Friday, November 1, 2013

Normaltid - ja tack!

I morgon natt ställer vi i USA om till normaltid eller vintertid. Vi har haft sommartid - eller Daylight Saving Time - sedan början av mars.
Kvällarna blir mörkare men jag ser verkligen fram emot att inte behöva stiga upp i becksvart mörker. Och den där extra timmen mellan lördag och söndag är inte dum. :) Bor man i Hawaii och Arizona behöver man inte bry sig om det här eftersom de staterna bara har en tid under hela året.

Sverige hade bara normaltid fram till 1980 och jag minns hur det var att ha en tid hela året. Det var faktiskt rätt skönt och gick hur bra som helst. Somrarna är ju så ljusa i Sverige att den där extra timmen av ljus på kvällarna egentligen inte behövs tycker jag.

Den senaste veckan har det "bara" varit 8 timmars tidsskillnad mellan Kalifornien och Sverige men efter helgen är vi tillbaka till 9 timmar igen.

Tidigare i år hade jag tänkt gå en fotokurs via nätet men så föll jag och stukade fotleden och fick avboka kursen. Nu har jag anmält mig igen eftersom den nu erbjuds som kurs i egen takt. Det passar mig mycket bättre.

Berget för ett par dagar sedan. Brittsommaren verkar komma till ett slut och prognosen framöver ser mycket kyligare ut med regn och till och med kanske litet snö.

16 comments:

Malix said...

här har vi tränat i en hel vecka på den vanliga tiden igen :) en underbar bild på det vackra berget. Magiskt ha en trevlig helg och en bra extra timma :)

Fullblodsekologen said...

I Spanien märker man inte av den där timmen extra på morgonen lika mycket som här i Sverige. Här är det ju verkligen skillnad nu om mornarna!! Kanske det låter lite nördigt men det är banne mig som att uppleva lite av Sverige på nytt efter att inte varit här under hösten på mer än 20 år. Springer runt med ett fånigt leende i ansiktet hela tiden och tycker allt är jättemysigt. En hel månad till ska jag vara kvar, ska besöka aaaaaaaaaaalla julmarknader som bara finns att besöka och vara som en riktig fullblodsturist. Kram på dig!

Annika said...

SLOPA sommartiden, säger jag. Fram för normaltid hela året.
Tycker det är å urbota fånigt att byta tid två ggr om året.
Sen blir många ur fas också, inte jag, men jag känner flera som lider av tidsbytena.
Ser också fram emot ljusare morgnar nu. Det är kolmörkt nu när jag kör K till skolan vid 7.
Att kvällarna blir mörkare gör inte mig ngt alls.
Vi har milt för årstiden här i DC, och färgerna är vackrare än ngnsin. Ska ge mig ut på en fotorunda i början av nästa vecka och visa.
Ha en fortsatt fin helg!!
Kram!

Äventyret framtiden said...

Undrar vem som hittade på det här med att ändra på tiden? Det gick ju utmärkt att leva med normaltid tidigare också.
Mt Shasta är så väldigt vacker. Vilken utsikt du har Anne-Marie!

kram

Desiree said...

Jag minns faktiskt inte att man bara hade en tid i Sverige innan 1980. Kanske var jag ännu för liten för att lägga märke till detta. Men jag tycker gott att man skulle kunna återgå till att bara ha en tid. Så sant som du säger att kvällarna ändå är mer än tillräckligt ljusa i Sverige.
Mt Shasta bjuder på sin skönhet vilket man alltid njuter av.
Ha en fin och skön helg.
Kram!

Anonymous said...

Hej ,jag tycker att det blir så
mörkt på kvällarna. Jag lider när,
vi går tillbaka till vintertid. Ja,
snart blir det ännu finare bilder.
När du lär dej mera. Hoppas det blir
kul på kursen. Hälsningar Stig....

olgakatt said...

Jag skrattade när jag häromdan läste om en kobonde som sa att korna struntade i om klockan ändrades men själv stördes han. Ursprungligen protesterade bönderna mot sommartiden och skyllde på korna!
Själv har jag välsignat sommartiden på vårarna när man fått en extra ljus timme att hinna med trädgården efter jobbet. Jag hade gärna haft sommartiden året om! Eller ännu hellre en extra timme till i dagsljus på kvällen. Hela året.

Anne-Marie said...

Malix: Det känns bra tycker jag att ställa om till vintertid/normaltid. Morgnarna har varit väldigt mörka de senaste veckorna.
Berget är mycket vackrare med litet snö. :) Ha en bra helg!

Anne-Marie said...

Annelie: Jag minns att det blev rätt stor skillnad i Sverige när man vred klockan tillbaka. Det blir det faktiskt även här i Weed tycker jag. Spanien och Weed ligger nog på nästan samma breddgrad faktiskt.
Kan tänka mig att du upplever allt med litet nya ögon om du inte varit i Sverige på så många år.
Kanske det blir litet bilder hos dig på alla fina julmarknader. :)
Kram på dig!

Anne-Marie said...

Annika: Vet att du också är en förspråkare för att ha normaltid året runt. Bra! :)
När vi hade litet fler månader med vintertid kändes det inte fullt lika fånigt och onödigt men nu är det ju bara 4 månader med vintertid. Nej, slopa sommartiden. Kanske vi skulle starta en Facebook-sida. ;)
Jag skulle väldigt gärna vilja uppleva hösten på östkusten någon gång eftersom ni har så fantastiskt fina färger och många lövträd.
Kram och fin helg!

Anne-Marie said...

Karin: Det infördes redan kring första världskriget i USA. Har för mig att jag läste att man tyckte att man bättre skulle tillvarata dagsljuset under kriget.
När jag först kom till USA var vintertiden en månad längre har jag för mig. Nu känns det mest onödigt att ändra klockan.
Mt Shasta är vackrare med litet snö tycker jag.
Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Du är ju yngre än mig så det kan mycket väl vara så att du inte alls tänkte på det där med sommar- och vintertid.
Jodå, jag minns det första året vi ställde om klockan i Sverige och att det kändes väldigt konstigt.
Såg att Christina hade flugit norrut och tagit en så fin bild på berget från ovan. Verkligen häftigt!
Ha en fin helg och kram!

Anne-Marie said...

Stig: Sverige är jobbigt med mörkret som kommer så tidigt på eftermiddagen. Du får flytta söderut. :) Här i Weed blir det mörkt som tidigast runt 16.30/17-tiden under vintern.
Hoppas att vädret inte blir alltför dåligt så att jag kan ta kort utomhus under kursen. Jättebra att kunna ta det hela i sin egen takt.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jag minns debatten i Sverige när vi först ställde om till sommartid och att bönderna sade att korna stördes av den ändrade tiden.
Alla tycker vi olika. :) Jag tycker nog att de mörka morgnarna är jobbiga. Eftersom jag bor rätt mycket längre söderut nu är det märkbart ljusare än vad det är i Sverige. Det har jag alltid uppskattat.

Annica said...

Hurra för normaltid! Jag, och alla jag talat med, gillar inte alls det här med sommartid.
Mina funderingar angående sommartid har jag vädrat här:

http://antasnaque.blogspot.se/2013/10/klockren-urtid.html

Anne-Marie said...

Annica: Trevligt med ytterligare en anhängare av normaltiden. :)
Och så bra du fick till det i ditt inlägg!
Intressant att så många faktiskt ogillar sommartiden - eller kanske snarare hattandet mellan sommar- och vintertid.