Tuesday, November 4, 2014

Godisgrisar

Svenskar lär äta mest lösviktsgodis på vår planet. Godismonster om man får tro Dagens Nyheter. :)
http://www.dn.se/ekonomi/darfor-blev-vi-godismonster/

Plockgodiset kom på 1980-talet och det var tydligen då som alla inre spärrar släppte. När jag var barn fanns inte lösviktsgodis. Om man får tro artikelförfattaren är det samlaren inom oss som kommer fram i godisavdelningen. Jag tror nog det även kan finnas andra anledningar.
Svenskar äter idag mer än dubbelt så mycket godis som övriga Europa! Gör tandläkarna i Sverige extra vinster numera kanske? Konsumtionen lär vara 18 kg godis/person. Imponerande.

Här i affärerna där jag bor finns inte lösviktsgodis. Allt godis som säljs ligger förpackat. Kanske det finns lösviktsgodis i mer välsorterade affärer i USA men som bekant har vi inte sådana affärer här i glesbygden.

Jag äter inget godis utan bara choklad. Och numera blir det egentligen bara ekologisk, mörk choklad. Godis kan jag vara utan. Det godis som finns här i USA är fullproppat med tillsatser och listan med ingredienser är mycket lång. Antar att det är samma sak i Sverige.

När jag var runt 9-10 läste jag Kamratposten - på den tiden kom den ut som en papperstidning. Där fanns det en artikel som berättade om vad godiset innehöll (tillsatser som inte var bra) och trots mina unga år bestämde jag mig för att inte äta godis. Jag åt inget godis och ingen choklad tills jag var runt 18. Jag ansågs som litet ovanlig. ;) En chokladbit när jag var runt 18 fick mig dock att börja äta sött igen. Socker har definitivt makt över oss människor.

Den här ekologiska chokladen hör till mina favoriter. Och jag brukar passa på att köpa den när den säljs litet billigare i hälsokostaffären.


Äter du plockgodis? Vilket godis tycker du bäst om? Är du ett godismonster? ;)


Bilden lånad från nätet.

42 comments:

malix said...

godis e gott men helst choklad gärna mörk med lite chili i. just det där med att plocka själv är lite äckligt tycker jag för vem har tagit i skopan man tar godiset med tvättade han hon händerna efter toalett besök. e nog massvis med bakterier i just de där godislådorna

Äventyret framtiden said...

Hos oss finns det av bakningsnaturliga skäl alltid en säck mörk ekologisk choklad i frysen. När chokladen är 70,3% och av mycket bra kvalitet så uppstår inte godissug som när man äter annat godis, bl.a. lösgodis. Det händer någon gång, väldigt sällan, att vi köper lösgodis ,men det har hänt. Jag tror inte att det är fel att äta godis bara man gör det på rätt sätt. Alltför mycket skämmer alltid och framför allt så triggas sockerbehovet. Det är lätt att bli beroende och jag tror att det är mycket det som det handlar om i allt det myckna ätandet av godis i alla former som finns till buds.
Att affärsmännen/fabrikörerna har lyckats med att sälja så mycket har säkert med exponeringen att göra. Står du där i en lång kassakö, på väg hem efter en lång arbetsdag, är småhungrig och har lågt blodsocker, så är det väldigt lätt att övertala sig själv att köpa en snacks, en påse karameller etc..och allt godis är placerat vid kassorna. Inte av en tillfällighet, nej. Det finns också en orsak till varför mjölkvarorna oftast är längst inne i en affär. På vägen dit och ifrån är "fällor" utplacerade och ofta är det föräldrar med barn som går förbi på väg hem från vardagens dagis, skola, jobb
Nå, nu gjorde jag en utstickare.

Ha en fin dag!
Kramar!

Anonymous said...

Hej Anne-Marie!
Synd att ni inte har plockgodis!
Förra sommaren öppnade en godis affär alldeles bredvid där jag bor. Den har ett enormt utbud och väldigt snygga uppläggningar av godiset.Det är alltid nån personal som går och fejar och fixar så det ser perfekt ut!
Min favorit heter hallonlakritsskalle (ingen särskrivning här inte)!!! Men det är inte så ofta jag köper godis.
Märkligt att du inte fått mitt mail. Jag kontakta supporten som hjälpte mig att kolla min e post och att skicka iväg det en gång till och han hävdar att allt är som det ska.
Jag får skriva om och prova en gång till då!
Ha det gött!
Mvh Perra.

em said...

Med tanke på att det är fler än du och jag, som inte äter godis, så kan man undra hur mycket mer än 18 kg, som somliga smäller i sig.
Egentligen fanns det ju lösgodis, även i vår barndom - men då fick man inte plocka själv. Då kunde det vara en mardröm att hamna bakom en unge i godisaffären eller kiosken - en unge som funderade, i evigheter, och sedan pekade på vad den ville ha, och som efter varje beslut frågade hur mycket pengar som fanns kvar att handla för.
Margaretha

Gunnel said...

Mörk choklad gillar jag, och det räcker med en eller två bitar till kaffet. Sen är man inte sugen mer. Mitt favoritgodis är egentligen lakrits i alla former. Jag har lakritspulver som jag använder i matlagning också. Kram

olgakatt said...

Saltlakrits är favoriten. Men chilichoklad är inte dumt heller.
Inga mängder godis, för mycket skämmer alltid. Till jul gör jag ibland eget godis av mandelmassa och fikon. God kola kan jag också koka.

arvidochlydia said...

Visst gillar jag godis, men jag tillhör nog en av dem som drar ner genomsnittet. Däremot gillar jag choklad mera, precis som du, men väljer oftast mörk choklad för jag inbillar mig att den är nyttigare. :-)

Annika said...

Jomen, nog fanns plockgodis på 70-talet redan. Men då fick man be om det i kiosken; Kan jag få en salt ring, ett lejonhuvud, en grönis...
OCH kiosktanten plockade ihop för tre kronor :-)
Sen på 80-talet fick man börja plocka ihop själv på vissa affärer. DET var ju LYX!
ÄLSKAR svenskt smågodis, och godis. Bäst i världen!!! I NYC finns ju Sockerbit, och i LA också, svenskt smågodis där man plockar själv. Man kan även beställa online. Vi har vissa butiker här, som Wegmans, som har plockgodis, men då är det ju amerikanskt. Sen finns godisaffärer med plockgodis också, men amerikanskt då.
Jag äter inte så mkt godis, mest för att jag inte gillar det amerikanska godiset så mkt (och detä r ju bra). Men får jag ngt jag tycker om kan jag inte sluta. Svenskt smågodis tex. HAHA!!
MUMS!!
Kramar!!

Malin said...

Jag älskar svenskt plockgodis och frossar när jag är i Sverige. Jag tror att svenskarna är ensamma om "lördagsgodis" så det är kanske därför man äter så mycket? När jag var ung var det många som avstod från godis i ett år till förmån för pengar från föräldrarna (vissa gånger så fick man äta t ex på ens födelsedag). Lösgodis finns i specialbutiker här i stora malls, mycket jellybeans...

Anonymous said...

Hej, bilden va samma sortiment jag
handlade sist på.Vadet gott, bara marabou
små choklad kakor och plopp. Köper,
bara när det är riktigt billigt.
Det, blir 4 gånger per år. Då år,
det fest. Hälsningar Stig.

Anonymous said...

Det som kallas godis nu, brukade
kallas snask "på min tid". Har aldrig varit mycket för snask men tar en bit
mörk choklad med hasselnötter ibland.
Vi brukade spela SCRABBLE med ett annat par, och vi hade alltid en skål med
M&Ms på bordet; liksom hörde ihop.

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Malix: Mörk choklad är det allra bästa. Amerikansk choklad, typ Hersheys, är inte choklad i min mening. Den smakar rent ut sagt äckligt. Marabou är bättre men fortfarande alldeles för söt.
Nej du, de där lådorna med skopor är nog inte det allra mest hygieniska.

Anne-Marie said...

Karin: Det var inte dåligt med en säck i frysen. Härligt. :)
Socker är beroendeframkallande. Det har jag läst på många olika håll. Men mörk choklad har ju inte alls samma söta smak. Kanske mindre socker också hoppas jag än godis. Det jag inte tycker om betr. godis är alla tillsatser - färgämnen och annat skumt. Kommer osökt att tänka på ett av de mest kända särskrivningsexemplen - "Skum kanin med ananassmak" ;). Tror att den kaninen innehåller mycket skumt. :)
De vet precis hur de skall göra för att sälja saker och ting som egentligen inte alls är bra för oss. Tänk om färska grönsaker fanns vid kassan! Det vore intressant.
Jag läste att det var några finska högskoleelever som studerade i Sverige på 1980-talet som troligen ligger bakom plockgodisets framfart.
Tack för din trevliga utstickare!
Kramar!

Anne-Marie said...

Hej Perra,
Nja, jag saknar inte plockgodiset och troligen är det tur för alla sjukligt överviktiga amerikaner - barn och vuxna - att vi inte har plockgodis ännu. Det kommer säkert. Och då blir folk kanske ännu tjockare.
Jag vet att svenskarna är svaga för sitt plockgodis. Har man världsrekord i godisätning så har man. ;)
Kan tänka mig att det långa ordet ofta särskrivs som hallon lakrits skalle. Man undrar om folk också pratar med uppehåll mellan orden? Du har säkert sett särskrivningsexemplet "skum kanin med ananassmak". Man kan verkligen undra vad den innehåller med tanke på skumma tillsatser. ;)
Kan du inte bara på nytt skicka det email du skickade tidigare - inte skall du väl behöva skriva om hela mailet?
Skriver min email adress igen: attboiusa@yahoo.com
Ser fram emot att höra från dig.
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Margaretha: 18 kg är en imponerande och litet skrämmande siffra tycker jag. Vissa kanske äter 30 kg per år.
Jag åt inte plockgodis, eller annat godis, som liten heller så jag kanske skulle ha skrivit det i stället för att skriva att det inte fanns. I min värld fanns det inte. :)
Jag åt glass, choklad och kakor och bullar. Inte under 10 år men innan jag slutade och efter det att jag "föll för frestelsen".

Anne-Marie said...

Gunnel: Precis. Jag äter också kanske 1-2 bitar av den mörka chokladen. Det är allt. Lakrits har jag faktiskt aldrig tyckt om. Intressant med det i matlagning. Har aldrig hört talas om det faktiskt. Kram!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Lakrits får vara för mig. Chilichoklad låter intressant. Det har vi nog också av samma märke som den chokladen jag visade på bild.
Eget godis är något helt annat. Då kan man ju välja bra ingredienser och kanske till och med ekologiska sådana.

Unknown said...

Försöker ligga lågt med sockerintaget, men för min del blir det saltlakrits när det är godisdags!
Min son prenumererar på Kamratposten ( i pappersformat ) och oj vad mycket man lär sig i den tidningen! Jag hade också KP hela min ungdom.
Kram Anna N

Anne-Marie said...

Annika: Det fanns säkert som du säger. Som jag skrev till Margaretha åt jag egentligen inget godis - inte ens innan mitt 10-åriga "sötstopp" - så jag visste nog inte vad som fanns i kiosken. Glass köpte jag i kiosken men det var nog allt.
Jag kan inte riktigt minnas när jag såg plockgodiset först i Stockholm. Men det kanske var på 80-talet.
Vet att du gillar det svenska godiset. Jag måste erkänna att jag tycker det är alldeles för sött och gillar inte alla tillsatser. Sockerbit har jag aldrig besökt - av naturliga skäl.
Misstänkte att du hade affärer hos dig som hade amerikanskt lösgodis. Ser det ut ungefär som i de svenska affärerna med en massa "byttor" och en skopa? Tala om att jag är "kusinen från landet" och får fråga storstadsbon. ;)
Av någon underlig anledning har jag alltid haft en inre spärr. Även som liten. Kan inte äta "för mycket" av något egentligen. Det känns faktiskt väldigt bra. Vet att folk ibland sagt att de satt i sig en halv chokladkartong och jag fattar ingenting.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Malin: Du är en "riktig" svensk alltså. ;)
Läste på nätet att numera äter barn godis alla dagar i veckan fast extra mycket på lördagen. Som jag skrev - socker är beroendeframkallande.
Jag fick en veckopeng av mina föräldrar men då jag inte åt något sött alls hade jag inget sådant "problem".
Misstänkte att lösgodis fanns i vissa affärer även i USA. Vi är lyckligt ovetande om detta där jag bor. :)

Anne-Marie said...

Stig: Låter bra att du bara handlar då och då och att det blir litet fest av det hela. :) Kan inte tänka mig att allt detta godis kan vara bra för varken kropp eller tänder.
Jag minns alla "byttor" och skopor från mataffärerna där jag handlat under mina besök i Sverige. Har sett massor hos ICA i Täby Centrum.
Och jag måste absolut kolla in skyltar mera nästa gång jag kommer och se om jag ser alla dessa särskrviningar. :)

Anne-Marie said...

Ruth: Just det. Snask sade man förr. Låter nog inte alls lika "civiliserat" som godis. Kanske en anledning till att folk köper mer godis nu.
Choklad anser jag inte vara godis. Inte den sortens choklad som jag - och kanske du - äter. Mjölkchoklad skulle jag nog klassa som godis eftersom det egentligen inte alls är "riktig" choklad. Mörk choklad är något helt annat.
M&M kan jag bara inte med. De smakar inte gott tycker jag.

Anne-Marie said...

Anna: Bra med litet lägre sockerintag. :) Saltlakrits vet jag att många tycker om. Har aldrig varit "min grej".
Jaha, så KP (Kamratposten) finns fortfarande som papperstidning. Kul! Jag lärde mig väldigt mycket genom den tidningen. Den verkar ha funnits sedan slutet på 1800-talet.
Kram!

Anne-Marie said...

Arvidochlydia: Jag missade dig helt. Sorry! Det var verkligen inte meningen.
Hoppas du ser detta i slutet av alla andra kommentarer.
Mörk choklad är mycket nyttigare. Det har skrivits vetenskapliga rapporter om det. Men helst skall man inte äta ens den typen mörk choklad som säljs i affärerna (typ den jag äter) utan den råa, mörka chokladen. Den är nästan litet väl bitter tycker jag. Men den är nyttigast.

Marina said...

Jag hade också Kamratposten och just godisartikeln kommer jag mycket väl ihåg, det var en massa tjocklek och annat smarrigt i godiset, men inte hjälpte det...jag fortsatte äta godis och gör fortfarande och favoriten är saltlakrits. När jag var liten hängde vi över kioskdisken och pekade på fem-öresbitarna; en sån...en sån...en sån... Jag antar att vi inte var speciellt populära kunder!

Desiree said...

Här finns inte heller lösgodis på samma sätt som i sverige. Jag tror nog att svenskarnas konsumtion på lösgodis har gått upp rejält. Jag är inte heller någon godisgris. Jag känner inte sug efter godis och äter inte godis. Precis som du uppskattar jag mycket hellre en bit mörk choklad, det tycker jag är gott. Äter inte godis eller chips men svag för glass och hembakade mjuka kakor av olika slag. Läste också Kamratposten då jag var ung som du. Det var ju en jättebra tidning.
Kram!

Anne-Marie said...

Marina: Det var inte dåligt att någon mer än mig minns denna godisartikel. :) Den måste ha gjort stort intryck på våra unga sinnen.
Artikeln innehöll massor med underliga ingredienser och lilla Anne-Marie tyckte att "nej, det får vara".
Lakrits har jag aldrig kommit att tycka om av någon anledning.
Tänk, jag måste aldrig ha köpt godis i kiosken på det sättet när jag var liten.
Folk kanske inte hade så bråttom då. :)

Anne-Marie said...

Desiree: Tror att lösgodiset är något rätt typiskt svenskt. Man äter ju tydligen mest godis i världen.
Godissug har jag aldrig haft. Tycker faktiskt inte att godis ens smakar särskilt gott. Mörk choklad är absolut det bästa och godaste. :)
Glass har jag svårt för att äta pga känsliga tänder. Hembakade mjuka kakor är mums. :)
Visst var Kamratposten en mycket bra tidning. Har ingen aning om hur den är nuförtiden.
Kram!

Mrs Clapper said...

Choklad!! Inget plockgodis här inte.
Jag brukar beställa via iherb.com. En ekologisk choklad med rörsocker som egentligen är till bakning, men den är i perfekta små bitar och en sådan påse räcker 3-4 månader för mig. Jättegod!

http://m.iherb.com/Enjoy-Life-Foods-Mega-Chunks-Semi-Sweet-Chocolate-10-oz-283-g/61075


Channal said...

Jag minns den lilla godispåsen på 60- och 70-talet! När jag stod bakom godisdisken och pekade på en sån o en sån o två sådana osv. Sen delade vi på en 33cl läsk. Idag är det skopor med godis och 1,5 l Cola! Helt galet!!

Idag föredrar jag naturgodis! Nötter o torkade frukter o kokostoppar i yoghurt!

Kramar Anna

Anne-Marie said...

Mrs Clapper: Låter bra! :)
Nej, godis klarar man sig utan.
Tack för tips om choklad. Jag brukar ju köpa från iHerb ibland så får ta och kolla in denna choklad.
Choklad är den allra bästa sötsaken tycker jag.

Anne-Marie said...

Anna: Jag verkar vara helt insnöad eftersom jag inte tycks ha gått till kiosken och valt bitar och stoppat upp kön. ;)
Det mesta har blivit "supersized". Troligen en dålig influens från USA där det mesta är supersized rent allmänt.
Naturgodis har vi faktiskt här även i mina affärer. Och de ligger i den där typen "byttor" som lösgodiset i Sverige.
Kramar!!

Mimmi said...

Jag äter smågodis/plockgodi, Svenskt. När jag är i Sverige så köper jag med mig kilovis av godis. Jag må hacka på det ena och det andra vad gäller Sverige, men Svenskt godis är det bästa som finns.

Snacka om att jag var i himlen när jag var nere i NYC i somras, och gick in på Sockerbit och halvfyllde ett par påsar (det är så himla dyrt att man inte har råd att fylla en påse) - en till mig, och en till maken (som också älskar Svenskt godis).

Vi har smågodis här i MA, men det är inte många sorter som är lika goda som de Svenska.

I vissa länder har IKEA smågodis, men självklart inte här i USA. Det om nåt skulle sälja som smör i solsken, no doubt about it. :)

Hm.. Favoriter? Oj, det är det många som är. Fruktnappar, Rabarberbitar, Salta Fiskar, anything Viol, Skumkantareller, Sockerbitar. Som sagt, MÅNGA favoriter har jag.

Anonymous said...

Godis och choklad är jättegott och vi äter det gärna och med måtta i min familj. Ingen har avlidit av det ännu oavsett innehållet.
Kram
BM

Anne-Marie said...

Mimmi: Du är en riktig svensk hör jag. ;) Visst kan man hacka på Sverige - det finns mycket som är mysko.
Sockerbit måste vara "a little bit of heaven" för en godisälskande person.
Det kommer säkert plockgodis även till USA. Kanske nästa svenska stora exportidé. Vi har IKEA och musikindustrin. Dags nu för plockgodis.
Det var många godisfavoriter. :) Jag måste erkänna att jag inte är särskilt förtjust i godis. Och jag såg att du skrev ihop Skumkantareller. Ingen särskrivning där inte med skumma kantareller. ;)

Anne-Marie said...

BM: Vilken tur att vi alla är olika och tycker om olika saker. :) Godis är inget jag är förtjust i. Däremot choklad.
Att avlida av godis kanske verkar litet väl dramatiskt. Men att det innehåller många tillsatser tror jag vi kan konstatera.
Kram!

Anonymous said...

Jag älskar svenskt lösgodis! Så fort jag är i Sverige smäller jag i mej mer än tillrådligt. I UK har vi också lösgodis,men inte så mycket och inte heller så populärt, inte så gott heller för den delen. Vad sugen jag blev nu!!!!

Gunilla Nardin said...

Plockgodis har jag aldrig atit tror jag.som vuxen iaf. Daremot ar jag fortjust i choklad,sarskilt ifran Belgien och Schweitz. Aven den franska ar god. Mest mork blir det ju.
Har provar raw,men tycker inte om den.Ska man unna sig lite, sa ska det vara av bra kvalitet och det ska smaka bra.Annars far det hellre vara.
Allvarligt, amerikansk chocklad ar
INTE god!!
Kanske finns det battre ekologisk
an i Europa.

Ha en fin em!
Stor Kram
Gunilla

Andra året i Hjo said...

Nej, jag äter nästan inget godis alls. Men är lite svag för nougat.
När vi bodde i Gbg hade vi stans störta godisaffär inpå knutarna. Den hette 4-gott och startades av en libanes!

Anne-Marie said...

Lena: Alla har vi olika smak - och tur är väl det! :)
Jag ser Lena framför mig nu i godisaffären med skopan i högsta hugg. :)
Tror nog att lösgodis finns litet överallt men Sverige verkar vara "världsmästare" i att äta mycket.

Anne-Marie said...

Gunilla: Nej, godis är liksom inte min grej heller. Choklad däremot är jag svag för. Har jag en last så är det choklad. :) Röker inte, dricker inte och spelar inte datorspel. ;)
Rå choklad är litet väl bitter tycker jag. Men vill man leva sunt är det tydligen den man skall äta. Håller med dig att det skall vara gott.
Amerikansk "vanlig" choklad smakar pyton tycker jag. Hersheys - blä. ;)
USA har ett stort utbud av ekologisk choklad. Mycket mer än vad Sverige har. Och den amerikanska ekologiska chokladen är mycket god.
Ha en bra dag! Stor kram!

Anne-Marie said...

Hans: Nougat skulle jag inte kalla godis. Det var länge sedan jag åt choklad med nougat. Nougat är riktigt gott också.
Det var nog en libanes som blivit "riktigt svensk". :)