Monday, November 4, 2013

Nya nationella sjukförsäkringen

Det här blir ett rätt långt inlägg men det är svårt att riktigt kortfattat berätta om den här nya lagen som påverkar alla som bor i USA.

Som svensk kan det onekligen vara litet överväldigande och förvirrande när man först kommer till USA innan man har satt sig in i hur sjukvård och sjukförsäkringar fungerar här. I Sverige betalar vi ju in pengar via våra skatter som till stor del täcker vår sjukvård men det gör man inte i USA.
Under många år bekostade jag min egen sjukförsäkring och det är många tusen dollar jag betalat för dessa. Nu har jag en sjukförsäkring genom jobbet som dras från min lön.

Jag har under den senaste månaden följt debatten och alla de hemsidor som pratat om USAs nya nationella sjukförsäkring - The Affordable Health Care for America Act eller Obamacare som den kallas i folkmun. Lägg märke till ordet "affordable" i lagens namn. I dagsläget har tyvärr många amerikaner upptäckt att den inte alls är särskilt billig.
Detta är också en försäkring som man måste ha i och med nästa år. Har man inte det får man betala en straffavgift. Den ligger på runt $95 första året till över $600 det tredje året. Man kan alltså inte vara utan en sjukförsäkring numera.

Självklart är det bra att människor har en försäkring om de blir sjuka men det finns en hel del som inte verkar riktigt genomtänkt inom den här lagen och som redan har börjat förändra USA som land inom många områden.

  • En av de mest positiva sakerna med Obamacare är att personer som har så kallade "pre-exisiting conditions" kan få försäkring. Tidigare har det varit mycket dyrt att få försäkring om man haft ett "pre-existing condition".
  • Den hemsida där man skulle kunna registrera sig från den 1 oktober har inte fungerat som det var tänkt.  Folk har desperat försökt registrera sig och oftast har det inte alls fungerat. Exakt hur många som kunnat registrera sig har ingen kunnat tala om - varför verkar ingen riktigt veta i dagsläget. Och folk som kanske har kunnat registrera sig har upptäckt att det är så dyrt att de inte har råd och att kunna ta sig ur en registrering verkar mycket svårt. Dessutom verkar fel information  ibland sändas till försäkringsbolagen. https://www.healthcare.gov/, Självklart har en hel del också lyckats registrera sig.
  •  Det många amerikaner verkar reagera inför nu är att det tidigare sades att man skulle kunna behålla den sjukförsäkring man hade om man var nöjd med den och att det hela skulle vara "affordable". Det som händer nu är att många människor får brev som informerar om att de inte kan behålla den försäkring de haft eftersom en del försäkringplaner inte uppfyller de nya kraven. Ingen vet säkert hur många som inte kan behålla sin plan - kanske uppemot 15 miljoner. Kan man inte behålla sin plan och inte har en försäkring genom sitt arbete måste man försöka få en genom de så kallade "national exchanges". Eller betala straffavgiften om man väljer att inte vara försäkrad.
  • En hel del personer har också fått brev som informerar om de nya priserna för den försäkring som de haft. Och det är prishöjningar som kan ligga på allt mellan 50% till 300%. Folk har berättat om prishjöjningar som gått från runt $300/månad till över $1000/månad. En del personer har också fått sänkta premier.
  • Alla företag som har mer än 50 anställda måste erbjuda sina anställda sjukförsäkring. Eftersom ekonomin i USA är dålig har många företag inte råd. Det som nu händer över hela landet är att anställda sägs upp och de får färre timmar. Jag såg ett inslag häromdagen hos Fox News att ett företag som tillverkar glass stänger på grund av Obamacare. De har helt enkelt inte råd. Det här är en rätt intressant lista med 100 exempel på hur den här lagen påverkar många företag: http://www.nationalreview.com/article/359861/100-unintended-consequences-obamacare-andrew-johnson
USA kommer att förändras mycket genom den här lagen och vi har bara sett början av denna förändring.

Litet humor måste man ha i alla fall. ;)


Bilden lånad från nätet.

16 comments:

Anonymous said...

Hej, kul med lite information. Om
er nya sjukförsäkring. Tur att vi,
började med våran för längesedan.Men
här räcker inte pengarna till. Som,
betalas in. Bor man i fel landsting,
så får man sämre vård. Hur hög premien blir om några år. Det vet,
nog ingen. Ett problem som finns,
är att vården blir mer avancerad och
dyrare. Intresant att se hur det blir. Hälsningar Stig

olgakatt said...

Trist att republikanerna är så negativa. Om det funnes en bredare majoritet kunde förslaget blivit mycket bättre genomarbetat.
I Sverige har vi de senaste åren fått se en nedmontering av vår försäkring, tyvärr. Allt fler läkemedel tas bort från subventionen och försäkringskassans beteende ska vi bara inte tala om. Apoteksdestruktionen spär på eländet.

Desiree said...

Jag tycker i grund och botten att Obama care verkar bra och vettigt. Synd dock att försäkringsbolagen passar på att höja priserna så. Känns som om alla tänker väldigt kortsiktigt och försöker göra så stor förtjänst som möjligt på allt. Jag tror dock på att det är vettigt att alla måste ha sjukvårdsförsäkring för att alla ska ha ha rätt till vård och så att det inte blir så att det blir färre och färre som har råd(får betala mer och mer). Men självklart ska det ju vara så att alla ska ha råd med sin sjukvårdsförsäkring.

Känns som om det finns stora nackdelar och luckor med alla system och i alla länder. I Sverige ska ju sjukvården också vara något som ska vara vinstdrivande. Att göra vinst är viktigare än att bota sjuka.

Malix said...

låter krångligt men det är det allt när man är sjuk i Sverige oxå dessutom har mediciner blivit dyrare och det är en hel vetenskap att fylla i blanketten till försäkringskassan. frågan är om de själva kan det för hur man än gör så blir det något fel. Jag fick ringa till Fkassan och be om hjälp för säkerhet skull skrev jag ner namnet på den jag pratat med på blanketten det är nästan så att man måste vara frisk för att orka vara sjuk.

Anne-Marie said...

Stig: Sjukvården har säkert ändrats en hel del i Sverige sedan jag bodde där. Jag har ju bott i USA i drygt 16 år. Det jag vet att jag har läst om är att köerna till olika operationer kan vara mycket långa i Sverige. Hur det blir nu i USA i och med den nya sjukförsäkringen återstår nog att se. Tack också för ditt mail. :)

Anne-Marie said...

Olgakatt: Den politiska biten lämnar jag utanför min blogg. :) Skulle kunna skriva mycket mer men då allt är offentligt på nätet håller jag en låg profil.
Jag har svårt att uttala mig om hur vården ser ut i Sverige efter att ha bott 16 år i USA. Det jag vet är att äldrevården är rent bedrövlig. Jag är tacksam att min mamma inte behöver gå igenom mer av den.

Anne-Marie said...

Desiree: Jag följer debatten här i USA och det mesta jag läst och hört är att folk inte är glada över det som hittills framkommit av den nya sjukförsäkringen. Vi får se vad som händer.
Det där att vård skall vara vinstdrivande är litet märkligt minst sagt men jag vet ju att det är så det fungerar numera.
Kram!

Anne-Marie said...

Malix: Jag har nog tappat mycket av det jag visste om svensk sjukvård efter så många år utomlands. Men jag kan tänka mig att det blir dyrare och krångligare även i Sverige.
Så sant att man faktiskt måste vara frisk för att vara sjuk. Vilket ju är "moment 22". :)

Liza said...

Sen ar ju ocksa Fox News republikaner... De smutskastar Obama varje chans de far. Trist!

Anne-Marie said...

Liza: Det här har man pratat om (att företag säger upp anställda, ger de anställda färre timmar och stänger företag) i alla möjliga nyhetssammanhang. Jag råkade bara se Fox News. Men det hade lika gärna kunnat vara en annan TV-kanal eller tidning.
Det finns politisk smutskastning överallt tyvärr. Även i Sverige.

Mimmi said...

Jag ser INGET som helst positivt med Obamacare - en hel hop med lögner, och en website som är ett av de största skämten någosin, och INGEN tar på sig skulden.

That's all I'm gonna say. ;o)

Anne-Marie said...

Mimmi: "I am with you" ;) - eftersom jag inte har en politisk blogg skriver jag litet mer neutralt. Men jag håller helt med dig. Folk i USA kommer att se att det troligen inte alls är vad de trodde att det skulle bli. Något jag läste idag var att fler och fler läkare slutar eftersom de inte vill ha med hela den här "apparaten" att göra.

Jane said...

Jag är otroligt glad över Obamacare. Den viktigaste ändrigen är att ALLA kan få en försäkring. Jag har en hel el vänner som inte har kunnats försäkra sig innan. Ett försäkringsbolag behövde inte försäkra någon och det är fruktansvärt.

Jag tycker det är en självklarhet att företagen ska bidra. Har du råd att ha 50 anställa så har du råd att köpa gruppförsäkring. Företagen kan även dra av en del kostnader. Och även erbjuda anställda konton där man kan parkera pengar avseda för sjukkostnader innan skatt dras på lönen.
Nu räknar jag inte Fox News till en av nyhetskanalerna :) så jag skulle nog inte gå på vad de säger. Jag tycker att det sprids otroligt mycket rykten av republikanerna som inte stämmer.

Helt klart kommer det att ta tid innan allt fungerar och helt klart kostar sjukvård. Men det kostar ännu mer om bara en del betalar.
Kram

Anne-Marie said...

Jane: Vi får se vad som händer. En sak är klar - det här kommer att förändra USA som land. Exakt hur det kommer att bli framöver återstår att se.
Jag har följt väldigt många olika typer av nyhets"kanaler" (mest via nätet) och det som hittills hänt verkar inte alltid fungera för folk.
Kram!

My kids' Mom said...

Anne-Marie,

Vad fint att du förklarar detta, då det är en hel del att sätta sig in i och mycket att försöka förstå.

Jag hoppas verkligen att The Affordable Health Care Act blir en framgång och en väl fungerande reform. Det är på tiden.

Kram
Anneli

Anne-Marie said...

Anneli: Jag försökte göra det så förståeligt som möjligt. Det är ju rätt komplicerat faktiskt.
Man kan bara hoppas att det blir bättre än vad det verkar vara nu. Har fortsatt att läsa om folk som inte kan registrerar sig via hemsidan, folk som får otroligt stora prishöjningar och massor med "policies" som blir avslutade. 1 miljon i Kalifornien kommer att få avslutade "policies"! Helt otroligt.
Kram!