Friday, August 2, 2013

Mitt campus

I morse sade man på nyheterna från södra Oregon att den delen av staten just nu har hela USAs sämsta luftkvalitet! Och att bränderna troligen kommer att brinna under lång tid. Människor i Medford - som idag hade den absolut sämsta luftkvaliteten - går med andningsskydd. Jag har några fönster öppna i kväll men det luktar rök. Och solen var en röd "boll" som sken genom röken i eftermiddags. Och nu har även en brand i svår terräng satt igång här i Mt Shasta-området. En bra bit härifrån men inte alls så långt bort som de som brinner i Oregon. Vi behöver regn. Massor med regn.

Bor man som jag gör, mitt i Weed, känns det inte fullt lika torrt eftersom konstbevattningarna körs för fullt. Skolan vattnar sina gräsmattor många gånger per dag och några lägenhetshus som ligger mitt emot mitt nya boende har också bevattning varje kväll.
Skolans område eller campus som det heter på engelska är en grön oas med stora gräsmattor, träd och andra buskar och blommor. Wikipedia säger "a campus is traditionally the land on which a college or university and related institutional buildings are situated." Min skola har fått omdömet "one of the most beautiful community colleges in California." Och jag kan nog hålla med om att det är ett rätt fint campus.

Här kommer några bilder som jag tog innan alla bränder startade och man såg en blå himmel.

Vårt "Student Center" där man kan registrera sig för kurser, äta mat och sitta kring en eldstad som har en brasa på vintrarna. Här finns också många kontor.



Den nya Science byggnaden som blev klar för bara ett år sedan.


Fina blommor som planterats utanför Science byggnaden.



Flaggstången med USAs och Kaliforniens flaggor.


Skolan har gratis parkering för alla under dagarna och kvällarna. Såg den här gamla, fina bilen. Nog hade bilarna förr i tiden litet mer personlighet. :)


När min kollega började jobba inom skolan hade jag ingen aning om att han var en "bike guy". Men här är beviset. :)


Den lilla bäck som rinner under sommaren. På vintern stängs vattnet av.


Skolans bibliotek. De stora fönstren finns vid läsavdelningen och där kan man sjunka ner i bekväma fåtöljer.


Och så gångvägen fram till min byggnad som heter Distance Learning. Den utsikten är nog den bästa vi har med berget i bakgrunden.

10 comments:

Malix said...

ser ut som en rekreations anläggning där man kurerar själen och får frö till alla sinnen

Annica said...

Ni verkar ha ett mycket vackert och välskött campus. En härlig miljö för både elever och personal. Hemskt med alla bränder som förstör allt och gör luften rökfylld och t.o.m. farlig på vissa ställen.
Önskar och hoppas att ditt besök i Sverige blir bra trots det vemodiga och svåra. Glöm inte att mitt i sorg och minnen är det tillåtet att både gråta och skratta... när det känns så.
Bästa hälsningar!

Desiree said...

Ditt campus ser fint ut. Tycker skolbyggnaden ser modern och trevlig ut. Kul att de ändå satsar som nya scinece byggnaden. Hur många studenter går det på campus?
Trist med alla bränder som härjar i era trakter och att hela luften blir rökfylld. Inte roligt att vistas ute då förutom att ni har det väldigt hett just nu också.
Läste ditt andra inlägg nedan också och tycker absolut att du gör klokt i att se till att leja hjälp med allt praktiskt kring din mors lägenhet och begravning. Det är mycket nog som det är för dig att hantera allt själv mitt i sorgen. Jag hoppas att allt funkar smidigt och att det blir ett gott och fint avslut.
En stor kram till dig min vän.

Mimmi said...

Det ser verkligen fint, och mysigt ut! :o)

Anne-Marie said...

Malix: Det var en ny, intressant observation. ;) Tror inte att eleverna upplever skolan så. Men det är en oas i det torra.

Anne-Marie said...

Annica: Skolans campus ligger väldigt vackert och det är, som jag skrev, en oas i det torra runtomkring. Minns att jag uppskattade gräsmattorna när jag var elev där eftersom det inte alls finns lika mycket gräs här naturligt som i Sverige.
Tack för dina ord om min Sverigeresa. Jag känner mig vid gott mod och vet att allt kommer att gå bra. :) Ha det gott!

Anne-Marie said...

Desiree: Vissa byggnader är väldigt gamla och nedgångna. De rev ett par av de gamla när science-byggnaden kom till. Jag tror att det numera går runt 2500-3000 elever inom skolan. Färre än när jag var elev där.
Jag känner mig väldigt tacksam över att det finns begravningsbyråer som har "full service" så att säga. Skulle varken vilja, orka eller ens veta vad jag skulle göra eftersom jag aldrig tidiare gått igenom ett dödsbo i Sverige. I Oregon använde jag en advokat när Michael gick bort.
Det kommer att bli en annorlunda slags resa till Sverige denna gången. Men jag känner mig vid gott mod och vet att allt kommer att gå bra. :)
Stor kram till dig också! Synd att vi inte kan ses i Stockholm denna gången.

Anne-Marie said...

Mimmi: Det är ett fint litet campus. Jämfört med många riktigt stora längre söderut i Kalifornien.

Fullblodsekologen said...

Fin gammal bil. En av de saker jag tycker är härligt med den svenska sommaren är att vägarna är precis fulla med gamla vackra "amerikanare": Hade en kompis från USA här för några år sedan och han var helimponerad av hur många amerikanska bilar vi har i Sverige och så väl bevarade de är. Han hade aldrig kunnat tro att svenskarna har ett sådant intresse för amerikanska gamla bilar.
Ha det gott i solen! Kram/Annelie

Anne-Marie said...

Anneli: Tänk att det finns så många amerikanare i Sverige. Men svenskarna gillar ju det mesta som kommer ifrån USA.
Ibland ser man massor med gamla, välbevarade bilar som skall till något evemenag här i Mt Shasta-området.
Ha det gott du med! Kram!