Tuesday, November 20, 2012

SAS - en liten bit av Sverige - och USA?

När jag landade i Los Angeles 1985 - min första resa till USA - var det med SAS. Flyget gick från Köpenhamn till Los Angeles. Sedan dess har det blivit en hel del resor till och från USA med SAS. De senaste åren har jag ofta åkt från Chicago till Stockholm.

Som utlandssvensk blir känslan av Sverige och Skandinavien väldigt påtaglig så fort man kommer till gaten på flygplatsen. De allra flesta är helt plötsligt blonda och långa. :) Man hör svenska och andra nordiska språk.
Flygvärdinnorna har en annan stil än de amerikanska. Och ibland har det nästan känts konstigt att svara på svenska vad man vill ha för mat. ;) Eftersom det fortfarande serveras mat som man inte behöver betala för på de transatlantiska flygningarna känns det litet lyxigt.

Igår var en avgörande dag för SAS. Man undgick, i alla fall tills vidare, en omedelbar konkurs. Men det kom till ett rätt högt pris. Lönesänkningar och andra försämringar. Man talar om att avtalet bryter den "svenska modellen".

Som jag skrivit om flera gånger här på bloggen är svenska fackföreningar fortfarande mycket starka jämfört med de amerikanska motsvarigheterna. Det som nu har hänt för de anställda inom SAS verkar inte alls konstigt i USA. Lönesänkningar och andra försämringar sker inom många företag och organisationer. Kanske SAS-avtalet är en början på en ny trend i Sverige? Framtiden får utvisa om fler företag följer i SAS spår.

Idag är ytterligare en dag med mycket hårda vindar. Skall erkännas att jag förjar bli trött på att lyssna på vinden och undra om taket på  huset jag hyr skall klara av vindarna. Taket har lappats och lagats tidigare vintrar och har fortfarande inte bytts ut - troligen pga att mina hyresvärdar inte har tillräckligt med pengar. Tittade på nyheterna för en stund sedan och där sade man att det har varit orkanstyrka på vindarna utmed kusten i Oregon och Washington. Ser fram emot litet lugnare väder men det dröjer nog ett par dagar.

Den här typen flygplan åkte min pappa och jag med till USA 1986. SAS hade öppnat upp "puckeln" till "economy" så där satt vi i stil. :)

16 comments:

Anonymous said...

Ja, det är spännande att följa utvecklingen med SAS. Sverige och svenskarna kan jag tycka är mycket mer skyddade med sina fack och anställningslagar jämfört med USA. Jag flög också över ifrån Köpenhamn till Los Angeles första gången 1980 och satt också på andra våningen vilket jag då tyckte var döööö coolt.
Ja, håll i hatten Anne-Marie! Här har det stormat som sjutton också och framför allt regnat så nu är det översvämningar överallt i vanlig ordning. Det är konstigt hur man vänjer sig vid sånt. Ha en bra dag! Kram Maria G

Charlie sa ... said...

Ja, älskade SAS. Min arbetsplats i över 20 år. Flög första gången med SAS till USA 1970. Till LAX 1978.
Kunde alla stationers trebokstavsförkortningar redan då ;)

SAS är en del av min uppväxt, halva mitt yrkesliv. Jag är så glad att SAS nu har en chans att strukturera sig så att de kan försöka möta besparingskraven och marknadsanpassa sin produktion.

Kram!
Lotta

Anonymous said...


Hejsan !

Ja dom flesta vill flyga lågpris.
Lågpris företagen har nyare flyg,
som har låg förbrukning kräver
mindre service. Pressade löner,
internet har en del i detta. Det,
är lätt att jämföra pris kvalite.
Denna utpressningstaktik, mot lågre
löner kommer användas oftare. Även
inom andra brancher. Hälsningar
Stig.

Unknown said...

Jag flyger ofta med SAS. Framtidens vinnare bland flygbolagen är de som har snabbast, mest högkvalitativ internetanslutning, tror jag. Många skulle nog föredra att kunna jobba de många, långa timmar det tar att flyga över atlanten.

kram Maria

Anne-Marie said...

Maria: Ytterligare en likhet. ;) Kanske en liten sådan. Visst var det häftigt att sitta i "puckeln".
Det skulle kännas litet konstigt tycker jag om SAS inte fanns. Det är på något sätt en "institution" tycker jag.
Visst är man mer skyddad i Sverige. Här kommer vi att få försämringar inom skolan med lönesänkningar och furlough days. Vår fackförening håller fortfarande på och förhandlar så vi vet inte exakt vad som kommer att hända.
Usch vad det blåste igår natt. Hade svårt att sova. De sade att det varit uppemot 114 mph vindar i Washington. Helt otroligt. Tack för ditt mail. Svarar snart. Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Vet att du har en stark koppling till SAS. :) Visste däremot inte att du jobbat där så länge.
Då måste du bara ha varit en liten flicka när du flög första gången. LAX är en flygplats som är väldigt stor. Jag föredrar nog litet mindre flygplatser.
Inte dåligt att du kunde förkortningarna redan då! Jag skulle bli flygvärdinna när jag var runt 10 men då var det en flygplanskapning i Sverige och jag tyckte att det kanske var litet väl äventyrligt. :)
Skall bli intressant att se vad som händer med SAS framöver.
Kram!

Anne-Marie said...

Stig: Just flygbranschen är hårt pressad överallt verkar det som. SAS hör ju inte direkt till lågprisflyget så det bidrar säkert. Här i USA har flera bolag som har "declared bankruptcy" fortsatt att flyga efter det att de gått i konkan. Till exempel United Airlines. De är världens största flygbolag ifråga om antal destinationer.
USA har ett helt annat "arbetsklimat" än vad Sverige har. Som svensk kan det vara upprörande ibland faktiskt.

Anne-Marie said...

Maria: Jag flyger också gärna SAS. Det känns som en liten bit av Sverige. :)
SAS flygplan brukar ha mycket mer teknik än vad till exempel Uniteds plan har. Ibland känner man sig förflyttad tillbaka i tiden när man flyger United. Jag har flugit många gånger från Sacramento till Chicago med just United.
Kram!

Jane said...

Flyger aldrig med lågprisbolagen i Europa så jag är glad att SAS lever vidare. Har en biljett bokad med dem i jul, Puh! Tycker synd om alla stackare i detta land som jobbar för minimum wage utan pension och sjukförsäkring och utnyttjas. Ibland kan jag tycka att facket är lite väl tjuriga ibland, och inte alltid gör sitt jobb i Sverige men här ser man verkligen följderna utan fack, usch.
Kram.

Anonymous said...

Ja, det har varit svettiga veckor ang SAS. Stor oro för företagets överlevnad och för de anställda.
För egen del handlade det om ifall vår efterlängtade semester till Florida, Louisiana och Tennessee över jul skulle gå upp i rök, då biljetter är inhandlade för länge sedan med just SAS.
Nu ser vi ut att kunna njuta av värmen i Florida och uppleva amerikansk jul=)
Kram CC

Annika said...

SAS ja, jag åker med dem när jag kan.
Gillar dem.
visst har servicen blivit sämre där, det märks.
Men jag gillar dem iaf.
Känns som att komma hem så man går ombord ja.
Absolut.
Vi får se hur länge det bär för dem.
Det är väl lite a vkonstgjord andning, tyvärr.
Blåst tycker jag inte heller om. Verkligen jobbigt.
Hoppas den ger med sig snart.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Jane: Vilken tur att det hela redde upp sig så att du inte behövde boka om din biljett.
Visst kan man tycka att svenska fackföreningar är tjuriga ibland och nästan verkar ta väldigt mycket för givet. Det kanske gått litet långt åt det hållet där. Däremot i USA finns väldigt litet trygghet som anställd. Något mellanting vore troligen det bästa. Kram!

Anne-Marie said...

CC: Underbart att ni kan njuta av värmen i Florida och få litet amerikansk jul. :) Blir det även en bil denna gången?
SAS är litet som en institution tycker jag och det hade nog blivit väldiga gungningar i Sverige om de gått i konkan nu.
Synd att ni inte kommer till norra Kalifornien. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Jag tycker det är stor skillnad mellan till exempel United och SAS. Flygvärdinnorna har mer servicekänsla verkar det som inom SAS. Hos United känner man sig litet mer som "boskap".
Får se när nästa resa blir till Sverige för mig. Kommer inte att åka nu till julhelgerna eftersom jag måste "konservera" min energi efter allt som hänt de senaste 6 månaderna. Hade jag bott närmare en stor flygplats hade det varit annorlunda. Och att resa mitt i vintern kan vara utmanande med tanke på vädret.
Blåsten avtog till slut igår kväll och under natten. Kramar!!

Malin said...

Det finns ju inte så många direktflyg från USA till Skandinavien. Från DC finns INGET direktflyg till Stockholm, men däremot kan man flyga SAS direkt till Köpenhamn. Prismässigt så brukar det dock vara billigare att flyga med Iceland Air om man inte har något emot en mellanlandning i Reykjavik. Tycker också det känns säkert, nästan alla är skandinaver och det finns liksom inget hot mot ett sådant bolag. Vore väldigt tråkigt om SAS gick i graven nu eller i framtiden.

Anne-Marie said...

Malin: Vad roligt att se dig igen. :) Tänk att det inte ens finns ett direktflyg från DC till Stockholm. Från västkusten finns inga flyg till Island vad jag vet. Det verkar som om man måste byta antingen på någon annan flygplats i USA eller kanske i Frankfurt eller Amsterdam.
Visst vore det tråkigt om SAS inte skulle finnas kvar. Det känns som om det är något som "alltid" funnits.
Ha en fin Thanksgiving!