig det amerikanska är man "duktig" på även i Spanien. Förundras ofta över de spanska nyheterna. Det som händer i USA verkar ofta viktigare att informera om än vad som händer i länder inom EU. Så lite USA-dille har nog de flesta länderna.
Ha det gott i värmen.
Kram

Anne-Marie said...

Margaretha: Jag fick faktiskt "googla" och se när Tacksägelsedagen infaller i Sverige. Uppenbarligen har även jag missat den. Troligen vet knappt någon om den i Sverige - eftersom den inte är amerikansk. ;)
Det var en bra analys av varför Thanksgiving inte direkt slagit igenom i Sverige - ännu. Och jag antar att Black Friday kallas Black Friday även i Sverige. Jag måste erkänna att jag faktiskt retat mig på all denna engelska som man använder i Sverige. Svenskan är fortfarande det officiella språket i Sverige!
Det kan säkert ligga mycket i att USA varit ett drömland under lång tid och denna dröm lever kvar fortfarande trots att ingen måste lämna Sverige pga svält numera.
Bra att småpratet finns även i Sverige. Jag generaliserade givetvis i mitt inlägg. Avsnoppad har jag faktiskt aldrig blivit här i USA. Kanske beroende på att jag bara bott i mindre städer.

Anne-Marie said...

BM: Visst kan Black Friday vara ett bra reatillfälle men det jag ville försöka få fram i inlägget var att man i Sverige tycks vilja importera allt amerikanskt. Och att man sedan inte kan hitta på svenska ord och uttryck det retar mig. Black Friday i Sverige har ju inte samma sammanhang så att säga eftersom man inte har Thanksgiving och man inte är ledig på torsdagen och oftast även på fredagen.
Kram!

Anne-Marie said...

Gunnel: Roligt att du gillade inlägget. :) Det jag blir litet ledsen över är att man i Sverige ofta inte verkar vara stolt över Sverige och det svenska och blint tycks vilja ta efter allt man gör i USA. Bara för att man har en viss tradition i USA blir det ju inte en naturlig, svensk tradition. Sverige är ju ett mycket annorlunda land. Alla länder har för- och nackdelar vilket tyvägg många svenskar inte tycks inse. De verkar tro att allt är perfekt i USA vilket det absolut inte är. Mycket är bättre i Sverige. Ha en fin helg!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Ja, det kanske är så att den dröm om USA som fanns på 1800-talet fortfarande lever kvar i Sverige. Även om säkert de flesta yngre i dagens Sverige inte har en aning om hur många som utvandrade till USA från Sverige under 1800-talet och varför de utvandrade. De email jag fått tycks mest tala om att yngre svenskar tycker att USA är häftigt och Sverige tråkigt. Tala om okunskap!
Tack Olgakatt! Dina ord glädjer mig. :) Det var en anledning till att jag startade bloggen - att visa på de enorma skillnader och kontraster som finns här i USA.

Anne-Marie said...

Malix: Roligt att du tyckte om inlägget. :) Kan tänka mig att du kanske stack ut som göteborgare. Min pappa och farmor kom från Göteborg och de var litet mer tycker jag faktiskt som folk är i USA. Vet inte om det är generellt så i Göteborg eller om det var hur de var som människor.
Tror nog att man vågar litet mera i dagens Sverige än när jag bodde där men fortfarande finns det onekligen en högre grad av självständighet och livsgnista i USA. Jante finns inte i USA - den saken är klar.
Roligt med alla tänkvärda inlägg. :) Ha det bra!

Anne-Marie said...

Gunilla: Men så roligt att se en bild på dig. :) Jättetrevligt!
Jag uppskattar verkligen alla trevliga och insiktsfulla kommentarer från dig och andra. De bidrar onekligen till att en blogg blir mer levande.
Tror nog som du att man i Frankrike måste tala språket för att komma med i gemenskapen så att säga. Jag minns det redan 1978 under min språkresa. Trots att jag var i St Raphael vid Rivieran med alla turister ville fransmännen egentligen bara prata franska.
Tror nog som du att man i Sverige blivit litet mer frimodig under årens lopp men just livsgnistan ligger fortfarande längre under ytan än i USA. Den är väldigt påtaglig hos alla jag stöter på.
Ha en fin helg! Stor kram!

Anne-Marie said...

AM: Jamenvisst är våra namn bra! :) Roligt att du känner likadant. Bra ibland att filosofera litet eller hur. :)

Anne-Marie said...

Anneli: Jag trodde nog att du skulle se det på ett liknande sätt. :)
Tror som du att just det där förlitandet på "storebror" i Sverige - vilket ju pågått under mycket lång tid - tar bort mycket av folks initiativkraft och livsgnista. Tyvärr pågår ju en liknande sak i USA, dvs att man gör folk mer och mer beroende av olika sociala "nät" även om de inte är lika omfattande. Tänk bara på alla som måste förlita sig på "food stamps" i USA - uppemot 50 miljoner numera.
Livsgnistan är smittande och engagerande tycker jag. Och i Sverige måste man liksom hålla igång den mycket mera på egen hand. Antar att du upplevt det själv med tanke på det dina erfarenheter i Sverige.
Helt sjukt med hettan i Kalifornien. Idag ser jag moln här och troligen kommer det att börja regna. Fortfarande har vi runt +10 men det kommer nog att bli kallare.
Jag läste att många rekord slagits just igår. Rekord som aldrig tidigare uppnåtts eller som var mycket gamla.
Kram!!

Anne-Marie said...

Annelie: Menar du att man alltså har Black Friday även i Spanien?
Intressant att även spanjorerna tycker om det amerikanska. Och i Spanien verkar man ju ändå ha en starkare identitet (som land) än vad man tycks ha i Sverige.
Kanske vi skulle göra hela världen till ett land. :) Det skulle troligen avhjälpa många problem.
Ha det bra! Kram!

Scottish Moments said...

Intressanta betraktelser...! Det är mycket intressant tycker jag att se olikheterna i sättet att vara,olika länder och nationaliteter, även om det är subtila saker som mer är en känsla. Funderar själv mycket på detta även fast än jag "bara" bor i Skottland som är så mycket närmare Sverige. Det är mer "kultur"skillnader än jag hade trott innan jag flyttade hit, och det är väldigt intressant tycker jag.

Desiree said...

Det här är ett intressant ämne att disskutera. Ofta heter det ju i Sverige att det får ju absolut inte bli som i USA men sedan så är det ändå så att många sneglar med längtan västerut. USA är ju en stor och ledande nation här i världen. Det är många som vill dit och pröva lyckan i möjligheternas land. USA har den där magiska auran kring sig som lockar för många. Att det är svårt att ta sig dit lagligt och bo där gör det ju bara ännu mer lockande för många. Men visst har USA en öppenhet och en optimism när det gäller mycket som inte finns i Sverige. Den jävla Jantelagen borde skrotas men den lever sig ändå bittert kvar på något sätt. I sverige finns också den där mallen som alla helst borde hålla sig till. USA är ju the great melting pot så man tillåts sticka ut på ett helt annat sätt.
Tycker inte Black Friday hör hemma i Sverige. Black Friday hör till Thanksgiving och jag tror inte att Thanksgiving kommer att anammas i Sverige. Black Friday är komerciellt och det finns många som vinner på att adoptera just detta men själva Thankgivning finns nog inget större intresse för. Halloween är en kul grej och kanske behöver folk något festligt inslag i höstmörkret. I sverige är det ju inga helgdagar under hösten förutom All Helgona som är lite av den svenska versionen av Thanksgiving om man ska köra en jämförelse.

Gunilla Nardin said...

Ville bara tillagga att aven i
Frankrike har man amerikaniserats
sa tillvida att idag ar det "Black
Friday" har ocksa!! Kan knappt tro mina ogon!
Gunilla N

Anne-Marie said...

Scottish Moments: Visst är det intressant med skillnader mellan olika länder. Och har man aldrig bott utomlands kan man inte ens riktigt förstå hur stora de faktiskt är. Tror att många i Sverige har för sig att USA och Sverige är rätt lika i mångt och mycket. Inget kunde vara längre från sanningen.
Skottland har jag besökt en gång och det är också många skillnader mellan Skottland/England och Sverige. Många är också subtila och man upptäcker dem inte förrän man faktiskt bor på platsen.

Anne-Marie said...

Desiree: Tror att folk hycklar en hel del kring vad de tycker om USA. Som du säger, man vill inte att det skall bli i Sverige som det är i USA men samtidigt tar man efter språk, traditioner, och annat och verkar tycka att allt kring USA är häftigt och kul. Fattar uppriktigt sagt inte riktigt hur folk resonerar.
Om de flesta i Sverige visste hur tufft det var i USA skulle man nog ha en litet annan syn på landet. Samtidigt finns det en livsgnista, energi och känsla i USA som är väldigt livsbejakande. Den känslan finns inte alls lika tydligt i Sverige.
Jantelagen verkar ha blivit litet mindre påtaglig i Sverige om jag får tro kommentarer i andra inlägg jag skrivit. Jag kan ju inte själv veta eftersom jag inte bott där på så lång tid. Den där mallen är dock väldigt påtaglig. Alla skall se likadana ut och göra samma saker. Tänk på fenomenet "fredasmys". Alla skall fredagsmysa. Litet skrattretande faktiskt. :) I USA finns ju absolut inget sådant utan det verkar vara "anything goes" som är mottot här.
Vi får se vad som händer med Thanksgiving och om den helgen också importeras till Sverige. Black Friday borde ha ett eget "sammanhang" i Sverige och ett svenskt namn om man nu skall ha något liknande.
Kram!

Anne-Marie said...

Gunilla: Antar att det även kallas Black Friday och inte har ett franskt namn.
Man undrar hur länge de nationella språken kommer att finnas kvar. Kanske engelskan kommer att helt ta över.

Anita said...

Jag håller med er alla om att det är lite löjligt att försöka införa Black Friday i Sverige utan Thanksgiving. Men vi har ju en alldeles egen "Black Friday" Fredagen efter Kristi Himmelfärdsdag. När jag hade butik i Sverige på 80-talet var det packat på stan den dagen eftersom det också blir en naturlig "klämdag" då många toar ledigt......dessutom är det ju vår och mycket roligare att handla.....Sverige borde ta hand om sina egna köpstarka dagar. Fars dag finns ju i båda länderna men i Sverige firas den på hösten och i USA på våren.......så kan man kanske göra med Black Friday också!

Anne-Marie said...

Anita: Eftersom Black Friday blev en så stor succé tydligen i Sverige förra året satsar men givetvis på det i år igen.
Minns inte alls hur det var på klämdagen efter Kristi Himmelsfärdsdag när jag bodde i Sverige.
Eftersom jag är en mycket dålig konsument - jag handlar bara när jag behöver något - skulle affärerna troligen gå under om fler var som jag. ;)
Nu handlade ju mitt inlägg egentligen inte alls om Black Friday utan om orsaken till att människor i Sverige tycks dras till USA och mina filosofiska tankar om varför och vad det är i USA och folket här som är så attraktivt för svenskar. :)

Channal said...

Visst påverkas vi av USA! Det är marknaden som styr! Konsumera mera så snurrar jorden! Tills vi kraschar! När vi var i Frankrike var det halloween. Den helgen är mkt större där än här! Alla var utklädda. Har sett vissa affärer som gick ut med Black Friday! Men bara 19-20% billigare. Föredrar mellandagsrean med 50-70% rabatt! Allt som går att göra affärer på hamnar här! Som alla hjärtansdag med nallar kort o restaurangbesök! Med måtta är det kul med alla jippon! Men just nu längtar jag till advent! Lugnt o mysigt med familjen. Älskar årets julklapp, ingenting!!

KRAM o Trevlig helg! Anna

Anonymous said...

Det har varit Black Friday här i UK också för frsta gången på riktigt. Ja har skrivit om detta. Ha en fin advent!

Andra året i Hjo said...

Jo, Black Friday tycks vi ta till oss. Språket och vissa andra saker. Men vi är nog väldigt skeptiska till USA i väldigt mycket. För att inte säga fientliga. Till och med den amerikanska avgörande insatsen under andra världskriget är svårt att tillstå. Marshall-hjälpen etc. Och vietnamkriget förbättrade knappast synen på Amerika.
Däremot tycks New York locka. Själv håller jag mig helst i Europa, trots att jag gillar amerikanernas positiva sinnelag. Man ser det ofta på hockeymatcherna, även Kanada. Puckjäveln bara ska in i mål!

Annika said...

Jap, och amen till allt du skriver.
Du vet att jag håller med dig om allt.
Nog 17 sneglas det hela tiden.
Jag blev bara så trött då jag såg att sgs hela sverige tagit efter Black Friday...
Kramar

Anne-Marie said...

Anna: Japp, det är mottot. Köp tills du dör! ;) Litet drastiskt kanske men troligen inte helt osant. Intressant att man i Frankrike också importerar amerikanska helger och olika traditioner. Men där pratar man väl i alla fall fortfarande mer sitt eget språk och har väl inte skyltar på engelska till höger och vänster. Eller så har jag fel.
19-20% verkar ju inte vara någon enorm rea. Jaha, så mellandagsrean har så stora rabatter. Jag var aldrig ute under mellandagsrean när jag bodde i Sverige. Är allergisk mot trängsel i affärer.
Lucia och advent är fina, vackra och oamerikanska högtider och traditioner. Kör på med dessa tycker jag fullt ut. :)
Jag tar fram min vackra, elektriska, svenska (med amerikansk strömstyrka) adventsljusstake i morgon.
Ha en fin helg! Kram!!

Anne-Marie said...

Lena: Men detta är rätt otroligt med Black Friday. Antar att handeln i många länder har det kärvt och man tar alla chanser att sälja mera. Kommer till dig och läser. Såg att du skrivit om första advent. Håller helt med dig - advent är en mycket fin, svensk (oamerikansk) tradition. Ha en fin helg och advent!

Anne-Marie said...

Hans: Visst är det intressant med denna hatkärlek som så många svenskar har till USA. Precis som du säger, man älskar vissa saker men är väldigt misstänksam och fientlig betr. andra saker.
I Sverige skall man ju vara så otroligt neutral (löjligt neutral ofta) så när man ser att USA alltid lägger sig i (vilket också är trist och onödigt) i alla delar av världen sticker säkert det beteendet den svenska neutraliteten och jantelagen i ögonen.
Positivt sinnelag är det gott om här och visst, puckjäveln skall bara in i målet. ;) Man ger aldrig upp. Och man tror att man kan. I Sverige "försöker" man - det säger aldrig amerikanska idrottsmän- och kvinnor - de gör.

Anne-Marie said...

Annika: Vet att du och jag ser likadant på detta.
Kände att jag ville "skriva av mig" litet plus att filosofera litet kring vad det är som drar så otroligt kring USA.
Black Friday tycks vara utbrett om man får tro kommentarerna och inte bara en svensk efterapning - England/Wales, Frankrike osv.
Ha en fin helg! Kramar!!

olgakatt said...

Såg annonserna om Black Friday men inte var det några jätterabatter, inte. Tacka vet jag mellandagsrea! Eller helst "slutrea" till halva reapriset. Då börjar det likna nåt....

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jag var faktiskt aldrig ute i mellandagsrean när jag bodde i Sverige. Har svårt för trängsel i affärerna. Och här i USA har vi ju ingen mellandagsrea eftersom vi inte har några mellandagar. Slutrea till halva reapriset låter häftigt! :)