Tuesday, October 23, 2012

Tornados i Kalifornien

Igår kväll när jag satte på TVn kändes det som om alla utsändningar hade tagits över av en och samma kanal. Det var ytterligare en "Presidential Debate" som var i full gång. Vilken kanal jag än provade var det samma sak. Den enda som inte sände den här debatten var "The Weather Channel".

Till slut tog debatten slut och andra program fick komma fram förutom en kanal där en baseballmatch (förstås ;) pågick i stort sett hela kvällen.

Jag brukar titta på nyheter från antingen Medford (i södra Oregon) eller Redding (söder om Mt Shasta). Eftersom jag har ett begränsat antal kanaler har jag ingen stor nyhetskanal som CNN. Igår talade man om flera tornados i Kalifornien på nyheterna från Redding! Det hör inte till vanligheterna.

Numera verkar tornados förekomma året runt i USA. Så var det inte förr. Då var det mest på våren och sommaren när varma och kalla luftmassor möttes över the Midwest eller "Tornado Alley": Nebraska, Kansas, Oklahoma, Missouri, Texas, and Iowa. USA är det landet i hela världen som har flest tornados.

Men igår var det alltså tornados i Kalifornien. Det var i ett område från Sacramento österut som fick känna av ovädren. Fyra eller fem tornados rapporterades. Det var inga stora skador som uppstod men det var ändå rätt uppseendeväckande eftersom tornados är så ovanliga här. Här berättar The Weather Channel om ovädren: http://www.weather.com/news/california-severe-20121022.

Yuba City var en av de platser som hade en tornado:


Det finns en hel "kultur" här i USA med personer som jagar tornados och vill uppleva häftigare och häftigare oväder. Twister, med bland annat Helen Hunt, är en sådan film.

En tornado från Oklahoma - bilden lånad från Wikipedia.

20 comments:

Äventyret framtiden said...

Det är okay att se tornados på bild och på film, men jag är inte säker på att jag vill se och uppleva en stark sådan i verkliga livet...Vilken kraft det finns i naturen.

Kramar!

Annika said...

Tornados är ett fenomen som skrämmer.
Vi har allt oftare tornadovarningar här också, även om FÅ verkligen slår ner, tack och lov för att de INTE slår ner.
Otäckt och grymt är det.
OCH det märks då de är i omlopp, hua...
Ofta under stora åskväder. Det blir grönt i luften och det susar...Underligt, underligt och mkt otäckt.
Kram!

Desiree said...

Är det vanligt med tornados i CA. I Alabama hade vi en hel del tornado varningar. De är verkligen läskiga. De orsakar så himla stor skada och ofta är de ju de som redan är fattigast som drabbas hårdast. Tornado chaser skule jag aldrig våga vara. Anser att det är att utmana riskerna för mycket. Men jag tycker sådana här program på tv är väldigt spännande å andra sidan.
Kram!

olgakatt said...

Alldeles vanliga åskväder är tillräckligt obehagliga för mig och att jaga efter tornados låter knäppt i mina öron. Hoppas du slipper sådana oväder.

Charlie sa ... said...

Tornados...skrämmande. De kan verkligen ställa till det.
Som Karin skriver, på film är det en sak. Tror det är otäckt och man vet aldrig hur kraftigt det blir. Svårt att förbereda sig för alla varianter.

Kram

Bodil said...

Tornados verkar så himla skrämmande, inget jag skulle vilja uppleva. Tur har vi som inte direkt har dem här i Vermont.
Ha en fin torsdag!
Kram Bodil.

Anne-Marie said...

Karin: Jag skulle absolut inte vilja vara nära en tornado. Alldeles för starkt och intensivt oväder. Min mamma har berättat att de hade någon slags virvelvind som liknade en mycket liten tornado när hon var liten. Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Jag tror att det blivit många fler tornados under de senaste åren. Och de verkar förekomma på platser som i stort sett aldrig tidigare haft tornados - Hawaii, i New York! Det låter obehagligt att det blir grönt i luften under åskoväder. Minns den riktigt stora tornadon för ett par år sedan när mer än 100 personer dog - var det Joplin kanske.
Kram!!

Anne-Marie said...

Desiree: Tornados i Kalifornien är rätt ovanligt så det var därför de vi hade häromdagen fick mycket skrivet om sig. Har aldrig varit med om någon tornadovarning men det måste kännas som att man är väldigt liten gentemot en sådan naturkraft. Nej tack, jag avstår också från att jaga torndados. Håller med dig om att det kan vara väldigt intressant att på betryggande avstånd titta på TV-program. Kram!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Åskoväder kan också vara skrämmande. Minns ett när jag var kanske runt 8 eller 9 och det var blixt och åskmuller i stort sett samtidigt. Det skakade till och med i huset. Tror nog inte att vi får tornados här. Men man vet aldrig eftersom vädret nuförtiden verkar väldigt "ur led".

Anne-Marie said...

Lotta: Det måste kännas väldigt otäckt att se en tornado närma sig och veta att man inte kan göra någonting. Bara vänta och se vad som händer.
Film och dokumentärer är en sak men i verkliga livet - nej tack.
Kram!

Anne-Marie said...

Bodil: Välkommen hit! :) Avstår precis som du från tornadoupplevelser. Tur att Vermont inte har den typen naturfenomen. Skall kika in hos dig också nu. Kram!

Min plats i solen said...

Hu, tornados är verkligen inget jag vill uppleva "live". Speciellt inte de varianterna ni har i USA. Vi har ju tornados även här i Sverige men mestadels ute till havs. Men på senare år har de börjat komma in över land längs västkusten också. Hu!

Tack snälla Anne-Marie för all omtanke och värme i samband med branden som drabbade oss nyligen. Tack och lov inga personskador och vårt boningshus drabbades aldrig av lågorna. Dina ord betydde så mycket. Gav styrka och kraft. Det är fantastiskt att människor man aldrig har mött innan kan visa så mycket omtanke om en. Tack fina du!♥

Sköt om dig, ha en trevlig helg och så hoppas jag att de där virvelvindarna håller sig borta från er.

Kram Lotta

Anne-Marie said...

Lotta: Nej du, vill verkligen inte vara med om tornados. De orsakar så stor skada vanligtvis och kan jämna hela städer.
Jag fick en mindre chock när jag läste om er brand. Var det alltså en affärsrörelse i närheten av ert bostadshus eller en bit ifrån? Det verkade som om en del personer hade läst om det i någon tidning men jag har ju inte riktigt tillgång till skånska tidningar här. Bloggvänner, även om man aldrig träffats i verkliga livet, är självklart att man bryr sig om. :) Ha det gott Lotta. Kram!

Katarina said...

Jag hade aldrig varit i en tornados zon innan jag flyttade till Georgia. Inte vänjer man sig men iallfall tog jag det lite lugnare när det väl var i trakten.. Otäckt är det med dessa krafter. Kram

Unknown said...

Jag var där, är där :) Utanför Auburn (nära Sacramento där tornadon drog fram). Det blåste som bara den och jag stannade inne. Några träd blåste ner på vår ranch. En kvinna i närheten fick sitt stall bortblåst. Vad jag vet så blev det inga personskador. Det var som värst bara en timme mellan sju och åtta på kvällen.

http://discoveringranchlife.blogspot.com/

Link till min blogg om livet på en ranch i Auburn, Kalifornien.

MVH Maria

antonia said...

Jag kan förstå fascinationen för väder men tornados är sjukt läskiga. Skulle inte vilka jaga en sån. Inte konstigt att usa har flest tornados av alla länder då det är ett så himla stort land.

Anne-Marie said...

Katarina: Ledsen att jag inte svarade med en gång på din kommentar. Jag avstår gärna från tornados. Man måste känna sig väldigt liten i förhållande till en sådan storm. Kram!

Anne-Marie said...

Maria: Välkommen hit! Har svarat på ditt email. Jätteroligt att se hur du lever. Verkar som om du och jag har liknande sätt att se på livet. :) Tur att ni klarade er undan rätt så lindrigt.

Anne-Marie said...

Antonia: Nej, jag förstår inte heller folks fascination av tornados. Verkar alldeles för farligt för mig. USAs väder har blivit mer och mer våldsamt faktiskt. Tornados förekom inte året runt tidigare.