Thursday, November 7, 2013

Telefonkataloger - jodå

För inte så länge sedan läste jag att Eniro inte längre ger ut några telefonkataloger alls. Numera är det bara nätupplagan som gäller. Hur går det med alla äldre personer som kanske inte har dator?
När jag bodde i Sverige fanns fortfarande "tegelstenarna" varje vår. Det låg stora högar i entréen till det hus där jag bodde och man plockade åt sig en av varje del.

Även om Sverige har bestämt sig för att inte längre ha fysiska telefonkataloger finns de i överflöd där jag bor. Trots att det inte bor så många människor här har vi flera olika typer av telefonkataloger. Eftersom de uppdateras varje år är de aktuella. Vi har, precis som i Sverige, "vita sidor" för privatpersoner och "gula sidor" för företag. Sedan finns det också "grå sidor" där man kan leta efter ett telefonnummer och se vem som har det.
En av de största avdelningarna i de gula sidorna är "advokater". De finns i överflöd även här i Mt Shasta-området. :)

Vissa städer i USA hade bestämt sig för att inte längre ge ut telefonkataloger men 2012 lämnade en industrigrupp in en stämningsansökan och fick den godkänd vilket gjorde att det distributionen av telefonkataloger fortsätter.

Självklart kan man leta på nätet efter personer och företag men jag tittar faktiskt då och då även i telefonkatalogerna. Eftersom de är aktuella är de en bra resurs tycker jag.
En bra hemsida som jag använt en hel del är http://www.411.com/. Där kan man söka efter adresser, telefonnummer, företag, omvänd sökning med telefonnummer osv.

Ett axplock av mina telefonkataloger. Det finns ett par till. ;)



10 comments:

My kids' Mom said...

Hej Anne-Marie,

Intressant det där med olikheter och jag blev lite förvånad nu i USA att upptäcka att USA ligger lite efter Sverige i ganska många saker. T.ex. i Sverige försöker man nu frångå kontanter och kontanthantering. Visa banker, Swedbank t.ex. har slutat med kontanthantering. I USA skriver man fortfarande checkar!!

Det där med telefonkatalog är en till sak. Det som känns beklagligt är att det finns ju faktiskt äldre människor som fortfarande inte äger en dator eler som inte riktigt kan hantera teknologin och det är ju dessa människor som får det svårt när allt nu skall ske via internet och så kallade appar.

Ha en trevlig dag!

Kram Anneli

em said...

Jo, vi har kataloger fortfarande - lokala reklambaserade, som ibland får både namn och telefonnummer om bakfoten.
Kanske räcker det för de flesta, men jag har också undrat hur datorlösa personer klarar sig - det gäller på många områden där man förväntas hämta blanketter, kolla tider och jag vet inte allt.
Nummerupplysningen finns ju fortfarande (tror jag), men jag tror det är dyrt.
Margaretha

Annika said...

Tycker inte vi har fått telefonkataloger på länge, länge här.
Inte vad jag kan minnas. Tror förresten att de lägger dem på ett ställe vi brevlådorna där man får hämta dem, sen ligger de där en dag, eller två. Jag har ingen katalog i det här huset.
OCh visst måste katalogerna vara ett måste för personer som inte har dator hemma. Speciellt äldre.
Men det verkar också som att de flesta ringer 411 innan de tar upp sin telefonkatalog.
Ska jag ha tag på ett nummer letar jag upp det på nätet. Peter ringer 411 oftare än jag.
Kramar och trevlig helg!

Desiree said...

Det känns väldigt gammaldags med telefonkataloger men jag minns att vi fick dem då vi bodde i USA. Jag brukade slänga dem med en gång. Kände inte att jag ville sammla på mig dessa. Är det ett nummer jag söker så söker jag på nätet.
Trevlig helg.

Anne-Marie said...

Anneli: Jag vet inte om jag skulle kalla det att USA ligger efter Sverige. Bara att det är olika. Ibland kan det ju faktiskt vara en fördel att det inte är så superteknologiskt. Checkar fungerar också bra tycker jag. :)
Telefonkatalogerna är litet väl överflödiga i antal tycker jag där jag bor. Eftersom vi har så få som bor här kunde ju 1 eller 2 varianter vara tillräckliga. Hur äldre i Sverige skall klara sig vet jag inte. Men så bryr man sig ju inte särskilt mycket om de äldre i Sverige tyvärr.
Kram!

Anne-Marie said...

Margaretha: Det låter ju inte bra om namn och telefonnummer inte stämmer. Ibland får jag känslan av att Sverige skall bli så teknologiskt att man helt glömmer bort de som faktiskt inte har en dator. Och det där med banker som inte har kontanter (som Anneli nämnde) är ju faktiskt helt absurt tycker jag.
I dagens samhälle är det tyvärr svårt att klara sig utan en dator.

Anne-Marie said...

Annika: Det låter ju bra att man kan hämta om man vill. Här läggs de vid vars och ens dörr där man bor.
Vad gör du om strömmen går under en längre tid? Jag tycker det är bra att ha en "backup" om det skulle behövas. :)
Nej, att vara äldre idag i Sverige kan inte vara lätt. Framför allt om man inte är van vid teknologi. Vilket min mamma inte var.
Har nog aldrig ringt 411 tror jag. Kostar inte det pengar?
Ha en fin helg! Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Jag är tydligen gammaldags. ;) Tycker det kan vara bra med en backup om min dator inte fungerar av någon anledning. Och ibland tycker jag det kan vara enklare att hitta i en "vanlig" telefonkatalog.
Minns att min mamma hade rätt gamla kataloger eftersom inga nya kom.
Ha en fin helg! Kram!!

Anonymous said...

Hej, telefonkatalogerna är trevliga
men en dag eller år försvinner
dom. För mej, så är det naturligt
med att kolla på nätet. Jag lever,
ett liv på nätet. Så för mej, är
en nätsökning enkelt. Men har varit
med om, att sökning på nätet inte
lyckades. Så jag har, kataloger så
länge dom finns. Plus att, det är
mysigt att kolla i en katalog.Är
gammaldags och modern. Hälsn, STIG

Anne-Marie said...

Stig: Jag kollar också mest på nätet men ibland kan det vara praktiskt att till exempel se alla företag som finns inom ett visst område - "Banker". Eller "Bilar - reparationer".
Jag tycker också att kataloger kan vara riktigt bra ibland även om nätet oftast har mer uppdaterd information.